کد خبر: ۱۰۴۳۵۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۱۲ دی ۱۳۹۱
علاقه‌مندی‌های خبری مردم آمریکا در سال 2012 بیشتر بر تحولات داخلی متمرکز بود و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، تیراندازی دهشتناک دو هفته قبل و طوفان سندی در صدر توجه افکار عمومی آمریکا قرار داشته‌اند.

به گزارش 598 به نقل از ایسنا،‌ به نقل از پایگاه خبری پارسینه، مرکز نظرسنجی "پیو" در آخرین روزهای سال میلادی آمار نظرسنجی را منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی ذهن تراژدی‌زده مردم آمریکاست. پیو می‌نویسد؛ علاقه‌مندی‌های خبری مردم آمریکا در سال 2012 بیشتر بر تحولات داخلی متمرکز بود و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، تیراندازی دهشتناک دو هفته قبل و طوفان سندی در صدر توجه افکار عمومی آمریکا قرار داشته‌اند. به استثنای حمله ماه سپتامبر به کنسولگری آمریکا در لیبی که به جدال تلخ رقابت‌های انتخاباتی تبدیل شد، هیچ خبر خارجی دیگری در صدر فهرست خبرهای مورد توجه آمریکایی‌ها قرار نگرفته است.

بررسی شاخص علاقه‌مندی‌های خبری موسسه پیو(PEW) نشان می‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری، مهمترین تحول مورد علاقه افکارعمومی آمریکا بوده است. میزان این علاقه‌مندی، بر اساس پیگیری تحولات مهم هفته به هفته ارزیابی شده و بیانگر این است که در روزهای بعد از انتخاب مجدد باراک اوباما، 60 درصد آمریکایی‌ها از نزدیک اخبار این موضوع را پیگیری می‌کرده‌اند.

تیراندازی چهاردهم دسامبر در مدرسه ای در نیوتاون ایالت کانکتیکت نیز تقریبا به اندازه انتخابات ریاست‌جمهوری، نظرها را به خود جلب کرد و نزدیک به 57 درصد آمریکایی‌ها از نزدیک خبرهای این حادثه را پیگیری کرده‌اند. این در حالی است که در جریان حادثه تیراندازی ماه جولای در یک سالن تئاتر در آرورا، نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها(48درصد) اخبار آن را از نزدیک دنبال ‌کردند.

طوفان سندی که اواخر ماه اکتبر سواحل شرقی آمریکا را درنوردید، توجه 53 درصد افکار عمومی آمریکا را به خود جلب کرده و در رده سوم فهرست علاقه‌مندی‌های خبری مردم قرار گرفته است. این طوفان که در هفته آخر رقابت‌های انتخاباتی به وقوع پیوست، از نظر جلب توجه افکار عمومی همان هفته، از موضوع انتخابات پیشی گرفت. طوفان سندی و تیراندازی در مدرسه نیوتاون، توجه اکثر قریب به اتفاق مردم مناطق شمال شرقی را به خود جلب کرد و 73 درصد مردم این مناطق از نزدیک حادثه سندی را دنبال می‌کردند و میزان توجه به حادثه تیراندازی نیوتاون هم 70 درصد بوده است.

انتخابات، مهم‌ترین تحول مورد توجه آمریکایی‌ها بوده است. ولی چند تحول دیگر مرتبط به سیاست هم در طول سال 2012، به میزان قابل توجهی افکار عمومی آمریکایی‌ها را به خود جلب کرد. 45 درصد آمریکایی‌ها پیگیر اخبار مربوط به رای دادگاه عالی درباره قانون مراقبت‌های بهداشتی مربوط به سال 2010 بوده‌اند، همچنین از هر 10 آمریکایی، 4 نفر مذاکرات جاری درباره پرتگاه مالی را دنبال می‌کنند و این در حالی است که 37 درصد آمریکایی‌ها هم به بیانیه حمایتی اوباما از ه‌م‌جنس‌گرایان در ماه مه توجه داشته‌اند.

به جز حادثه حمله به کنسول‌گری آمریکا در لیبی، بقیه اخبار خارجی در سبد اخبار داغ مورد توجه افکار عمومی آمریکا قرار نداشته است و این تقریبا برعکس سال قبل است که چندین حادثه خارجی از جمله زلزله و سونامی ژاپن، کشته شدن بن لادن و بهار عربی در سبد تحولات مهم مورد توجه مردم آمریکا قرار داشته است.

شکاف جنسیتی

مردان و زنان تقریبا توجه یکسانی به خبرهای داغ سال 2012 داشته‌اند. با این حال، خبر کشتار کانکتیکت و کلورادا بیشتر توجه زنان را به خود جلب کرده است تا مردان. در کل، 63 درصد زنان از نزدیک خبر تیراندازی در مدرسه نیوتاون را پیگیری کرده‌اند و این اتفاق، به داغ ترین خبر مورد توجه زنان آمریکا در سال 2012 تبدیل شده است و رقابت‌های انتخاباتی با جلب توجه 53 درصد زنان، در ردیف بعدی قرار بگیرد.

این در حالی است که 62 درصد مردان از نزدیک پیگر رقابت‌های انتخاباتی و 50 درصد هم پیگیر اخبار و تحولات حادثه نیوتاون بوده‌اند. در بین تحولات داغ سال 2012، هیچ رویدادی در این سطح چشمگیر، توجه متفاوت مردان و زنان را به خود جلب نکرده است. با این حال، تعداد مردانی که دیگر تحولات کمتر مورد توجه، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و حوادث ورزشی را دنبال کرده‌اند، بسیار بیشتر از زنان است.

شکاف نژادی

یک شکاف نژادی بزرگ درمورد توجه به حادثه تیراندازی در «تریون مارتین» در ماه فوریه دیده می‌شود، حادثه‌ای که در جریان آن، یک پسربچه سیاه پوست غیر مسلح در فلوریدا هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. در اوایل ماه مارس، 70 درصد سیاه پوستان از نزدیک این حادثه را دنبال کرده‌اند، در حالی که این حادثه فقط توجه 30 درصد سفید پوستان را به خود جلب کرده است.

همان زمان، 43 سفیدپوستان در یک نظرسنجی گفته‌اند که این حادثه بیش از اندازه پوشش رسانه‌ای داده شده، در حالی که میزان سیاه‌پوستانی که معتقد بوده‌اند این حادثه بیش از حد پوشش رسانه‌ای پیدا کرده، فقط 16 درصد بوده است.

شکاف سنی

تقریبا درباره توجه به همه خبرهای داغ سال 2012، یک شکاف سنی قابل توجه دیده می‌شود. این شکاف به خصوص در مورد توجه به تحولاتی که سیاست گذاری‌های ملی و مسایل سیاسی آمریکا را رقم می‌زنند، قابل توجه است. در ماه اکتبر، فقط 9 درصد افراد زیر 30 سال از نزدیک اخبار و تحولات مربوط به تحقیق و تفحص در مورد حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را دنبال کرده‌اند. این در حالی است که میزان توجه به اخبار این موضوع در بین افراد 65 ساله و بالاتر، 52 درصد بوده است.

در مورد توجه به اخبار داغ سال 2012 از جمله طوفان سندی و مذاکره جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر پرتگاه مالی، تفاوت قابل توجهی دیده می‌شود. از بین 15 تحول داغ سال 2012، جوانان و سالخوردگان آمریکایی در 13 مورد آنها تفاوت توجه دارند و تنها در مورد دو حادثه تیراندازی در سالن تئاتر کلورادو و المپیک تابستانی چین، تفاوتی دیده نمی‌شود.

"بحران اقتصادی" و "سوریه" که در آمریکا مخاطب ندارد.

برخی تحولات در سال 2012 وجود دارد که آمریکایی‌ها توجه چندانی به آنها ندارند که البته برخی از آنها تحولات خارجی، از جمله خشونت‌های سیاسی جاری در سوریه است. درصد آمریکایی‌هایی که از نزدیک تحولات سوریه را دنبال کرده‌اند، هیچ گاه از 20 درصد بیشتر نشده و در اوایل دسامبر نیمی از آمریکایی‌ها گفته‌اند که به وضع سوریه یا اصلا توجهی نمی کنند و یا اینکه توجهشان اندک است.

یک تحول دیگر، بحران بدهی‌های اروپاست که می‌تواند اثرات مهمی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد. در ژوئن، فقط 18 درصد آمریکایی‌ها از نزدیک بحران بدهی‌های اروپا را پیگیری کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها