کد خبر: ۱۰۵۶۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۹ دی ۱۳۹۱
مسجد عمادالدوله، دروازه‌ای از نجف در تاریکی بازار کرمانشاه است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه مردم متدین و غیور استان کرمانشاه در مقابل تلخی و شیرینی‌های روزگار همچون زاگرس استوار و پا برجا مانده‌اند و اصالت و تمدن خود را حفظ کرده‌اند.

این مردم در حراست از مرزهای کشور عزیزمان ایران اسلامی کارنامه‌ای درخشان دارند و هشت سال پایمردی در دوران دفاع مقدس، گواهی بر این موضوع است.

استان کرمانشاه، دیار بزرگان، علما، دانشمندان، هنرمندان و شیر زنان و دلیرمردانی است که در زمینه‌های گوناگون افتخارات جاویدانی آفریده‌اند و در وصف مردمان این دیار همان بس که حضرت امام خامنه‌ای در سفر پر خیر و برکت و به‌یاد ماندنی‌شان به این استان فرمودند: ((مردم کرمانشاه را از دیرباز به جوانمردى و سلحشورى و وفادارى و مهربانى شناختیم؛ مردمى غریب‌نواز، مردمى مهمان‌نواز، و به‌طور خلاصه، داراى صفات نیکِ پهلوانى. این جزو خصوصیاتى است که در کرمانشاه می‌درخشد؛ از دور و نزدیک، همه این را می‌دانند و احساس می‌کنند.))

در دیار این مردمان شریف، آثار باستانی، گردشگری و نقاط دیدنی و زیبایی وجود دارد که هر بیننده و مسافری را جذب و خاطره‌ای ماندگار در ذهن او ثبت می‌کند. 

یکی از این اماکن تاریخی و دیدنی در این استان، مسجد عمادالدوله از آثار دوره قاجاریه است که به‌صورت چهار ایوانی بنا شده و در شهر کرمانشاه قرار دارد.

ساختمان نخستین مسجد عمادالدوله در سال 1285 (ه.ق)، توسط امام‌قلی میرزا عمادالدوله ساخته شده ‌است.

این مسجد دارای سردر، صحن، ایوان، شبستان ستون‌دار و حجره‌های زیاد است و معماری زیبای آن تصویری دلنشین برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

گفته می‌شود پس از ساخت این مسجد، بانی آن یکی از درهای حرم حضرت علی (ع ) را به کرمانشاه آورد و در این مسجد نصب کرد و به‌جای آن در نقره‌ای دیگری را وقف آستانه علوی کرد.

این درگاه امروزه در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار دارد و به "قاپی شاه نجف" معروف و متعلق به دوره صفویه است.

گفتنی است، بازاری که این مسجد در آن قرار دارد در بین کرمانشاهیان به "تاریکه بازار" معروف است.

 

 

-------------------------------

عکس از فرزاد منتی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها