کد خبر: ۱۰۵۷۵
زمان انتشار: ۰۰:۵۰     ۱۳ فروردين ۱۳۹۰
متن کامل بیانات رهبر فرزانه انقلاب در عسلویه :
جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یك بار معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است./ اگر بخواهیم در ادبیات امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا كنیم، می‌شود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ اقتصادى.
به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) متن کامل بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه منشر شد.

متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به شرح زیر است:

خیلى خوشحالم كه بحمداللَّه بازدید امروز ما از این منطقه‌ حساس و با ارزش در كشور، منتهى شد به این جلسه‌اى كه با شما برادران عزیز، خواهران عزیز، كاركنان این مجموعه‌ صنعتى و فنىِ مهم و بخشى از مردم ساكن در این منطقه دارم؛ كه با این دیدار، بازدید ما پایان میپذیرد. از دیدار شما برادران و خواهران عزیز، من خیلى خوشوقتم.

خوشبختانه در همه‌ گوشه و كنار كشور و در هر بخشى و به نحوى نشانه‌هاى رشد و تعالى فكرى و عملىِ ملت عزیزمان آشكار است. استان بوشهر جزو اصیل‌ترین و كهن‌ترین استانهاى این كشور و داراى مردمِ امتحان داده‌اى است. هر كس با تاریخ این منطقه آشنا باشد، می‌داند كه مردمِ این كرانه‌ى طولانى خلیج فارس، به كشورشان، به استقلال كشور، به عزت ملت ایران خیلى خدمت كرده‌اند. در یك دوره‌اى، مستكبران متجاوز و سلطه‌طلب كه اهمیت این منطقه‌ى از عالم را درك كرده بودند، تصمیم داشتند این حوزه‌ ثروتمند خلیج فارس را به طور كامل قبضه كنند و در اختیار بگیرند. همان استعمارگرانى كه شبه‌قاره‌ هندوستان را به آن روز درآوردند و با حضور خودشان آن ضربه‌هاى جبران‌ناپذیر را به آن مردم زدند، و در شمال آفریقا به نحو دیگر، و در شرق آسیا به نحو دیگر، حاضر نبودند از این منطقه دل بكنند و طمع ببُرند. در آن روز، مردم این كرانه‌ى طولانى، هم بخصوص در استان بوشهر، و هم در استان هرمزگان، خیلى خدمت كردند، ایستادگى كردند، شهامت نشان دادند، عزت و ایستادگى ملت ایران را به اثبات رساندند؛ كه این یك سابقه‌ تاریخى است براى این منطقه، و این چیزها از حافظه‌ى تاریخ هرگز زدوده نخواهد شد.

امروز هم یك دوران دیگرى است. سلطه‌گران و متجاوزان بین‌المللى به نحو دیگرى در فكر این هستند كه به هر نقطه‌اى از نقاط عالم كه می‌توانند، دست بیندازند و منافع نامشروع خودشان را تأمین كنند، ولو به قیمت نابود كردن هویت و عزت ملت‌ها؛ همان طور كه مشاهده می‌كنید در گوشه و كنار دنیا و بخصوص در این منطقه، در این سالها دارند انجام می‌دهند.

آنچه در ایران اتفاق افتاده است، درست نقطه‌ مقابل هدف‌ها و اطماع استكبار جهانى است. در اینجا نظامى متكى به مردم، متكى به دل‌ها، به ایمان‌ها، به عاطفه‌ها شكل گرفته است؛ با اهداف اسلامى، با اهداف قرآنى، با اهداف «و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»،(1) با این اعتقاد و باورى كه هیچگونه فشار و تحمیلى نمی‌تواند آن را متزلزل كند؛ یك نظامِ اینچنینى؛ نظام اسلامى. خود این ایستادگى، خود این مقاومت در مقابل طمع‌ورزى بیگانگان، مراكز قدرت جهانى را به خشم مى‌آورد. سى سال است اینها دارند خشم خودشان را به نحوى ابراز می‌كنند، اما با اراده‌ ملت ایران - كه متكى به اراده‌ پروردگار متعال است و با اطمینان به وعده‌ الهى است - دشمنان ناكام مانده‌اند و ملت ایران روزبه‌روز عرصه‌هاى پیشرفت و تكامل و تعالى را پیموده است.

من امسال را «سال جهاد اقتصادى» اعلام كرده‌ام. این معنایش این است كه ملت ایران در این برهه‌ از زمان، جهادش به طور عمده در عرصه‌ى اقتصاد است. امروز ما آمدیم این منطقه را از نزدیك بازدید كردیم. این منطقه، یك منطقه‌ى اقتصادى است كه متكى است به تولید؛ و براى اقتصاد یك كشور، مهمترین بخشى كه می‌تواند یك شكوفائى پایدار را به وجود بیاورد، تولید است؛ بخصوص آن بخش اقتصاد تولیدی‌اى كه متكى است به دانش، متكى است به علم؛ اینجا اینجور است؛ هم اقتصادى است، هم تولیدى است، هم علمى است؛ دانش‌بنیان است. این، شایسته‌ ملت ایران است. اگر یك روز مردم این منطقه و مردم بخشهاى مختلف كشور در مقابل زورگوئى و پرروئى و زیاده‌طلبى دولتهاى غارتگر و متجاوز، آنجور باید مى‌ایستادند، امروز در مقابل آن قدرتها شكل ایستادگى پیچیده‌تر است، حساس‌تر است، متنوع‌تر است؛ احتیاج دارد به یك مجاهدت پیچیده و عمیق.

خوشبختانه ملت ما با فرهنگ مجاهدت آشناست. ما از مجاهدت، بیگانه نیستیم. ملت ما در میدان‌هاى جهاد؛ هم جهاد نظامى، در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ هم جهاد سیاسى، در طول این مدت؛ هم جهاد اقتصادى و علمى، یك ملتِ امتحان‌داده است. ما آشنا هستیم با جهاد. این جهادى كه امروز باید انجام دهیم - جهاد اقتصادى - از جهادهائى كه تا امروز ملت ایران انجام داده، مشكل‌تر نیست؛ اما باید بدانیم چه كار می‌خواهیم بكنیم.

جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یك بار معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یك تلاشى می‌كند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یك وقت شما می‌خواهید یك تلاشى را انجام دهید، كه بخصوص یك دشمنى سینه به سینه‌ شما ایستاده است؛ این می‌شود جهاد. ممكن است یك وقت این جهاد به شكل قتال باشد، ممكن است جهاد مالى باشد، ممكن است جهاد علمى باشد، ممكن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیات امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا كنیم، می‌شود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ اقتصادى.

همه هم مسوولند. این مردان مؤمنى كه بعضى از آنها را ما امروز دیدیم و بسیارى از شماها در این مجموعه مشغول كار هستید و جزو آنها هستید، این كارتان جهاد است. این كارى كه در این منطقه‌ صنعتى و اقتصادى عظیم دارد انجام می‌گیرد، یك جهاد است. نیت اگر نیت خدایى باشد، میشود جهاد فى‌سبیل‌اللَّه. وقتى انسان براى اعلاى كلمه‌ حق، اعلاى كلمه‌ اسلام، عزت بخشیدن به امت اسلامى و ملت مؤمن و مسلمان ایران تلاش می‌كند، این جهاد میشود جهاد فى‌سبیل‌اللَّه. آن وقت در این تلاش، بركات و عظمت و شأن جهاد فى‌سبیل‌اللَّه وجود دارد.

من از همه‌ كاركنان، متخصصان و فعالان این عرصه - ضمن تشكر - بجد می‌خواهم كه كار خودتان را جهاد فى‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگى نكنید و بدانید جهاد فى‌سبیل‌اللَّه وعده‌ى الهى بر پیروزى آن است. وقتى براى خدا و در راه خدا حركت می‌كنید، به پیروزى خواهید رسید. امسال همه‌ اجزاى گوناگون ملت ما، مسوولین كشورى، مسئولین بخش‌هاى گوناگون استانى در گوشه و كنار كشور و آحاد مردم، همه باید این تلاش را براى خدا در پیش بگیرند. خداى متعال هم بركت خواهد داد. خداى متعال به آن تلاشى، به آن كارى، به آن نیت و عزمى كه در این جهت باشد، حتماً بركت می‌دهد و كمك می‌كند؛ كمااینكه در طول این سى و دو سال تا امروز خداى متعال به ما كمك كرده. بدون اراده‌ الهى، امكان نداشت یك ملتى بتواند در مقابل استكبار جهانى بایستد.

در این منطقه‌ معادن غنى گاز، خب ما شریكى داریم؛ حالا من نمی‌خواهم تعبیر كنم به رقیب. شما وقتى نگاه می‌كنید، مى‌بینید همه‌ كسانى كه از پیشرفت ملت ایران ناراضى‌اند، آنجا در مواجهه‌ با ملت ایران جمع شده‌اند، متراكم شده‌اند؛ آن طرف را كمك كنند و هرچه می‌توانند، در كار این طرف كارشكنى كنند. این، معناى جهاد و مبارزه را نشان می‌دهد؛ اینكه انسان در مقابل خود، دشمنى دشمن و خصم را احساس كند. هر یك قدمى كه شما در این كار و امثال این كار پیش بروید، دشمن را عصبانى می‌كند، ناراحت می‌كند؛ هرچه هم بتوانند، كارشكنى می‌كنند. هرچه شما براى این پیشرفت احتیاج داشته باشید، آنها سعى می‌كنند بر روى آن متمركز شوند و دسترسى شما به آن را مشكل كنند، دشوار كنند.

علاج چیست؟ علاج، برگشتن و تكیه كردن به خود؛ استمداد از توانایى‌هاى خود؛ این چشمه‌ جوشان تمام نشدنى اراده‌ انسانى و استعدادى كه بحمداللَّه در ایران عزیز ما، در مردم ما، در نسل جوان ما وجود دارد.

حرف در این زمینه زیاد است. بعضى از حرف‌ها را هم امروز مسوولین این بخش در طول این بازدید طولانى در میان گذاشتند، ما هم توصیه‌هایى كردیم. یك جمله خطاب به همه‌ ملت ایران است، و آن اینكه در این جهاد اقتصادى همه شریكند. در اداره‌ى اقتصاد یك ملت، مصرف هم یك ركن عمده است؛ مصرف درست، مصرف خوب، مصرف دور از اسراف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزى كه همیشه توصیه می‌شود.

ایجاد فرهنگ كار و تلاش للَّه. شما حتّى سر یك كلاس، یك معلم هم كه باشید، می‌توانید در این جهاد اقتصادى سهیم باشید؛ این فرهنگ را به این جوان، به این نیروى انسانى فردا تعلیم می‌دهید؛ این می‌شود جهاد اقتصادى. در هر بخشى كه باشید، می‌توانید در این جهاد سهیم باشید.

كمك به پیشرفت عدالت. این دهه براى ما دهه‌ پیشرفت و عدالت است. پیشرفت من‌هاى عدالت، از نظر اسلام اصلاً پیشرفت نیست.

در همین منطقه‌ عسلویه - در این دو تا مركز مهم بشرى و انسانى عسلویه و نخل تقى - مردم نیازهایى دارند. كمك به رفع این نیازها، جزو جهاد اقتصادى است؛ جزو كار بزرگ است. امروز ما با مدیران و مسئولان بخش‌هاى مختلف، در زمینه‌ى محیط زیست، هواى آلوده، مشكلات گوناگون، درباره‌ این مردم، همین طور گفتگوهائى داشتیم. ان‌شاءاللَّه باید این مسائل را دنبال كنند. باید مشكلات مردم حل شود. اینها همه اجزایى است از مجموعه‌ یك جهاد عظیم و همه‌جانبه‌ى اقتصادى. با همكارى، همدلى، احساس برادرى، احساس عمل للَّه و كار براى خدا، این ملت میتواند جایگاه شایسته‌ خود را پیدا كند.

این دشمنان عنود از هر راهى بتوانند، می‌خواهند به ملت ایران آسیب وارد كنند؛ آن هم به جرم طرفدارى از حق، به جرم استقلال، به جرم تسلیم نشدن در مقابل زورگوئى دشمنان؛ آنها می‌خواهند به ملت ایران تحمیل كنند و زور بگویند و ضربه بزنند. در مقابل این دشمنان، با این اتحاد كلمه، با این همدلى، با این همكارى، با این مجاهدت عمومى، می‌توان ایستاد و بر آنها فایق آمد؛ همچنان كه ملت ایران تا امروز بر دشمنان خود فائق آمده است و توانسته است عزت خود را تأمین كند؛ بعد از این هم همین طور خواهد بود.

آنچه كه ما به مسئولین محترم بخش‌هاى گوناگون و به تناسب بازدید امروز بخصوص به این بخش توصیه می‌كنیم، این است كه همین خط مستقیم تكیه‌ به نیروى درونى و ذاتى خود و ایجاد استغناى از دیگران را با جدیت تمام دنبال كنند؛ بدانند این تلاش و فعالیت، مورد توجه پروردگار است و جهاد فى‌سبیل‌اللَّه است؛ اگر با نیت الهى باشد - نیت خدمت به مردم و خدمت به كشور، یكى از نیات الهى است - و خداى متعال این جهاد را به نتیجه می‌رساند. این خط و این جهتگیرى را رها نكنند، تلاش كنند.

آنچه كه من امروز اینجا مشاهده كردم، خرسندكننده است. البته نقایصى وجود دارد؛ باید به فكر باشند، و هستند. انسان احساس می‌كند كه در فكر برطرف كردن نقایصند. در عین حال كارى كه انجام گرفته، كار بسیار عظیمى است؛ و این نشان می‌دهد كه ملت ایران هر كارى را كه اراده كند، میتواند انجام دهد. این احساس توانایى در یك ملت، بزرگترین سرمایه‌ معنوى و روحى براى آن ملت است؛ و ملت ما این احساس را دارد؛ شواهدش هم در همه‌ بخش‌ها دارد مشاهده می‌شود.

در این كار، بخشهایى وجود دارد كه باید كارهاى علمى انجام بگیرد. در خصوص مسئله‌ نفت و گاز، علاوه‌ى بر بخشهاى فنى، حتماً بایستى روى بخشهاى حقوقى و اقتصادى - حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز - كار كنیم، فكر كنیم و در این زمینه مطالعات علمى داشته باشیم. جوان‌هاى ما خواهند توانست در این زمینه‌ها كار كنند و انشاءاللَّه پیشرفت پیدا خواهند كرد. این ثروت متعلق به ملت ایران است. گاز ثروت است، نفت ثروت است؛ اما از این ثروتها خیلى مهم‌تر، نیروى انسانى بااستعداد و علاقه‌مند و داراى توان كار است. ما این ثروت را داریم؛ اصل این است. اگر یك ملتى این نیروى انسانى را داشت، می‌تواند ثروت‌هاى طبیعى خودش را هم استحصال كند و در خدمت ملت قرار دهد؛ اما اگر این را نداشت، ثروت‌هاى طبیعى‌اش هم در خدمت دیگران قرار خواهد گرفت؛ براى دیگران بیشتر سود خواهد داد تا براى خود او. ما بحمداللَّه این ثروت را داریم.

خوشبختانه فضاى عمومى كشور، فضاى كار است؛ فضاى تلاش است؛ فضاى همدلى است؛ این به بركت مجاهدتهایى است كه قبلاً انجام گرفته است. امروز جمعى از خانواده‌هاى شهداى این منطقه هم در این جمع حضور دارند. حتماً باید بدانیم كه آنچه امروز ما موفقیت به دست مى‌آوریم، به بركت مجاهدت شهیدان و خون شهیدان و ایثار شهیدان است؛ شهیدان، جانبازان، ایثارگران. بعضى به میدان جنگ رفتند، جان‌هاى خودشان را هم عرضه كردند، اجر ایثار فى‌سبیل‌اللَّه را بردند؛ اگرچه خداى متعال جانهاى اینها را بحمداللَّه حفظ كرده است و اینها در خدمت انقلاب و در خدمت كشور قرار دارند. این ایثارگرى‌ها و این مجاهدت‌هاست كه امروز ملت ما را به این عزت و به این توانایى رسانده است و به او فرصت داده است كه بتواند این كارهاى بزرگ را انجام دهد.

از خداوند متعال مسئلت می‌كنیم كه ان‌شاءاللَّه روزبه‌روز بر عزت و قدرت و پیشرفت ملت ایران بیفزاید و به همه‌ى ما توفیق بدهد كه سهم خودمان را در این كار عظیم همگانى به انجام برسانیم و خداى متعال را از خودمان راضى كنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
جهاد اقتصادی یعنی کار بیشتر حقوق کمتر!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
از اینکه نفهمیده چیزی رو میگی ناراحت نمیشی؟اگه نمیفهمی نظر نده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها