کد خبر: ۹۸۷۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۰ آذر ۱۳۹۱
وزیر اسبق نفت با تاکید بر این‌که ایران نباید اجازه دهد که در این دوره کشور‌های عربی دبیر کل سازمان کشور‌های تولید‌کننده نفت (اوپک) شوند، تصریح کرد: همان‌گونه که در گذشته انتخاب نماینده ایران برای سمت دبیر کلی وتو شد، در صورت انتخاب نامزد‌های دو کشور عربستان و عراق، ایران نیز باید این انتخاب را وتو کند.

بیژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با یاد‌آوری این موضوع که در گذشته برخی از اعضای اوپک اجازه ندادند که ایران طبق قانون دبیر کل شود، گفت: این حق ایران بود که بعد از اولین دوره‌ی دبیر کلی خود یکبار دیگر به این سمت برگزیده شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از اعضای سازمان‌ کشور‌های تولید‌کننده نفت با تغییر سیستم انتخاب دبیر کلی این فرصت را از ایران گرفتند. آنها نه تنها از فرصت جنگ عراق علیه ایران استفاده کردند، بلکه بعد از پایان این جنگ نیز از انتخاب کاندیدای ایران برای سمت دبیر کلی اجتناب کردند.

وزیر اسبق نفت در پاسخ به این سوال که آیا سمت دبیر کلی آنقدر مهم است که ایران انتخاب دبیر کل عربی را وتو کند، تصریح کرد: سمت دبیر کلی مهم نیست، اما چرا برخی از اعضای اوپک این اجازه را به ایران برای رسیدن به دبیر کلی نمی‌دهند؟

زنگنه هم‌چنین خاطر نشان کرد که مخالفت ایران با اعضای اوپک موجب خدشه به وجهه‌ی بین‌المللی ایران نخواهد شد.

وی با اظهار این که رفتار برخی از اعضای اوپک با ایران معقول نیست، یادآور شد که همین اعضاء انتخاب ایران به سمت دبیر کلی را در دوره‌های پیش وتو کردند.

وزیر اسبق نفت در مورد صلاحیت غلامحسین نوذری _ کاندیدای ایران برای سمت دبیر کلی اوپک _ گفت: بارها تاکید کردم که صلاحیت برای این سمت مهم نیست؛ چرا که این حق ایران است که در این دوره دبیر کل شود.

وی با اشاره به زمان تصدیش بر وزارت نفت گفت: بارها به اعضای اوپک اعلام کردم که شما هر فردی که دارای پاسپورت ایرانی باشد را برای این سمت مناسب بدانید من آن را به عنوان کاندیدای ایران برای سمت دبیرکلی اوپک معرفی خواهم کرد.

وزیر اسبق نفت افزود: این موضوع را به این دلیل مطرح می‌کردم که به آنها بفهمانم که شما نمی‌خواهید ایران دبیر کل اوپک شود و بحث صلاحیت و کیفیت کاندیدای ایرانی تنها یک بهانه است.

زنگنه با تاکید بر این‌که "معتقدم دبیر کل نشدن ایران در این مدت به دلیل نداشتن صلاحیت کاندیدای ایرانی نیست" اظهار کرد: منطقی نیست که از میان 75 میلیون ایرانی یک نفر وجود ندارد که صلاحیت سمت دبیر کلی اوپک را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، تصدی سه ساله عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در انتهای سال 2012 به پایان می‌رسد و با توجه به این که دبیرکل بعدی باید فعالیت خود رااز سال 2013 شروع کند از سال پیش تلاش‌های چهار کشور برای دست یافتن به این سمت آغاز شده است البته چند روز پیش ویلسون پاستور- وزیر نفت اکوادرو- از نامزدی این سمت انصراف داد.

هم اکنون غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت ایران ، ماجد المنیف نماینده عربستان سعودی در اوپک و سمیر غضبان مشاور ارشد نخست‌وزیر و وزیر اسبق نفت برای احراز جایگاه دبیرکلی کاندیدا شده‌اند.

نشست اعضای اوپک برای انتخاب دبیرکلی چهارشنبه ( 22 آذرماه) برگزاری می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها