کد خبر: ۱۰۱۹۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۰۳ دی ۱۳۹۱
بر اساس انتشار اسناد جدید ویکی لیکس
یکی از اولین مسائلی که در بدو ورود سناتور جان کری به عنوان وزیر امور خارجه، به دفتر کارش باید با آن مواجه شود برنامه هسته ای ایران خواهد بود. کری درمورد این موضوع از پیش بحث کرده است. ما این موضوع را از طریق کابل های ویکی لیکس، که تصویر گسترده ای از سبک دیپلماتیک کری را به دست داده به دقت مطالعه کرده ایم.
رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش جان کری را بعنوان وزیر خارجه دولت جدید خود معرفی کرد تا عمر وزارت هیلاری کلینتون بر دستگاه عریض و طویل دیپلماسی آمریکا بیشتر از چهار سال نباشد.

به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، موضوع ایران یقینا یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که وزیر خارجه جدید آمریکا با آن روبروست، با این حال سایت ویکی لیکس اسناد جدیدی را منتشر کرده که دیدگاه‌های وزیر خارجه جدید آمریکا در مورد نوع مواجهه با ایران را تا حدودی نشان می‌دهد.

گزارش ویکی لیکس به شرح زیر است:

اگر سناتور جان کری به عنوان وزیر امور خارجه، تایید شود یکی از اولین مسائلی که در بدو ورود خود به دفتر کارش باید با آن مواجه شود برنامه هسته ای ایران خواهد بود. کری درمورد این موضوع از پیش بحث کرده است. ما این موضوع را از طریق کابل های ویکی لیکس، که تصویر گسترده ای از سبک دیپلماتیک کری را به دست داده به دقت مطالعه کرده ایم. کری در آن اسناد طبقه بندی شده، درمورد چگونگی نزدیک شدنش به این موضوع به تفصیل بحث کرده است.

اولین ارجاع به گفتگوئی مربوط به فوریه سال 2005 با وزیر امور خارجه فرانسه، میشل بارنیر است. کری به بارنیر گفته که " صحبت های او در این منطقه "او را متقاعد کرده که ایران همچنان به برنامه سلاح های هسته ای خود متعهد باقی می ماند، اما تائید می کند که هیچ جایگزین مناسبی برای مذاکره وجود دارد." هرچند او گزینه نظامی را مردود ندانسته ،اما اشاره نکرده که " اینکار دشوار خواهد بود "و با اشاره به تحریم های سازمان ملل متحد، که از آن زمان اجرائی شده و هر از چند گاه به عنوان جایگزین شدت می گیرد .

کری که پس از شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 هنوزهم سرززنده و چالاک است، اظهار داشت که " نیت شخصی وی پس انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهورامریکا ، جستجوی کانال های مستقیم و عیر مستقیم برای ایجاد ارتباط با رژیم ایران بوده است."

پنج سال بعد، کری فرصتی به دست آورد تا بعضی از آن کانال های ارتباطی غیر مستقیم را بگشاید. در فوریه 2010 کری در دیدار با امیر قطر حَمَد بن خلیفه آل ثانی، اظهار داشت که اشاراتِ پشتِ صحنۀ واشنگتن به تهران بی جواب مانده است.

او "متوجه شد که ایرانی ها ازصحبت کردن واهمه دارند... غریزه ما می گوید که ما نیازمند یافتن راهی برای صحبت کردن با آنها هستیم." گویا آل ثانی با شنیدن این حرف، پیشنهاد میانجی گری داده و پرسیده: "چطور است من با رئیس جمهور ایران صحبت کنم؟ می خواهید چه چیزی به آنها بگویم ؟"

سناتور کری پاسخ داد: "آمریکا به دنبال بحث جدی است و به دنبال ایجاد نوعی بنیاد جدید برای رابطه ای مبتنی بر انطباق مقابله ناپذیر ایران با الزامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر منافع متقابل با ایران است."

"این منافع متقابل شامل برخورد با مواد مخدر ، طالبان، و تجارت غیرقانونی است." کری به امیر قطر گفته که می ترسد ایران همچنان تصور کند که با آمریکای 1953 سر و کار دارد که به دنبال براندازی رژیم ایران بود.

کری به آل ثانی گفته که "ایالات متحده جاه طلبی های ایران و اینکه می خواهد بازیگر مهمی در منطقه باشد را به خوبی تشخیص می دهد و به رسمیت می شناسد." و می خواهد در این مورد گفتگو کند تا ببیند ایران می خواهد به چه نوع قدرتی در منطقه تبدیل شود. البته، این گفتگو نزدیک به سه سال پیش صورت گرفت.

و در این مدت چیزهای زیادی تغییر کرده است- شاید هم تغییرات بسیار کمی رخ داده باشد، و به همین دلیل صبر واشنگتن رفته رفته در حال اتمام است. از آن زمان به بعد شاید دیدگاه کری نیز تغییراتی کرده باشد، اما او احتمالا هنوز هم با این اظهارات که در آن زمان با آل ثانی داشته موافق است: " ادامۀ این وضعیت مخاطره آمیز قطعا دیوانگی محض است."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۱
۳
۰
کری که سحله، از این گنده تراشم نمیتونن کاری بکنن...
ملت ایران باید متحد باشن و دشمنان داخلی و خارجی رو ناکام بذارن.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها