کد خبر: ۹۹۵۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۸     ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
دولت رم با لغو قرارداد صلح خود با لیبی به هم‌پیمانان خود اجازه می‌دهد در صورت هرگونه مداخله نظامی در لیبی از پایگاه‌های نظامی ایتالیا در سراسر خاک لیبی استفاده کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل شبکه ایران، فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز درباره پیمان دوستی که سه سال پیش بین دولت‌های رم و طرابلس به امضا رسید گفت: ما پیمان دوستی را با یک دولت امضا کردیم، اما در ارتباط با لیبی وقتی دولت مورد نظر دیگر وجود ندارد این پیمان نمی‌تواند لازم‌الاجرا باشد.

اگرچه به گزارش شبکه تلویزیونی پرس.تی.وی "آدلو آماتی" معاون رسانه‌ای وزارت خارجه ایتالیا، نیز تصریح کرده است که لغو این پیمان الزاما به معنای آن نیست که امریکا و نیروهای ناتو می‌توانند عملیات نظامی علیه لیبی را از خاک ایتالیا آغاز کنند؛ هیچ ارتباطی بین این دو مساله وجود ندارد. اما در نتیجه لغو پیمان دوستی ایتالیا و لیبی دولت رم این امکان را پیدا می‌کند تا در عملیات نظامی آمریکا و ناتو در لیبی شرکت کند. و در واقع دولت رم با لغو این قرارداد به هم‌پیمانان خود اجازه می‌دهد در صورت هرگونه مداخله نظامی در لیبی از پایگاه‌های نظامی ایتالیا در سراسر خاک لیبی استفاده کنند.

بر اساس این گزارش،تحلیل‌گران بر این باورند که انصراف ایتالیا از این پیمان سرآغازی برای مداخله نظامی در لیبی محسوب می‌شود.

در همین حال آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها نفر از مشاوران نظامی کشورهای امریکا، انگلیس و فرانسه با هدف کنترل اوضاع لیبی و راه‌اندازی پایگاه نظامی، وارد این کشور نفت‌خیز آفریقایی شده‌اند.

نیروهای ویژه امریکا و انگلیس نیز روزهای سوم و چهارم اسفند وارد شهرهای بندری بنغازی و طبرق شده بودند.

در همین حال، ارتش امریکا گزارش‎های اخیر مبنی بر آرایش نیروهای دریایی و هوایی خود در اطراف لیبی را تایید کرده است.

آمریکا حضور نظامی گسترده‌ای در دریای مدیترانه دارد و از پایگا‌ه‌های نظامی در اسپانیا و ترکیه برخوردار است.

بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای وفادار به قذافی کنترل نواحی غربی این کشور در نزدیکی مرز لیبی و تونس را از دست داده‌اند.

در پی سرکوب شدید و خونین مردم لیبی توسط نیروهای وفادار به قذافی تاکنون بیش از 2 هزار نفر کشته شده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها