کد خبر: ۹۹۶۵۶
زمان انتشار: ۱۸:۱۱     ۲۳ آذر ۱۳۹۱
نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در شرایطی امروز برای براگزاری دورهای از مذاکرات وارد ایران شده‎اند که خاطره ایران از همکاری‎های فراتر از وظایف قانونی با آژانس، خاطرات چندان خوشایندی نبوده است.
به گزارش رجانیوز در حالی که از آغاز جنجال بر سر پرونده هسته‎ای ایران در نزدیک به ده سال پیش، ایران بارها اقداماتی فراتر از وظایف خود در قبال آژانس انرژی اتمی انجام داده است ولی تعامل آژانس با ایران به نحوه‎ای بوده است که بی اعتمادی عمیقی را در میان مسئولین پرونده هسته‎ای ایران نسبت به این نهاد بین المللی به وجود آورده است.
 
سوء استفاده از اطلاعات دریافتی ایران درباره دانشمندان هسته‎ای برجسته ایرانی که نتیجه آن ترور شهیدان احمدی روشن، شهریاری و رضایی نژاد توسط سرویس‎های جاسوسی اسرائیلی ـ غربی بود، یکی از نقاط منفی جدی است که مانع از اعتماد کامل ایران به آژآنس انرژی اتمی شده است.
 
این در حالی است که با وجود سابقه غیرموجه آژانس در قبال ایران، باز هم مسئولان ایرانی آمادگی خود را برای ارائه هرگونه دسترسی به مقامات آژانس برای بازرسی اعلام کرده‎اند، موضوعی که به دلیل اصرار آمانو بر مطالعات ادعایی ساخته و پرداخته سرویس‎های غربی، و عدم ارائه مستندات این ادعاها، به سرانجام نرسیده است.
 
رویکرد غیر موجه آژانس خصوصا در زمان مدیریت آمانو بر این نهاد ایرانی در قبال پرونده هسته‎ای ایران به نحوی بود که هفته گذشته و در آستانه مذاکرات ایران و آژانس اعتراض نشریه انگلیسی گاردین را نیز برانگیخت. به نحوی که گاردین در مقاله‎ای به قلم یکی از سردبیران ارشد خود، محتوای گزارش‎های آمانو را ساخته و پرداخته سرویس‎ جاسوسی اسرائیل در قبال ایران قلمداد کرد.
 
این در حالی است که بنا بر اسناد ویکی لیکس، آمانو در ابتدای فعالیت خود با امریکا توافق کرده است که بر مبنای منافع امریکا در آژانس فعالیت‎های خود را تنظیم کند.
 
اما شاید رفتار متفاوت تیم مذاکره کننده آژانس که امروز به تهران وارد شده‎اند، نشان دهد که تا چه حد ادعا و فضاسازی رسانه های غربی مبنی بر تلاش امریکا برای تدوین یک سیاست جدید درباره ایران قرین واقعیت است.
تجربه 6 دور مذاکرات قبلی این موضوع را روشن کرده است که ایران برای آغاز بحث درباره ادعاهای آژانس برخی خطوط قرمز غیر قابل عدول دارد.
 
از جمله این خط قرمزها این است که ایران باید اسناد مربوط به «ابعاد احتمالی نظامی» (PMD) را دریافت کند.
این در حالی است که ایران عقیده دارد ورود به بحث محتوایی در این باره تنها زمانی امکان پذیر است که ایران اصل اسناد را دریافت کرده باشد.
 
آژانس مدعی است هزاران صفحه سند علیه ایران در اختیار دارد که از سرویس های اطلاعاتی کشورهای عضو دریافت کرده و روی هم رفته آنها را معتبر ارزیابی نموده است. ایران این اسناد را جعلی و ساخته طرف های متخاصمی مانند رژیم صهیونیستی می داند.
 
رفتار تیم اعزامی از سوی آژانس به ایران می‎تواند نشان دهد که با توجه به سابقه غیرموجه آژانس در نزد مسئولین ایرانی پرونده هسته‎ای، آیا افق جدیدی در پرونده هسته ای ایران گشوده شده است و یا قرار است روال بر همان منوال قبلی ادامه یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها