کد خبر: ۱۰۲۵۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۰۵ دی ۱۳۹۱
تبیین حماسه ۹دی(۲) گفتگوی ۵۹۸ با شاعر متعهد میلاد عرفانپور:
شاعر متعهد به دردها و دغدغه هاي مسلمانان عالم هم متعهد است به ستيز با ظالمان هم متعهد است. شعر متعهد شعري است که از فطرت چشمه بگيرد و فطرت ها را بيدار کند. منظور ما از تعهد، تعهد به فطرت خدايي انسان و به گونه ي خاص تعهد به اسلام است. ماندگاري عاشورا و محکوميت اهانت فتنه گران به عزاي حسيني موجب ماندگاري بيشتر 9 دی شده باشد. ملت ما بيدار است و جلوه ي اين بيداري 9 دی بود. 9 دی دشمنان ما را هم بيدار کرد تا واقعيت هاي ايران را بهتر ببينند.
سرویس فرهنگی پایگاه 598، میلاد عرفان‌پور از شاعران متعهدی است که در عرصه شعر انقلاب اسلامی و همچنین رباعی خوش می درخشد. «از شرم برادرم» اولین مجموعه این شاعر شیرازی است که در حوزه دفاع مقدس سروده شده است. «پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است» مجموعه دیگری از اوست. گفتگو با عرفانپور در مورد شعر متعهد و رسالت شاعر متعهد در فتنه ها و خصوصاً فتنه 88 و حماسه 9 دی را در ادامه بخوانید:

مرزبندی مشخصی برای  شعر متعهد وجود دارد یا خیر؟

شعر متعهد شعري است که از فطرت چشمه بگيرد و فطرت ها را بيدار کند. هر شعري که رنگي از حقيقت الهي عالم داشته باشد و در چارچوب جهانبيني ديني قرار گيرد شعر متعهد است. منظور ما از تعهد، تعهد به فطرت خدايي انسان و به گونه ي خاص تعهد به اسلام است.

رسالت یک شاعر متعهد؟

شاعر متعهد مروج گونه اي از نگاه به عالم است که ما از آن به عنوان  رويکرد مذهبي ،معنوي و ديني ياد مي کنيم. شاعر متعهد به عنوان يک مسلمان و موحد بايد رسالت خود را بر خواسته هاي نفساني اش مقدم بداند و بکوشد تا کلام خود را در خدمت کلام وحي قرار دهد.شاعر متعهد به دردها و دغدغه هاي مسلمانان عالم هم متعهد است به ستيز با ظالمان هم متعهد است .

تاثیر گذاری اشعار در جریان فتنه و یا 9 دی به چه صورت بود؟

برخلاف تصوري برخي که در اين جريان اگر شعري بوده سفارشي بوده ست  بسياري از شعرها در آن برهه  از جوشش خود شاعران برآمد بي آنکه سفارش و توصيه اي باشد. بايد هم همينگونه باشد. جريان شعر مردمي است و شعر خوب از جان ودل شاعر بر مي آيد.

بسياري از شاعران براي دفع فتنه به مقابله برخواستند و بسياري از شعرهاي کوتاه سروده مي شد و به صورت پيامک رد و بدل مي شد.

دغدغه‌های شاعران در فتنه چه بود؟

شاعران به پاسداري از آرمان ها و اعتقادات اصيل مردم برخواستند. آنها مي خواستند انحرافات را به مردم نشان دهند و حق را از باطل جدا کنند. مي خواستند ظلم فتنه گران را بيان کنند و انتصار کنند که خداوند در وصف شاعران موحد مي فرمايد: «وانتصروا من بعد ما ظلموا»

ماندگاری حماسه نهم دی از منظر بر اثر شما چیست؟

به نظر مي آيد ماندگاري عاشورا و محکوميت اهانت فتنه گران به عزاي حسيني موجب ماندگاري بيشتر 9دی شده باشد. ملت ما بيدار است و جلوه ي اين بيداري 9دی بود. 9دی دشمنان ما را هم بيدار کرد تا واقعيت هاي ايران  را بهتر ببينند.

آیا شعری در این زمینه و یا موضوعات مرتبط نوشته‌اید؟

نه! امیدی به شما نیست، حقارت، آزاد
هرچه خواهید بگویید جسارت، آزاد

 آبروی وطنم یوسف بازار شده ست
ثمن بخس ، فراوان و تجارت ، آزاد

شیختان با همه شیرینی و شهرآشوبی
فتوی فتنه فرستاد : شرارت آزاد
راه بر مشت گره کرده ی مردم بستید
تا به دشمن شود انگشت اشارت، آزاد

 حرم از دست حرامی نگرفتیم که باز
پیک و پیغام فرستید که غارت، آزاد

 پاکدامن وطنم را به کسی نفروشید
خاصه این فرقه ی از قید طهارت، آزاد

 بی وضو زائر این خاک نباید! چه کسی
گفته این قوم نجس را که زیارت ، آزاد؟

الغرض معنی آزادی اگر این باشد
وقت آن است بگوییم اسارت آزاد


* گفتگو از: محمد غفاری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها