کد خبر: ۱۰۷۰۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۹     ۲۷ دی ۱۳۹۱
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود، ولی با پرداخت یارانه‌های نقدی این اهداف هرگز محقق نشد و معضل فقر رفع نشد و تنها به نفع ثروتمندان شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا مصباحی مقدم پس از سخنان رییس‌جمهور در مجلس گفت: از هیات رییسه مجلس برای شکل دادن این گفت‌وگوها تشکر می‌کنم؛ البته رویکرد رییس‌جمهور برای پیگیری خواسته‌هایش مثبت بود.

وی افزود: برخی از دوستان به بنده گفتند که این جمله را بگویم که پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی رییس‌جمهور که خوب هم بود، مناسب اوایل دولت آینده است؛ نه اواخر این دولت.

نماینده مردم تهران با اشاره به ضرورت‌های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بر اصل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خدشه‌ای نیست و قانون باید تا تحقق کامل اهدافش اجرا شود. اما مراحل بعدی اجرای این قانون باید با ملاحظه آثار منفی و مثبت آن اجرا شود و نباید از مجموع آثار آن غفلت کرد و البته در اجرای هر مرحله نیاز به تفاهم و تعامل مجلس و دولت وجود دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برقراری عدالت در توزیع و اصلاح ساختارهای تولید و کاهش مصرف بود گفت: متاسفانه در مرحله اول این اهداف به درستی محقق نشد .

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه هر کمکی به تولید شود در اصل به مردم کمک شده است گفت: هر کمکی به تولید، کمک به مردم است و چرا اصلا بنا را بر این قرار دهیم که فقط پول در جیب مردم بگذاریم؟ باید به جای ماهی، ماهیگیری یاد مردم داده شود و قطعا اگر به تولید کمک شود و بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد شکاف بین ثروت و فقر کاهش یافته،‌ کشاورزی رونق می‌یابد و رفاه مردم افزایش می‌یابد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه اهداف اصلاح ساختارهای تولید بسیار حیاتی است گفت: برای اصلاح ساختارهای تولید که از اهداف بسیار مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست نیاز به منابع مالی است. اجرای فاز دوم این منابع را در اختیار می‌گذارد و اصلا آیا مگر پرداخت نقدی بهترین شیوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها است؟

وی تاکید کرد: هم اکنون کارخانجات زیادی با ظرفیت 30 الی 40 درصد فعالند و کارخانجات بسیاری نیز برای تامین سرمایه در گردش نیازمند حمایتند که اگر سرمایه در گردش آنان تامین شود اشتغال و رفاه افزایش می‌یابد.

مصباحی مقدم رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم را دومین هدف مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و افزود: پرداخت یارانه‌های نقدی هرگز در راستای رفع فقر و حل این معضل نبوده و البته در راستای تامین ثروتمندان بوده است .

مصباحی مقدم با بیان اینکه طرح‌های رییس‌جمهور باید با تفاهم دولت و مجلس پیش برود متذکر شد: اگر بنای دولت تعامل با مجلس باشد از آن استقبال می‌کنیم؛ مجلس به این دلیل از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها جلوگیری کرد که شرایط کشور را مساعد ندید، اما اگر شرایط تغییر کند، تورم کاهش یابد، وضعیت روانی جامعه تعدیل شود و دولت کمک کند، مشکلات رفع خواهد شد و قطعا برای رفع مشکلات نیازمند تفاهم و همفکری دولت و مجلس‌ هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها