نزديك شدن به زمان دور جديد مذاكرات ايران
و 1+5 كه اولين دور اين مذاكرات در دولت جديد اوباما بحساب ميآيد، سبب
شده است تا سيگنالهاي متفاوتي از محافل امنيتي ـ ديپلماتيك امريكا در قبال
پرونده هستهاي ايران ارسال شود. به نحوي كه در كنار يادداشت معنادار گري
سيك در سي ان ان مبني بر لزوم توافق بر سر پذيرش غني سازي و لغو تحريمها،
تعدادي از متخصصان امنيت ملي امريكا نيز با انتشار گزارشي از لزوم لغو
تحريمها عليه ايران سخن گفتند.
به گزارش رجانيوز، در حاليكه در
هفتههاي آينده دور جديدي از مذاكرات ايران و 1+5 پيرامون پرونده هستهاي
ايران شكل خواهد گرفت، برخي محافل غربي اقدام به ارسال پيامهاي معني داري
مبني بر لزوم لغو تحريمها و پذيرش حق غني سازي ايران نمودهاند. موضوعي كه
چند هفته پيش گري سيك از ديپلماتهاي كهنهكار دولت امريكا با انتشار
يادداشتي در سي ان ان آنرا استارت زده بود.
گري سيك در مطلب خود عنوان كرد: «فرصتی
تاریخی در مذاکرات هستهای با ایران شکل گرفته است و احتمال توافق با ایران
بر سر پذیرش غنیسازی این کشور و لغو بخشی از تحریمها وجود دارد.»
وي در اين زمينه به رويكرد اوباما در
دوره دوم رياست جمهورياش در قبال مسائل متعدد خاورميانه اشاره كرده و
مينويسد: «با وجود این، اوباما در دومین ریاست جمهوری خود باید
اولویتهایی را تعیین کند. تلاش برای انجام همه کارها نه تنها راهبرد
مناسبی نیست بلکه به طور قطع موجب شکست خواهد شد.»
وي در ادامه نيز كليد حل اين مشكلات را
ايران دانسته و مينويسد: «در این باره که کار را باید از کجا شروع کرد،
احتمالا امیدوارکنندهترین رشتهای که در تلاش برای حل مشکل خاورمیانه باید
کشیده شود، مسئله ایران است.»
مشاور سابق كارتر در ادامه به اثر معكوس
تحريمها اشاره كرده و مينويسد: « سابقه تحریمها در مورد تسلیم شدن کامل
یا تغییر حکومت، امیدوارکننده نیست. در عوض، تحریمها معمولا به مردم عادی
لطمه میزنند در حالی که مقامات از بیشتر تاثیرات در امان میمانند و
موضعی حاکی از تمرد در پیش میگیرند و اشتباههای خود را به گردن مداخله
خارجی میاندازند. این وضع امروز در مورد ایران نیز شروع به روی دادن کرده
است. حملات به رفاه مردم یک کشور میتواند موجب خشم و خصومت مردم از «دشمن»
شود و این وضع چند نسل ادامه یابد.»
گري سيك در نهايت راهكار خود را اينگونه
مطرح ميكند: «آمریکا و متحدانش باید با اندازهای از غنیسازی اورانیوم
در داخل ایران موافقت کنند. ایران باید محدودیتها بر همه تاسیسات زیر
بنایی خود را بپذیرد و با بازرسیها و نظارتهای سر زده موافقت کند. ایران
باید سابقه برنامه هستهای خود را مستند کند و غرب نیز باید تحریم ها را
بردارد. همه این موارد باید در روندی قدم به قدم و با اجرای پادمانها و
راستیآزماییها در هر مرحلهای صورت گیرد.»
در همين حال گروهی از متخصصان امنیت ملی
امریکا نيز با انتشار گزارشی، با اعلام اینکه تحریمهای واشنگتن علیه
جمهوری اسلامی گامی رو به جلو را منجر نمیشود، تاکید کردهاند که این
تحریمها باید برداشته شوند.
در این گزارش آمده است: « مشخص نیست که این تحریمها به تنهایی منجر به توافق و یا تغییر سیاستهای ایران بشوند.»
گفتنی است که ۳۸ چهره سرشناس این گزارش
را امضا کردهاند که از آن جمله میتوان به افرادی چون ۳ تن از
جمهوریخواهان اسبق، پل وولکر مدیر اسبق خزانه داری فدرال و برخی از
ژنرالهای بازنشسته ارتش و نیروی دریایی امریکا اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، تحریمها کیفیت
زندگی طبقه متوسط ایران را کاهش داده و الگوی تجاری جدیدی را به وجود آورده
که بر اساس آن سهم کالاهای چینی و هندی در بازار این کشور افزایش یافته
است.
این گزارش ۸۶ صفحهای در ادامه
میافزاید: « تا کنون نه امریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ
معیار دقیقی را ارائه ندادهاند که اجرای آن از جانب ایران باعث برداشته
شدن تحریمها شود.»
ارسال سيگنالهاي معنادار در آستانه
برگزاري مذاكرات جديد ايران و 1+5 حاوي اين حقيقت است كه محافل تصميمساز
امريكايي از نتيجه بخش نبودن مسير كنوني امريكا در قبال ايران اطمينان پيدا
كرده و به دنبال زمينهسازي براي اجرايي كردن سياستهاي جايگزين هستند.
سياستهايي كه به نظر ميرسد به دليل
رويكرد اصولي و مقاومتي ايران حاوي سه محور عمده «پذيرش حق غني سازي
ايران»، «لغو تحريمها» و «طراحي يك مسير گام به گام» براي اجرايي شدن اين
پيشنهادات است. هرچند اقدامات عملي دولت امريكا همچون تصويب تحريمهاي
جديد عليه ايران در مجلس سنا، به صورت جدي به اين روند ضربه وارد خواهد
كرد.