کد خبر: ۱۰۱۳۲۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۳۰ آذر ۱۳۹۱
علی مطهری كه طي روزهاي گذشته صراحتا اعلام كرده بود به علت عدم تشكيل دادگاه براي سران فتنه، شوراي نگهبان نمي تواند موسوي و كروبي را ردصلاحيت كند، در اقدامي شتابزده سعي كرد سخنان خود را توجيه كند.

به گزارش رجانيوز، اين سخنان مطهري جداي از آنكه اعتراضات بسياري از كارشناسان را بر انگيخت؛ به علت فقداان منطق؛ منجر به ترويج بسياري از لطيفه هاي سياسي ميان مردم نيز شد تا آنجا كه اعلام شد با اين استدلال مسعود رجوي و ابوالحسن بني صدر نيز قصد دارند به علت عدم محاكمه در دادگاه، در انتخابات آتي رياست جمهوري كانديدا شوند!

با اين حال مطهري ترجيح داد پس از چند روز از بازتاب منفي سخنانش در افكار عمومي، اين بار در مصاحبه با‌‌ همان سایت، به توجيه سخنان قبلي خود پرداخته و اعلام کند منظورش افراد دیگری بوده و از سران فتنه به عنوان «نمونه اعلاء» این ماجرا نام برده است!

مطهری در گفتگو با سایت «فردا» صراحتا نگرانی خود از رد صلاحیت افرادی که مردم آنان را «ساكتین فتنه» می‌نامند بیان کرده و تصریح کرده است:
 
«آقای جنتی گفته بودند که فتنه گران و ساکتان فتنه همه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شوند و در استدلال برای رد صلاحیت ساکتان فتنه گفته بودند‌‌ همان طور که قاتلان امام حسین لعن شده‌اند، ساکتان و کسانی هم که به قتل ایشان رضایت داشتند لعن شده‌اند (نقل به مضمون). در حالی که اساسا قیاس گرفتن فتنه سال ۸۸ با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال ۸۸ دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه حکم ساکتان حادثه کربلا و ساکتان فتنه سال ۸۸ یکسان نیست. البته قبول دارم که تقصیر طرفین مساوی نیست. من با نام بردن از آقایان موسوی و کروبی خواستم مثال اعلای موضوع را مطرح کرده باشم تا تکلیف بقیه روشن شود. گفتم حتی در مورد این دو نفر هم شما نمی‌توانید قاطعانه حکم کنید که آن‌ها رد صلاحیت می‌شوند چون هنوز محاکمه نشده‌اند و دفاعیات آن‌ها را نشنیده‌ایم. در این صورت تکلیف بقیه به قول آقای جنتی فتنه گران و به طریق اولی ساکتان فتنه روشن می‌شود.» 
 
این سخنان مطهری در گفتگو با سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف و تاکید ویژه او بر موضوع «ساکتین فتنه» نشان می‌دهد که ماجرا اساسا چیز دیگری است و او بیشتر از آنکه نگران سران فتنه باشد، نگران خود و همفکرانش که تاکنون در مقاطع مختلف، با اعلام نارضایتی از سوی مردم مواجه شده‌اند و احتمال رد صلاحیت آنان در دوره‌های آتی انتخابات از سوی شورای نگهبان وجود دارد؛ مساله‌ای که تاکنون بسیاری از مردم خواستار آن شده‌اند. 
 
"ساکتین فتنه" اصطلاحی است که مردم برای معرفی برخی از سیاسیونی که در جریان حوادث سال ۸۸ و ایام فتنه سکوت کردند و در برابر ندای رسمی رهبر انقلاب برای حضور در صحنه و روشنگری برای مردم، خود را کنار کشیدند و یا پنهانی به همراهی با فتنه‌گران پرداختند، استفاده می‌کنند. 
 
در همين راستا، رجانیوز پس از اظهارات چند روز پیش مطهری، در یادداشتی به قلم محمد سرشار نوشت:
 
«ترس اصلی ساکتان فتنه، از فراز دیگری از سخنان آیت‌الله جنتی است که تکرار آن جملات نیز، برای ایشان، اضطراب‌آفرین است. آقای جنتی در پاسخ به این سؤال که «آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه‌گران را تایید کردند، امکان حضور در انتخابات دارند؟» پاسخ داده است: «خیر! آن‌ها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت. چرا که «من رضی بفعل قوم فهو منهم» ما قاتلین امام حسین (علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می‌کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می‌فرستیم.»
 
از سوي ديگر عدم فهم اين مساله توسط مطهري كه فتنه 88 دعوا ميان سياسيون نبود و يك طرف نظام اسلامي و طرف ديگر ضد انقلاب حضور داشتند، ظاهرا به موضوعي ادامه دار تبديل شده عليرغم گذشت سه سال از فتنه، مطهري بر برداشت غلط خود از اين مساله تاكيد دارد؛ حتي اگر بارها سران ر‍ژيم صهيونيستي،‌امريكا و دولت هاي غربي با حمايت هاي يك طرفه خود از فتنه گران در عمل نشان داده باشند، تقليل حوادث 88 به دعواي موسوي- احمدي ن‍ژاد سطحي بيني است.
 
گفتنی است مطهری که طی سالهای حضور در مجلس هشتم همواره سعی نمود تا با اتخاذ مواضع شاذ و مورد پسند رسانه‌های بیگانه، خود را در افکار عمومی مطرح سازد، ‌ در انتخابات مجلس نهم با رای معنادار مردم تهران مواجه شد و علیرغم حجم تبلیغات فراوان، پس از آنکه نتوانست در دور نخست جواز حضور در خانه ملت را کسب کند، در دور دوم و در رقابت با چهره‌های جوان و گمنام جبهه پایداری و با توسل به تک رای بسیاری از شمال شهر نشینان تهرانی، مجوز حضور در مجلس نهم را پیدا کرد.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۱
۱۷
۱
زنده باد آیت الله جنتی
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۱
۱۵
۱
درود بر جنتي
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها