کد خبر: ۱۰۱۶۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۰۲ دی ۱۳۹۱
دبیرکل فدراسیون وزنه‌برداری آسیا گفت: با توجه به مدال‌ها و افتخاراتی که در این مدت برای وزنه‌برداری به دست آمده، برخی «جوگیر» شده‌اند و این موضوع غرور کاذب ایجاد کرده است!

علی مرادی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص برگزاری اجلاس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که به میزبانی آذربایجان برگزار شد، اظهار داشت:‌ 88 کشور جهان در حالی در اجلاس هیئت رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری شرکت کرده بودند که این اجلاس در خصوص ارزیابی قوانین و مقررات دور جدید فعالیت‌های فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برگزار شد. از این 88 کشور 32 کشور آسیایی حضور داشتند که این آمار، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته بود و حضور این تعداد کشور آسیایی در اجلاس فدراسیون جهانی در موضوعاتی که مطرح می‌شد، تأثیرگذار بود. 30 کشور شرکت کننده نیز از اروپا بودند.

*در قوانین فنی وزنه‌برداری تغییراتی ایجاد نشد

وی در خصوص تغییر قوانین وزنه‌برداری گفت: از قبل پیشنهاداتی توسط فدراسیون‌های ملی و قاره‌ای در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی مطرح شده بود که در اجلاس آذربایجان تصویب شد. از مصوبات بارزی که می‌توان به آنها اشاره کرد، اضافه شدن کمیسیون‌های اخلاق و بین قاره‌ای بود و از لحاظ فنی نیز در ارتباط با بحث پوشش‌ زنان در مسابقات، مسائلی مطرح و به تصویب رسید، البته خیلی در قوانین فنی تغییراتی نداشتیم.

*خود بزرگ‌بینی آفت است!

مرادی در مورد برگزاری مراسم تجلیل از حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان گفت: خیلی نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم. یک سری مسائل باید با واقعیت منطبق باشد. در این اجلاس از 88 کشور جهان حضور داشتند و بهتر است مسائل این چنینی با واقعیت مورد ارزیابی و بحث و بررسی قرار بگیرد. متأسفانه خود بزرگ‌‌بینی یک مقدار آفت است، البته خیلی علاقه ندارم در این خصوص صحبت کنم چراکه ورود به این موضوعات، باعث ایجاد سو‌ءتفاهم‌ می‌شود.

*کنار گذاشته‌ شدنم هم باعث افتخار بود!

دبیرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیون وزنه‌برداری ایران از پتانسیل کنفدراسیون آسیا با توجه به حضور وی استفاده می‌کند، گفت: ما سرباز این مملکت هستیم و به زندگی و سربازی این کشور هم افتخار می‌کنیم. زمانی که ما را کنار گذاشتند، باز هم باعث افتخار بود که در همان مدت هم ما را تحمل کردند، حالا هم که به تعبیر برخی دوستان، کنار گود هستیم مشکلی نیست و به همه نحو، این مملکت باعث افتخار ماست.

*هیچ کس اجازه ندارد حق شهروندی افراد را خدشه‌دار کند

مرادی در مورد اینکه برخی رسانه‌ها وی را مقصر کناره‌گیری داراب ریاحی از سمت دبیری فدراسیون وزنه‌برداری می‌دانند، تأکید کرد: مسائل داخلی فدراسیون ارتباطی به ما ندارد. در گذشته نیز همین دوستان در زمان انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا مسائلی را مطرح کرده و اعلام کردند که در انتخابات، بنده به عنوان نماینده ایران نیستم و این در حالی بود که هیچ کس اجازه نداشته و ندارد تا حق شهروندی افراد را بدون ادله و مجوز، خدشه‌دار کند. البته من این موضوع را منعکس کردم و این دیگر به تشخیص مسئولان امر برمی‌گردد و به شخص و گروه خاصی کار ندارد.

*رضازاده گفت حرف‌هایی که مطرح شد، حرف من است

وی ادامه داد: اتفاقا از کسانی که خود را به عنوان مسئولان ورزشی قلمداد کرده و در آن جلسه حضور داشتند، گله دارم که با چه حقی چنین گزافه‌گوهایی را انجام دادند. اتفاقا این موضوع را همچنان مسکوت گذاشته‌ام، چراکه حسین رضازاده گفته بود که حرف‌هایی که در آن جلسه مطرح شده بود «حرف من» است. در هر صورت یک روز باید این مسائل پاسخ داده شود. باز هم تأکید می‌کنم که کسی حق ندارد حق شهروندی افراد را مخدوش کرده و بعد هم اعلام کند که این فرد نماینده ایران نیست. به حق یا ناحق مگر خود شما نماینده واقعی یک کشور هستید؟

 

*یک فریم از مدال‌آوران ایرانی المپیک در اجلاس جهانی پخش نشد!

به گزارش فارس، علی مرادی یادآور شد: در همین اجلاس آذربایجان، فیلم افتخارآفرینان وزنه برداری المپیک 2012 لندن در حالی به نمایش درآمد که یک عکس یا یک فریم از مدال‌آوران ایران در این فیلم نبود و جالب اینکه این دوستان حتی به خود اجازه ندادند در این خصوص کوچک‌ترین اعتراضی کنند. ملی‌پوشان ما 4 مدال در المپیک کسب کرده و یک ثانیه از آنها در این فیلم وجود نداشت. با این حساب این سؤال پیش می‌آید که آیا شما به عنوان نماینده یک مملکت در این اجلاس حضور داشتید؟ اینها مواردی است که دوست ندارم به آنها ورود کنم و نمی‌خواهم بیشتر از این چنین مسائلی را باز کنم.

*ضرورتی برای گفت و گو با رضازاده وجود نداشت

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با رضازاده در این مجمع گفت و گو کرده است یا خیر، گفت: ضرورتی برای این کار وجود نداشت. باید در چه زمینه‌ای گفت و گو می‌کردم. باید زمینه‌ای باشد که این کار را می‌کردم.

*کارها در فدراسیون وزنه‌برداری بر اساس خودمحوری است

مرادی در مورد اینکه با همه این تفاسیر، طی دو سال اخیر بیشترین موفقیت برای وزنه‌برداری ایران به دست آمده است، گفت: موفقیت را نباید صرفاً در ارتباط با اهداف مدال‌‌آوری مورد سنجش قرار داد. فدراسیون وزنه‌برداری در حال حاضر نه دبیر دارد نه نایب رئیس و نه هیئت رئیسه و تمام کارها بر اساس خودمحوری است. موفقیت مگر فقط کسب مدال است؟

*چرا پیشکسوتان به مسابقات جهانی اعزام نمی‌شوند؟

وی با بیان اینکه باید به قضایا نگاهی ملی داشته باشیم، افزود: پیشکسوتان امروز اعتراض می‌کنند که چرا به مسابقات جهانی و بین‌المللی اعزام نمی‌شوند. بحث مملکت است و نمی‌خواهم بحث شخصی بکنم. به واقع به این افراد ظلم می‌شود در حالی که باید به آنها احترام گذاشت. آیا در رشته‌های دیگر هم با پیشکسوتانش این طور برخورد می‌شود که اجازه ندهند در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند؟ برای اولین بار در آسیا کمیته پیشکسوتان را راه‌اندازی کرده‌ و خواسته‌ایم از ایران یک نفر را برای حضور در این کمیته معرفی کنند که این اتفاق هنوز نیفتاده است و آقایان در حال تلف کردن وقت هستند.

*ملی‌پوشان نوجوان به چه گناهی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام نشدند؟

دبیرکل فدراسیون وزنه‌برداری آسیا در ادامه گفت و گو با فارس گفت: چند روز پیش مسابقات قهرمانی رده‌های سنی قهرمانی آسیا برگزار شد و حدود 30 کشور در آن شرکت کردند، اما یک نفر سؤال نکرد که ملی‌پوشان نوجوان به چه گناهی نباید در چنین مسابقاتی حضور پیدا کنند؟ اگر با ما مشکل دارند دلیلی ندارد که مسائل ملی را فدای مسائل شخصی بکنند.

*4 ست وزنه اهدا می‌کنیم؛ هنوز پاسخ نداده‌اند!

وی با اشاره به اینکه ما در کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا در حال دفاع از همه کشورها از جمله کشور خودمان هستیم، افزود: مدتی است اعلام کرده‌ایم که قصد داریم 4 ست وزنه به صورت رایگان به فدراسیون ایران اهدا ‌کنیم که هنوز در این خصوص پاسخی به ما داده نشده است! من تا پایان سال میلادی مهلت گذاشته‌ام و حیف است جنین فرصتی از بین برود. اگر پاسخ بدهند 4 ست می‌دهیم و این در حالی است که به بسیاری از کشورها فقط 2 ست وزنه، اهدا کردیم. این حق مملکت ماست که این افراد در حال گذشتن از آن هستند.

*برخی دوستان جوگیر شده‌اند!

رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری گفت: نباید در فدراسیون وزنه‌برداری خودمحوری حاکم باشد و وزارت ورزش باید نظارت جدی‌تری روی این گونه موارد داشته باشد. در همین ارتباط پیش‌بینی‌ام برای آینده با توجه به تحرکاتی که در فدراسیون در حال انجام است، پیش بینی خوبی نیست. معتقدم با توجه به مدال‌ها و افتخاراتی که در این مدت برای وزنه‌برداری به دست آمده است، برخی از دوستان "جوگیر" شده‌اند و این موضوع متأسفانه یک مقدار "غرور کاذب" ایجاد کرده است!

*شاید آب و هوای میزبان قهرمانی جهان به ذائقه‌شان خوش نیامد که راهی تایلند شدند!

مرادی در ادامه گفت و گو با فارس با رد کردن تعلیق وزنه‌برداری ایران، تأکید کرد: تیم ملی نوجوانان در حالی از اعزام به مسابقات قهرمانی جهان محروم می‌شود که همین تیم یک هفته بعد به مسابقات جام پادشاهی تایلند اعزام می‌شود؛ شاید آب و هوای کشور میزبان قهرمانی جهان به ذائقه دوستان خوش نیامده و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا تیم ملی نوجوانان را به تایلند اعزام کنند. وزارت ورزش نسبت به این دوگانگی عمل و حرفی که وجود دارد باید از این آقایان توضیح بخواهد.

 

*انگیزه جوانان با عدم اعزام‌های بین‌المللی گرفته می‌شود

به گزارش فارس، علی مرادی، دبیر کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا در مورد شرایط ورزش کشور گفت: امیدوارم در سیستم وزارت ورزش و جوانان نسبت به مسائل جوانان توجه بیشتری صورت گیرد، چراکه وزارتخانه عنوان "جوانان" را هم دارد. متأسفانه انگیزه جوانان را این گونه می‌گیرند و بدون دلیل به برنامه‌های برون مرزی اعزام نمی‌کنند و نظارتی هم وجود ندارد. امیدوارم وزارت ورزش نسبت به این مسائل، جدی تر عمل کرده و توجه و نظارت بیشتری داشته باشد، چراکه بودجه‌ها تعریف شده است.

*چرا در خصوص صرف بودجه قهرمانی جهان برای سفر تایلند سؤالی نشد؟

وی ادامه داد: این مملکت برای ماست و به زندگی کردن در آن افتخار می‌کنیم، بنابراین کسی حق ندارد خلاف مصالح مملکت حرکت کرده و با ادله غیرمنطقی در شورای برون مرزی، به جای قهرمانی جهان راهی جام پادشاهی تایلند شود. سؤال من این است که شورای برون مرزی که زیر نظر وزارت ورزش است و این سفرها را تصویب می‌کند، نباید از این آقایان سؤال کند که چرا اعزام‌های قهرمانی آسیا و جهان انجام نشده و چرا بودجه آن باید در تایلند هزینه شود؟ طبیعتاً هم جوانی که در مسابقات بین‌المللی رسمی شرکت نمی‌کند، امتیازاتی را از دست می‌دهد.

مرادی تصریح کرد: طبیعتاً امتیاز مسابقات جهانی بیشتر از مسابقات آسیایی است و زمانی که فرصت رفتن به مسابقات جهانی از دست رفت، نباید فرصت حضور در قهرمانی آسیا را از دست داده و راهی تورنمنت‌هایی شویم که اعتبار و امتیاز کمتری دارند.

*نباید فقط زمان نزدیک شدن به المپیک به وزنه‌برداری توجه کرد

وی در خصوص عملکرد وزارت ورزش گفت: عملکرد وزارت ورزش را منطقی می‌بینم. وزارت وقتی می‌بیند که مسیری به اشتباه رفته است به سرعت آن را جمع و جور کرده و روی کار اشتباه خود اصرار نمی‌ورزد. در همین بحث نزدیک شدن به تعلیق ورزش با گفت و گوهایی که انجام شد، این مسیر تغییر کرد. حمید سجادی نیز که به عنوان معاون ورزشی در وزارت ورزش حضور دارد یک نیروی ورزشی است که با چنین مسائلی آشناست و امیدوارم در آینده نسبت به رشته‌های حساسی مانند وزنه‌برداری و امثال آنها، مسائل با نگاه ویژه‌تری مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. وزنه‌برداری یکی از رشته‌های المپیکی و مهم است و نباید فقط زمان نزدیک شدن به المپیک، نسبت به چنین رشته‌هایی توجه کرد.

*شرایط فراهم شود برای هیئت اجرایی کمیته المپیک نامزد می‌شوم

دبیرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا در مورد اینکه آیا قصد حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک را دارد یا خیر، گفت: اگر شرایط مهیا باشد، امکان چنین موضوعی وجود دارد. فعلا که شرایط را مهیا نمی‌بینم و باید ابتدا صبر کنیم تا وضعیت مشخص شود و سپس اگر شرایط مهیا بود، به عنوان سرباز وطن و در صورت امکان برای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک ثبت نام خواهم کرد.

*ریاست کمیته المپیک یک مسئولیت با رنگ و بوی سیاسی است!

وی در پایان عنوان کرد: ریاست کمیته ملی المپیک یک مسئولیت با رنگ و بوی سیاسی است و در این چند سال متأسفانه این گونه بوده است. بنابراین به آن شکل روی چنین سمتی نظر ندارم.

گفت‌وگو از محمدرضا حاجی عبدالرزاق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها