کد خبر: ۱۰۷۰۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۲۷ دی ۱۳۹۱

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس در تشریح مشکلات اقتصادی کشور با انتقاد از اتکای هزینه بودجه دولت به ارز نفتی گفت: این موضوع از سال 49 الی 50 شروع و به مرور بیشتر شد.

در ادامه به راهکار دولت و مجلس برای کمک به حل این موضوع در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در این ارتباط صندوق توسعه ملی ایجاد شد و بخشی از درآمد ارزی نفتی دولت از هزینه دولت به این صندوق واریز شد برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر.

رییس‌جمهور ادامه داد: به طور متوسط همواره بودجه‌ هزینه‌های دولت‌ها به درآمد نفت وابستگی داشته و بعضا این موضوع به مرور زمان افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل تورم نیز این موضوع است.

رییس‌جمهور یکی دیگر از مشکلات را عدم اتکا برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی برشمرد و گفت: ما بعضا می‌بینیم که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما به مدل‌های اقتباسی وابستگی دارد و عمده نظریات و مدل‌ها از لحاظ تحلیل اقتصادی و رشد اقتصادی نوعا سرمایه‌داری و یا سوسیالیستی است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بخش وسیعی از برنامه‌ریزی‌های کشور متکی به منابع بومی نیست و ما در واقع از این منابع در حد ظرفیت استفاده نمی‌کنیم، گفت: این خود یکی از دلایل وابستگی زیاد به ارز نفتی و ارز است.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که چهار راه اصلی برای حل این مشکلات وجود دارد که من چند تا از این راهکارها را عرض می‌کنم.

وی گفت: اولین راه این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم و تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جای خود باقی می‌ماند، باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که ثروت و سرمایه در کل کشور بچرخد و متمرکز در یک شهر نباشد و به نحوی حرکت کنیم که همه نقاط کشور آباد شود و فرصتی فراهم شود که تمام مناطق از جمله مناطق محروم از سرمایه‌گذاری لازم برخوردار شوند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید سفته‌بازی و گرایش به فعالیت‌ اقتصادی کاذب را در کشور کم کنیم و فعالیت‌های پایدار اقتصادی را در کشور گسترش دهیم گفت: از آن طرف باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تقاضا برای کالاهایی که ارزش کمتری دارند به مانند طلا و ارز کمتر شود.

رییس‌جمهور به اهمیت مردمی کردن و عمومی کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تمام مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی را پیدا کنند و فعال شوند.

رییس‌جمهور راه‌حل سوم را استفاده حداکثری از منابع عمومی و سرزمینی عنوان کرد و گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم و اگر به منابع سرزمینی‌مان متکی شویم رشد در کشور ما پایدار خواهد بود و آسیب‌پذیری به حداقل می‌رسد.

رییس‌جمهور راهکار چهارم را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت: باید یکبار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سالهاست اقتصادمان به ارز نفتی وابسته است و از درآمد نفتی کشور تغذیه کرده است، گفت: با توجه به وجود نفت در کشور بعضا اندیشه‌ها به سمت خرج کردن آن می‌رود به خصوص در بخش هزینه‌ای . این در حالی است که ما باید این وابستگی را هرچه بیشتر کاهش دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها