کد خبر: ۱۰۱۹۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۰۳ دی ۱۳۹۱
برخی از محموله‌های کالا و تجهیزات پروژه‌های نفت و گاز ایران در بنادر امارات توسط شرکت‌های این کشور عربی با نوع بدلی و بی‌کیفیت جایگزین می‌شود اما به‌زودی وقوع انقلاب خودکفایی در صنعت نفت منجر به‌توقف واردات کالاهای خارجی خواهد شد.
به گزارش 598 به نقل از مهر، با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران اما راهکارهای متنوع و متعددی برای تامین کالا و تجهیزات طرح‌های مختلف صنعت نفت در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس در چند ماه گذشته با وجود قطورتر شدن لیست تحریم‌های خصمانه اتحادیه اروپا و آمریکا از نام شرکت‌ها و سازندگان خارجی فروشنده کالا و تجهیزات نفتی به ایران اما محموله‌های بزرگی از انواع کالاهای مصرفی مورد نیاز طرح‌های اولویت دار صنعت نفت کشور به ویژه طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های نفت، فازهای پارس جنوبی و طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز وارد کشور شده است.
 
با این وجود برخی از شرکت‌های اماراتی از شرایط جنگ اقتصادی غرب علیه صنعت نفت و گاز ایران حداکثر بهره‌برداری را می‌کنند به طوری‌که برخی از محموله کالاهای نفتی که به بنادر امارات می رود توسط شرکت‌های این کشور با نوع بدلی آن جایگزین می شود.
 
از این رو اخیرا برای تعدادی از طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های موجود نفتی مقادیری لوله با آلیاژی منحصر به فرد و خاص فرآیندهای پیچیده پالایش نفت از کارخانجات هند خریداری شده است که این لوله‌ها در بنادر امارات با نوع بدلی و بی کیفیت جایگزین شده است.
 
تعویض این لوله‌های ویژه که دارای تکنولوژی "های تک" و پیچیده ای بوده موجب شده است که برخی از طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های نفت و بنزین سازی کشور با وجود تکمیل تمامی مراحل ساختمان و نصب به دلیل عدم تامین لوله با کیفیت و دارای استاندارد برای بهره برداری نهایی با مشکلاتی روبرو شوند.
 
از سوی دیگر همزمان با مشکلات به وجود آمده، ساخت برخی از انواع کلاس‌های این لوله های نفت و گاز توسط سازندگان و صنعتگران داخلی آغاز شده است تا امکان خودکفایی کامل در طراحی و ساخت این کالاها به وجود آید.
 
جزئیات انقلاب خودکفایی در صنعت نفت
 
از 3 سال گذشته تاکنون یک استراتژی و نقشه راه جامع برای خودکفایی در طراحی و تولید کالا و تجهیزات پرمصرف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شده است.
 
در حال حاضر مطابق با این سیاست کلان، طراحی و ساخت 19 قلم کالا و تجهیزات پرمصرف و اساسی صنعت نفت با مشارکت سازندگان و مراکز علمی و پژوهشی داخلی آغاز شده است که برای حذف هرگونه موازی کاریف کارگروه های مستقلی برای تولید بومی هر یک از این دسته کالاها تعریف شده است.
 
انواع پمپ های صنعتی، کاتالیست، مواد شیمیایی و افزودنی پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی، توربین و توربوکمپرسور، دکل های حفاری و تجهیزات یدکی، توپک هوشمند، انواع کلاس لوله نفت و گاز ترش و برخی از تجهیزات دوار از مهمترین این کالاها هستند.
 
با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه و افزایش ظرفیت‌های تولید نفت، گاز طبیعی و پتروشیمی ایران، به طور متوسط سالانه حدود 15 تا 20 میلیارد دلار کالا و تجهیزات در صنعت نفت به عنوان موتورمحرک اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
 
از این رو پیش بینی می شود با تولید بومی کالاها علاوه بر مقابله با تحریم‌های بین‌المللی و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها، امکان شکست انحصاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در سطح بازارهای جهانی هم فراهم شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها