به گزارش 598 به نقل از تسنیم، نشست نقد و بررسی فیلم
کوتاه داستانی «…و دیگر هیچ نبود» از تولیدات سازمان هنری رسانهای اوج با
حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان، محمدباقر مفیدی کیا (کارگردان) و محمدرضا
شفاه (تهیه کننده) در محل سالن نمایش این سازمان برگزار شد.
حجت الاسلام پناهیان در نشست نقد و
بررسی فیلم کوتاه «…و دیگر هیچ نبود» با اشاره به اینکه مخاطب هنگام دیدن
این فیلم احساس خوبی دارد، اظهار داشت: نکته قابل توجه این فیلم،
تعلیقهای خوب آن بود، یعنی به سادگی گرههایی ایجاد شده و در طی فیلم هم
گشوده میشد و به گرههای بعدی میرسید. در کل روند پیشرفت در طول فیلم
وجود داشت و در یک خط ممتد و مساوی پیش نمیرفت. به نحوی که اگر نموداری از
فیلم کشیده شود به سمت یک اوج و قله ای پیش می رود که این نکته از نظر من
خیلی خوب بود.
وی با اشاره به اینکه در فیلم «…و دیگر
هیچ نبود» به خوبی به جزئیات پرداخته شده بود، افزود: دقت به جزئیات آن هم
در یک فیلم کوتاه، کار قابل توجهی است، و خوب است که در ساخت فیلم های
دفاع مقدسی، به این موضوع توجه شود.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مضمون
فیلم سینمایی «طلا و مس» بیان کرد: هر اثری اگر به دقت، زیبا و موشکافانه
به جزئیات بپردازد، مورد تحسین و استقبال خواهد بود مثل فیلم طلا و مس که
برای اولین بار به طرز صحیحی به جزییات ریز زندگی طلبه ها پرداخت و به همین
دلیل از رهبر معظم انقلاب، یک امتیاز مثبت گرفت.
وی با اشاره به وجود ایده داستانی جدید
در شکلگیری این فیلم افزود: در ابتدای تماشای این فیلم بر این باور بودم
که مانند فیلم های دیگر دفاع مقدسی به صورت غیرحرفه ای به ایجاد خط دوستی
ایران و عراق و اینکه جنگی وجود نداشته پرداخته شده اما بعد متوجه شدم قصه
این کار متفاوت است.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: بازی
کردن با ذهن مخاطب در فیلم امر مطلوبی است که در «...و دیگر هیچ نبود»
اتفاق افتاده، ضمن اینکه ساختن این فیلم داستانی کوتاه از نظر محتوا و
مضمون از ضرورت های امروز جامعه ما است. ساخت چنین فیلم هایی در بهبود
ارتباط بین ایران و عراق، از نظر تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی شیعیان
عراق در خصوص ایرانیان بسیار موثر است چرا که این روزها غربی ها به شدت در
حال کار کردن بر روی افکار عراقی ها هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از پیامهای
استراتژیک این فیلم ایجاد اتحاد بین شیعیان ایران و عراق است، افزود: بسیار
بهتر است که فیلمهای داستانی بلند با این مضامین ساخته شود؛ این درحالیست
که در فیلم های کوتاه اگر خیلی به جزئیات پرداخته شود حوصله مخاطب سر می
رود اما این اتفاق در « ... و دیگر هیچ نبود» رخ نداده است.
برخی کارگردانان جنگی حتی به خودشان زحمت نمی دهند به شهرک دفاع مقدس بروند!
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه
اصل دو خطی داستان و ایده، فوق العاده بوده است افزود: در ساخت برخی از
فیلم های دفاع مقدس گروه سازنده حتی به خودشان زحمت نمی دهند برای فیلم
برداری به شهرک دفاع مقدس بروند و به جای آن مکانی که مقداری خاک در آن
ریخته شده شبیه سازی می شود که مخاطب حوصله اش از دیدن چنین فیلم هایی سر
می رود.
وی با اشاره به اینکه در این فیلم معجزه
و امداد الهی به خوبی به تصویر کشیده شده تصریح کرد: داستان «... و دیگر
هیچ نبود» دچار شعار زدگی نشده و برای مخاطب باور پذیر است در واقع هوشمندی
فوق العاده ای در طراحی ایده و پرداختن به جزئیات آن وجود دارد.
وی ادامه داد: در نشان دادن مسائل مربوط
به دفاع مقدس اسراری وجود دارد و نباید این طور نشان داده شود که شهید شدن
یک نفر امر ساده ای است. به نظر من مسائل معنوی و عالم غیب در این فیلم به
خوبی نشان داده شده است.
پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: ایده
ساخت این فیلم از یک اعتقاد شکل گرفته است و مهم این است که گروه توانسته
داستان را به زبان یک قصه سینمایی درآورد و فیلم نامه نیز به گونه ای است
که قصه را از آخر به اول تعریف کرده که این روش ایده را خوب در می آورد. به
نظر من موضوع داستان این فیلم حتی از طرف عراقی ها هم مورد استقبال قرار
خواهد گرفت.
کارگردان: سرگذشت شهدای گمنام جزو کنجکاویهایم بود
در ادامه این نشست محمدباقر مفیدی کیا،
کارگردان « ... و دیگر هیچ نبود» با اشاره به نحوه شکل گیری داستان این
فیلم اظهار داشت: ایده داستان این فیلم سال 85 یعنی زمانی که برای پایان
نامه ام در دانشکده کار می کردم به ذهنم رسید.
وی ادامه داد: همیشه به قطعه شهدای
گمنام در بهشت زهرا(س) سر می زدم و سرگذشت آدم های آنجا به نوعی جزو
کنجکاوی ها و دغدغه هایم بوده ، همیشه وقتی به آنجا می رفتم برای خودم این
سوال وجود داشت که ممکن است در میان این شهدا بعضی از آنها ایرانی نباشند.
این کارگردان ادامه داد: ایده اولیه ام
به این صورت بود که یک خبرنگار خارجی به عنوان مثال خبرنگار بی بی سی به
ایران می آید و می خواهد در مورد جبهه ها برای شبکه اش خبر ببرد به این فکر
می کردم که در میانه راه با یک گروه بسیجی همراه می شود؛ گروه بسیجی در
محاصره قرار می گیرند و همه گم می شوند و همه با هم شهید می شوند و خبرنگار
خارجی هم بین آنها شهید می شود، بعدها این ایده را برای استاد راهنمایم
محمد مهدی عسگرپور تعریف کردم و با مشاوره های ایشان یک قصه تلفیقی با
استفاده از گفته های ایشان درآمد و در نهایت آنچه که می بینید آماده شد.
کارگردان « ... و دیگر هیچ نبود» بیان
کرد: برای من این ایده وجود داشت که وقتی یک سرباز عراقی از صدام به عنوان
نماد باطل فرار کرده و به دنبال مادرش می گردد در طول مسیرش یک نفر از طرف
امام خمینی (ره) که به نظر من پیکی است از طرف ایشان، از او می خواهد به او
بپیوندد. در واقع بسیجی برای سرباز صدامی که قصد جنگ ندارد پیک راه گشا می
شود و در حقیقت ولایت تکوینی حضرت امام(ره) که بر روی مردم پاک داشتند از
طریق این پیک به آن عراقی هم منتقل می شود در این صورت می شود که عراقی جزو
شهدای گمنام می شود و سرباز ایرانی هم جزو مفقودالاثرها می شود و بعد از
آن مادر سرباز ایرانی هم با توجه به وصیت پسرش که در خواب به او می رساند،
مادر عراقی هم می شود، اینها مفاهیمی بود که من در طول فیلمنامه به آن
اضافه کردم.
رازگشایی از سرگذشت یک شهید گمنام
بنابراین گزارش، فیلم کوتاه داستانی
«... و دیگر هیچ نبود»، روایتی تازه از موضوع دفاع مقدس و رازگشایی از
سرگذشت یک شهید گمنام است که سازمان هنری رسانه ای اوج آن را تهیه کرده
است.
محمدباقر مفیدی کیا نویسنده و کارگردان
این فیلم است که پیش از این ساخت فیلم های کوتاه مختلفی را در کارنامه کاری
خود دارد و ساخته هایش در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم های 100
ثانیه ای و جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزیده شده است.
فیلم نامه این اثر در جشنواره فیلم های
کوتاه جم در سال 86 جزو آثار منتخب بوده است. شهرک سینمایی دفاع مقدس و
بهشت زهرا برخی از لوکیشن های این فیلم هستند.
محمد عفراوی، سپهر حیدری نژاد، نصرت شاه نظری، محمد مهدی شیخ صراف و محمد علی چمیگو در این فیلم کوتاه به ایفای نقش می پردازند.
سایر عوامل ساخت « ... و دیگر هیچ نبود»
عبارتند از: مشاور فیلمنامه: محمد مهدی عسگرپور،تصویربردار: احمد
گودرزی،صدابردار: امیر شاهوردی،طراح صحنه و لباس: قاسم مربی،طراح گریم:
هادی قالیخانی،مدیر تولید: پیمان سبزه علی،دستیار کارگردان و برنامه ریز:
مهدی سلیمانی منصور، دستیار کارگردان و مدیر صحنه: محمود عرفانی، منشی
صحنه: ریحانه سعیدیان، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمد مهدی شیخ صراف،
جلوه های ویژه میدانی: حمید سلیمانی، بدل کاران: گروه اکشن علی رضا قره
خانی، اجرا: احسان میرزایی و ...