کد خبر: ۱۰۲۲۷۰
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۰۴ دی ۱۳۹۱
به گزارش پایگاه 598، علامه محمدتقی مصباح یزدی در همایش جبهه پایداری که امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به حماسه 9 دی ماه، این حماسه را عید میلاد انقلاب جدید عنوان کرد و گفت: تشکیل چنین جلساتی برای گرامیداشت این روز و تقدیر از حماسه‌سازان آن، وظیفه عقلی و شرعی است.
 
وی با بیان اینکه مهمترین مسئله، استفاده از ظرفیت حماسه 9 دی و درس گرفتن از آن برای آینده است، تصریح کرد: اهمیت این روز به اندازه اهمیت خود انقلاب است و اهمیت انقلاب ایران به اسلامی بودن آن می باشد، وگرنه انقلاب‌های زیادی در عالم با انگیزه عدالت‌خواهی شکل گرفته‌اند.
 
علامه مصباح، انقلاب اسلامی و اسلامی بودن انقلاب را باعث ممتاز شدن آن دانست و ادامه داد: این انقلاب نمادی از اصل اسلام است.
 
خبرگزاری دانشجو نوشت: رئیس موسسه امام خمینی (ره) ظهور اسلام را تحت تأثیر قرار دهنده همه چیز دانست و افزود: پیامبر در اولین مرحله با ارزش‌های مردم زمان خود مواجه شد و افکار آنان را اشتباه و ارزش‌هایشان را بی‌ارزش خواند که این حرکت یک حرکت فرهنگی بود.
 
علامه مصباح با اشاره به سیر پیشروی اسلام در زمان پیامبر اضافه کرد: پس از مهاجرت پیامبر به مدینه و گرویدن مردم به ایشان، شرایطی مهیا شد که ابعاد انقلاب از بعد فرهنگی فراتر رفته و بعد نظامی، سیاسی و اقتصادی را نیز در بر بگیرد.
 
وی با بیان اینکه این تحولات در نهایت به تأسیس حکومت الهی منجر شد، بیان داشت‌: با تشکیل این حکومت تمام قوانین موردنیاز در زمینه‌های خانواده، اقتصاد، تحریم، ربا، مالیات و ... ایجاد و کامل شد.

علامه مصباح درادامه با اشاره به عمق پیدا کردن حرکت فرهنگی پیامبر تصریح کرد: این عمق که باعث ایجاد حکومت اسلامی شد در همه افراد جامعه به یک اندازه نبود و ایمان مردم در درجه‌های مختلف قرار داشت.

 رئیس موسسه امام خمینی (ره) عامل پیشرفت را اصل اسلام و تبعیت از ارزش‌ها خواند و افزود: در هر جا که نقصی پیش می‌آید در تخلف ما از قواعد رخ می‌دهد.

 علامه مصباح پذیرش اسلام ظاهری را به استنادقرآن بی‌ارزش خواند و تصریح کرد: اگر این پذیرش ظاهری دارای هسته‌ای محکم نباشد زود از بین می رود.
 
وی بااشاره به تحولات صدر اسلام مسلمانان را دارای نو‌ع های مختلفی عنوان کرد و ادامه داد: عده‌ای بودند که نشان اسلام را تنها خواندن نماز وخداپرستی می‌دانستند؛ هسته دوم احکام اسلام را در مراحلی از زندگی رعایت می‌کردند و سعی داشتند مسائل راحت‌تر را موردتوجه قرار دهند؛ کسانی نیز بودند که مرحله‌ای فراتر را به احکام اسلام عمل می‌کردند اما در زمانی که موضوع جانفشانی مطرح بود پای آنها می‌لنگید.
 
علامه مصباح ادامه داد: در نهایت نیز کسانی بودند که به تمام موضوعات اسلام توجه می‌کردند اما این عده‌ نیز زمانی که موضوع ریاست پیش آمد سست شدند و پای آنها لغزید.
 
وی این تفکر را ناشی از یکسان نبودن افراد در تبعیت از پیامبر خواند و اظهار داشت: از نقاطی که باید به آن توجه کنیم آسیب‌های بود که مسلمانان از ناحیه خود دیدند که همه آنها به ضعف ایمان باز می‌گشت.
 
علامه مصباح با بیان اینکه افرادی که به پیامبر اعتقاد داشتند و باور آنها قوی بود تمام دستورات ایشان را قبول می‌کردند تصریح کرد: البته عده‌ای دیگری نیز بودندکه اساسا هیچ باور جدی به پیامبر نداشتند و تنها برای حفظ مصالح خود ایمان آورده بودند.
 
وی مشرکان و منافقین را دسته‌ای از خطرهای مسلمانان در صدر اسلام خوانده و افزود: ضعف ایمان نیز یکی از خطرات مسلمانان در صدر اسلام بود وبرخی افراد آداب و رسوم قومی را به اسلام مقدم می‌دانستند.
 
علامه مصباح با بیان اینکه مهم‌ترین ضعف این افراد در مسئله حکومت بود تصریح کرد: آنها زیر بار تبعیت از کسی که پیامبر هم نبود نرفتند و این مهم‌ترین خطری بود که آینده اسلام را تهدید می‌کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه هم اکنون نیز افراد هستند که حاضرندهمه چیز رابدهند تا رئیس باشند گفت: برخی نیز اصل مقام را برای دزدی واختلاس و رسیدن به ثروت می‌خواهند.
 
علامه مصباح تصریح کرد: یک عده از همان اوایل می‌گفتند که حکومت ربطی به اسلام ندارد و مردم مسلمان می‌توانند با توافق خود به دستورات یک نفر گوش دهند.
 
وی با بیان اینکه چنین افرادی به اسلام معرفت نداشتند اظهار داشت: گمان من این است که مغز این افراد کوچک بود و البته شاید برخی نیز به خاطر هوا و هوس این کار را انجام می‌دادند.
 
رئیس موسسه امام خمینی (ره) بازخوانی حوادث صدر اسلام را راهی برای امروز خواند و افزود: امروز هم مهم‌ترین نقص در جامعه نقص بینش است.
 
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دشمن ما در حوزه اندیشه سکولاریسم است اضافه کرد: این تفکر به معنای آن است که مسائل اخروی به دین مربوط و مسائل دنیایی با خود مردم است.
 
علامه مصباح بابیان اینکه دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای ترویج این تفکر به کار بسته‌اند ادامه داد: در این تفکر می‌گویند که ما همه چیز دین شما را قبول داریم اما شما کاری به حکومت نداشته باشید.
 
رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه تصریح کرد: دیدید که سران این بیداری چگونه منحرف شدند و کسی که امید می‌رفت احیا گر اسلام در منطقه باشد به مهره و هم‌پالگی اسرائیل تبدیل شد.
 
علامه مصباح این مسئله منحرف انقلا‌ب‌ها را تجربه ده‌باره استکبار خواند و تصریح کرد: استکبار می‌داند که با سیاست‌مداران بی‌توجه به دین می‌توان کنار آمد.
 
وی اضافه کرد: حتی برخی از سیاستمدارانی که نیت دینی دارند در ادامه می لنگند و در دام استکبار افتاده و تغییر موضع می دهند.
 
علامه مصباح انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) را تنها انقلابی دانستند که استکبار نتوانست با آن معامله کند و اضافه کرد: رهبر انقلاب نیز عینا همان مواضع امام را پیگیری کرده و خواری در چشم دشمنان هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها