کد خبر: ۱۰۰۴۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۷ آذر ۱۳۹۱
در پی کشته شدن 27 تن در حمله به مدرسه‌ای در آمریکا، رئیس جمهوری این کشور خواهان تغییر در سیاست‌های مربوط به اجازه حمل سلاح برای شهروندان شد.
به گزارش 598، ایسنابه نقل از روزنامه گاردین نوشت: باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در سخنرانی خود در حضور خانواده‌های قربانیان حادثه حمله به مدرسه‌ای در آمریکا که به کشته شدن 27 تن منجر شد، خواهان توقف رویکرد کنونی در قبال اجازه حمل سلاح شد.

وی در این سخنرانی که در حضور 900 تن از اهالی شهر نیوتاون که از آن جمله می‌توان به 15 خانواده قربانی حمله به مدرسه این شهر انجام داد، به "20 کودک" اشاره کرد که در این حمله جان باختند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص این حمله باید یک سوال اساسی را از خود بپرسیم و آن اینکه آیا آمریکا کشوری است که در آن توجه و مراقبت از کودکان به عنوان اولین نیاز مورد توجه قرار می‌گیرد؟ اگر پاسخ درستی برای این پرسش نداشته باشیم بدین معناست که برای هیچ چیز پاسخ درستی نداریم.

اوباما در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع پاسخ این پرسش خیر است. با این حال رئیس جمهوری آمریکا متعهد شد قوانین مربوط به اجازه حمل سلاح برای شهروندان آمریکایی را تغییر دهد.

اوباما اعلام کرد: چه گزینه‌هایی داریم؟ نمی‌توانیم وقوع روزمره چنین اتفاقاتی را بپذیریم. آیا در واقع آمادگی مقابله با چنین حمله‌ای را نداریم؟

باراک اوباما گفته است که مردم این کشور شریک غم مردم شهر نیوتاون در واقعه تیراندازی روز جمعه هستند که طی آن ۲۰ کودک شش و هفت ساله کشته شدند.

وی در مراسم بزرگداشت قربانیان که در دبیرستانی در این شهر برگزار شد، بار دیگر خواستار اقدام برای جلوگیری از وقایع مشابه شد.

بیست کودک و شش زن بزرگسال صبح روز جمعه در دبستان ساندی هوک در شهر نیوتان، در حدود ۱۰۰ کیلومتری نیویورک، توسط یک مرد مسلح ۲۰ ساله کشته شدند. مهاجم در محل واقعه خودکشی کرد.

اوباما که پیشتر با خانواده‌های قربانیان و خدمه سازمان‌های اورژانس ملاقات کرده بود، گفت: من محبت و دعای یک ملت را برای شما آورده‌ام. شما در این غم تنها نیستید. در سراسر کشور ما با شما گریسته‌ایم.

وی گفت که آمریکایی‌ها به عنوان یک ملت پس از این رویداد با یک سوال سخت روبرو هستند. اینکه آیا آمریکایی‌ها می‌توانند بگویند که در انجام مهم‌ترین وظیفه خود یعنی حفظ امنیت فرزندانشان به اندازه کافی کوشیده‌اند؟ در واقع خیر.

وی افزود: دیگر نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم. این مصایب باید پایان یابد و برای پایان دادن به آن، ما باید خود را عوض کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که هرچه در توان دارد برای جلوگیری از وقایع مشابه به کار خواهد گرفت.

در پی این تیراندازی که حادثه‌ای تکان دهنده برای آمریکایی‌ها بوده است، دو عضو ارشد حزب دموکرات خواستار وضع قوانین سخت‌تر در زمینه کنترل سلاح شده‌اند.

دن مالوی، فرماندار کنتیکت گفت که وی خواهان محدودیت‌های بیشتر در سطح ملی در ارتباط با مالکیت سلاح است.

همزمان دایان فاینشتاین، سناتور ارشد دموکرات گفت که وی بلافاصله پس از تشکیل مجدد کنگره طرحی را برای ممنوعیت سلاح‌های نیمه خودکار پیش خواهد گذاشت.

ممنوعیت ملی بعضی از سلاح‌های نیمه خودکار در سال ۲۰۰۴ در آمریکا منقضی شد.

پیشتر در روز یکشنبه مراسمی در کلیسای کاتولیک سن رز لیما به دلیل تهدیدی نامشخص لغو و کلیسا تخلیه شد.

گزارش‌ها از نیوتاون حاکیست که پلیس اکنون منطقه را امن اعلام کرده است.

پلیس روز جمعه "آدام لانزا" ۲۰ ساله اهل شهر نیوتاون را عامل واقعه اعلام کرد و گفت که او ابتدا مادرش را در خانه کشت و سپس با صدها گلوله و سه سلاح راهی مدرسه شد، راه خود را به زور باز کرد و اقدام به کشتار کودکان و خدمه دبستان کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایالت کنتیکت گفت که مهاجم از یک سلاح نیمه خودکار به عنوان سلاح اصلی استفاده کرد و همه قربانیان هدف اصابت چند گلوله از فاصله نزدیک قرار گرفته‌اند.

دن مالوی، فرماندار این ایالت روز یکشنبه گفت که این نوع سلاح‌ها در ایالت وی ممنوع است اما فقدان یک قانون مشابه در سطح فدرال، دور نگاه داشتن آنها را از ایالت دشوار می‌کند.

وی در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: اینها سلاح‌های نیمه خودکار است. به درد شکار کردن نمی‌خورد. فقط باید امیدوار بود که راهی برای محدود کردن این سلاح‌ها که فقط به درد یک کار می‌خورند پیدا شود.

وی که روز جمعه مسئول رساندن خبر کشته شدن بیشتر این افراد به خانواده‌هایشان بود، گفت: هرگز نمی‌توانید برای چنین کاری آماده باشید. به ۱۸ تا ۲۰ خانواده بگویید که عزیزشان دیگر به خانه برنمی‌گردد.

سناتور فاینشتاین که نماینده کالیفرنیا در مجلس سنا است و از دیرباز حامی کنترل شدیدتر سلاح بوده به شبکه ان.بی.سی گفت: من در مجلس سنا طرحی را برای ممنوعیت سلاح‌های نیمه خودکار ارائه خواهم کرد که عین همان در مجلس نمایندگان هم ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما از چنین طرحی حمایت خواهد کرد، گفت: فکر می‌کنم چنین کند.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک که از هواداران کنترل شدید سلاح است، اوباما را ترغیب کرده است در این زمینه اقدام کند.

وی گفت: ما قبلا همه این شعارها را شنیده‌ایم. آنچه ندیده‌ایم این است که کسی پیشگام شود. چه کاخ سفید، چه کنگره در ست عمل نکرده است. این وضع امروز باید پایان یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها