کد خبر: ۹۹۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
رئيس قوه قضائيه گفت: سران فتنه همان روزهاي پس از انتخابات مي‌دانستند كه ادعاي تقلب دروغي بزرگ است و به همين دليل هيچ‌گاه براي بازشماري تصادفي آمار نيامدند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه صبح امروز (چهارشنبه) در همايش سراسري دادستان‌‌هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور گفت: امروز بار سنگيني از وظايف قوه قضائيه به‌عهده دادستان‌هاي سراسر كشور است؛ البته اين به‌معناي آن نيست كه ديگر بخش‌‌هاي دستگاه قضا كاري آسان دارند بلكه ما به‌سختي كار ديگران هم واقفيم اما كار دادستان‌ها سخت‌تر است.

وي با اشاره به اين مطلب كه پيگيري مطالبات مردم، بحث اجراي احكام و برقراري امنيت كشور به‌معناي كامل به‌عهده دادستان‌هاست، گفت: من به اين واسطه از زحمات تمامي دادستان‌ها تشكر مي‌كنم و مي‌دانم كه دادستان‌هاي سراسر كشور مظهر صلابت و اقتدار نظام هستند.

وي افزود: ما بايد تمام تلاش خود را به‌كار ببنديم تا دستگاه قضايي دچار ضعف نشود و بايد طوري عمل كنيم كه چهره دستگاه قضا چهره‌اي همراه با صلابت و اقتدار باشد.

لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه دادستان‌ها بايد تلاش كنند تا در مقام رسيدگي اعم از بازجويي‌ها و تشكيل پرونده‌ها با اقتدار عمل كنند، گفت: شما مي‌دانيد كه اگر يك پرونده به طور صحيح همراه با اقتدار تشكيل نشود چه نتايج دشواري براي قوه قضائيه به همراه خواهد داشت.

رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه يكي از مشكلات دستگاه قضايي كه هيچ ربطي به كمبود قانون و بودجه ندارد، موضوع قاطعيت دادستان‌ها و دادسراهاي ما در سراسر كشور است، گفت: متأسفانه امروز مجرمان به هر وسيله‌اي، دست‌اندازي مي‌كنند تا خودشان را فراري بدهند،
لاريجاني ادامه داد: مخصوصاً مجرماني كه جرائم خاصي را مرتكب مي‌شوند كه عمدتاً اين جرائم خطرناك است و آنها به ابزار و وسايلي خاص دسترسي دارند. ما در اين صورت به قضات شجاع و قاطع نيازمنديم كه خدا را شكر از اين قضات كم نداريم.

وي افزود: متأسفانه در برخي از موارد دادستان‌ها كاري را با احساسي پرشور آغاز مي‌كنند اما بدانيد مهم‌تر از شروع كار ادامه دادن آن است. در همين دوره كوتاهي كه در دستگاه قضايي مشغول به فعاليت‌ هستم، احساس كردم كه خيلي‌ها براي خود حاشيه امني قائل هستند كه از منظر قانون، قرآن و سنت، كسي در مقابل دستگاه قضا استثنا ندارند و قاضي بايد حرفش نافذ باشد.

* قضات بايد بايستند و فريب جنجال‌ها را نخورند

رئيس قوه قضائيه خاطر نشان كرد: متأسفانه برخي از اصل حضور در دادگاه هم اجتناب مي‌كنند در حالي كه سرور ما حضرت علي(ع) خودش در محضر قاضي كه نصب كرده بود حاضر شد. عده‌اي هستند كه مي‌شود گفت اتهامشان برجسته است و قابل اعتنا اما در تلاشند از حضور در دادگاه اجتناب كنند، قضات بايد بايستند و فريب جنجال‌ها را نخورند.

وي ادامه داد: البته بحثم راجع به مسئولان نيست گاهي يك محارب كه هزاران كار بد انجام داده فرياد بر مي‌دارد و همه جا نامه پراكني مي‌كند كه بي‌گناه است.

لاريجاني افزود: قاضي بايد عادلانه عمل كند و بايد شجاع باشد زيرا كوتاهي در اين موارد نه تنها در وجهه قوه ضربه مي‌زند بلكه به اصل نظام هم ضربه مي‌زند زيرا كارهاي ما انعكاسي بيروني دارد و بدون اين انعكاس ما در برابر حق تعالي از سوي ديگر مسئوليم.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه همواره از موضوع استقلال قضات دفاع كردم و اين موضوع را فرض واجب بر خود مي‌دانم گفت: قضات بايد از هرگونه تحميل و فشار حتي از درون قوه قضائيه به دور باشند تا بتوانند آنچه را كه خودشان به آن رسيده‌اند مورد عمل قرار دهند و حق هم نيست كه از هيچ ناحيه‌اي فشار به آنها بيايد.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به اين مطلب كه اين استقلال نبايد از ناحيه عدم متانت قاضي مخدوش شود، گفت: قضات چه در بحث رسيدگي‌ها، چه در مرحله دادسرا بايد از متانتي خاص برخوردار باشند و به اين نكته توجه داشته باشند كه اين متانت‌شان انعكاس بيروني دارد.

وي با اشاره به اين مطلب كه اگر يك قاضي در پرونده‌اي متانت لازم را نداشته باشد و حكمش صحيح نباشد نمي‌توان از آن حكم دفاع كرد و توجيهي براي آن داشت گفت: در كنار اين موضوع بايد توجه داشت كه بدون استقلال نيز نمي‌توان توقع برقراري عدالت را داشته باشيم.

وي با گلايه از برخي از رسانه‌ها مبني بر اينكه پيش از آنكه حكمي صادر شود خودشان دستگاه قضايي را مورد هجمه قرار مي‌دهند، گفت: براي مثال براي يك قاضي اين فرض كه يك متهمي مجرم است ثابت نشده اما فلان رسانه به متهم انگ مجرم بودن مي‌زنند و به اين ترتيب تبرئه شدن وي را به قوه نسبت مي‌دهد.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه به قضات تأكيد مي‌كنم در پرونده‌هايي كه به نوعي با عواطف جامعه سر و كار دارد، دقت بيشتري كنند تا بتوان از رأي آنها دفاع كرد، گفت: البته هستند كساني كه با مطالب منتشر شده خود قصد دارند كار دستگاه قضايي را لكه‌دار كنند.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه عده‌اي معدود به خود اجازه مي‌دهند تا خارج از چارچوب‌ها برخوردهايي خاص انجام دهند، گفت: اين عده در كوچه و خيابان‌ها بر عليه فردي شعار مي‌دهند، خودشان محاكمه مي‌كنند و خودشان هم رأيي را اجرا مي‌كنند در حالي كه خيلي از اين الفاظي كه اتهام مي‌زنند قابل حد است.

وي ادامه داد: ما نمي‌توانيم اين وضع را تحمل كنيم كه نسبت به برخي از مسئولان نظام و خانواده‌هاي آنها هتاكي شود، اين واقعاً ظلم است، ظلم كه شاخ و دم ندارد همين رفتارهاي برخي شبيه ظلم است.اين افراد شخصاً در كوچه و خيابان مي‌ايستند و تهمت‌هايي ناروا به افراد مي‌زنند. دستگاه قضايي نبايد صرفا اظهار تأسف كند، كار ما برخورد با اينگونه بداخلاقي‌ها است.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به اين مطلب كه حاميان سران فتنه و خود جريان فتنه شايد مجرم باشند، گفت: اين نبايد باعث شود عده‌اي كه من مي‌دانم رد پايشان در كجاست به قوه قضائيه هجمه‌اي وارد كنند و بگويند دستگاه قضايي هيچ كاري انجام نداده است. همين دستگاه قضايي صدها پرونده تشكيل داد و خودتان مي‌دانيد در يك فضاي ملتهب چقدر سخت است شما حرفي درست و متين بزنيد و بايد پرسيد چرا اين افراد ادعا مي‌كنند كه دستگاه قضايي كاري انجام نداده است.

وي با اشاره به اين مطلب كه بايد سطح جامعه از اين گونه برخوردهاي نادرست پاك شود، گفت: جامعه ما اسلامي است و منعكس از سنت و قرآن، چگونه مي‌شود در اين جامعه به يك خانم و آقايي القابي را نسبت دهيم كه شامل حد باشد.

وي ادامه داد: در دستگاه قضايي به همه جرايم به هر شكلي برخورد خواهد شد و بدانيد كه دستگاه قضايي در برابر يك عده محدود كه قانون‌شكن هستند انفعال پيدا نخواهد كرد. اين افراد گاهي به كارهاي خود رنگ و لعاب سياسي مي‌دهند و آن را به ولايت منتسب مي‌كنند در حالي كه مقام معظم رهبري بيش از همه به رعايت حقوق افراد توجه دارد.

وي ادامه داد: اين چه رسمي است كه عده‌اي در خيابان راه مي‌روند و به هر كسي كه خودشان خوش‌شان نمي‌آيد هر چيزي دوست دارند مي‌گويند. مگر هر كسي ناراحت بود بايد خودش وارد شود.

لاريجاني افزود: من از دادستان كل كشور و همچنين دادستان عمومي و انقلاب تهران مي‌خواهم تا به موضوع هتاكي‌هاي رخ داده رسيدگي كنند و نگذارند اخلاق عمومي جامعه مخدوش شود.

وي همچنين به حوادث سالهاي اول انقلاب اشاره كرد و گفت: در آن سالها رئيس جمهور اول كشور بني‌صدر عنوان كرد كه قانون را قبول ندارد و به آن عمل نخواهد كرد در حالي كه امام خميني با قاطعيت ايستاد و گفت تو غلط مي‌كني و كم كم از همان زمان مسير فتنه مشخص شد و معلوم شد عده‌اي به چه كاري مشغول هستند.

آملي لاريجاني با اشاره به فتنه سال 88 و حواث پس از انتخابات گفت: در آن زمان ديديم كه سران فتنه به چه وضعي ادعاي تقلب را عنوان كردند در صورتي كه ادعاي تقلب دروغي بزرگ بود.

وي ادامه داد:‌ در زماني كه ما در شوراي نگهبان بوديم به نمايندگان آنها گفتيم كه بيايند و 10 تا 15 درصد صندوق‌ها را بازشماري كنند به صورت تصادفي تا اگر متوجه تفاوت شدند ما حاضريم كل صندوق‌ها را شمارش كنند در حالي كه آنها از آنجا كه مي‌دانستند ادعايشان ادعاي كذبي است نيامدند و مدعي شدند، ما مي‌دانيم با شمارش صندوق‌ها نتيجه به نفع ما عوض نخواهد شد بلكه ما مشكل‌مان از مبادي است.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه رهبر انقلاب در همان جلسه بعد از انتخابات از نمايندگان آنها خواست تا موضوع به صورت برادرانه حل و فصل شود گفت: اما از آنجا كه همه آنها مي‌دانستند كه ادعاي تقلب دروغ است موضوع را پيگيري نكردند و به شكل ديگري به دنبال اغتشاش بودند.

وي خطاب به مسئولان نظام گفت: رأي آوردن يا نياوردن يك چيز طبيعي است اما همه بايد در مقابل دموكراسي سر تعظيم فرود بياورند البته بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه افرادي هم كه رأي مي‌آورند الفاظي به كار نبرند كه ادبيات آنها عقلاني و صحيح نباشد و باعث شود عده‌اي مورد هجمه واقع شوند.

رئيس دستگاه قضا به حوادث 25 بهمن اشاره كرد و گفت: بايد ديد اين كساني كه مردم را به خيابان‌ها كشاندند چه كساني بودند، اينها افرادي جز ضد انقلاب نبودند. ديديم كه تمام ضدانقلاب بسيج شده بود تا به همراه رؤساي استكبار مردم را به خيابان‌ها كشانده و بر عليه نظام تبليغ كنند.

آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه دستگاه قضايي نبايد سياسي‌كاري كند، گفت: البته قاضي بايد سياسي باشد تا بتواند جريانات سياسي را بفهمد نه اينكه اخلال در نظم جامعه را تنها يك راهبندان و تصادف در نظر بگيرد.

وي اظهار داشت: وظيفه قوه قضاييه پيشگيري از جرايم است؛ با پيگيري و رسيدگي قضات به جرايم اجتماعي مصداقي از پيشگيري از جرم است ولي قانون اساسي فراتر از اين مطلب را طلب مي‌كند.

وي با بيان اينكه در بند 156 آمده است كه قوه قضاييه بايد حكم عادلانه داشته باشد، گفت: در حقيقت پيشگيري از جرايم مقوله‌اي فراتر از وظيفه قوه قضاييه است.

رئيس قوه قضاييه بيان كرد: دستگاه قضايي با منشي كه در پيش گرفته است، منجر به پيشگيري از جرم خواهد شد.

آملي لاريجاني ادامه داد: قوه قضاييه وظيفه‌اي دارد كه بايدآن را به شكل صحيح انجام دهد، به نحوي ميزان رجوع به دستگاه قضايي را بايد كاهش دهيم كه اين كار فراقوه‌اي است؛ در حقيقت پيشگيري از جرم نيازمند كار فراقوه‌اي است، قوه قضاييه بايد روش‌هايي را براي پيشگيري از جرايم انجام دهد.

وي بيان كرد: در حال حاضر معاونتي در قوه قضاييه تشكيل شده است كه طرح‌هاي خوبي را در زمينه پيشگيري از جرم مطرح مي‌كند كه به مرور با قوه قضاييه ارتباط بيشتري خواهد يافت.

آملي لاريجاني با بيان اينكه نقش دادستان در پيشگيري از جرايم بسيار مؤثر است، گفت: در قوه قضاييه بايد توجه داشته باشيم كه چه وضعي براي جنگل‌هاي كشور به وجود مي‌آيد. در حقيقت افرادي جنگل‌ها را به شكلي پاكسازي مي‌كنند و ريشه درخت را نيز از بين مي‌برند تا اين موضوع در دادسراها پيگيري نشود، دستگاه دولتي و قضايي مانند جهاد سازندگي و نيروي انتظامي همه موظف هستند از اين امر جلوگيري كنند. در حقيقت اين بدترين سودجويي است و قوه قضاييه و دادسراها بايد محكم در اين خصوص بايستند.

* نيروي انتظامي از قطع درختان جنگل‌ها جلوگيري كند

وي با بيان اينكه چطور نيروي انتظامي جلوي اين وضع را نمي‌گيرد، ادامه داد: در واقع در حال حاضر جنگل‌هايي كه ارتفاع درختان آن 100 متر است و متعلق به كسي نيست و جزو اموال عمومي است توسط برخي از افراد سودجويي مي‌شود كه بايد از اين امر جلوگيري شود چرا كه اين جرم آشكار است.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه برخي از افراد با برخي از دستگاه‌ها همكاري كرده و براي جنگل‌هايي كه متعلق به اموال عمومي است، سندهايي را صادر مي‌كنند، افزود: دستگاه قضايي بايد به اين امر حساس باشد چرا كه اين موضوع بسيار تعصب برانگيز است و اين خود تصرف اموال عمومي است و دستگاه قضايي بايد حساسيت داشته و اين امر را در برنامه كاري خود قرار دهد.

وي بيان كرد: برخي از زمين‌هاي هزار متري بر خلاف قانون به افرادي واگذار مي‌شود تا آن افراد به طور مثال طرح طوبي را اجرا كنند ولي آنها زمين‌ها را تصرف مي‌كنند.

آملي لاريجاني بيان كرد: ما از استقلال قضات دفاع مي‌كنيم چرا كه اين امر وظيفه ما است ولي گاهي پرونده‌ها به شكلي پيگيري مي‌شود كه قابل توجيه نيست و ما تقاضا و توقع نابجا نداريم و از قضات خواهانيم تا تأمل بيشتري در خصوص پرونده‌هايي كه نياز به توجه بسيار دارد، داشته باشند.

وي ادامه داد: قاعده «در» در مورد تعزيرات هم وجود دارد، قاضي كه رأي را صادر مي‌كند در بحث فقهي از مرجعي تقليد كند.

وي با بيان اينكه ما در دستگاه قضايي نياز به اخلاق در تمام نواحي داريم، گفت: برخي مراجعان به دادسراها نيازمند توجه خاص هستند و بايد قضات صبر بيشتري داشته باشند، همچنين گاهي مراجعان به قضات رفتارشان بسيار بد است ولي قضات بايد اين موضوع را به پاي حق تعالي بنويسند، در حقيقت رفتار آنها با مراجعان بايد توأم با صبر باشد. چرا كه اين امر به شخصيت قاضي در ارتقاي تعالي آن موثر است.

رئيس قوه قضاييه گفت:‌ در حقيقت اگر قضات اگر توهيني از سوي مراجعين ديدند بايد پاسخگو نباشند و صبور بوده تا به كمال آنها كمك كند.

آملي لاريجاني با بيان اينكه اخلاق كمك بسياري در آراي قاضي خواهد كرد، گفت: در تكامل و وجود قضات اخلاق تأثير بسزايي دارد، در حقيقت قضات بايد به رجوع الحق پناه ببرند.

وي با بيان اينكه ما در دنيايي هستيم كه به اختيار خود به آن نيامده‌ايم، افزود: عالم با اين عظمت مي‌گذرد و ما در روز به آن توجه نداشته و غفلت مي‌كنيم، در حقيت هر حرف و عملي به اذن حق تعالي است.

رئيس قوه قضاييه گفت: قضات بايد بپذيرند كه در اين مسير قرار گرفته‌اند؛ در همه كتب مذاهب زيارت جامع كبير آمده است كه نشان از وعده الهي است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها