کد خبر: ۹۸۲۴۰
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۱۸ آذر ۱۳۹۱
امریکا به کره شمالی هشدار داده است، در صورت اصرار بر طرح دومین پرتاب موشکی خود در سال جاری (۲۰۱۲ میلادی)، «اقدامی مناسب اتخاذ خواهد کرد.»
به گزارش 598 به نقل از پرس تی وی، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه (۷ دسامبر، ۱۷ آذر) اعلام کرد، واشنگتن ادعای پیونگ یانگ مبنی بر این که موشک آن می‌تواند هرگونه هدف مورد نظر در خاک امریکا را هدف قرار دهد، «بسیار جدی» می‎‌گیرد.

وی در یک کنفرانس کوتاه خبری، تصمیم کره شمالی برای پرتاب آزمایشی موشک را محکوم کرد و از کره شمالی خواست در این تصمیم تجدید نظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه تاکید کرد:« ما برای حل نگرانی‌های خود، با شرکا و متحدانمان در منطقه همکاری خواهیم داشت، و در صورت پرتاب [آزمایشی موشک کره شمالی]، اقدامی مناسب اتخاذ خواهیم کرد.»

روسیه و چین نیز سوم دسامبر از کره شمالی خواستند از طرح پرتاب موشکی خود صرف‌نظر کند.

روسیه اعلام کرد، به کره شمالی هشدار داده شده است، قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل را که در آن «به وضوح از پرتاب موشک با استفاده از فن‌آوری بالستیک منع شده است»، نادیده نگیرد.

چین نیز از «همه طرف‌ها» خواسته است از اتخاذ هرگونه اقدامی که «این مشکل را وخیم‌تر می‌کند»، خودداری کنند.

هونگ لئی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره این موضوع گفت: « چین معتقد است حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا بر منافع همه طرف‌ها مبتنی است و مسئولیت مشترک همه طرف‌ها به شمار می‌آید.»

وی از ادامه تماس‌های چین برای هماهنگی با همه طرف‌ها خبر داد و افزود: « در شرایط کنونی، امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن‌دار باشند و از هر گونه حرکتی که به وخامت این مشکل بیانجامد، خودداری کنند.» خبرگزاری رسمی کره شمالی، اول دسامبر از تصمیم پیونگ یانگ برای پرتاب یک ماهواره‌فضایی دیگر خبر داد.

بر اساس این گزارش، پیونگ‌یانگ برای پرتاب یک ماهواره با استفاده از یک موشک دوربرد بین روزهای ۱۰ تا ۲۲ دسامبر آماده شده است.

کره شمالی در ماه آوریل هم قصد داشت یک ماهواره نظارتی خود را با استفاده از یک موشک دوربرد به فضا پرتاب کند، اما لحظاتی پس از پرتاب، با شکست مواجه شد.

واشنگتن و متحدانش تاکید دارند، این طرح پوششی است که پیونگ یانگ از آن برای آزمایش نوعی موشک میان‌قاره‌ای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، استفاده می‌کند.

احتمال می‌رود موشک حامل ماهواره جدید کره شمالی ۱۷ دسامبر، در نخستین سال‌گرد مرگ کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی یا ۱۹ دسامبر، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی، پرتاب شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها