کد خبر: ۹۸۵۵۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۱۹ آذر ۱۳۹۱
دفعه‌ی قبل که هشت کودک در درودزن فارس، وسط آتش ماندند و تن‌های کوچکشان سوختن را تجربه کرد، دعا کرده بودیم این آخرین بار باشد اما نبود و باز کودکان در پیرانشهر وسط آتش گرفتار شدند، حالا وزیر آمده است که توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور،‌ صبح امروز به در خواست نمایندگان،‌ در مجلس حاضر شدند تا بگویند آتش سوزی در مدرسه ابتدایی دخترانه در پیرانشهر چگونه توجیه می شود.

ابتدای جلسه امروز علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌ها‌ی آموزش و تحقیقات و بهداشت خواست تا آتش سوزی در مدرسه را پی‌گیری کنند.

لاریجانی همچنین تاکید کرد که باید مقصر حادثه شناسایی شود و با آموزش معلمان از بروز حادثه‌های مشابه پیشگیری شود.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر است که امروز شاید تندترین حرف‌ها را به وزیر زده و صراحتا از او خواسته است که استعفا دهد.

مدرسه ای که کلاسش در آتش سوخته تنها هشت سال عمر دارد،‌ اما منطقه ای که مدرسه در آن قرار دارد ده سال پیش،‌ از لوله کشی گاز بهره مند شده است. نماینده پرانشهر از رییس سازمان نوسازی مدارس پرسید که چرا این مدرسه مجهز به سیستم گرمایش مرکزی نبوده است؟

خضری همچنین گفت که پنجره‌های نرده کشی شده اجازه نمی دهد که دانش‌آموزان در هنگام بروز حادثه بتوانند از آنها به عنوان راه خروج استفاده کنند. همچنین کارمندان مدرسه ها باید آموزش لازم را برای برخورد با این حوادث دیده باشند.

مصدومان آتش‌سوزی بخاری نفتی دبستان دخترانه پیرانشهر - بیمارستان تبریز

36 دانش‌آموز دختر کلاس چهارم ابتدایی، حالا علاوه بر کنار آمدن با سوختگی‌ها و آسیب‌های جسمی‌شان باید خاطره آتش‌سوزی مدرسه را هم با خودشان حمل کنند،‌ چه کسی به این موضوعات رسیدگی خواهد کرد؟

نماینده پیرانشهر درحالی می‌گوید" باید هزینه جراحی‌های پلاستیک پرداخته شود"، که باید پرسید آیا روح و روان این بچه‌ها را هم می‌توان جراحی کرد؟

وزیر می‌گوید وزارتخانه‌اش در هر کجای دنیا که باشد‌،‌ هر اقدامی که لازم باشد برای بهبود کودکان آسیب دیده انجام خواهد داد.

حاجی بابایی با بیان این که میانگین تعداد دانش‌آموز در هر کلاس در کشور 21 نفر است، تایید کرده است که در کلاس حادثه دیده 36 دانش‌آموز حضور داشتند.

وقتی سرایدار مدرسه بخاری نفتی را پر می کرده،‌ نفت به زمین نشت کرده؛ معلم این کلاس هم روحیه حساسی داشته و وقتی متوجه سرایت آتش به برون از بخاری شده معلم کلاس دیگر و سرایدار مدرسه را صدا کرده که به او کمک کنند.

در حادثه قبلی هم گفته شد که معلم باید به جای تلاش برای خارج کردن بخاری از کلاس،‌ دانش‌آموزان را بیرون می‌برد. این بار هم ماجرا همین است،‌ بزرگترها تلاش کرده‌اند بخاری را بیرون ببرند اما به جایش آتش سرایت کرده و دانش‌آموزان به خاطر گرمایی که در کلاس جمع شده سوخته‌اند.

مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی، هم در گزارش خود به مجلس گفت که دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده کردند و حتی برخی از آنان از معلم ‌خواسته‌اند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نداده است. بر اساس گزارش‌ها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

آتش‌نشانی در گزارش خود اعلام کرده است که آتش‌سوزی از بخاری نفتی شرکت"‌ارج" آغاز شده است. لاریجانی البته تاکید کرده است که مساله این است که چرا این اتفاق افتاده است.

مرتضوی تصریح کرده است که مدرسه سرایدار نداشته،‌ خدمتگزار مدرسه،‌ بخاری را تا نزدیک در کلاس پیش برده اما دستش سوخته و بخاری رها شده، نتیجه‌اش این شده است که نفت بخاری روی زمین پخش شده و دختربچه‌ها توی کلاس گیر افتاده‌اند.

دانش‌آموزان در نهایت با کمک اهالی محل از کلاس بیرون آورده شدند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می گوید گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش، یک هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.

البته نماینده پیرانشهر‌،‌ در مورد موضوع بودجه لازم برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در مدارس به برگشت بودجه‌های نوسازی و احداث مدارس در سال 90 اشاره کرده و یادآور شده است که سال گذشته حتی یک مدرسه هم ساخته یا نوسازی نشده است.

قرار است مسوولان مرتبط با این حادثه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش دهند،‌ این را لاریجانی در پاسخ به تذکر اصل 8 قانون اساسی جبار کوچکی نژاد،‌عضو کمیسون آموزش و تحقیقات که پرسیده بود «مدیر مدرسه در هنگام بروز حادثه کجا بود»، گفته است.

وزیر لابه‌لای حرف‌هایش از تریبون مجلس گفته بود که حال دانش‌آموزان بعد از ملاقات وی با آنها بهتر شده است. حالا با قول وزیر در مورد بازگشت بچه ها به زندگی عادی‌شان،‌ لابد همه‌ی مشکلات حل شده و مانده همین هزار میلیارد تومان بودجه که معلوم نیست چه موقع اختصاص پیدا می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها