کد خبر: ۱۰۶۰۵
زمان انتشار: ۰۰:۲۸     ۱۴ فروردين ۱۳۹۰

نام گذاري سال 1390 از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادي بايد ها و نبايدهايي را در پي دارد كه بدون توجه به آنها نمي توان انتظار جهادي كامل در عرصه اقتصادي را داشت.

اولين نكته ؛ در باب جهاد اقتصادي توجه ويژه به داشته ها و تجربياتي است كه در عرصه اقتصاد كشور به خصوص در سال همت مضاعف و كار مضاعف رخ داده است. بر همين اساس، نبايد از ياد برد كه بزرگترين ابزار براي تحقق موضوع جهاد اقتصادي پياده سازي دقيق و مدبّرانه طرح عظيم هدفمندي يارانه هاست. بر همين اساس، مسئولان كشور بايد هم زمان با اعطاي نقدي يارانه ها به مردم بهترين مديريت را در جهت صرف يارانه هاي آزاد شده و جذب آن به فعاليت هاي اقتصادي زيربنايي و مبنايي به كار گيرند. همچنين، آزاد سازي يارانه ديگر محصولات يارانه اي كشور به خصوص منابع انرژي و سوخت و واريز آن در سراشيبي طرح ها و برنامه هاي كشور يكي ديگر از اصول تحقق جهاد اقتصادي در سال 1390 در بُعد اجرايي كردن هدفمندي يارانه هاست.

دومين نكته، توجه به واژه جهاد است كه از سوي معظم له در طليعه سال 1390 مورد اشاره قرار گرفته است. هر جهادي مبتني بر امورات سلبي ( نبايد ها) و ايجابي (بايدها)ست. بر همين اساس براي رسيدن به جهادي بي نظير در عرصه اقتصاد بايستي چند مولفه مهم سلبي و ايجابي را رعايت كرد:

1- (نبايدها) پرهيز از مناقشات سياسي و جناحي در ميان تمامي قواها و سازمان ها و جناح ها و جريان ها. بديهي است كه صرف وقت براي تنش ها و درگيري هاي باندي و سياسي كه  عمدتا مبتني بر ديدگاه هاي سليقه اي است تا چه اندازه مي تواند در كاهش انرژي و توان كشور براي حركت در مسير جهاد اقتصادي موثر باشد. به همين علت، مجاهده تام و تمام در عرصه اقتصاد و معيشت مردم و كشور اندكي از خود گذشتگي با چاشني ايثار و همدلي را مي طلبد.

2- (بايد ها) چند برابر كردن توان دستگاه ها و سازمان ها و جريان ها براي جهاد اقتصادي. هيچ جهادي محقق نمي شود مگر با صرف تواني مضاعف و چند برابر. حال كه دشمنان نظام قصد دارند با تحريم ها سد راه نظام اسلامي شوند ، رهنمودهاي رهبري معظم در باب جهاد اقتصادي چنين مي طلبد كه تمامي توان و نيروي كشور مصروف بر تحقق اين مهم شده و بسان موضوعاتي چون انرژي هسته اي و خودكفايي در بنزين و گندم در ساير مسائل نيز مجاهده ي ملي ما را به نقطه شكوفايي و بي نيازي از بيگانگان رهنمون شود. نبايد از خاطر برد كه خستگي در هنگام جهاد هيچ معنا و مفهومي نمي تواند داشته باشد.

3- (بايدها) نقش مهم رسانه ها در اطلاع رساني درست و به موقع درباره جهاد بزرگ اقتصادي است. هيچ حركت فراگير و اراده ي عظيمي جز با آگاهي بخشي و عملكرد درست رسانه ها نمي تواند مثمر ثمر باشد. از همين رو بايد رسالتي خطير را براي رسانه ها در سال جهاد اقتصادي برشمرد كه بر پايه آن برنامه هاي مورد نياز اعم از كاستي ها، كمبودها ، بايدها و نبايدهاي تحقق چنين جهادي را رصد كرده و با اطلاع رساني به موقع به مردم و مسئولان اجراي چنين مهمي را سرعتي دو چندان بخشند.

سومين نكته، توجه جدي نمايندگان مجلس به تصويب لوايح و طرح هايي است كه حركت در مسير جهاد اقتصادي را تسريع بخشيده و آن را با شتاب بيشتري به نتيجه برساند. روشن است كه پرداختن به امور كم اهميت و غير ضرور و بدون فوريت در سالي چنين پربركت چندان جايي در طرح ها و برنامه هاي جهادي نخواهد داشت. درايت و تيزبيني نمايندگان محترم نشان داده است كه چگونه مي توان بيشترين بهره را از چنين فرصت هايي به دست آورد.

چهارمين نكته، صرف اهتمام ويژه دولت محترم و عدالت خواه به موضوع جهاد اقتصادي است. هر چند طرح عظيم هدفمندي يارانه ها سال گذشته شروع شده است اما نبايد از ياد برد كه اين طرح چندين سال متمادي زمان مي برد تا به منصه ظهور برسد. به همين علت، رصد جزء به جزء وقايع ناشي از هدفمندي يارانه ها و مديريت بر پس لرزه هاي ان از اولويت دارترين مسئله ها براي تحقق جهاد در ميان دولت مردان به شمار مي رود. از سوي ديگر، دولت محترم بايد اكثريت همّ و غمّ خود در سال جهاد اقتصادي را مصروف بر مسائل و مشكلات اقتصادي كند و موضوعات و برنامه هاي ديگر را از اولويت كمتري بهره مند كند. حل مشكل اشتغال جوانان، مشكل مسكن، كاهش سطح طبقاتي و برآورده كردن نيازهاي اوليه معيشتي در مناطق به دور از پايتخت از سرفصل هايي است كه دولت مردان محترم بايد بدان توجه ويژه اي مبذول كنند.  

پنجمين نكته، قرار داشتن انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سال جهاد اقتصادي است. نامزدهاي محترم ونيز مسئولان استاني و شهرستاني بنا بر آنچه كه طبيعت رقابت هاي انتخاباتي است كه تا مدتها امورات اجرايي را در كما فرو مي برد بايستي بكوشند كه پرتو پر قدرت انوار جهادي در سال 1390 چنين تبعات زيان آوري را به كمترين حد ممكن رسانده و بيشترين نيرو صرف مجاهده در مسائل اقتصادي و تلاش براي رفع محروميت از قشر مستضعف و بالا بردن توان اقتصادي كشور شود. 

ششمين و آخرين نكته، همان گونه كه معظم له خود اشاره فرمودند مسئولان و نهادهاي كشور بايستي از برخورد شعار گونه با موضوع جهاد اقتصادي بپرهيزند. بايستي روش و سيره مسئولان و ارگان ها از چاپ پلاكارد و بنر و بروشور در خصوص نام گذاري سال ها به تعمق هر چه بيشتر در نحوه تحقق و پياده سازي آن موضوع با عنايت به ظرفيت ها و زمينه هاي اجرايي آن در هر دستگاه معطوف شود. بايستي برخورد شعاري و همراه كردن موضوع با برگزاري همايش ها و امورات تبليغاتي صرف از بين رفته و آنچه كه در اولويت و اهميت بيشتر قرار گيرد هماهنگي مسئولان و دستگاه ها براي جهادي يك پارچه و بي نظير جهت تحقق منويات مقام معظم رهبري باشد.

منبع: بولتن نیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها