کد خبر: ۱۰۳۶۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۰ دی ۱۳۹۱
باشگاه مس کرمان با وجود داشتن پول و امکانات از نظر برنامه‌ریزی بلند مدت و ثبات مدیریت مشکلات فراوانی دارد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، باشگاه مس کرمان یکی از باشگاه‌های نسبتا پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران است. باشگاهی که حتی سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم دارد اما این باشگاه نیز مثل تمام باشگاه‌ها و بخش‌های دیگر فوتبال ایران از بی‌ثباتی مدیریت و روزمرگی رنج می‌برد.

باشگاهی که پول و امکانات دارد اما ثبات مدیریت و برنامه مدون و بلندمدتی ندارد. به این ترتیب در باشگاه مس به سرمایه انسانی و استعدادهای فوتبالی در کرمان آن‌طور که شایسته است توجه نمی‌شود و سرمایه مادی هم به نوعی هدر می‌رود.

باشگاه مس کرمان از سال 1385 و ششمین دوره لیگ برتری قدم به لیگ برتر گذاشت. آن روزها هواداران پرشور کرمانی سر از پا نمی‌شناختند و با عشق و علاقه تیم‌ محبوب‌شان را تشویق می‌کردند. مردمان خونگرم کویر تیم مس را مثل یکی از اعضای خانواد‌ه‌شان دوست دارند اما افسوس که جناح‌بندی‌ها و بازی‌های نسبتا سیاسی به نوعی به این باشگاه نفوذ کرد.

انگار دیگر بحث شایسته‌سالاری خیلی مد نظر نیست. اگر شایسته‌سالاری و برنامه محوری مدنظر این باشگاه پولدار و پرامکانات و پرهوادار قرار می‌گرفت نباید در شش دوره حضور در لیگ برتر 6 مدیرعامل در این باشگاه مدیریت می‌کردند. مشکلی که تقریبا بیشتر باشگاه‌های ما و حتی پرسپولیس و استقلال نیز با آن دست به گریبانند. نبود ثبات مدیریت و برنامه‌ دراز مدت در فوتبال ایران تبدیل به معضلی بزرگ شده است.

نیک نفس، برهانی‌نژاد، اسدی، نژادزمانی، گنجعلی‌خانی و حالا ناصر شهبازی 6 مدیر عامل باشگاه‌ مس در طول این 7 سال حضور در لیگ برتر بوده‌اند. به طور میانگین هر مدیر فقط یکسال در باشگاه مدیریت کرده است.

 

 

نتیجه این مدیریت کوتاه‌مدت هم تغییر 10 سرمربی در شش دوره لیگ می‌شود! مربیانی که در برخی موارد نه دلیل حضورشان برکسی معلوم بود و نه دلیل برکناری‌شان!

نادر دست نشان، پرویز مظلومی، امیر قلعه‌نویی، لوکا بوناچیچ،فرهاد کاظمی، مهدی محمدی، صمد مرفاوی، میرسلاو بلاژوویچ، ابراهیم قاسمپور و حالا دوباره لوکا بوناچیچ!

قاسمپور مربی ایرانی است که فصل گذشته به جای بلاژویچ آمد و توانست تیم در خطر سقوط مس کرمان را در لیگ برتر نگه‌دارد. همین مسئله باعث شد مدیریت وقت باشگاه بدون معطلی قرارداد قاسمپور را تمدید کند. گنجعلی‌خانی آن زمان مدیرعامل باشگاه بود اما همه‌کاره باشگاه عبدالرضا داوری رئیس هیئت مدیره بود. قرارداد قاسمپور تمدید شد و پیشنهاد‌ به ستاره‌های لیگ برتری آغاز شد. از فرهاد مجیدی تا رضا عنایتی و حسین کاظمی و... در نهایت داوری  و گنجعلی‌خانی نیز به سرنوشت مدیران قبلی مس گرفتار شدند و این مرتبه اما نوبت به حضور یک مدیرعامل غیربومی! رسید.

ناصر شهبازی اولین مدیرعامل غیربومی باشگاه مس است. شاید در فوتبال حرفه‌ای بحث بومی و غیر بومی در زمینه بازیکنان خیلی مهم و مطرح نباشد اما در مورد مدیران بومی و غیربومی این بحث بیشتر است.

شاید اگر جنجال کاپیتانی در باشگاه استقلال و شایعه جدایی جواد نکونام از استقلال نبود رسانه‌ها به اندازه کافی به برکناری ابراهیم قاسمپور از مس می‌پرداختند.

اینکه چطور باشگاه مس حتی به تعهدات مدیران قبلی خود پایبند نیست و متممی که مدیران قبلی باشگاه با قاسمپور امضا کرده‌اند را نمی‌پذیرند و او راکنار می‌گذارند تا شاید به اصطلاح صرفه جویی کنند اما در این شرایط گرانی ارز به سراغ یک مربی خارجی می‌رود و بعد هم می‌گویند که رقم قرارداد لوکا بوناچیچ با باشگاه مس ریالی است نه دلاری! اگر هم این اتفاق را قبول کنیم که یک مربی خارجی حاضر شده به ریال پول بگیرد نه دلار بازهم باوش سخت است که رقم قرارداد بوناچیچ کمتر از 350 میلیون تومان باشد. یعنی همان مبلغ مورد اختلاف مدیرعامل غیربومی مس با ابراهیم قاسمپور، یعنی باید باور کنیم باشگاه مس لوکا بوناچیچ را با کمتر از 350 میلیون تومان استخدام کرده است؟ یعنی رکود اقتصادی در اروپا به حدی شده که یک مربی خارجی حاضر است با دستمزدی کمتر از یک سرمربی ایرانی کار کند؟

 

 

 هر مدیرباشگاهی حق دارد سرمربی را هر زمانی که خواست برکنار کند و حرفی نیست اما آیا مدیران ارشد شرکت مس نمی‌پرسند این آمدن و رفتن برای چیست؟! آیا برای بهتر شدن وضعیت تیم است یا بیشتر شدن هزینه یا صرفه جویی در هزینه‌ها؟ اگر حرف مدیران باشگاه مس را بپذیریم که قاسمپور به دلیل بد اخلاقی‌اش کنار گذاشته شد و او همه چیز را در پول می‌دید و اصرار داشت که مدیران باشگاه مس به قرارداد 700 میلیون تومانی که امضا کرده‌اند پایبند باشند، آیا نباید از مدیران باشگاه مس پرسید آیا شما سرمربی خوش اخلاقی جذب کرده‌اید؟ سرمربی که مس اکنون آورده مربی است که یکبار با رسانه‌های خارجی صحبت کرد و برخی مسایل ایرانی و شرعی ما را زیر سوال برد.

تندخویی و بد اخلاقی بوناچیچ زبانزد عام و خاص در فوتبال ما است. اینکه بوناچیچ از نظر فنی مربی توانایی است شکی نیست اما کاش در باشگاه پولدار مس برنامه مدون و ثبات مدیریت وجود داشت تا شرایط حداقل این باشگاه بهتر از فوتبال ما می‌شد و هر لحظه سخن از آمدن و رفتن یک مدیر و یک مربی نمی‌شد و با یک اخم و یک قهر به راحتی سرمربی برکنار نمی‌شد.

لوکا بوناچیچ به هر حال بار دیگر به فوتبال ایران و مس کرمان برگشته است دهمین مربی مس باید دید آقای شماره 10  و نه چندان خوش اخلاق چطور می‌تواند در مس کرمان موفق شود و اصولا موفقیت برای تیمی که در رده هشتم جدول است چطور معنا می‌شود. آیا او قرار است مس را در این فصل آسیایی کند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها