به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، محمود احمدینژاد صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد و در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن ماه ربیعالاول و همچنین ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تشریح هدف خود از حضور در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم تا ذهنیت و اراده مشترکی در ارتباط با پیشبرد امور شکل بگیرد و من امروز در ارتباط با سه مطلب خدمت شما صحبت خواهم کرد.
احمدینژاد مطلب اول خود را به رابطه دولت و مجلس اختصاص داد و گفت: همه ما در یک سنگر قرار داریم و دولت و مجلس و بنده و شما با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شدهایم؛ تعهد مشترک همه ما، خدمت به مردم و صیانت از ارزشهای الهی، حرکت در راستای عدالت، خدمتگزاری به مردم، تلاش در راستای تعالی کشور و آبادانی آن و فراهم کردن زمینه رفاه و آرامش برای مردم و کاهش فاصلههاست و هیچیک از ما برای خودمان نیستیم.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه "یک مسئولیت مشترک بین دولت و مجلس وجود دارد و فقط در این ارتباط تقسیم کار شده است"، افزود: من با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از گذشته دوستی و رفاقت دارم و در عرصههای گوناگون همگی برای انقلاب و ملت تلاش کردهایم. امروز هم در دولت و مجلس میخواهیم به مردم خدمت کنیم و امور را به پیش ببریم و مبنای کار ما، دوستی و همراهی برای خدمت هرچه بیشتر به مردم و رفع مشکلات آنها و تعالی کشور است.
وی اضافه کرد: این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل بوده است به نحوی که برای اولینبار در سفرهای استانی از نمایندگان محترم مجلس برای همفکری و تشریک مساعی جهت حضور در جلسات دولت دعوت به عمل آمده و تعامل خوبی پایهگذاری شده است.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه "من همه نمایندگان مجلس را دوست دارم"، اظهار کرد: هیچکس نمیتواند بگوید رییسجمهور خواسته یک نماینده را در پیگیری مسائل منطقهای و یا ملی به دلیل مواضع آن رسیدگی نکرده است؛ البته متاسفانه عدهای به صورت مستمر اخبار خلاف منتشر میکنند و با ایراد اتهامات بیاساس میخواهند فضای برادری بین دولت و مجلس را مخدوش کنند.
رییسجمهور افزود: امروز عدهای از تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و احتمالا اقتصادی میبرند.
95 درصد خواستههای دولت و مجلس یکی است
رییسجمهور با بیان اینکه "دولت و مجلس در دو سطح مسئولیت دارند"، اظهار کرد: سطح اول مسئولیت ما مسائل منطقهای است. نمایندگان محترم مسائل منطقه و حوزه انتخابیه خود و مشکلات مردم را منعکس و پیگیری میکنند که دغدغه و مسئولیت مشترک همه ماست. با پیگیری نمایندگان و تلاش دولت کارهای خوبی تاکنون انجام شده و در حال انجام است.
وی با بیان اینکه "از نگاه دولت، پیگیری نمایندگان یک برکت و کمک بسیار ارزشمند به کشور، دولت، نظام و مردم است"، ادامه داد: بخش دیگری مسئولیت و کار مشترک ما که بسیار نیز مهم است به موضوعات کلان و اساسی کشور باز میگردد که باید حداقل به اندازه مسئولیتهای منطقهای مورد اهتمام دولت و مجلس قرار گیرد.
احمدینژاد تصریح کرد: امروز دو موضوع اساسی و مهم در برابر ما قرار دارد؛ موضوع اول و مستمر، روند رشد کشور است. ما یک انقلابیم و یک ملت بزرگ هستیم و باید پیشرفت کنیم. موضوع دوم تحریم دشمنان است. همه در این اندیشه مشترکیم که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی در ذیل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، تعالی و پیشرفت کشور و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران است.
رییسجمهور با بیان اینکه "در دوره انقلاب کارهای فراوان و افتخارآمیزی شده است"، افزود: در سالهای اخیر نیز با همدلی مجلس و دولت کارهای ارزشمند و ماندگاری شده است. یادمان هست در سالهای 85 و 86 در تابستانها قطعی برق داشتیم اما در این شش سال معادل کل قبل ظرفیت تولید برق ایجاد شده است و با وجود اینکه خانهها زیاد شده، صنعت، تولید و مصرف سرانه بالا رفته است. من از خود شما میپرسم که شش، هفت سال پیش در خانه شما چند وسیله برقی بود و امروز چقدر است؟ از همه ملت میپرسم.
وی اضافه کرد: ما امروز به صادرکننده اصلی برق منطقه تبدیل شدهایم و وزارت نیرو سالانه یک میلیارد دلار از این طریق درآمد دارد و ما تقاضاهای نیز هماکنون داریم. تولید فولاد در کشور ما دو برابر شده و تولید سیمان نیز افزایش چشمگیری داشته است. در کشاورزی، علم و فناوری، موضوع هستهیی، هوافضا، بیوتکنولوژی، ساخت راهآهن، بیمارستان و دانشگاه و ... کارهای بزرگی انجام شده است. طرح عظیم مسکن مهر، اجرای اصل 44، طرح هدفمندی یارانهها، مردمی کردن اقتصاد و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت شده است و همه میدانیم که ظرفیت کشور بیشتر از اینهاست.
موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد
رییسجمهور با اشاره به اینکه موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکلآفرین است، اظهار کرد: در شرایط فعلی با تحریم دشمن روبرو هستیم، چون ملتی که میخواهد مستقل، سرافراز و الهامبخش زندگی کند، دشمن دارد و دشمنان نمیخواهند ما پیشرفت کنیم و این به باور همگانی تبدیل شده است و با اقدامات سازندهای که شما در دولت و ملت انجام میدهید، مخالف هستند، اما بهانههای دیگری میآورند در حالی که با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالف هستند و امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیدهاند.
احمدینژاد با بیان اینکه بهانه دشمنان برای دشمنی با ما، موضوع هستهیی و حقوق بشر است، تصریح کرد: موضوع هستهیی را بارها توضیح دادهایم و فکر نمیکنم برای دنیا نقطه ابهامی باقی مانده باشد.
وی اضافه کرد:در موضوع حقوق بشر باید بگویم وقتی از کشور دفاع میکنیم به این معنا نیست که در حقوق انسانها مشکلی نداریم و یا اینکه حقی ضایع نمیشود، چرا میشود و کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست، چرا که برای ما که حامل پیام انقلاب اسلامی هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است و داستان خلخال و پای دختر شهروند حکومت علوی از ذهن و خاطره ملت ایران و مسئولین فراموش نمیشود، اما مگر وضع خود آنها و دنیا در رابطه با حقوق بشر چگونه است؟
رییسجمهور با بیان اینکه چه کسی در دنیا میتواند ادعا کند حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است؟ گفت: آیا مشکل اصلی آنها حقوق بشر است یا مساله پیشرفت و اقتدار ماست.
احمدینژاد با بیان اینکه ما نباید بهانه به دست دشمن دهیم، خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران با دست قدرت خود که دست قدرت خداست تمام نابسامانیها،بدرفتاریها و مظالم را خود اصلاح خواهد کرد، اما دشمنان باید بدانند که این ملت دست آنها را به طور کامل خوانده است.
وی با بیان اینکه دشمن به بهانه حقوق بشر و موضوع هستهیی، به ما فشار میآورد، گفت: دشمنان مدعی هستند که سنگینترین تحریمها را علیه ما اعمال کردهاند. از جمله محدودیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی.
رییسجمهور با بیان اینکه حتما تحریمها مشکلاتی را به وجود میآورد که باید چارهاندیشی کنیم، افزود: دشمنان میخواهند از یک طرف به مردم فشار آورند و از مردم انتقام بگیرند و از طرف دیگر بودجه دولت را تحت فشار گذارند، تا روند پیشرفت کشور مختل شود.
احمدینژاد با بیان اینکه دشمنان گام به گام همه توان خود را برای فشار به ملت ایران به کار میگیرند و در دنیا هیچ مقاومتی در برابر آنها نیست، اظهار کرد: تحریمها به طور طبیعی سلسله مشکلاتی را به وجود میآورد از جمله کاهش سرعت رشد کشور و دوم فشار به بخشهای وسیع از مردم که از اهداف اصلی دشمنان است که باعث ایجاد نوسانات قیمت و افزایش خارج از قاعده میشود و به بخشهای وسیعی از مردم که درآمد ثابت دارند فشار میآورد و باعث اخلال در تجارت خارجی میشود و البته منجر به فاصله طبقاتی میشود و فعالیت و تقاضای کاذب در اقتصاد رشد میکند و همچنین تولید وابسته به درآمد ارزی هم دچار آسیب میشود.
وی با بیان اینکه شاید الان نتوان در اراده دشمن برای دشمنی با خود تغییری ایجاد کنیم، گفت: باید بررسی کنیم که چه کار باید انجام دهیم.
رییسجمهور با بیان اینکه در برخورد با تحریم سه جهتگیری کلی وجود دارد، توضیح داد: جهتگیری اول ادامه وضع موجود است چون آنها حمله کردهاند و دولت بسیج شده است حملات آنها را دفع کند یعنی آنها راه را میبندند و ما راه جدید پیدا میکنیم و فشاری که میآورند را خنثی میکنیم و با تدبیر، طراحیهای آنها را دور بزنیم.
احمدینژاد با بیان اینکه جهتگیری دوم در برابر تحریمها، تسلیم در برابر
دشمن است، گفت: همه میدانیم تسلیم در برابر دشمن از ساحت ملت بزرگ، مجلس و
دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه هستند به دور
است و جهتگیری سوم، ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیتهای ملی،
عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن است.
نمیشود اصل اقتصاد فقط دست یک عده باشد
احمدینژاد ادامه داد: البته دولت ایستاده و به طور شبانهروزی مشغول به کار است اما به نظر نمیرسد که ما با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم. اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها (تحریمکنندگان) به همه اهداف خود میرسند، اگرچه آنها به لطف خدا و هوشمندی ملت به چنین اهدافی دست پیدا نکردهاند.
وی با بیان اینکه "ما فکر میکنیم میشود با همدلی و همکاری هر طراحی را که دشمنان علیه ما دارند و همچنین هر تهدیدی را به فرصت و به یک عنصر سازنده در اقتصاد کشورمان تبدیل کنیم"، افزود: البته برای این کار باید نخست نقاط ضعف خود را بشناسیم.
رییسجمهور برای اقتصاد ایران چهار نقطه ضعف اصلی مطرح کرد و اولین نقطه ضعف در اقتصاد را جریان ثروت و سرمایه عنوان کرد و گفت: بیش از پنجاه سال است که این جریان به معنای ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محرومتر به مناطق برخوردارتر و مرکزیتر آمده است.
احمدینژاد با بیان اینکه "این جریان دائما ادامه دارد، چنانچه وقتی حتی یک نیروی متخصص توانمند در یک نقطه دور طلوع میکند، نمیتواند در آنجا بایستد و باید به مرکز کشور بیاید"، افزود: به لحاظ دهکهای درآمدی نیز جریان ثروت و درآمد از جیب دهکهای با درآمد کمتر به جیب دهکهای با درآمد بیشتر میرود. همچنین به لحاظ نوع فعالیتهای اقتصادی از فعالیتهای تولیدی، مثبت و ماندگار به سمت سفتهبازی و فعالیتهای کاذب سوق پیدا میکند.
وی اضافه کرد: این نوع حرکت در یک نظام سرمایهداری توجیهپذیر است اما در کشور ما که به دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و حاکمان حقوق مساوی دارند قابل قبول نیست. در واقع منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و محدود و خارج شدن تودههای مردم از فعالیت های ماندگار اقتصادی موجب رشد تولید وابسته به ارز نفتی شده است. در این مسیر کسانی که دستشان میرسد و حمایت سیاسی میشوند بالاتر میروند و تودههای مردم عملا کنار گذاشته میشوند.
احمدینژاد خاطرنشان کرد: نمیشود که اصل اقتصاد کشور دست سه - چهار هزار نفر باشد و بقیه تابع و یا عنصر فرعی قلمداد شوند.
رییسجمهور ضعف سیستم بانکی کشور را عامل اصلی در تحقق این نقاط ضعف دانست و افزود: سیستم بانکی تنها کارکنان و مدیران نیستند، سیستم بانکی ما به گونهای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل میکند و مشکل این است. اگرچه نقطه مقابل این موضوع، کارهایی از سوی دولت انجام شده و اقداماتی مثل سهام عدالت، هدفمندی یارانهها، مسکن مهر، مسکن روستایی، بهسازی روستایی و مواردی از این دست در نقطه مقابل این جهت قرار گرفته است.
از منابع بومی در حد ظرفیت استفاده نمیکنیم
رییسجمهور در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس در تشریح مشکلات اقتصادی کشور با انتقاد از اتکای هزینه بودجه دولت به ارز نفتی گفت: این موضوع از سال 49 الی 50 شروع و به مرور بیشتر شد.
در ادامه به راهکار دولت و مجلس برای کمک به حل این موضوع در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در این ارتباط صندوق توسعه ملی ایجاد شد و بخشی از درآمد ارزی نفتی دولت از هزینه دولت به این صندوق واریز شد برای سرمایهگذاریهای بیشتر.
رییسجمهور ادامه داد: به طور متوسط همواره بودجه هزینههای دولتها به درآمد نفت وابستگی داشته و بعضا این موضوع به مرور زمان افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل تورم نیز این موضوع است.
رییسجمهور یکی دیگر از مشکلات را عدم اتکا برنامهریزیهای اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی برشمرد و گفت: ما بعضا میبینیم که برنامهریزیهای اقتصادی ما به مدلهای اقتباسی وابستگی دارد و عمده نظریات و مدلها از لحاظ تحلیل اقتصادی و رشد اقتصادی نوعا سرمایهداری و یا سوسیالیستی است.
رییسجمهور با بیان اینکه بخش وسیعی از برنامهریزیهای کشور متکی به منابع بومی نیست و ما در واقع از این منابع در حد ظرفیت استفاده نمیکنیم، گفت: این خود یکی از دلایل وابستگی زیاد به ارز نفتی و ارز است.
رییسجمهور در ادامه سخنان خود به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: به نظر میرسد که چهار راه اصلی برای حل این مشکلات وجود دارد که من چند تا از این راهکارها را عرض میکنم.
وی گفت: اولین راه این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم و تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جای خود باقی میماند، باید به نحوی برنامهریزی کنیم که ثروت و سرمایه در کل کشور بچرخد و متمرکز در یک شهر نباشد و به نحوی حرکت کنیم که همه نقاط کشور آباد شود و فرصتی فراهم شود که تمام مناطق از جمله مناطق محروم از سرمایهگذاری لازم برخوردار شوند.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه باید سفتهبازی و گرایش به فعالیت اقتصادی کاذب را در کشور کم کنیم و فعالیتهای پایدار اقتصادی را در کشور گسترش دهیم گفت: از آن طرف باید به نحوی برنامهریزی کنیم که تقاضا برای کالاهایی که ارزش کمتری دارند به مانند طلا و ارز کمتر شود.
رییسجمهور به اهمیت مردمی کردن و عمومی کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: ما باید به نحوی برنامهریزی کنیم که تمام مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی را پیدا کنند و فعال شوند.
رییسجمهور راهحل سوم را استفاده حداکثری از منابع عمومی و سرزمینی عنوان کرد و گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم و اگر به منابع سرزمینیمان متکی شویم رشد در کشور ما پایدار خواهد بود و آسیبپذیری به حداقل میرسد.
رییسجمهور راهکار چهارم را قطع رابطه بودجه هزینهای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت: باید یکبار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد میشود.
رییسجمهور با بیان اینکه سالهاست اقتصادمان به ارز نفتی وابسته است و از
درآمد نفتی کشور تغذیه کرده است، گفت: با توجه به وجود نفت در کشور بعضا
اندیشهها به سمت خرج کردن آن میرود به خصوص در بخش هزینهای . این در
حالی است که ما باید این وابستگی را هرچه بیشتر کاهش دهیم.
استفاده از اراضی و معادن، از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است
رییسجمهور در ادامه سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس، با بیان اینکه "دولت چهار پیشنهاد مشخص دارد"، گفت: اولین پیشنهاد، استفاده از زمین است که بالاترین ثروت خدادادی به ملت ایران است.
به گزارش 598، محمود احمدینژاد با اشاره به اینکه وسعت ایران 187/3 میلیون هکتار است"، افزود: از این مقدار 25 میلیون هکتار دشت و کویر مرکزی است که نوعا معدن است، 102 میلیون هکتار مرتع داریم که 14 میلیون آن جنگل است. دو میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه البرز قرار دارد.
وی ادامه داد: 2/5 میلیون هکتار از این مراتع تحت اشغال مراکز صنعتی، دامی و طیور است اما سوال اینجاست که آیا از این زمینها به درستی استفاده میشود؟ ما حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تنها 14 میلیون آن کشت میشود و چهار میلیون هم آیش آن است. 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر میشود خدا زمین حاصلخیز خلق کند و آب ندهد؟ این نشدنی است.
رییسجمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شاید شما بگویید که انجام این کار به منابع عظیم، سدسازی و کانالسازی نیاز دارد که حرف درستی است اما باید به راهکار دوم یعنی مردمی کردن اقتصاد برسیم. ثروتهایی که در سر بازار ارز و سکه میچرخد چرا به سمت تامین آب نرود؟ این کار شدنی است و من قاطعانه میگویم که میشود.
احمدینژاد به بیان مثالی پرداخت و اظهار کرد: چند سال گذشته طرحی مطرح شد مبنی بر خروج دامها از جنگل و توجیه اصلی این بود که دام، جنگلها را تخریب میکند در حالی که تاریخ نشان داده است که بهترین حافظان جنگلها و مراتع خود دامداران هستند. سخن من این است که ما همین را به دامداران بازگردانیم در این صورت حداقل 400 هزار شغل ایجاد میشود.
وی ادامه داد: ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام میکند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید میشود که زیر پای درختها از بین میرود. کل علوفه وارداتی کشور هفت میلیون تن است که امروز در مرغ و گوسفند نیز دچار مشکل شدهایم. ما به مردم گفتیم که از جنگلها بیرون بروند تا جنگلها را حفاظت کنیم اما آیا حفظ شدهاند و آیا روند محافظت از آنها رو به بهبود است؟ نه. ما باید تصمیمات را عوض کنیم. خیلیها به جای پول دادن به سکه و ارز، اینجا استفاده میکنند.
رییسجمهور با بیان اینکه "راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است"، گفت: برای صرفه اقتصادی هر معدن گروه معدنکار کافی است. معادن ما قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده میکنیم. آیا نمیشود قوانین و آییننامهها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آییننامهای از آن برداشت کند؟
احمدینژاد همچنین اظهار کرد: 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،
اینها را به شرط احیا به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایهها عوض
میشود.
باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم
رئیس جمهور در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه راهکار سوم هدفمندی یارانههاست و معنی یارانه استفاده از منابع ملی است گفت: در زمان اجرای برنامهی اول بحثهایی با هم داشتیم و نیازی به بیان آنها نیست.
احمدی نژاد گفت: منبع عظیمی در کشور وجود دارد و روزانه یک میلیون و 883 هزار بشکه نفت تحویل به پالایشگاهها میشود و سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه میشود که یک ثروت عظیم است و باید آزاد و بازتوزیع شود.
وی با بیان اینکه همه دست به دست هم دادیم و با یاری خدا و عنایات امام عصر (عج) هوشمندی مردم و حضور ملت گام اول هدفمندی را با هم برداشتیم که آثار خوبی داشت، افزود: برخی از آثار هدفمندی یارانهها در مرحلهی اول این است که در طرحی که روی آن بحث شد، قرار بر این بود که در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم برخوردار تعدیل ایجاد کنیم و قرار بود بین بنگاهها تعادل ایجاد شود، یعنی از بنگاههای ناکارآمد به بنگاههای کارآمد و البته قرار بود، تعدیلی در بودجه دولت انجام شود و خوشبختانه با همکاری که اتفاق افتاد هر سه این موارد در بودجه مطرح شد.
احمدینژاد با اشاره به این که در گام اول هدفمندی یارانهها بخش مهمی از اهداف محقق شد، تصریح کرد: امروز مدل هدفمندی یارانهها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی، کاملا ایرانی ثبت شده و به رسمیت شناخته شده است که جزو معدود طرحهایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوههای رایج سرمایهداری و سوسیالیستی خارج کرده است.
وی با بیان اینکه گام اول هدفمندی یارانهها به تحقق عدالت کمک کرد به آماری از اواخر سال 90 اشاره کرد و توضیح داد: ضریب جینی از 40 درصد به 37 درصد رسید، نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر درخانوارهای شهری از 12/45 برابر در سال 89 به 10/17 برابر در سال 90 رسید. و در خانوارهای روستایی از 12/63 برابر در سال 89 به 9/38 برابر در سال 90 رسید.
احمدینژاد با بیان این که هیچ یک از طرحهای اقتصادی کشور طی 50 الی 60 سال اخیر نتوانسته است، شاخصهای اصلی را در طول یک سال تا این اندازه تغییر دهد، خاطر نشان کرد:طرح هدفمندی یارانهها موجب صرفهجویی ارزی شد.
وی با بیان اینکه رشد مصرف بنزین و گازوئیل و واردات این دو را به یاد داریم، افزود: 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآوردها کم شد و در همین دورهی سال 90 نزدیک به 11 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی اضافه شد، یعنی 17 و نیم میلیارد مصرف ارزی کاهش یافت و 11 میلیارد درآمد ارزی اضافه شد و 3 میلیارد دلار واردات کاهش پیدا کرد که به منابع ارزی کمک شد.
احمدینژاد با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند هدفمندی یارانهها باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است، گفت: مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قیمت را بالا ببرد؟ بلکه پایین آورد.
رئیس جمهور با بیان این که هدفمندی یارانهها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمیکردند، اظهار کرد: هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه 10/1 و تورم نقطهای 12/8 درصد بود و در دی ماه این دو به هم رسیدند، یعنی تورم نقطهای و تورم سالانه 20/9 شدند. البته تورم نقطهای در مرداد ماه به اوج خود رسید یعنی به 22/3دهم. ولی در دی ماه به هم رسیدند.
وی با بیان اینکه وقتی اتفاق ویژهای در اقتصاد رخ دهد، تورم نقطهای بالا میرود، توضیح داد: زمانی این انرژی برای تورم زایی تخلیه میشود که تورم نقطهای و متوسط سالانه برابر شود. در حالی که در همین دوره حدود 5 درصد تورم جهانی داشتیم. پس میتوان حساب کرد که هدفمندی چقدر تورم ایجاد کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به این که نقدینگی در سال 89 نزدیک 25 درصد و سال 90 ، 19/4 درصد است، خاطر نشان کرد: هدفمندی نقدینگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد. در حالی که آنها با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند، اما این طرح باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.
احمدینژاد با بیان این که تراز صندوق هدفمندی در مجموع مثبت است، افزود : صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار یعنی قرض گرفته است و از جایی طلبکار است و یک شرکت دولتی و بانکها همینطور هستند یعنی همیشه طلبکار و بدهکار هستند.
وی با بیان اینکه راهکاری که انتخاب شد درست بود، اظهار کرد:نباید خودمان را برای تصمیم گیری جای مردم بگذاریم، بلکه باید خود مردم مدیریت کنند، چون شیوهی اجرای هدفمندی مشارکت همه مردم در مدیریت اقتصادی است، تا مردم تصمیم بگیرند.
احمدینژاد افزود: مردمیترین دولتهای جهان هم نمیتوانند بگویند مردم واقعا چه میخواهند چون مردم خودشان بهتر میدانند که چه میخواهند، اما برخی دوستان ایراد میگیرند و میگویند اگر یارانهی نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی میشود، اما مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد.
احمدی نژاد با طرح این سوال که چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید؟
تصریح کرد:آیا فقرا دلبستگیشان به پول بیشتر است یا اغنیاء و معلوم است
که انسان برای تعالی است و به هیچ حدی قانع نیست، اما ما باید حداقل ها را
برای مردم تامین کنیم.
هدفمندی یارانهها کامل اجرا شود، فقر ریشهکن میشود/هدفمان انتخاباتی نیست
احمدینژاد با تاکید بر اینکه "طرح هدفمندی یارانهها طرح موفقی بود و در این راستا دنیا، ملت ایران را تحسین کرد و موجب افتخار دولت و ملت جمهوری اسلامی شد"، گفت: همزمان با ارائه این طرح، دشمنان نگران شدند و دیدند بزرگترین طرح تحولی که همه آنها میگفتند موجب بحران و آشوب اجتماعی میشود و هیچ دولت و نظامی در ایران نمیتواند آن را اجرا کند، با موفقیت کامل اجرا شد.
به گزارش ایسنا، رییسجمهور در ادامه سخنان خود در مجلس افزود: آنها (دشمنان) ظرفیت عظیم و هنرمندی ملت را دیدند و به این نکته رسیدند که اگر این طرحهای بزرگ پیدرپی بخواهد انجام شود دامن بلند ملت ایران از دسترسشان خارج میشود. آنها دیدند که میشود کشور را بدون نفت هم اداره کرد. آنها دیدند که مردم باانگیزه شدند و وحدت ملی تقویت شده است.
وی ادامه داد: آنها دیدند که همه به دنبال صیانت از ثروت ملی هستند و اقتصاد ایران در حال رقابتی شدن است و دیگر نمیشود عدهای به نام تولید و فعالیت اقتصادی، یارانه بفروشند. آنها به این نکته رسیدند که ظرفیتهای اقتصادی ما در حال فعال شدن و رشد پایدار در حال شکل گرفتن است؛ بنابراین تحریمها را جلو انداختند و شدت آن را بالا بردند که البته عجله کردند چراکه گفتوگوها در حال انجام بود.
احمدینژاد خاطرنشان کرد: آنها این روند را پیش گرفتند به این علت که ترسیدند و گفتند اگر دو - سه تا از این طرحها اجرا شود، اقتصاد ایران دیگر قابل مهار کردن نیست و به ملت ایران نمیشود فشار آورد.
وی با بیان اینکه "یکی از بهترین اقدامات تحولی برای تضمین رشد پایدار و دور زدن تحریم و خنثی کردن فشارهای دشمن، طرح هدفمندی یارانهها بوده است"، اظهار کرد: اگر این طرح کامل اجرا شود، ثروت عادلانه توزیع میشود، از سرمایه ملی صیانت خواهد شد، بهرهوری در تولید بالا میرود، وابستگی دولت به ارز نفتی کاهش پیدا میکند و فقر ریشهکن خواهد شد.
احمدینژاد همچنین گفت: من در مصاحبهای گفتم که مرحله دوم بدین صورت است و میشود این کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم میشود این کارها را انجام داد. یارانهای که ما از طریق انرژی در کشور توزیع میکنیم با ارز دو هزار و 500 تومان بیش از 310 هزار میلیارد تومان است و میشود این بازتوزیع شود.
رییسجمهور اضافه کرد: دیدید که ما با هم این کار را انجام دادیم. عددهایی که من در مصاحبه اعلام کردم واقعی بود، اگر کسی از دوستان بحثی دارد بیایید بنشینیم، عددها را ضرب و تقسیم کنیم؛ البته ما آثار و تبعاتش را پیشبینی کردهایم و بر این نکته تاکید داریم که وقتی ما این طرح را بیان میکنیم ایجاد توقع نیست بلکه بیان راهکار است و اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است، من، شما و همه ملت ایران باید برای آن برنامهریزی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه "من باور دارم که ما میتوانیم حداقل معیشت را برای مردم فراهم و فقر را ریشهکن کنیم"، خاطرنشان کرد: در طرح اول هدفمندی مخالفان زیادی وجود داشت. آنها در مخالفت با این طرح مقاله مینوشتند و برخی دوستانه به ما میگفتند نزدیک انتخابات است و این طرح را اجرا نکنید چون بار منفی دارد حالا برخی که با همان قبلیها منشتر کند، میگویند این طرح در انتخابات بار مثبت دارد.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه "چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای این طرح هدف انتخاباتی نداریم"، تصریح کرد: اصلا شأن ملت ایران و دولت اجل از این است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظهای گره بزنیم.
وی خطاب به نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دوستان، برادران و خواهران شرایط کشور اقتضا میکند که ما به سمت احیای منابع خود برگردیم و از این منابع درست استفاده کنیم تا بتوانیم از دایره تاثیر دشمن دور شویم. در این مسیر دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولتهای بعدی بتوانند کارهای مهمتری انجام دهند.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه "برخی اختلافنظرها در این زمینه قابل تفاهم است چون نیتها یکی است و دعوا و اختلافی وجود ندارد"، گفت: البته ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان رهنمودهایی ارائه فرمودند که من فکر میکنم با توجه به آنها نظرات خیلی به هم نزدیک میشود.
رییسجمهور در ادامه با بیان اینکه "اجرای طرحهای بزرگ در کشور فقط و فقط
از طریق تفاهم امکانپذیر است"، افزود: ما همیشه به دنبال تفاهم مجلس و
دولت بودهایم و مگر میشود طرح عظیم اقتصادی در کشور که باید با بسیج عزم
ملی مورد توجه قرار بگیرد بدون تفاهم انجام شود و کسی بگوید میخواهم آن را
خودم انجام دهم؟ این موضوع از منطق اداری و مدیریتی به دور است.
دولت هر حرفی میزند، پای آن میایستد
رییسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس به اهمیت اصلاح نظام بانکی و تصمیم دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما چند تا بانک را وکیل تمام ملت کردهایم و تمام ملت را از صحنه فعالیت اقتصادی کنار گذاشتهایم. در صورتی که مردم باید در فعالیت اقتصادی مشارکت کنند، نظارت داشته باشند، ولی اکنون میبینیم که ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کردهایم و به این بانکها میگوییم کجا خرج کنند و از آن طرف به ملت میگوییم که برو بگیر. این تمرکز باعث ایجاد رانت میشود ،نظارت مخدوش میشود و باعث میشود که سیاستها درست اجرا نشوند.
رییسجمهور با اشاره به اینکه این امر دارای تبعات منفی است،افزود: امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم با حضور در مجلس طرح اصلاح نظام بانکی و بحثهای کارشناسی که در این زمینه در دولت صورت گرفته است را تشریح کنم.
رییسجمهور به دیگر برنامه طرح تحول اقتصادی از جمله طرح اصلاح نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح را ما در اختیار شما قرار دادهایم و امیدواریم هرچه زودتر شما آن را در اختیار دولت قرار بدهید.
رییسجمهور اظهار داشت: در دل طبقه برخوردار که کل اصول اقتصادی را در دست دارند، این موضوع مخالفان جدی دارد، امیدواریم که مجلس هرچه زودتر این طرح را بررسی کند ، میانبر بزند و آن را در اختیار دولت قرار دهد. اگر سیستم مالیاتی درست نشود، ما هرچه به مناطق محروم نیز کمک کنیم، باز هم به خاطر اشکالات سیستم مالیاتی به طبقه برخوردار بر میگردد.
وی همچنین به اصلاح نظام پولی و عزم دولت در این ارتباط اشاره کرد و گفت: ما در این ارتباط منتظر شرایط مناسب هستیم.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه با توجه به سرمایه و نفتی که در کشور ما وجود دارد نباید مردم دچار مشکلات این چنینی باشند، گفت: نباید مردمی که قالی میبافند روی حصیر بنشینند.
رییسجمهور با بیان اینکه دولت نهم و دهم بیشترین تعامل را با نمایندگان مجلس داشته است،اظهارداشت:90 درصد صحبتهای شما نیز در ارتباط با مشکلات مردم و مسائل مردم در این ارتباط است . ملت ما دارای ثروت عظیمی است و نباید مشکلات داشته باشد .
رییسجمهور با بیان اینکه برای حل این مشکلات و انجام کارهای بزرگ باید همه دست به دست هم بدهیم گفت: اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریت است و از چند نقطه موازی حتی نمیشود یک اتاق را مدیریت کرد.
رییسجمهور با تاکید بر اهمیت تمرکز در امر اقتصاد گفت: تجربه نشان داده است که این دولت هر حرفی که میزند، پای آن میایستد و آن را اجرا میکند و در واقع خود را فدا میکند تا اجرایی شود.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه تصمیمگیری در اجرا باید متمرکز شود،افزود: برنامههایی که ما بیان میکنیم، اگر پشتیبانی شود و تصمیمگیریها بر اجرا متمرکز باشد، به فضل الهی و کمک ملت اجرایی میشود و ما موفقیت آن را تضمین میکنیم، البته همانطور که اشاره شد باید در ارتباط با آن همراهی صورت بگیرد.
رییسجمهور در ادامه اظهارداشت: بعضا برخی دوستان در ملاقات با من میگویند
شش ماه به پایان دولت بیشتر نمانده و رها کن و نمیشود کاری کرد، گفت: من
یک سوال دارم مگر روزها با هم تفاوت دارد شش ماه اول با شش ماه آخر چه
تفاوتی دارد روز اول دولت با روز آخر دولت چه تفاوتی دارد؟ چرا باید
انگیزهها تفاوت پیدا کند. باید تلاشها تا روز آخر ادامه پیدا کند هر روز
مهم است و باید کارهای بزرگ انجام داد. البته این دولت تمام میشود و مردم
دولت دیگری را انتخاب میکنند و همه باید از انتخاب مردم پشتیبانی و حمایت
کنند.
اتهام تامین پول یارانهها از فروش مخفیانه ارز توسط دولت، بیاساس است
محمود احمدینژاد در ادامه اظهار کرد: برخی افراد و دوستان در بیرون و داخل هستند که بیانصافی کرده و از مرز نقد عبور میکنند. نقد بالاترین نعمت برای هر مقام و مسئولی است.
وی با بیان اینکه "من نمیخواهم گله یا اعتراضی کنم"، افزود: اتهام زدن درست نیست. برخی گفتند دولت مخفیانه ارز فروخته و پول آن را برای یارانهها پنهان کرده است. آقای ابوترابی شما را به جدت مگر ما با هم صحبت نکردیم که اجرای طرح هدفمندی بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؟ گفتم یا نگفتم؟ آیا این اتهام کوچکی است؟
احمدینژاد ادامه داد: هفت دستگاه بر دولت نظارت دارند و اینطوری آب خوردن هم برای من سخت است؛ مگر میشود مخفیانه این کار را کرد؟ این اتهامی است که آدم به راحتی به برادر مسلمان خود نمیتواند بزند، چه برسد به دولت. صادقترین دولت را متهم کردند. به من میگویند چرا با مردم حرف میز نم، همین اواخر ایراد گرفتند که چرا مسائلی را با مردم مطرح کردم. به مردم نگوییم به چه کسی بگوییم؟ دولت کار محرمانهای ندارد.
رییسجمهور با بیان اینکه "در مورد بانک تندترین اتهامات را به فرزندان پاک دولت زدند"، ادامه داد: برای تغییر ذائقه شما لطیفهای میگویم. نقل میکنند که دوستی در اصفهان سخنرانی میکرد و هی اتهام میزد، یکی در پایان سخنان این شخص پرسیده بود آیا شما سندی هم دارید؟ این آقا پاسخ داده بود که هفت سال نهادهای نظارتی گشتند و نتوانستند سندی پیدا کنند آن وقت شما از من سند میخواهید؟ این موضوع البته واقعیت دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: ما میخواهیم تا روز آخر کار کنیم، هیچ بحث سیاسی نداریم. ملت ایران بزرگتر از این حرفهاست. هر طرحی که دولت اعلام میکند کمک کنید تا اجرایش را تضمین میکنیم.
رییسجمهور با بیان اینکه "حرفهایی که میزنم نه گله، نه اعتراض و نه دعوا، بلکه برای اداره بهتر کشور است"، گفت: ما سندی داریم که پایه اداره کشور و تنظیمکننده روابط مبنای حقوق ملت و مبنای مسئولیتها و دایره اختیارات است. این سند عبارت است از قانون اساسی. هر سه قوه مستقل از یکدیگرند و البته اختیاراتی نیز دارند و به نوعی بخشی از اختیارات ناظر به قوای دیگر است که البته این به معنای دخالت نیست. به طور مثال بازرسی کل کشور، دستگاهها را نظارت میکند اما این دخالت نیست. دیوان محاسبات به امور دستگاهها رسیدگی میکند که این دخالت نیست و استقلال قوا را نقض نمیکند.
احمدینژاد ادامه داد: برای قوه مجریه نیز اختیارات مستقل و اختیاراتی ناظر به سایر قوا وجود دارد. ما هیچگاه در قانونگذاری دخالت نمیکنیم؛ دخالت به معنای دخالت. هیچگاه تلاش نکردهایم دخالت کنیم اما اگر تصمیمات دولت حتی انتصاب افراد به مسئولیتها با طرحی متوقف شود چطور میتوان مدیریت کرد. برخی تغییرات خیلی شکننده است.
وی با بیان اینکه "اگر قانون پیدرپی اصلاح شود ثبات بوجود نمیآید"، افزود: در شرایط ثبات است که میتوانیم عمل کنیم. اگر در طرح هدفمندی، بودجه و سایر مسائل دائما تغییر به وجود آید برنامهریزی را مشکل میکند و توقعی که شما دارید و دغدغه مشترک همه ماست اجرا نمیشود. سالها میگذرد و کاری از پیش نمیرود.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: قانون اساسی هندسهای تعریف کرده که اگر از
چارچوب شود آسیب میبیند. اینکه دیگر قوا تلاش کنند در حوزه اجرا وارد شوند
آسیب میزند، توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر کشور است و به
ضرر همه ماست. جایگاه مجلس بسیار رفیع و محترم است.
باید مدیریت اجرایی کشور متمرکز باشد
رئیس جمهور قسمت آخر اصل 138 قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر برداشتی از این قانون دارید، ما در آن با شما مشترک هستیم.
احمدینژاد که در صحن علنی مجلس سخن میگفت، با بیان اینکه در قانون گذاری دو مسیر مقدماتی داریم، توضیح داد: مسیر اول طرح نمایندگان است که توسط 15 نفر از نمایندگان مطرح میشود و مراحل آن طی خواهد شد و دوم مسیر مقدماتی است که لایحه نام دارد.
وی با بیان این که لایحه حق دولت است، توضیح داد: دولت وقتی به اینجا رسد که باید کاری در کشور انجام شود، جوانب آن را میسنجند و به مجلس لایحه میدهد و این نظر دولت است پس اگر خدای نکرده مثل مواردی که اتفاق افتاد لایحه در مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که تشخیص دولت این باشد که اهداف لایحه ما را تامین نمیکند چه کار باید کرد؟ البته در اینجا به درستی و غلطی نظرات اشارهای ندارند و تنها روند را مورد توجه قرار دادند.
وی با طرح این سوال که آیا میتوان دولت را موظف کرد که باید این طرح را اجرا کند؟ گفت: ما فکر میکنیم دولت در هر مرحلهای میتواند لایحه را پس بگیرد و اگر شما نظراتی دارید، میتوانید طرح بدهید که حق نمایندگان است و دولت نمیتواند بگوید که چرا نمایندگان طرح دادند و هر زمان که مراحل را طی کرد و تبدیل به قانون شد برای همه مردم لازمالاجرا خواهد شد که اصل 75 و 113 نیز بر همین نکته اشاره دارد.
احمدینژاد در ادامه با قرائت اصل 126 قانون اساسی، گفت: در این اصل آمده است رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و میتواند ادارهی آن را به عهدهی دیگری بگذارد، پس اگر این موضوع از عهدهی رئیس جمهور خارج شود، چطور میتواند برنامه و بودجه را اداره کند.
وی همچنین به اصل 121 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نمیخواهم متن سوگند رئیس جمهور را یاد آوری کنم، اما در استعلامی در رابطه با وجه شرعی سوگند رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان سوال شده است "با توجه به سوگند رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی آنجا که رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد، در صورتی که بنا به تشخیص و نظر رئیس جمهوری فردی که به عنوان سفیر و نمایندهی تامالاختیار دولت جمهوری اسلامی پیشنهاد میشود از صلاحیت کامل برای احراز چنین سمتی برخوردار نباشد آیا در این صورت امضای نمایندگی یاد شده با مفاد سوگند نامه ریاست جمهوری منافاتی ندارد ؟" و شورای نگهبان این سوال را در تمام اقدامات رئیس جمهور عمومی کرده و چنین پاسخ داد " آنچه از عبارت سوگند نامه استفاده میشود این است که رئیس جمهور باید در تمام اقدامات وظایف و مسئولیتهایی که عهدهدار است، حفظ و حراست از مرزها ، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و سایر اموری را که در سوگند نامه بیان شده است را مراعات کند، ولی چنانچه در موردی احراز نمایند که امضاء او موجب عوارض سوء و بروز خطراتی برای مرزها و سایر مصالح عالیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی میشود شرعا باید از امضاء خودداری نماید و خودداری او از امضاء هنس قسم نمیباشد".
رئیس جمهور با تاکید بر این که قانون اساسی اصل و ضامن بقای همه ماست و همه باید مراقب باشیم، گفت: این توصیهی مقام معظم رهبری است و باید مدیریت اجرایی کشور متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قوا مطرح است ،باید برای هر سه قوه باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت بدنهی کارشناسی کل کشور است گفت: دولت بدنه
کارشناسی مجلس و قوه قضاییه هم است و دولت متعلق به همه است، همانطور که
قوه قضاییه متعلق به همه است و یعنی اگر دولت دید جایی به حقوق مردم اجحاف
میشود، باید به قوه قضاییه شکایت کند و اگر دولت جایی مشکلی را دید که
نیازمند قانونگذاری بود، باید به مجلس مراجعه کند و همانطور اگر مجلس به
قوه قضاییه نیاز به کار کارشناسی داشتند، باید به دولت مراجعه کنند پس همه
یکی هستیم و همه مال ملت هستیم.
نمیشود یک قوه دائما تحت فشار باشد
احمدینژاد اظهار کرد: آیا در این شرایط سخت میشود وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تقریبا دو سوم وقت هفتهشان صرف این شود که نهادهای نظارتی اینها را اظهار کنند و فشار بیاورند؟ پس این افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟
به گزارش ایسنا، رییسجمهور در بخش پایانی سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس افزود: بلاخره نظراتی وجود دارد که ممکن است درست هم باشد اما میشود اینها را با گفتوگو حل کرد. اگر کسی تخلف و سوءاستفادهای در هر قوهای داشته باشد باید به آن رسیدگی کرد ولی مقدار زیادی از آنها ابهاماتی که ایجاد میشود و گزارشی است که تایید نشده است، بنابراین ما باید یک مقدار اینها را مدیریت کنیم و کارها جلوتر ببریم.
وی ادامه داد: حتی اگر کارهای ملی را کنار بگذاریم، باید کارهای پروژهای و منطقهای را انجام دهیم و همین افراد هستند که این کارها را انجام میدهد ولی وقتی دو سوم وقتشان میپرد و اعصابی برایشان نمیماند و به آنها فشار میکند، باید چکار کنند؟
احمدینژاد با بیان اینکه "نمیشود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد"، گفت: بالاخره ما همه با هم کار میکنیم و اینهایی که من میگویم دعوا نیست بلکه بیان مشکلات است. من و شما یکی هستیم و با همیم و باید بدانیم که جاها عوض میشود و ممکن است روزی برخی از اعضای عزیز مجلس به دولت بیایند حال باید موضع افراد هم عوض شود.
وی با بیان اینکه "موضع، موضع خدمت است و اقتصاد را نمیتوان از چند جا مدیریت کرد"، افزود: ما با هم دعوایی نداریم بلکه با هم گفتوگو و بحث میکنیم و راه تفاهم باز است.
رییسجمهور خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: من امروز آمدم به شما حرف همه ملت ایران را فریاد بزنم و بگویم که ملت ایران در برابر دشمنانش دست بسته نیست و ظرفیتهای این کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده است. ما باید با هم باشیم و چند کار بزرگ انجام دهیم و اینها شدنی است.
احمدینژاد در ادامه گفت: جناب آقای ابوترابی یادداشتی به من دادهاند که من در جلسه بنشینم و سخنان نمایندگان را استماع کنم. این یادداشت بسیار خوبی است اما من چون واقعا برنامه خود را تنظیم کردهام، معذور هستم. هر وقت دیگری صلاح دانستید هماهنگ کنید من میآیم چهار ساعت مینشینم و حرف عزیزان را گوش میکنم، چراکه بهترین سخن، سخن برادران و خواهران مجلس است و ما هم همیشه استفاده کردهایم.
وی ضمن تشکر از هیات رییسه و رییس مجلس و نمایندگان به آنها گفت: خواهش میکنم در مورد پیشنهادات و موضوعاتی که عرض کردم اعلام نظر و بستر اجرای آن را فراهم کنید و همچنین از کارشناسان و اساتید دانشگاهها میخواهم نظر بدهند و تولید نظریه کنند و به ما راهنمایی و کمک دهند.
رییسجمهور در پایان سخنان خود اظهار کرد: عزیزان من مردمی که قالی میبافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشستهاند نباید فقیر داشته باشد. ملتی که تاریخ، فرهنگ و تمدن دارد همت، اراده و ایمان دارد، پیامبر، علی، حسین و مهدی دارد، هرگز در نخواهد ماند و همه قلهها را فتح خواهد کرد.