کد خبر: ۹۸۴۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۱۹ آذر ۱۳۹۱
کارشناس فوتبال ایران گفت: ورود مربیانی از یک کشور خاص به عملکرد واسطه‌ها مربوط می‌شود.

مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران و شرایط تیم ملی فوتبال صحبت‌‌های زیر را انجام داد؛

فارس: لیگ برتر را در نیم‌فصل اول چطور دیدید؟

لیگ برتر به غیر از چند مقطعی که به دلیل بازی‌های تیم ملی تعطیل شد از لحاظ کیفیت اجرایی سازماندهی و استانداردسازی شرایط بسیار خوبی داشت. یکی از دلایلی که فدراسیون ما توانست به عنوان برترین فدراسیون سال آسیا انتخاب شد همین بود. البته چیزی که در لیگ ما نگران‌کننده بود کیفیت فنی مسابقات است. طبق آماری که دوستان من درآوردند متوسط زمان مفید بازی در هر مسابقه 52 دقیقه است در حالی که این آمار در کشورهای معتبر اروپایی 73 دقیقه است. این مسئله باعث می‌شود تماشاگران یک نیمه پرتی‌های مسابقه را تماشا کنند. تعداد خطا در هر بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی 17 خطا است اما در لیگ ما 29 خطا اتفاق می‌افتد که این نشان از خشونت زیاد در مسابقات دارد. بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها نیز به دلیل همین نوع سبک از بازی به وجود می‌آید. تیم‌هایی مثل استقلال و فجر از لحاظ فیزیکی در بازی‌های که محوریت‌ درگیرانه دارد از سایرین بهتر عمل می‌کنند. در بخش مالکیت توپ فوتبال ما مشکلات عمده‌ای دارد. تنها سپاهان و کمی هم سایپا پارامترهایی در مالکیت فنی دارند که تا حدودی نسبت به سایر تیم‌ها در این بخش بهتر عمل می‌کنند.

فارس: در نیم فصل اول تیمی توانست در شمایل مدعی قهرمانی ظاهر شود؟

وقتی به عملکرد تمامی تیم‌ها نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم با اطمینان از تیمی به عنوان مدعی قهرمانی نام ببریم و خیلی مشکل است تیمی را شایسته کسب این عنوان بدانیم. به طور کلی می‌توانیم بگویم سپاهان در داشتن مالکیت توپ نسبت به سایرین بهتر است و شایستگی بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی دارد. بعد از سپاهان می‌توانم از استقلال که مهره‌های خوبی دارد و هم از لحاظ فیزیکی در شرایط خوبی به سر می‌برد نام ببرم.

فارس: در نیم فصل اول مشکلات داوری ما به اوج خود رسید و این مسئله باعث شد گاهاً اعتراض‌های زیادی به داوری‌ها صورت بگیرد برای حل این مشکل چه پیشنهادی دارید؟

به نظر من ابتدا باید خانواده داوری ما مشکلاتی که درون خودشان وجود دارد حل کنند سپس در بین اهالی فوتبال اعتمادسازی کنند مشکلاتی که درون خانواده داوری وجود دارد باعث می‌شود در اعتمادسازی نیز خوب عمل کنند و کوچکترین اشتباهی به اعتراض می‌انجامد اما وقتی که مشکلات درون خانوادگی آنها حل شود و سپس اعتمادسازی کنند اگر اشتباهی هم صورت گیرد آن وقت کسی اعتراض نمی‌کند.

فارس:‌ نا هنجاری روی سکوها در این فصل به اوج خود رسید و مهم‌ترین اتفاق شکسته شدن سر حسین فرکی بود. برای حل این ناهنجاری‌ها چه تصمیمی باید اتخاذ کرد؟

در مورد این موضوع سال‌ها بحث و گفت‌وگو می شود، اما متاسفانه هیچ‌کس اقدامی نمی کند. باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرد و روش‌های تربیتی را اجرا کنیم. تنبیه کردن تماشاگران مربوط به قرن نوزدهم است و دیگر این روش‌ها و مجازات‌ها در ایجاد رفتار مناسب روی هواداران جواب نمی‌دهد باید اولویت را روی تشویق بگذاریم به طور مثال برنامه‌های تشویقی ناظر بر کارهای فرهنگی در نظر بگیریم و افرادی را مشخص کنیم که در هر مسابقه به نوع رفتار تماشاگران امتیاز دهند. در پایان سال هر تیمی که بالاترین امتیاز را از لحاظ رفتار هوادارانش درون ورزشگاه کسب کرد جایزه‌ای مثل برداشتن فنس‌ها از مقابل دیدگان آنها قرار دهیم مطمئنا این گونه اعتمادسازی می‌تواند باعث ایجاد یک فرهنگ در بین هواداران فوتبال شود.

فارس: در لیگ امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد نیمکت‌های لرزان بودیم چرا عمر مربیان روی نیمکت‌های تیم‌ها بسیار کم است؟

در فوتبال ایران تغییر و تحولات روی نیمکت‌ها بسیار زیاد است، طی تحقیقی که در کانون مربیان فوتبال ایران انجام دادیم متوسط عمر مربیگری در فوتبال ایران 17 هفته است. این آمار بسیار کم است دلیل اصلی چنین موضوعی هم نداشتن دیدگاه مشخص است. وقتی دیدگاه معین، مشخص و مدونی وجود ندارد این اتفاق می افتد چرا که دیدگاه به تصمیم قوام می دهد و منجر به اتخاذ تصمیمات بلندمدت می‌شود. مسئله دومی که روی این موضوع تأثیرگذار است حضور افراد غیر فوتبالی که بیشتر از بدنه سیاسی می آیند است. این افراد بیشتر در هیئت مدیره حضور دارند. من این گروه را قدرت های در سایه می نامم که تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. که آن ها بعضاً تصمیم گیرنده اصلی هستند و دیدگاه فنی دقیقی نیز ندارند.  شبکه‌های پشت فوتبال هستند که رغبت فراوانی به ایجاد تغییر و تحولات دارند چرا که آن‌ها از این تغییر و  تحولات سود های زیادی می برند.

فارس: در لیگ امسال انتقاد زیادی به عملکرد مربیان پرتغالی شد در این ارتباط چه نظری دارید؟

حضور مربیان یک کشور خاص در مقطعی به رویکرد واسطه‌های ما بازمی‌گردد. در هر دوره واسطه‌ها رویکرد متفاوتی دارند و عده‌‌ای از مربیان خاص را برای هدایت‌ تیم‌ها برمی‌گزینند، این تنوع کاری آنهاست که به کارشان هم قوام می بخشد.

فارس: آیا لیگ فوتبال ایران امسال توانست پدیده تازه‌ای به فوتبال ما معرفی کند.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات فوتبال ما همین مسئله است. این اتفاق برمی‌گردد به نداشتن کیفیت فنی در لیگ فوتبال ما که باعث می‌شود سرمربی تیم ملی برای پر کردن خلأهای تاکتیکی خود در سراسر دنیا به دنبال پیدا کردن بازیکن باشد. باید با در نظر داشتن یک برنامه مناسب، به این کار بپردازیم. ما برای پرورش نیروی انسانی چه بازیکن، چه داور، چه مربی، چه مدیر، و... نیاز به پرورش افراد جدید برای آینده داریم.

 

 

فارس: پس از اظهارنظرهای متفاوت سرانجام تصمیم بر این شد که جام حذفی ایران با حضور تیم‌های لیگ برتری و نیمی از تیم‌های لیگ دسته اولی برگزار شود آیا با برگزاری جام حذفی به این شکل موافق هستید؟

به هر حال این تصمیمات تحت تأثیر انتقادات و فشار رسانه‌ها گرفته می‌شود در این مورد ما با چند مشکل روبه‌رو هستیم اول اینکه باید لیگ‌مان را برگزار کنیم دوم اینکه باید زمان مناسب را برای تیم ملی در نظر بگیریم نکته سوم حضور تیم‌های ما در لیگ قهرمانان آسیا است نکته چهارم این است که حاضر نیستند هر 4 روز یک بار به میدان بروند نکته آخر هم این است که باید جام حذفی برگزار شود وقتی همه این موارد را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم با یک کلاف سردرگم روبه‌رو می‌شویم که قرار دادن تمام این بازی‌ها در کنار یکدیگر غیرممکن می‌شود. به هر حال تیم‌ها یا باید بپذیرند 4 روز یک بار بازی کنند و یا اینکه با برگزاری بازی‌ها به این شکل کنار بیایند.

فارس: با توجه به اینکه 4.5 تیم سال آینده از لیگ برتر ما سقوط می‌کند پیش‌بینی هفته‌های پرتنشی برای لیگ برتر می‌شود ارزیابی شما چیست؟

این مسئله کاملاً هشدار دهنده است. ما نیازی به کم کردن تیم‌ها نداشتیم. به نظر من سازمان لیگ اگر همین حالا تصمیم بگیرد از لیگ امسال تنها 3 تیم سقوط کند مطمئناً تصمیم‌ اشتباهی نگرفته است. به صلاح فوتبال ماست که لیگ با همین تعداد تیم ادامه یابد و من حتی معتقدم که اگر تیم‌های لیگ برتر را بیشتر هم بکنیم ضرر نخواهیم کرد دلیل های خودم هم در این ارتباط می توانم بیان کنم. با این شرایط مطمئناً روزهای پرتنش و سختی در انتظار لیگ برتر ما است.

فارس: تیم ملی دوم ما در رقابت‌های غرب آسیا حاضر خواهد شد در این ارتباط چه نظری دارید؟

به نظرم حتی اگر ما می توانستیم تیم امید داشته باشیم و با تیم امیدمان در این مسابقات شرکت می‌کردیم خیلی بهتر و مفیدتر بود. حالا که تصمیم بر این گرفته شده تیم دوم را به این مسابقات بفرستیم باز هم این تصمیم بسیار خوب است و از آن استقبال می‌کنیم.

فارس: چقدر برای تیم ملی فوتبال ایران شانس به صورت مستقیم به جام جهانی قائل هستید؟

شانس ما برای صعود به صورت مستقیم خیلی کم شده ازبکستان در دو مسابقه مقابل قطر و لبنان در زمین خودش به میدان می‌رود در یک حالت طبیعی باید در نظر بگیریم آنها در این 2 مسابقه به پیروزی می‌رسند و قطعاً صعودشان به صورت مستقیم محرز می‌شود. اگر تیم دوم را کره جنوبی در نظر بگیریم آنها یک بازی مقابل ما و یک دیدار ازبکستان دارند که در خانه به میدان خواهند رفت این مسئله هم شانس را برای صعود مستقیم کره بیشتر می‌کند در این صورت تیم ملی ما به عنوان تیم سوم و به صورت غیرمستقیم با شرکت در بازی پلی‌آف شانس رفتن به جام جهانی دارد و باید شانس خود را اینجا دنبال کنیم.

فارس: شما در نیم‌فصل اول به دلیل مشکلات جسمی که داشتید از حضور روی نیمکت سرمربیگری انصراف دادید آیا در نیم فصل دوم باید انتظار بازگشت دوباره شما را به فوتبال داشته باشیم؟

من پیشنهادهایی دارم و ترجیح می‌دهم در تیمی کار بکنم که بتوانم به اهدافم برسم. برای انتخاب تیم آینده روی این مسئله حساسیت دارم. این امکان وجود دارد که در نیم‌فصل دوم هدایت تیمی را برعهده بگیرم.

گفت‌وگو از سید مهدی فراهانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها