کد خبر: ۱۰۲۴۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۰۵ دی ۱۳۹۱
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مشکلاتی که درباره برخی فیلم‌های روی اکران پیش می‌آید باید ریشه‌‌ای حل شود تاکید کرد که لازم است ساز و کار اعطای مجوز ساخت و اکران فیلم‌ها تغییر کند.

به گزارش 598، سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی صدور مجوز اکران برخی از فیلم‌های حاشیه‌دار همچون "من مادر هستم" گفت: مشکل از اکران یک فیلم مساله‌دار خیلی اساسی‌تر و ریشه‌ای‌تر است زیرا این مساله نشان می‌دهد فیلم‌هایی از این دست که به سازمان سینمایی ارائه می‌شود به خوبی ممیزی نمی‌شود و بسیار آزادانه با فیلم‌ها برخورد می شود، این در حالی است که باتوجه به اثرگذاری فوق‌العاده محصولات فرهنگی از جمله تولیدات سینمایی ما باید حساسیت‌های بیشتری داشته باشیم.

نظارت بر سینما را باید در مرحله تصویب فیلمنامه‌ها جدی بگیریم

وی با بیان اینکه مشکلات سینمای ایران را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد، توضیح داد: مشکل ما در کشور این است که وقتی فیلمنامه‌ای به سازمان سینمایی ارائه می‌شود به طور مناسب مورد بررسی قرار نمی گیرد و فیلم پس از اینکه مراحل مختلف ساخت را طی کرد به شورای دریافت پروانه نمایش فرستاده می‌شود و در این میان با اینکه افراد شاخص و معتقدی در شورا حضور دارند ولی ممکن است برخی از مشکلات فیلم‌ها مغفول واقع شود ضمن اینکه ممیزی پس از ساخته شدن یک اثر یا حذف کلی آن باعث به هدر رفتن سرمایه و دلخوری‌های زیادی می‌شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساز و کار اعطای پروانه نمایش به فیلم‌ها باید تغییرکند، افزود: از ابتدا بایستی دو کار صورت بگیرد؛ اول اینکه خود سازمان سینمایی مطابق ارزش‌های نظام فیلم سفارش دهد و در این میان عناوینی که در سینما مورد غفلت واقع شده را به سینماگران ارائه دهد و اینگونه محتوای سینمای ایران را مدیریت کند.

طاهری با اشاره به این مطلب که همه فیلمنامه‌ها باید قبل از تولید کاملا بررسی و سپس اجازه ساخت به آنها داده شود، خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که ساز و کار اعطای مجوز به فیلم‌ها باید تغییر کند. یعنی هم فیلمنامه و هم فیلم در جلسه صدور نمایش مورد بررسی قرار بگیرد و در ابتدا فیلمنامه به صورت دقیق اصلاح شود تا کار به اصلاح فیلم نرسد زیرا تغییر فیلمنامه در مقابل ساخت فیلم هزینه بسیار کمتری دارد و در این میان تهیه‌کنندگان نیز ضرر کمتری را متحمل می شوند.

مجلس بارها به وزارت ارشاد تذکر داده است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کمیسیون متبوعش تذکراتی را نسبت به اصلاح ساختار سینمای ایران به وزارت ارشاد داده است، گفت: برای همین مساله ما در کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم و نهم چندین بار به وزارت ارشاد تذکر داده‌ایم ولی متاسفانه تا به امروز هیچ کار خاصی در زمینه اصلاح این ساختار صورت نگرفته است. اما اخیرا  تغییراتی در مدیریت سازمان سینمایی دیده می شود که آقای جلیل عرفان‌منش، معاون آثار سازمان سینمایی قول داده است که این مسایل را پیگیری کند.

وی در پایان افزود: به تازگی جلسه‌ای کارگروه رسانه، هنر و گردشگری در کمیسیون فرهنگی با مسئولان سازمان سینمایی برگزار کرد و امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم با بررسی ها و تبادل نظری که در این جلسات صورت می گیرد، مشکلات موجود در سینمای ایران را تا حدود زیادی حل و فصل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها