کد خبر: ۹۸۸۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۵     ۲۰ آذر ۱۳۹۱
عربستان شانس چندانی برای تکیه زدن بر این کرسی ندارد زیرا این کشور با تولید بالای نفت ضریب نفوذ و قدرت کافی در سازمان را دارد و ازآنجا که توافقات در اوپک به صورت اجماع اعضا صورت می گیرد در نتیجه ایران رای مثبت به عربستان نخواهد داد.
به گزارش 598 به نقل از اقتصاد پرس ، یک کارشناس اقتصادی درباره اجلاس کشورهای صادر کننده نفت، اوپک که تا دو روز آینده در وین به منظور انتخاب دبیر کلی اوپک از میان نامزدهای ایران ، عربستان و عراق برگزار می شود، گفت: به اعتقاد من عراق مهمترین رقیب ایران در این اجلاس محسوب می شود.

غلامحسین حسن تاش اضافه کرد: عربستان شانس چندانی برای تکیه زدن بر این کرسی ندارد زیرا این کشور با تولید بالای نفت ضریب نفوذ و قدرت کافی در سازمان را دارد و ازآنجا که توافقات در اوپک به صورت اجماع اعضا صورت می گیرد در نتیجه ایران رای مثبت به عربستان نخواهد داد.

وی تاکید کرد: عراق مهمترین رقیب ایران در کسب این صندلی است زیرا عراق از حمایت کشورهای غربی هم به نوعی برخوردار است.

وی درباره سابقه عراق تصریح کرد: عراق سابقه نسبتا خوبی در اوپک داشته و همچنین از حمایت کشورهای بزرگ که در سایه اثرگذار بر تصمیمات هستند نیز برخوردار است.

حسن تاش در پاسخ به این سوال که ایران چقدر شانس برای انتخاب شدن در این اجلاس را دارد تاکید کرد: متاسفانه جو بین المللی حاکم و جنگ روانی که توسط بعضی از کشورهای غربی بر علیه ایران به راه افتاده جایگاه ایران را کمی تضعیف می کند اما نکته مهم این است که کشور ما باید با برنامه ریزی و عملکرد صحیح نسبت به تثبیت و ارتقاء جایگاه خود گام بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد پرس، تا پیش از این چهار نماینده از کشورهای اکوادور، عربستان، عراق و ایران برای دبیر کلی اوپک کاندید شده بودند که در آستانه اجلاس نماینده اکوادور انصراف داد.

ویلسون پاستور دلیل انصراف خود را نقش حاشیه ای اکوادور با تولید 500 هزاربشکه در روز درتولید نفت اوپک عنوان کرده است.

عربستان هم مجید منیف، نماینده سابق خود در هیات رییسه اوپک را نامزد این سمت معرفی کرده است، غلامحسین نوذری وزیر سابق نفت ایران و ثمیرغضبان وزیر سابق نفت عراق نیز از سوی این دوکشور کاندید ریاست بر سازمان اوپک شده اند که تا دو روز آینده شاهد اجماع اعضا بر روی یکی از این افراد در اوپک خواهیم بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها