کد خبر: ۱۰۳۴۲۱
زمان انتشار: ۱۷:۳۲     ۰۹ دی ۱۳۹۱
پژوهشی متفاوت درمورد بزرگترین قیام بصیرت:
مقاله ی حاضر بر آن است تا پرده از حقایقی شگفت و شباهت هایی تکان دهنده بردارد که مابینِ دو فتنه ی سال 36 هجری قمری و سال 1388 هجری شمسی برقرار است و همچنین شباهت های انکارناپذیری که مابینِ دو ضدفتنه ی محرم 61 قمری و محرم 1388 شمسی وجود دارد.طبق گاهشماریِ قمری، فاصله ی تقویمی این دو روز ( آغاز تا پایانِ فتنه ی اموی) در طی یک سال قمری دقیقاً برابر است با 202 روز. طبقِ روزشمارِ فتنه ی 88 نیز فاصله ی روز آغازِ پایان فتنه ( 22 خرداد ) تا ( 9 دی ) دقیقاً برابر است با 202 روز و این نخستین شباهتِ عجیب میان این دو فتنه است...
پایگاه تحلیلی خبری 598 - عباس پژوهش/ مقاله ی حاضر بر آن است تا پرده از حقایقی شگفت و شباهت هایی تکان دهنده  بردارد که مابینِ دو فتنه ی سال 36 هجری قمری و سال 1388 هجری شمسی برقرار است و همچنین شباهت های انکارناپذیری که مابینِ دو ضدفتنه ی محرم 61 قمری و محرم 88 شمسی وجود دارد.

نگارنده معترف است که خود از کشفِ انطباق ها و شباهت های متعدد، میانِ این دو فتنه، (و این دو ضدفتنه) غافلگیر و شگفتزده است.

مقدمه :

به باورِ این قلم، قیام 9 دی بیش از آن که نتیجه ی تصمیمِ هماهنگ و سازماندهی شده ی مردم انقلابیِ ایران باشد، ناشی از بزرگترین خطای استراتژیکی بود که حلقه ی فتنه مرتکب شد.



خطای محاسباتی و استراتژیکی که فضای دورویانه و معاویه مسلکانه ی فتنه گران را که از 22 خرداد 1388 سازماندهی شده بود در دی ماه 1388 - با حمله به عاشوراییان - بر هم زد و وجهه ی حلقه ی فتنه را از موقعیت معاویه ای خارج و به وجهه ای یزیدی بدل نمود
که در نتیجه، تکلیفِ جماعتِ مردد با ایشان یکسره و موجباتِ بسیج همگانی علیه ایشان شد.

این ، همان بزرگترین اشتباه تاریخی و استراتژیکِ فتنه گران داخلی و حامیان خارجی ایشان بود که ناشی از شناخت ضعیف آنها از عمق فرهنگ عاشورا در جامعه ی ایرانی بود. بروزِ همین خطا که لطف خدا بود - منجر به رفع غبارهای تزویر و خیزش پرشور مردم مسلمان در 9 دی گردید.

این اشتباه عبرت آموز ، بار دیگر فرموده ی مشهورِ امام راحل را اثبات نمود که « این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» .

در تبیینِ تفاوت های اساسیِِ مابین محیط های سیاسیِ «معاویه ای» و «یزیدی»،  می توان به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند:

در زیر پرچم پيغمبر ، دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود، در زير پرچم اميرالمومنين دشمن و دوست آنچنان واضح نبود. دشمن همان حرف هايي را مي زد که دوست مي زند؛ همان نماز جماعت را که در اردوگاه اميرالمومنين مي خواندند، در اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفين و نهروان- مي خواندند.

و به طریق اولی می توان دریافت که :

در زیر پرچم اباعبدالله علیه السلام - که دشمنِ جبهه ی مقابلِ ایشان، کعبه را آتش می زد و در عیان شراب می نوشید و سگ بازی و بوزینه بازی می کرد- ماهیتِ جبهه ی دشمن برای همگان معلوم بود، ماهیت جبهه ی حق و حقانیت ایشان نیز معلوم بود.
اما در زير پرچم اميرالمومنين بود که - چه در جمل و چه در صفين و نهروان- تمایز ِدشمن و دوست برای افراد کم بصیرت آنچنان واضح نبود. چرا که دشمن ، خود ، مدعیِ تعهد به اصول ِحکومت اسلامی بوده و بلکه خود را صاحبِ حق حاکمیتی اسلامی و مدافعِ آن قلمداد می نمود. و به قول رهبر معظم انقلاب، هم در اردوگاه حق ، نماز جماعت برگزار می شد  و هم در اردوگاه مقابل.

بنابراین ، جبهه ی اباعبدالله (واقع در محیطِ سیاسیِ یزیدی ) جبهه ای است با یک دشمنِ باطل که بطلانش، برای تمامی آحاد جامعه آشکار است. در واقع فضای صحرای کربلا ، فضایی است بی غبار ، صاف و شفاف به گونه ای که حتی چشمانِ کم سو می توانند به راحتی همه چیز را در آن رؤیت کنند.

و این همان فصل مشترکِ بسیار اساسی و مشخص است مابینِ قیام عاشورای 61 قمری و قیام عاشوراییِ 9 دی 88 که البته بزرگترین شباهت ِ این دو نیز هست.
افزون بر آن ، در هر دوی این تاریخ ها فضای تزویر می شکند و دوران غبارآلودگی و ابهام خیزِیِ فتنه، پایان می یابد و بی بصیرتان و کم بصیرتان به شرایط تشخیص و تمایز می رسند.

در واقع محرم سال 36 و محرم سال 1388 هر دو یک کارکرد داشته اند و آن این که:

« هر دو ، غباراتِ فتنه را در جامعه ی اسلامی فرونشانده و فضا را شفاف نموده اند ».

جالب این جاست که در هر دوی این وقایع، آنچه که موجبِ برملا شدنِ واقعیت جبهه ی باطل گردید ّ تازشِ و یورش جنودِ جبهه ی باطل بر دوستداران و انصارِ حسین بود که بر خلافِ دورانِ معاویه ، این بار بی پرده با آل علی درافتادند و ورافتادند.

 

متن مقاله :

        حال و پس از این مقدمه ی ضروری، به آگاهی می رساند، در تدوینِ این مقاله، برخی مطالعات جنبی، منجر به کشف شباهت هایی متعدد مابین فتنه ی امویانِ دیروز و امروز شد که بسیار عبرت انگیز و قابل تأمل می نماید.
از اهالیِ حق و تحقیق ، می خواهیم در این سلسله شباهات، غور و بدان توجه فرمایند.« فاعتبروا یا اولی الابصار ».

نکته ای مقدماتی :

نگارنده معتقد است با وجود اینکه تا کنون در فضای رسانه ای کشور، فتنه ی 88 ، به جنگ صفین تشبیه شده ، اما واقعیت آن است که اصحاب رسانه با قدری کم دقتی، اصلِ فرمایش های مقام معظم رهبری را نادیده گرفته و ناخواسته با آن زاویه پیدا کرده اند چرا که ایشان در بیاناتِ پنجم مرداد 88 در تشریحِ فتنه های همان سال،  با اشاره به فتنه های دوران امیرالمؤمنین علیه السلام ( در بالا ذکر شد)  از سه جنگ سخن راندند:   « جمل » ، صفین و نهروان

بنابراین لازم است افسرانِ جنگ نرم و رسانه های جبهه ی ولایت با یک بازنگری کلی بر تفسیر این سخنرانی ، به این نکته ی مغفول مانده توجهی ویژه نمایند که در واقع این سه جنگ ، سه حلقه از یک زنجیره ی فتنه هستند که در کنار هم و با پیوستگیِ یکپارچه به یکدیگر ، کل فضای فتنه را دورانِ حضرتش شکل داده اند.

نکته ی مهم آن است که مهم ترینِ این فتنه ها « که مبنا و دستاویزی برای امتدادِ فضای فتنه انگیزی علیه حاکم اسلامی شد » ، همان جنگ اول (جمل) است که توسط یکی از نزدیکانِ پیامبر برپا و مبنایی شد برای آشوبها و جنگ ها و آشفتگی های بعدی در طول حکومت حضرتش.

آری، این جمل است که سرآغازِ فِتَن است نه صفین و نهروان. در وافع صفین از دلِ جمل برآمد و نهروان از دلِ صفین .

و به طریقِ اولی، از خرداد 1388 تا 9 دی 1388 فتنه های ریز و درشتی روی داد که گرچه سرخط خود را از بیانیه های میرحسین می گرفت ، اما تمامی اقداماتِ 202 روز فتنه انگیزی، امتدادِ همان تحرکاتی بود که از 22 خرداد آغاز شد. ( ایجاد زمینه ها، شایعه پراکنی  ها و رفتارهای تبلیغی کلامی ِ خاص در راستای ایجاد شبهه ی تقلب). در واقع 22 خرداد نیز جَملی بود که آغازگرِ تابستان و پاییز فتنه خیزِ 88 گردید. و مبنای فتنه های بعدی.

این مقاله، برای نخستین بار، از تشبیهِ مطلقِ فتنه ی 88 به صفین، سرباز زده و از مخاطبان می خواهد با نگاهی دوباره به متنِ سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانیِ تاریخیِ مرداد 88 ، اذعان فرمایند که ایشان در ذکر اسامیِ فتنه های دورانِ حضرت امیر علیه السلام، از هر سه جنگِ جمل، صفین و نهروان، یاد می کنند و علاوه بر آن، هم به لحاظِ تاریخی و هم به لحاظ تاکیدی، در بیانِ رهبر انقلاب، جمل ، مقدم بر دو جنگِ دیگر ذکر می شود. همان گونه که به لحاظ تاریخی نیز مقدم و آغازگر و عامل اصلی بوده است.

به نظر می رسد،  آنچه که موجبِ بروزِ انحراف ناخواسته در تفسیرِ سخنان مقام معظم رهبری در رسانه های خط ولایت گردیده است ، تبیینِ مشهورِ ایشان درباره ی نقش عمار است در جنگ صفین، که در قالب صوتی و مکتوب ، تکثیر فراوان شد و کثرتِ این تکثیر موجب شد تا یخش های دیگر سخنانِ حضرت آقا از نظرها فاصله گیرد ، اما موجب و مستفادِ ولی امر از طرح ِ این مطلب، تشریح و تاکید بر نقش بصیرانِ بصیرت ساز بود در فتنه ها، « نه این که جنگ صفین را همه ی فتنه و یا سرآغاز فتنه بدانیم ».

بنابراین، نقطه ی آغاز فتنه و غبارانگیزی و مه آلود کردنِ فضای سیاسی در دورانِ حکومتِ حضرت علی علیه السلام، دقیقاً زمانی است که بسیاری از مردمان مابینِ دو نفر از نزدیکانِ بنیان گذارِ اولیه ی حکومتِ اسلامی، یعنی عایشه و امیرالمؤمنین، مردد به انتخاب شدند. و این یعنی : جنگ جمل.

حال با یادآوریِ این حقیقتِ مسلم ، می پردازیم به اصل مطالبِ مقاله که مشتمل است بر وجودِ شباهت های متعدد و تعجب برانگیز، میان (بازه ی ِآغاز تا پایانِ فتنه ی 88 ) و ( بازه ی آغازِ تا پایانِ فتنه ی امویان).

تاریخِ جنگ جمل -  که به عنوانِ حامیانِ اصلی و پشت پرده ی آن ، چشم به نتایجش داشتند - مصادف است با پانزدهم جمادی الثانی سال 36 قمری.

پایانِ فتنه ی اموی و برملا شدنِ عدم حقانیتِ ایشان در جامعه نیز، برابر است با دهم محرمِ سال 61 قمری (شهادت نوه ی گرانقدر پیامبر صلوات الله علیه).

بنابراین نخستین شباهتِ این دو فتنه به قرار زیر خواهد بود :

شباهت یکم : برابر بودنِ فاصله ی تقویمیِ این دو فتنه
1- طبق گاهشماریِ قمری، فاصله ی تقویمی این دو روز (از آغاز تا پایانِ فتنه ی اموی) در طی یک سال قمری دقیقاً برابر است با 202 روز.

2- طبقِ روزشمارِ فتنه ی 88 نیز فاصله ی روز آغازِ فتنه ( 22 خرداد ) تا پایان آن ( 9 دی ) دقیقاً برابر است با 202 روز.

و این نخستین شباهتِ عجیب میان این دو فتنه است.

کشفِ این شباهت، نگارنده را بر آن داشت تا با بررسی های بیشتر ، موارد انطباق و تشابهاتِ بیشتری را نیز بیابد که به شرحِ زیر ، تقدیمِ اصحابِ نظر می گردد:

شباهت دوم: هر دو فتنه به دلیلِ نارضایتیِ فتنه انگیزان از نتایج آراء مردمی و در اقدام علیهِ آن صورت گرفته است.

1-    عایشه در مکه در حال انجام مراسم حج عمره بود که اخبار قتل عثمان را شنید. در راه بازگشت نیز متوجه انتخاب علی به عنوان خلیفه جدید گردید. بنابراین به دلیل این که از قبل با حضرت مخالفت هایی داشت بدون آنکه نیت خود را آشکار کند، به مکه بازگشت در نزدیکی خانه کعبه، سخنرانی آتشینی کرد ، شورشیان را مسئول قتل عثمان دانست و ...

2-    در فتنه ی 88 نیز - حتی پیش از رای گیری - اعلام شده بود که اگر میرحسین انتخاب نشد مردم بریزند به خیابانها و این یعنی اینکه نتیجه ی آرای مردمی - حتی پیش از اعلام- ، مورد رضایتِ فتنه گران نبود و دلیلِ اصلی فتنه انگیزی ، نارضایتی از انتخابِ مردم بود.

شباهت سوم : در هر دو فتنه، فتنه انگیزان، نیت اصلیِ خود را انکار و در ظاهر چیز دیگری را بهانه کردند.

1-    عایشه که در واقع از خلافت امیرالمؤمنین (ع) ناراضی بود، بهانه ی ظاهری را خونخواهی عثمان قرار داد.

2-    فتنه گران 88 نیز که از پذیرفته نشدن توسط مردم، ناراضی بودند، بهانه ی ظاهری را دفاع از حقِ میرحسین قرار دادند.

شباهت چهارم : در هر دو فتنه، فتنه انگیزان به مخالفت با امری برخاستند که تا پیش از ایجادِ فتنه، خودشان با آن موافق بودند.

1-    در الفتوح آمده: عایشه به جِدّ و با تمام توان ، اصرار بر کشتن عثمان داشت و مى گفت : «اى مردم! این پیراهن پیامبر خداست که کهنه نشده ; ولى سنّتش کهنه شده است . پیر خِرِفت را بکشید[1]. خدا او را بکشد!»[2] . اما پس از قتل عثمان و باخبر شدن عایشه از اعلام نتیجه ی انتخاباتِ مردمی، خونخواهی عثمان را بهانه ی فتنه انگیزی کرد.

2-    در انتخاباتِ 88 نیز تا پیش از اعلام نتیجه ی آرای مردم، کروبی و میرحسین و رضایی ابراز می کردند که همگی باید از نتایج انتخابات هر چه که باشد- تبعیت کنیم. اما پس از اعلامِ نتایج، هر سه نفر، نتایج را مردود شمردند. محسن رضایی پس از انداختن رای خود به صندوق در حسینیه ی جماران، در جمع خبرنگاران گفته بود: "هر کس در انتخابات پیروز شود، همه باید با او همکاری کنند و از هواداران خود می خواهم گسترده پای صندوق های رای حضور یابند و پس از انتخابات نیز از رای مردم تمکین کرده و اخلاق را رعیت کنند."

میرحسین موسوی ضمن حضور در مسجد ارشاد شهر ری به همراه همسر خود زهرا رهنورد، در میان خبرنگاران از امیدواری خود برای وحدت جهت رفع مشکلات کشور سخن گفت و تاکید کرد: "با حضور بر شور مردم در صحنه انتخابات ، مشکلات احتمالی بر طرف خواهد شد."

مهدی کروبی در حسینیه ی حصار بو علی بس از رای دادن با حضور در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه (( هر کس رئیس جمهور شد، همه از او حمایت می کنیم)) وی گفت: "وقتی نتایج اعلام می شود همه ی ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم."

 

شباهت پنجم : ملحق شدنِ ریزشی های حکومت اسلامی به جریانِ فتنه

1-    در فتنه ی جمل ، افرادی (همچون طلحه و زبیر) که از دسترسی به مطامع و جایگاه های مورد نظر خویش در حکومت اسلامی ناامید بودند به عایشه پیوستند تا در صورتِ پیروزی عایشه، به نان و نوایی برسند. این افراد سوابق درخشانی در شکل گیری حکومت اسلامی داشتند که با طمع به جاه و منصب، دین و دنیای خود را باختند.

2-    در فتنه ی 88 نیز افراد متعددی به همین  وضع دچار شدند. که ذکر اسامی آنها در مقال نمیگنجد.

شباهت ششم: اتکای تبلیغاتی فتنه گران به سابقه ی قرابتِ خود با بنیان گذار حکومت اسلامی

1-    عایشه با اتکای تبلیغاتی به قرابت و همجواری خود با بنیان گذار حکومت اسلامی ، فضای تبلیغاتی سنگینی ایجاد کرده و افراد بسیاری را مجاب نمود که گرد وی آمده و رودرروی حاکم وقت اسلامی بایستند. و بسیاری این فریب را خوردند.

2-    میرحسین نیز با اتکای تبلیغاتی به سابقه ی نخست وزیری خود در جوار بنیان گذار انقلاب اسلامی ، فضای تبلیغاتی سنگینی ایجاد کرده و تلاش نمود بخشی از پیروان جبهه ی انقلاب را نیز جذب و مجاب به رویارویی با حاکمیت جامعه ی  اسلامی نماید.

شباهت هفتم : نازش و مانور تبلیغاتیِ فتنه گران به آل پیامبر ( ص ) بودن

1-    عایشه قبلاً در مسجد با تمسک نمادین به مواردی همچون موی و نعلین و لباس پیامبر، اهل بیت پیامبر بودنش را مورد تبلیغ  و تاکید قرار داده و در تحرکاتِ اجتماعی و شوراندن مردم از این گونه مسایل بهره می جست. اما در ادامه رودر روی علی ابن ابی طالب (ع)، پسرعمو ، داماد و اهل بیت پیامبر قرار گرفت.

2-    میرحسین نیز با آویختن پارچه ای سبز بر گردن و تاکیدات تبلیغاتی، اهل بیت پیامبر بودنش را مورد تبلیغ  و تاکید قرار داده و در تحرکاتِ اجتماعی و شوراندن مردم از این گونه مسایل بهره می جست. اما در ادامه رودر روی علی دیگری از خاندانِ پیامبر قرار گرفت.

 

شباهت هشتم: نام حاکم اسلامیِ در زمانِ فتنه

1-    در فتنه ی جمل ( و امتداد آن تا صفین ) نامِ حاکم اسلامی علی (ع) بود.

2-    در فتنه ی خرداد 88 ( و امتداد آن تا 9 دی ) نیز نامِ حاکم اسلامی علی (حفظه الله) بود.

 

شباهت نهم : در هر دو فتنه، رنگِ دو سوی جبهه ی باطل، سبزی جعلی بود که رودرروی سبزِ اصیل اهل بیت پیامبر قرار گرفت.

1-    امویان،که پس پرده جمل و روی پرده ی صفین و عاشورا بودند، رنگ خانوادگی خود را سبز قرار داده و حتی کاخ معاویه در شام، کاخ سبز بود. با این حال با خاندان پیامبری می جنگیدند که این رنگ بهشتی اصالتاً منسوب به ایشان بود.


2-    در فتنه ی 88 نیز فتنه گران، رنگ خود را سبز قرار دادند و در مقابل حاکمی اسلامی ایستادند که خود سید و منسوب به خاندانِ سبزنشان پیامبر، صلوات الله علیه است.

شباهت دهم: در هر دو فتنه ، ستادِ اصلیِ منتفع از فتنه ، در عملیات اجرایی پنهان عمل می کرد اما در عملیات تبلیغاتی و لفظی، از فتنه انگیزانِ حمایتِ علنی می کردند.

1-    بهره گیرنده ی اصلی از فتنه ی عایشه، خاندان اموی بود که در سطحی کلان تر، در پی تثبیتِ خواسته های خود در جغرافیای حکومت اسلامی بود. و در واقع ، این خاندان اموی بود که ظاهراً دور از آتش نشسته اما با حمایت های لفظی و پس پرده بر آتش فتنه ها هیزم می ریخت تا مگر نتایجِ این جنگ افروزی به سود وی تمام شود. کما این که بعدها همین خاندان علناً دست به جنگ با امیرالمؤنین زده و شمشیر را از رو بستند. و در اصل می توان گفت عایشه واسطه ی تحقق خواسته های خاندانی شد که در پی استیلای مطلق بر منابع و نیروی انسانی حکومت اسلامی بودند.

2-    بهره گیرنده ی اصلی در فتنه ی میرحسین نیز خاندانی بودند که ظاهراً دور از آتش اما با حمایت های لفظی و پس پرده بر آتش فتنه هیزم می ریختند و در اصل می توان گفت میرحسین واسطه ی تحقق خواسته های خاندانی شد که در پی استیلای مطلق بر منابع و نیروی انسانی حکومت اسلامی بودند.

شباهت یازدهم:  در هر دو فتنه، برخی خواص دچار تردید و عدم تشخیص شدند ( بی بصیرت ها ، ساکت ها و ماکت ها)

3-    اسامه بن زيد  وخواجه ربیع دو نمونه از افرادی هستند که خواص بودند اما بی بصیرت.

پدر ِاسامه زيد بن حارثه بود که رسول الله بزرگش کرد و فرزند خوانده­ي حضرت شمرده مي­شد که در نوزده سالگی بر بزرگان مهاجر و انصار، امارت یافت و به فرماندهي سپاه مسلمين در جنگ موته منصوب شد و رسول خدا اسامه را دوست مي­داشت. غلام او مي­گويد در آغازِ جنگِ جمل، اسامه مرا نزد علي بن ابي طالب (ع) فرستاد و گفت: سلام برسان و بگو اسامه مي­گويد اگر شما در کام شير هم برويد، دوست ­دارم همراهتان باشم؛ ولي اين جنگی که مي­خواهيد انجام دهيد، اعتقادي به آن ندارم. و حتي خود به محضر امام (ع) آمد و گفت: مرا از بيرون آمدن با خودت در اين راه معاف بدار که با خداوند عهد کرده­ام با کساني که گواهي به وحدانيتش مي­دهند (مسلمان هستند)، نجنگم . . .

و یا براي نمونه خواجه ربيع، از زهّاد و عبّاد و از شيعيان اميرالمومنين (ع)، بر اثر بي بصيرتي در جنگ صفين خطاب به حضرت مي گويد: اي اميرالمومنين ما با وجود شناختي که از مقام و منزلت تو داريم درباره اين جنگ دچار شک و ترديد شده ايم ... پس ما را به سوي سرحدات گسيل دار تا با آنها بجنگيم (نه با مسلمانان) و علي (ع) او را به ري اعزام کرد.

شباهت دوازهم: هر دو فتنه، منجر به تضعیف و حذف عوامل میدانی از صحنه ی سیاسی و شفاف تر شدنِ زاویه و شکاف عواملِ اصلی پس پرده با حکومت اسلامی شد.

1-    در فتنه ی جمل، عایشه و پیروان او به طور کل در صحنه ی سیاسی حکومت اسلامی حذف و تضعیف شدند. اما خاندانِ اموی که  از خونخواهی!! عثمان حمایت تبلیغاتی و لفظی کرده بودند، مخالفتشان با حاکم وقت اسلامی عیان تر گردید که همین امر نیز زمینه ی رویارویی های علنی و نبرد سخت در آینده گردید.

2-    در فتنه ی 88 نیز ، عوامل میدانی و مخالفان صحنه مانند میرحسین و کروبی به طور کل از صحنه ی سیاست حذف و پایگاه مردمی ایشان در میان مردم به کلی تضعیف گردید. و در عین حال ، زاویه و شکاف مابینِ نظام اسلامی و افراد و خاندان های معلوم الحالی - که از حلقه ی فتنه ، حمایت های لفظی و تبلیغاتی کرده و می کنند-  شفاف تر و علنی تر شد.

شباهت سیزدهم : در فاصله زمانِ پدیداری تا برطرف شدنِ فتنه، فتنه انگیزان، دایماً تظاهر به پایبندی به اصول و قواعد اسلام داشته اند.

1-    معاویه و عایشه هر دو مقید و متظاهر به تشریفات ، عبادات و تقدیات مذهبی و مدعی پیروی از اصولی اسلامی بودند که بنیان گذارِ آن (پیامبر) آنها را وضع نموده بود.

2-    میرحسین و حامیان سیاسی و حتی تا پیش از محرم 88 خود را تابعِ حکومت اسلامی جلوه می دادند و عوامل میدانی ایشان نیز صرفاً حملات خود را متوجه مسایل و افراد سیاسی کرده و به مذهب هجومی نداشتند.

شباهت چهاردهم : شکسته شدنِ فضای سلطه ی هر دو فتنه در محرم رخ داده است.

1-    فتنه و فریب امویان در سال 61 قمری با هجومِ جبهه ی باطل به جبهه ی یاران دوستدارانِ اباعبدالله صلوات الله علیه برملا شد.

2-    فتنه و فریب در سال 88 شمسی نیز با هجومِ جبهه ی باطل به جبهه ی یاران دوستدارانِ اباعبدالله ( ع ) برملا شد.
 
شباهت پانزدهم : حامیان پشت پرده ی هر دو فتنه ، پیش از آغاز فتنه، استراتژی نامه نگاری های تحریک آمیز را در پیش گرفتند.
1- معاویه پیش از آغاز جنگ جمل ، علاوه بر حمایت مکتوب از مدعیات فتنه انگیزان ، با اتخاذ استراتژی نامه نگاری ( به منظور تند کردن آتش فتنه ) با نگارش نامه هایی جداگانه ، افرادی چون طلحه و زیبر و دیگران را تحریک و تحریض می نمود که : « شما از سابقه داران اسلامید و شایسته ی جاه و منصب هستید و ... می بایست به این قیام بپیوندید... » برخی دیگر که برای پیوستن به جمل از معاویه نامه دریافت کردند عبارتند از : مروان بن حکم ، سعید بن عاص، عبداللّه بن عامر بن کریز، ولید بن عقبه، یعلی بن منیه...
2- حکایت نامه های سرگشاده و بدون سلام نیز که پیش از ارایه به مخاطبِ ( ظاهراً ) اصلی اش ، علنی و در اختیار رسانه های اینترنتی قرار داده شد از اشهرِ مشهوراتِ فتنه ی 88 است که البته همچون نامه های معاویه پیش از آغاز فتنه و در آستانه ی فتنه ارسال شده بود.
مطالب فوق در جدول زیر خلاصه گردیده است:
 
جدول شماره 1 - شباهت های فتنه های امویان 61 قمری و 1388 شمسی

ردیف

وجه شباهت

امویان دیروز

امویان امروز

1

مدت زمان فتنه

202 روز

202 روز

2

انگیزه ی اصلی

نارضایتی از نتایج انتخابات مردمی

نارضایتی از نتایج انتخابات مردمی

3

انکار کردن انگیزه اصلی

بهانه ی دفاع از مظلومیت عثمان

بهانه ی دفاع از مظلومیت میرحسین

4

عدول شورشیان از نظرات پیشین خود

قبل از فتنه: عثمان را بکشید

بعد از فتنه: خونخواهی عثمان

قبل از فتنه: همه باید نتایج را بپذیریم

بعد از فتنه: نتایج را نمی پذیریم

5

پیوستن ریزشی ها به جریانِ فتنه

طلحه ، زبیر ، . . .

کروبی ، . . .

6

اتکا به سابقه قرابت با بنیان گذار حکومت اسلامی

عایشه : من همسر پیامبر بوده ام

میرحسین: من نخست وزیر امام (ره) بوده ام

7

تبلیغات در انتساب به پیامبر(ص)

عایشه : من از اهل بیت پیامبرم

میرحسین : من از خاندان پیامبرم

8

نام حاکم حکومت اسلامی

علی (ع)

علی

9

رنگ شعاری جبهه ی مقابل

سبز فتنه در مقابل سبز ولایت

سبز فتنه در مقابل سبز ولایت

10

پنهانکاریِ ستادِ اصلیِ پشت پرده

ستادِ شام

ستادِ قاف و لندن

11

تردید و عدم تشخیص خواص

نمونه : اسامه بن زيد  وخواجه ربیع

خواص بی بصیرت:ساکت ها و ماکت ها

12

تضعیف و حذف عوامل میدانی از صحنه ی سیاسی و زاویه دار و شفافتر شدنِ شکاف ، مابینِ عواملِ اصلی پس پرده با حکومت اسلامی

الف)حذف یا تضعیف سیاسی: عایشه ، طلحه، زبیر و ...

ب) شفافتر شدن شکاف سیاسی: خاندان اموی

حذف سیاسی و یا تضعیف :

میرحسین کروبی ، ...

ب) شفاف تر شدن شکاف سیاسی: ...

خاندان های اموی قاف نشین

13

تظاهر فتنه انگیزان به پایبندی به اصول و قواعد حکومت اسلامی در تمامِ طول فتنه.

معاویه:رعایت شعائر اسلام همچون نماز جماعت و ...

میرحسین و امثالهم: پایبندی صرفاً لفظی در بیانیه ها به قوانین جمهوری اسلامی

14

شکست و برملا شدن فتنه در محرم

دهم محرم 61 قمری

محرم  88 شمسی

( 9 دی )

 

 

جدول شماره ی 2 - محاسبه 202 روز فاصله از آغاز فتنه ی امویان دیروز تا شکستِ فتنه در دهه 40 تا 50 قمری

روزشمار

پانزدهم جمادی الثانی

آغاز فتنه های اموی

رجب

شعبان

رمضان

شوال

ذیقعده

ذی الحجه

دهم محرم

شکست و برملا شدن فتنه

تعداد روزهای ماه

14

30

30

29

30

29

30

10

 

14+ 30+30+29+30+29+30+10 = 202 روز

 

جدول شماره ی 3- محاسبه ی 202 روز فاصله ی ما بین آغاز فتنه ی امویان امروز تا شکستِ فتنه 1388 شمسی

روزشمار

22 خرداد

آغاز فتنه گری های تبلیغاتی

تیر

مرداد

شهریور

مهر

آبان

آذر

9 دی

شکست و برملا شدن فتنه

تعداد روزهای ماه

10

31

31

31

30

30

30

9

 

10 + 31 + 31 + 30 + 30 + 30 + 9 = 202 روز

چنانچه بخواهیم دیگر شباهت های میانِ این دو فتنه را بررسی کنیم، می توان مواردی از این دست را بررسی نمود:

-        فتنه ی اموی در لایه ی یکم، توسط نسل اول با سیاست دورویی و محافظه کاری پاگرفت اما در ادامه با پرده دری ها و تندروی های نسل دوم اموی - که علناً دست به خلافکاری و شکستن قوانین و قواعد جامعه اسلامی می زد - ماهیت اصلی امویه برملا شد و غبارات ابهام برانگیز فتنه فرونشست.

-        عوامل میدانی و آغازگرِ فتنه ،علیرغمِ آسیب های فراوانی که به جامعه اسلامی وارد آوردند مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و جان ایشان بدیشان بخشیده شد و عایشه تحت الحفظ به منزلش در مدینه منتقل شد. تقریباً همان شرایطی که برای میرحسین و کروبی و برخی دیگر صورت پذیرفت. و البته در هر دو فتنه این رافتِ حاکمِ اسلامی  مورد اعتراض برخی مبارزانِ و مدافعان جبهه ی ولایت واقع شد.

-        در هر دو فتنه ، زنانِ رجال سیاسی نقش ستادی و میدانی داشته اند.

-        در هر دو فتنه، زنانِ رجال سیاسی ، در مراحلِ آغازینِ کل دورانِ فتنه ، نقش اساسی داشته اند.

-        . . .

نگارنده به جبر تاریخ اعتقادی ندارد، اما میزان انطباق و شباهت این دو فتنه و این دو ضدفتنه به حدی است که حقیقتاً گویی تاریخ را مجبور کرده اند ، آن را تکرار کند.

در پایان، تنها به این جملات بسنده می کنم :

عنودان بدانند ، با سابقه ی مسجل و زمینه های واضحشان، نمی توانند یک بار دیگر حتی اعتماد ملتی را جلب کنند که مولایسیزده قرنی شان را مورد هتک قرار داده اند.  و اگر حق علی را می توان با غبارانگیزی در توفان های فتنه ، گم و برخی یارانِ وی را در توفان شن دستخوشِ پراکندگی و تشتت کرد. حق حسین اما چنان سرخ و درخشان بر تارک خورشید می درخشد که هیچ غباری بر پیشانی اش نخواهد نشست. حسین از علی جدا نیست و علی همان حسین است. کلهم نورٌ واحد ...

بزرگترین خطای تاریخی شما همانا نزدیک شدن به حریمِ عاشورای حضرت نور ، اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه بود. که در آنجا حتی کم بصیرت ترین افراد، دریافتند که دشمن ولایت امر نیست مگر، دشمن حسین.

 

                       و سلام بر اهالی تحقیق : عباس پژوهش



[1] النَّعْثَل : الشیخ الأحمق . وکان أعداء عثمان یسمّونه نعثلا . وفی حدیث عائشة : اقتلوا نعثلا قتل الله نعثلا . تعنی عثمان ، وکان هذا منها لمّا غاضبته وذهبت إلى مکّة (لسان العرب : ج 11 ص 669 و670 «نعثل») .

[2] الفتوح : ج 2 ص 421 ، شرح نهج البلاغة : ج 20 ص 22 وراجع الأمالی للطوسی : ص 714 ح 1517 والمسترشد : ص 222 ح 64

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶۵
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۳۹۸
۲۶
خدا خیر بدهد نویسنده این تحلیل را
انصافا فتنه اموی را خوب درک کرده بودند که پی به شباهت هایش با فتنه سبز بردند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۶۵
۸
موارد افتراق چیست ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
عباس پژوهش :

1 - یکی از وجوه افتراق این است که پس از جمل، عده ای که قصد غارت اموال عایشه و اطرافیان او را داشتند و با مخالفت امیرالمؤمنین و صدور حکم عفو ایشان برای عایشه مواجه شدند، به شدت اعتراض کردند به گونه ای که همین امر یکی از احتجاجات خوارج علیه حضرتش گردید و گفتند: « چگونه است که سپاه عایشه خونشان مباح شد اما اموالشان نه ؟». اما در میانِ ولایتمدارانِ امروز، علیرغم اعتراضات و نارضایتی های قلبی از مجازات نشدنِ میرحسین و امثالهم، گروه یا طیفی که به این دلیل از خط ولایت خروج کرده باشند، پدید نیامده است. همین بیانگرِ آن است که معدل بصیرت و ظرفیتِ تبعیتیِ ولایتمداران در ایران امروز غنی تر و والاتر از جامعه ی پیرامونی ِ حضرت در آن زمان است.

2- دیگر از وجوه افتراق آن است که در محرم 61 مدافعانِ عاشورای حسینی ، به لحاظِ عُّده ، برتر اما به لحاظِ عِده کمتر بودند و جغرافیای سیاسیِ نینوا در اکثریتیِ کوفی محاط شده بود. اما در 9 دی 1388 مدافعان عاشورای حسینی ، اهل کوفه نبودند که ولی تنها بماند. و نشان دادند که شعارِ همیشگی ِ «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند.». حقیقتی است که تجلی عملیاتی دارد.
وجوه افتراق دیگری نیز هست که پرداختن به آن را به مخاطبان و محققان ارجمند وامی گذاریم.... و سلام بر اهالی تحقیق.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۲۲
۳۶
چرا ... ، به این نتیجه رسیده است که "نسبت‌هایی مانند «فتنه‌گر» و «فتنه‌انگیز» به میرحسین موسوی و مهدی کروبی «ناروا» و «تهمت» است" * آیا او یک شبه خواب نما شده یا ضربه‌‌ای به مغزش اصابت کرده است؟ او همانی‌ نیست که پیش از این در جریان تجمع در روز ۹ دی ۱۳۸۸، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم را «مشتی ....» خوانده بود؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
دقیقا منم موندم تو کار این آقا و آقای عسکر اولادی ایشون هم معتقدند که کروبی و میر حسین سران فتنه نیستند .حقیقتا که فتنه جدید پیچیده تر خواهد بود مراقب باشیم همه
598
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
سلام دوست عزیز. هیچ وقت زود و بدون تحقیق قضاوت نکنید . این مطلب رو بخونید تا متوجه بشوید.
http://www.rajanews.com/Detail.asp?id=146662#msg
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
اونی که گفته موسوی سر فتنه نیست راست گفته
آخه خودش با سر فتنه رفیقه و در جریان اموراتش هم هست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۷ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۱۹۵
۳۱
خیلی جالب بود
پاسخ
کارشناس ارشد علوم اسلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
اما عیب این مقاله اینه که وجه شباهت بزرگترین حامی مولا با احمدی نژادعزیز که با بصیرت و شجاعت این حماسه را آغاز کرد در نظر نگرفتند و نامی از این مالک اشتر علی زمانه برده نشده.
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۱۷۱
۵۸
شگفت انگیز بود.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): برخی از پیروان دجال در آن روزگار[آخرالزمان] چیزی سبز بر سر و دوش دارند. بحار الانوار ، جلد 13 ، ص965
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۹۶
۸
واقعا تحلیل جالبی بود. تو اولین جدول ردیف 6 ام. جای گزینه های باید برعکس باشه.
پاسخ
پاسخ 598
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
ممنون از شما. ویرایشی که فرمودید رسیدگی و اعمال شد . موفق باشید.
برهانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۷۶
۵
fبا
و تشکر
مطالب زیبا حلاجی و مقایسه عالی انجام شده و امیدوارم که وسیله بصیرت افزایی خوبی گردد
ضمنا بنده هم باذکر منبع آن را به منظور روشنگری بیشتر در وبلاگم قراردادم
پاسخ
سلطانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۹۸
۵
مطلب عالی و کاملی بود. از پژوهشگر محترم کمال تقدیر و تشکر را دارم.

سلطانی از ایلام
پاسخ
مجیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۷۷
۳
این جمع و تفریق ها چطور به ذهنت رسیده بابا تو یه نخبه ای ....
پاسخ
سربخش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۱۱۴
۲
چه جای تعجب که خداوند باسنت هایش اداره میکند جوامع را که اگر کسی درس نگیرد دچار همان میشود و تکرار تاریخ...
پاسخ
سیّد
NORWAY
۰۵:۴۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۱۴
۲
با عرض سلام و تشکر از تحلیلتان.
در ضمن در جدول اول گزینه 13 جای امویان دیروز با امویان امروز باید عوض شود.
پاسخ
سیّد
NORWAY
۱۴:۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
جناب 598!
حالا که اصلاحش کردید حداقل اعلام هم بفرمائید تا مردم فکر نکنند ما بی مورد نوشتیم.
با تشکر
مدیر پایگاه
سلام علی آل طه و نسل پاک ایشان. تایید می شود که دو مورد جابه جایی جملات در جدول نیاز بود که با یادآوری جنابعالی و دوستان ، اعمال شد. از شما سپاسگزاریم و همیشه رهین الطاف دوستان هستیم.
سیدمصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۹
۱۰۰
ایکاش ذره ای تفکر اینچنینی برای اوضاع نا بسامانی کنونی توسط شما نخبگان میگردید تا این موضوع تحقیقات شماها باورمان شود !!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۴
۱
آيا واقعا از فتنه جمل تا عاشوراي 61 هجري 202 روز بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
پاسخ 598
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
بله. کافی است تقویم رومیزی تان را بردارید و فاصله ی دو روز 15 جمادی الثانی (جنگ جمل) و دهم محرم (واقعه کربلا). را بشمارید. دقیقا 202 روز است . این فاصله ی تقویمی این دو روز است در طی یک سال قمری.
مورخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
آقای ناشناس لطفا آدرس غلط به مخاطب ندید. از فتنه جمل تا عاشورای 61 هجری بیش از بیست سال بوده...از فتنه جمل (در زمانی که اتفاق افتاد) تا دهم محرم همونسال 202 روز بوده.
مدیر پایگاه
سلام علیکم . دوست عزیز. به نظر می رسد برخی دوستان نیاز دارند متن مقاله را با دقت بازخوانی کنند. در متن مقاله دقیقاً ذکر شده است : «شباهت یکم : برابر بودنِ فاصله ی تقویمیِ این دو فتنه» . تفاوت علمیِ اصطلاحاتِ « فاصله ی تقویمی » با « فاصله ی تاریخی » این است که فاصله ی تقویمی، فاصله ای است که در تقویم درج می شود. و فاصله ی تاریخی فاصله ای است که در فاصله ی دو نقطه ی تاریخی در بستر زمان واقع شده باشد.
عاقل
-
۱۲:۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۸
۲
از افراد دشمن نشناس ،دشمن شاد کن، دشمن بزرگ بین دشمن پرست ،دشمن پذیر و... بدم می آید
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۵۸
۱۱
قابل توجه صداوسیما که به جای ارایه تحلیلهای دقیق وکارشناسی وموشکافانه مثل این مقاله فقط به برخی اظهارات سطحی اکتفا می کند.البته به استثنای معدود برنامه های پراکنده ای که با دعوت آقای قنبری همدانی وحجه الاسلام والمسلمین طائب برگزار شده است.
تحرک بیشتری که امسال درمورد حماسه 9 دی در تلویزیون به چشم می خورد به دلایل برگزاری جشنواره عمار بر میگردد که آقایان وحید جلیلی ودوستانشان در این زمینه پیش قدم شدند وگرنه مدیران ارزشی!رسانه ملی به این راحتی زیر بار پوشش اینگونه برنامه ها واخبار نمی روند .
ایکاش این تحلیل دقیق وظریف شما به صورت فیلم یا مستند به دست کارگردانانی متعهد وچیره دست به بار می نشست تا در اختیار همگان وقاطبه مردم قرار گیرد.
هرچند بعید است مدیران نواندیش رسانه ملی ....(واقعاصحت گفته های آقای سلحشور در مورد برخی مسئولین رسانه ای در داخل کشور اینجا مشخص می گردد)
باتشکر از مطلب پربار ومفیدتان برخلاف برخی از سایتها که مطالب تکراری را کپی می کنند مقاله تان بسیار مفید وبکر وعالی بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۶
۳۵
فکر کنم همه نظرات رو خودتون دادید. عالیه، بسیار عالیه، خوبه ، واقعا عالیه و...
این چرندیاتی که نوشتید چیه؟
پاسخ
مدیر پایگاه
دوست عزیز. شما اشتباه می کنید و اگر غرض ندارید و نظر واقعی تون رو فرموده باشید لازم میشه که قدری درباره ی مسایل فنی سایت ها بدونید : هر وقت مخاطبی نظر میذاره IP اون فرد همراه با کامنت ایشون در بخش نظرات سایت درج میشه که دقیقا نشون میده از چه نقطه ای از جهان یا کشور نظر رو ارسال کرده. مثلا IP شما 213.109.244.247
است که نشون میده که نوشته ی شما از مسیر اصفهان و از سرویس دهنده ی Rangin Kaman Rayaneh Sepahan ارسال شده است. به همین ترتیب تمام نظراتی هم که برای 598 ارسال میشه ارسال کننده ها معلوم هستن. این امکان وجود داره که در صورت تمایل تشریف بیارین و IP های کامنت گذاران رو به صورت حضوری در دفتر پایگاه 598 شخصاً مشاهده بفرمایین. اما اگه دیدن IP ها براتون وقت گیره و نمی تونین زمان بذارین تا حقیقت موضوع رو متوجه بشین صحیح نیست که اتهام بزنید به افرادی که روز قیامت باهاشون رو در رو خواهید شد. از این که برای مطالعه ی مطلب وقت گذاشتید ممنونیم.
سیّد
NORWAY
۱۴:۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
یعنی میفرمائید ایشان (598) اینجا پیش ما بودند و نظر را خودشان دادند و برگشتند ایران؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
بنده کامنت بالایی را گذاشتم وانصافا تصور اینکه 598 آن را منتشر کندرا نداشتم چون فکر می کردم آن را سانسور خواهند کرد.درضمن هیچگونه وابستگی به این سایت ندارم واتفاقی با آن روبرو شدم.مطمئن هستم که شما بدون اطلاعات پیشداوری کردید واز دایره انصاف وعدالت خارج شدید.
598 لطفا این نظر را منتشر کنید. حمیدکامنت بالا
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
کلان اصفهانیا یه چیزیشون میشه.
سعید
UNITED STATES
۱۵:۲۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۴
۷۲
برادر گرامی و متدین مواظب باش دین خود رابرای دنیا طلبی و دنیاخواهی دیگران ازدست ندهی فاصله حق وباطل نزدیک بهم است قیاس شماکاملا اشتباه است امام علی ع تن به خواست ملت داد تا از بروز فتنه جلوگیری کند در زمان ما چه شد ما به فتنه دامن زدیم و هنوز هم دامن می زنیم و نتیجه آن بی تفاوتی و ریزش بسیاری ازیاران امام و انقلاب شدکه هرروز باعناوین مختلف صورت میگیرد دنیاخواهان دست به کارخطرناکی زدند که ممکن بود اصل انقلاب راهم ازدست بدهیم
پاسخ
سیّد
NORWAY
۱۷:۰۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
برادر عزیز سعید آقا!
امیر المومنین علیه السلام هرگز خواسته مردم را به خواسته خداوند ترجیح ندادند و اگر در جائی هم مصلحت اندیشی کردند فقط بخاطر آماده نبودن مردم بوده همانطور که در فتنه 88 هم اگر قرار بود از همان روز اول سران فتنه را دستگیر و مجازات میکردند مطمئناً 9 دی هرگز اتفاق نمیافتاد.
شما هم برادر عزیز نگران ریزشها نباشید که این ریزشها همیشه بوده و مربوط به امروز نیست ولی در عوض نگاهی هم به رویشها داشته باشید که در کنار هر ریزشی رشد و رویش هم وجود دارد، باز هم به اعجاز 9 دی برمیگردیم که بگفته دوست و دشمن بعد از رحلت مراد سفر کرده مان، 9 دی بزرگترین تجمع و راهپیمائی طرفداران و دوستداران انقلاب بوده و همین یک نمونه باید شاهدی بر رد ادعای شما در مورد ریزشها باشد.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
برادری که مراقبت دین مداری دیگران هستی واهل دنیاطلبی ودنیا خواهی هم نیستی اتفاقا قیاس شما اشتباه است خواست ملت آن چیزی بود که از صندوقها بیرون آمد نه آن چیزی که سبزها در ذهن خود به آن رسیده بودند(مثل انتخابات سال 76 که شبهه تقلب در آن مطرح شد که نظام هرطور شده ناطق را انتخاب خواهد کرد ولواینکه مردم به خاتمی رای داده باشند) .درضمن جمعیت تهران همه کشور نبوده ونیست وهمه تهران هم جماعت سبزپوش ونک به بالا نشین نبوده ونیستند.
پاسخگوی فتنه باید کسانی باشند که آن مطرح کردند وهر روز اتهامی را بدون سند ومدرک را زدند،بر موج احساسات سوار شدند،به جای تن دادن به قانون وراههای قانونی شعله آتش فتنه را روشنتر می کردند وراه را برای غارتگران جان ومال ونوامیس مردم هموار می کردند.....
به قول معروف آدم خوابیده را می شود بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی شود بیدار کرد.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۳
۶۸
از جنگ جمل تا عاشورا 25 سال طول کشیده نه 202 روز
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
تو خیلی شوتی بابا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۲۱
۵۳
علاوه بر اینکه فاصله جمل تا عاشورا 202 روز نبوده عمر فتنه هم از بعد از انتخابات یعنی 22 خرداد 88 تا 25 بهمن 89 بوده یعنی هر دو مصداق غلط هستند و به عبارتی کلا مصادقیتان غلط هستند.
پاسخ
مدیر پایگاه
اگر ما هم مانند شما روز نهم دی را پایان فتنه ندانیم . آنگاه حق با شما خواهد بود. اما تفاوت دیدگاه در این است که از نظر همگان، در نهم دی سر فتنه بریده و ذبح شد. البته که هر مذبوح سربریده ای مدتی هم پس از ذبح بر زمین دست و پای بیهوده ای هم می زند. که به این نوع تلاش می گویند « تلاش مذبوحانه»... با این دیدگاهی که شما دارید پس باید گفت هنوز هم فتنه تمام نشده و فتنه های لفظی و قلمی و عملی و ترورها و .... هنوز هم هستند. اما جبهه ی ولایت و افسران جنگ نرم معتقدند که پس از واقعه ی عاشورای 88 دیگر حجت بر همگان روشن شد و غبارهای تزویر فرونشست (یعنی فتنه تمام شد) . وگرنه حتی همین الان هم دارند برای ماه های آینده در رسانه هاشان خط و نشان می کشند. آیا باید گفت این فتنه است ؟ خیر. این جنگ است. در 88 خود را در لباس کسانی که جزو حکومت هستند جا زدند و آشبو کردند . اما از 9 دی به بعد دیگر تمام ملت آنها را شناخته بود و در بهمن ماه به عنوان دشمن مذهب و ملت شناخته می شدند. در واقع جنابعالی از معنای واژه ی «فتنه» فاصله گرفته اید و آن را با آشوب و شورش یکی فرض کرده اید. « فتنه » یعنی فضای تردیدآلودی که در آن بسیاری از افرادِ خودی، ماهیت دشمن را نمی شناسند. اما بعد از 9 دی تا با حمله ای که به عزادارارن حسینی شد، همگان ماهیت دشمن را فهمیده اند و این « برملا شدن ماهیت » است به معنای پایان فتنه است. اشتباه نکنید دوست گرامی. آن چیزی که شما می فرمایید آشوب و بلوا وشورش است نه فتنه. در آشوب ، دوست و دشمن از هم متمایز و شناخته شده است اما در فتنه نه.هم تاریخ را اشتباه متوجه شدید. هم معنای فتنه را . هم پایان فتنه را. در واقع هر سه مصداق شما غلط بود . با تشکر از شما. موفق باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۱
598 تو چقدر اطلاعات زیادی ( تجربه) از سر بریدن داری. آخه کلا افکارتون رو این جور چیزا میچرخه. بجای حمایت از حقیقت از افکار خودتون حمایت میکنید. اگه ملاک شما تظاهرات باشد و تعداد افراد شرکت کننده که باید بگم تظاهراتی بزرگتر و با تعدادی بیشتر از 25 خرداد سراغ داری؟؟؟ آیا اون تظاهرات باعث شد به قول شما سر حکومت بریده شود؟؟؟ نیازی ندارم این مطلب رو نمایش بدی فقط کافی خودت ببینی.
علی
GERMANY
۱۷:۴۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۵
۸۲
این نوع دفاع از 100 تا حمله بدتره برادر من...
پاسخ
یا علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
کدوم نوع دفاع از کدوم حمله ؟ شفاف حرف بزن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
آره علی آقا! وقتی طرف مباحثت سمت حق ،با سواد ، مطلع ، مودب و ولایتمدار باشه امثال شمایی که در کف خیابان و در دنیای مجاز در اقلیت اجتماع هستید(مشت نمونه خرواره=یکمرتبه از بالا تا پایین صفحه رو چک کن،قلتتون کاملا فاحشه!)،اطلاعات تاریخی و بصیرت معاصر و آیندتونم که به این صورته و چون از فقر تقوایی هم رنج می برید با این ادبیات آشنا نیستید!این شخصیت یک فرد ولایتمداره که حلم و ادب و علمش زیر مجموعه های تقواشه! و از اونجا که کسانی که دچار استضعاف ایمانی هستند تمامی اختلافاتشان از سطح خانواده تا اجتماع را با زد و خورد وهتاکی و فحاشی حل که نمیکنند بلکه از میان بر میدارند به چنین ادبیات دل نشینی عادت ندارند و 598 عزیز تحلیلتان عالی بود! فان حزب الله هم الغالبون!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
منظورشون دفاع مردم از اصل ولایت و همچنین مظلومیت امام حسین بوده که از هزاران حمله به دشمن بدتر هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۶۴
۲
خوشم اومد در اصل تاریخ داره تکرار میشه آدماش عوض شدن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۱۱۳
۳
سلام ای کاش از سردار ساکت ها و ماکت ها می نوشتی /که هنوز مذبوحانه دم میزند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
اینو خوب اومدی جای ه.ر خالیه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
آره چرا از اونا نمی نویسین که بچه هاشون دارن اموال ملت رو چپاول می کنن و به اعتبار پدر حتی نوک انگشتشونم زخم نمیشه
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۸۱
۱
تاریخ شبیه نیست....تاریخ عین است....در کاروان کربلا مردم کجائید؟؟؟؟از کوفیان یا از شهیدان خدائید؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۸۳
۱
با عرض سلام وخسته نباشید ب همه بچه های 598ونویسنده مقاله پژوهشی ومحققانتون.ازخداوند منان خواهانم که در روز قیامت شما وهمه شیعیان را در مقابل امیر فتنه شکنمان حضرت علی ع روسفیدقرار دهد.انشاالله
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۷۰
۲
احسنت

زحمت كشيديد

جالب و حيرت انگيز بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۵
۲۱
اما بايد قبول كنيم كه هنوز ريشه هاي فتنه خشكانده نشده
همانگونه كه بعد از فتنه 18تير78 ريشه ها خشكانده نشد و باعث بروز فتنه اي عظيم تر در سال88 شد.
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
البته 598 جواب داد که آنچه مستمر است جنگه!!! میان خیر و شر است که از حضرت آدم(س) و هابیل و قابیل بوده و طبق آنچه که در تحقیق آمده نگارنده و ملت ایران بر این باورند حماسه نهم دیماه فتنه را سر برید و تمام ولی آنچه که شما بعنوان ریشه یاد می کنید همان جنگ قدیمی خیر و شر است که مصداق امروزی جبهه خیر شیعیان امیرالمومنین تحت ولایت حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء و نائب بر حقشان امام خامنه ای و نماد شر فعلی در سطح کلان جریان ماسونی است!
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۶
۰
اینهائی که ملالغتی نگاه می کنند، آیابه اینکه تاریخ تکرارمی شود وآزمونهای الهی هم درآن جای دارد وتکرارمی شودتاانسانها(مؤمنین وغیرمؤمنین )محک زده شوندراانکارمی کنند ؟؟!! جای جای قرآن کریم ازتکرارتاریخ ودرس عبرت شدن آن گفتاردارد....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
امین آقا بنده با شما موافقم. ولی حالا ملالغتی نگاه کردند چه گلی به سر خودشان زدند؟ مقاله به این محکمی و مستدل و مستند همه چیز را بیان کرده. این ها هم هر چه دقیق تر بشوند روی موضوع قدرت بیشتر مقاله مشخص می شود. بذار آن قدر ملاغتی نگاه کنند که خوب تر حقیقت عیان شود . کامنت هایشان را ببین. در برابر منطق مقاله عین ماست شده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۶۵
۱
خدایا خون شهدان ورنجهای ملت ما را از شر فتنه گران ویزیدیان زمان در امان نگهدار
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۱
۱۷
متاسفم ازاين همه اهانت آن از طر ف كسي كه خود راشيعه علي مي داند ترا خدا دست از اين همه عوام فريبي برداريد چرا كه عنقريب حقيقت مشخص خواهد شد ورو سياهي به ذغال مي ماند
پاسخ
اخوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
ali آقا برایت دست به دعا برمی داریم که ان شاالله تا هنوز اندک فرصتی باقیست بعداز گذشتن3 سال از فتنه برای شماهم مشخص شود و باعث هدایتتان شود که این ره به مقابله با امام معصوم ختم میشود و چه بد راهیست !
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
چی میگی انگار از دنیا عقبیا
لطفا فیلمای عاشورای 88 و قیام 9 دی رو قشنگ نیگاه کن بچه هم بودی حالیت میشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۱
بچه کسایی هستن که با فیلم یکطرفه میخوام حقیقت را بیابند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۱۸
۰
الا یا ایها الطلاب ناشی / علیکم بالمتون لا بالحواشی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۲۶
۰
به یاد مهدی باکری ها صلوات
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۱
۵۵
یا حسین (ع) ........ میر حسین
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۷ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
لعن الله علی قوم الظالمین.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
یا حسین «مرگ بر» میر حسین

حداقل یا حسین نمی گفتی و درودش می کردی اون نامرد که با بیانیه هاش از رقاصای عاشورای 88 ساعت به ساعت حمایت می کرد
تزویر از این آشکار تر حربه ی دینی گرفتن شما دیگه رو شده برین توی فازای دیگه
سپید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۷ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۰
۰
....زخم که میخوری مزه مزه اش کن حتما نمکش آشناست......!!!!!
پاسخ
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۰
۰
در تاریخ چقدر ناه های مشابه داریم حسین عالم را به حسین خود فروخته اشتباه نکنید. همچنان که برای امام علی پسرانی با اسامی مختلف بود. چرا بعد از این همه عبرت بیدار نمی شوید. بیایید عینکهایمان را عوض کنیم و برای لحظاتی هم که شده حقیت را ببینیم. از صاحب مقاله متشکرم- دل داده ولایت
پاسخ
ماسنو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۰
۰
بسیار ساده اس...تاریخ تکرار میشود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۱
۰
۰
نویسنده عزیز آیا به نظر شما حکومت یزید هم تکرار شدنی هست یا فقط چیزایی که شما دوست دارید تکرار میشه . راستی تو تاریخ هایتان اشتباهات چند ساله دارید . هر چند بعضی مخاطبانتان اصلا دوست ندارند دنبال این اختلافات باشن و فقط مثل اکثر اوقات چشم بسته میدوند. اگر قرار به نشان دادن هست کامل این مطلب رو نشان بدبن و اگر قرار است که ( ...) بگذارید . اصلا نشان ندید و فقط خودتون بخونید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۰
۰
من چند کامنت گذاشتم که فکر نمیکردم نمایش بدین. ولی الان دیدم نمایش دادین . از شما ممنونم. و جا دارد تشکر کنم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها