کد خبر: ۱۰۲۵۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۵ دی ۱۳۹۱
ساکنین شهر فلوجه در اعتراض به دستگیری شماری از محافظین یکی از سران لیست العراقیه دست به راهپیمایی و سردادن شعار هایی تهدید آمیز علیه دولت نوری مالکی زدند و در این بین پرچم کردستان عراق را بر افراشتند. این عمل در شرایط کنونی عراق جنجال آفرین شد و به تعبیری تلاشی بود برای ایجاد سکته ای سیاسی درعراق.
بدنبال دستگیری شماری از محافظین رافع العیساوی، از سران لیست العراقیه که منتسب به سنی ها در عراق است، از سوی دستگاههای امنیتی دولت مرکزی عراق شماری از ساکنین شهر فلوجه دست به راهپیمائی زدند و در این بین با سردادن شعارهای تهدید آمیز علیه دولت نوری مالکی پرچم کردستان عراق را برافراشتند.

به گزارش صفحه عربی بولتن نیوز، علی موسوی یکی از مشاورین نخست وزیری عراق نوری مالکی ، بعد از این اقدام گفت برافراشتن پرچم کردستان عراق در فلوجه از سوی راهپیمایان و تشکر از حکومت اقلیم کردستان برای حمایت از آنها نشان دهنده نیاتی است که میهنی و ملی نیست.

بدون شک عراق امروز گریبانگیر مشکلات بزرگ سیاسی است که عدم حل این مشکلات، رفته رفته عراق را بسوی پرتگاه می برد.

اقدام سیستم های امنیتی در دستگیری عده ای درست یا نادرست، تحریک آمیز یا غیر تحریک آمیز، با برنامه یا بدون برنامه هیچکدام نمی تواند عاملی بر برافراشتن پرچم کردستان عراق در فلوجه باشد واز این روست که مقامات سیاسی عراق این اقدام را حامل پیام مهمی می دانند که بولتن نیوز پیش از این، از آن بعنوان تلاش برای ایجاد سکته سیاسی در عراق یاد کرده بود.

اصولا در تمامی دنیا پرچم ها سمبل هائی هستند که نشان دهنده تاریخ یک ملت بوده و نیکو است که به نحو مناسب و در جای درست از آنها استفاده شود. کما اینکه در کشمکش اخیر مالکی با مسعود بارزانی در خصوص مناطق مورد اختلاف، کسی از اینکه چرا نیروهای کردی پرچم کردستان عراق را حمل می کرند انتقاد نکرد چون براساس قانون اساسی عراق این پرچم به رسمیت شناخته شده است. اما برافراشتن آن در مناطقی به غیر از کردستان عراق نشان دهنده مقاصد سیاسی خاص برای تحریک طرف مقابل است؛ بخصوص اینکه خوب است بدانیم هیأتهای نظامی حکومت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق در بغداد سرگرم مذاکره برای حل مشکل نحوه کنترل مناطق مورد اختلاف هستند و این اقدام می تواند حامل این پیام جدی برای نوری مالکی باشد که درصورت عدم موافقت نوری مالکی با خواسته های هیأت کردی آنها می توانند دست دردست اعراب سنی به عمر سیاسی دولت مالکی پایان ببخشند.

علاوه بر آنچه گفته شد و اهداف سیاسی که برای این اقدام می توان متصور شد، این سوال مطرح می شود که آیا استفاده از سمبل های ملی کردهای عراق در بخش دیگری از عراق با اهداف سیاسی خاص باعث ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در عراق نمی گردد؟

آیا این اقدامات هدایت تحولات سیاسی عراق بسوی جنگ طایفه ای و مذهبی در عراق نیست؟ بدون شک زمان پاسخ این سوالات را خواهد داد اما در این میان نباید از نقش دولت ترکیه در این زمینه غافل ماند که چند روز قبل رجب طیب اردوغان طی سخنانی شیعیان را در عراق اقلیت خوانده بود و اعلام کرده بود که در سفرش به آمریکا در این خصوص با مقامات آمریکائی صحبت خواهد کرد.

حال سوال جدی تر این است آیا ترکیه درصدد تخریب سمبل های ملی کردها در عراق از طریق وارد کردن آنها به تنش های مذهبی و قومی نیست؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها