کد خبر: ۹۷۸۴۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
به دنبال حوادث روزهای گذشته در تبریز یک گروه وابسته به حزب دمکرات کردستان و...وارد آذربایجان شده و حمایت خود را از حزب جمهوری خلق مسلمان منتسب به آیت الله شریعتمداری اعلام کردند.

رخدادهای 16آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با وزیر بهداری و کارکنان این وزارتخانه فرمودند : ما ... می‎خواهیم اسلام را در ایران متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست.

امام خمینی همچنین در دیدار با نماینده رهبر کره شمالی گفتند : من امیدوارم که اگر صدای ما به مردم عالم برسد، ملتها همه با ما موافق‎اند.

رهبر انقلاب با اشاره به حوادث قم و تبریز فرمودند : مردم شریف آذربایجان بدانند که عمال امریکا هستند که الآن دست در کار هستند و وادار می‎کنند مردم را به این آشوبها ... آنها بودند که می‎خواستند نگذارند قانون اساسی تصویب بشود. و حالا هم با قانون اساسی مخالفند. مخالفت  با قانون اساسی مخالفت  با اسلام هست. و شما بیدار باشید.

شهریار شفیق پسر 34ساله اشرف خواهر شاه سابق بعد از ظهر امروز به ضرب گلوله یک ناشناس در محله اعیان نشین پاریس کشته شد .

امشب و به دعوت دفتر امام خمینی مردم در تهران و شهرستانها به پشت بام ها رفته و با سردادن شعارهای الله اکبر توطئه های آمریکا را محکوم کردند .

آیت الله شریعتمداری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : در حال حاضر کلمه خودمختاری را نمی پسندم ولی اختیارات داخلی برای آذربایجان لازم و ضروری است. وی افزود  : مردم می خواهند من مسئولان آذربایجان را انتخاب کنم .

بعد از مصاحبه مطبوعاتی، آیت الله شریعتمداری با شورای انقلاب دیدار و گفت و گو کرد. هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در مورد این دیدار گفت : آیت الله شریعتمداری از اینکه گاهی در جریان تصمیمات مربوط به آذربایجان نبوده اند گله داشتند و این تنها گله مشخصی بود که ایشان اظهار داشتند و قرار شد در مورد مسائل آذربایجان با ایشان مشورت شود .

به دنبال حوادث روزهای گذشته در تبریز یک گروه کرد وابسته به حزب دمکرات کردستان و...وارد آذربایجان شده و حمایت خود را از آشوب های این منطقه اعلام کردند

آیت الله منتظری در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران گفت : خون تمام شهدای انقلاب از 15خرداد 42 تا امروز بر گردن آمریکا است ، شاه نیز نوکرآمریکا بود . وی با اشاره به رویدادهای آذربایجان گفت : آیا برادران و خواهران آذربایجانی ما می نشینند که آمریکا توطئه کند و کشور اسلامی ما را تجزیه کند .

ما به دنبال این هستیم که همه انسانها مسلمان شوند

رهبر انقلاب امروز وزیر بهداری و بهزیستی و معاونان و مسئولان این وزارتخانه را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- ما متکی به خدا هستیم و می‎خواهیم برای خدا کار بکنیم می‎خواهیم اسلام را در ایران متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست. باید مسلم باشد. ان‎شاءاللّه‎. آرزوی ما این است. مثل اینکه آرزوی انبیا هم این بوده که همه بشر مسلمان باشند.

منطق ملت ما قوی است

2- ما یک ملت ضعیفی هستیم، اما منطقمان قوی هست. ما با منطق قوی داریم صحبت می‎کنیم. تفنگ می‎خواهند بکشند، ما هم تا آخر جانمان می‎زنیم. محاصره اقتصادی می‎کنند، ما هم می‎توانیم مقاومت کنیم.

3- این یک وابستگی فکری است که انسان از مکتب خودش دست بردارد برود سراغ مکتب دیگران. از اقتصاد خودش دست بردارد برود سراغ اقتصاد دیگران، اقتصاد خودش را اصلاً نظر نکند، نفهمد که چیست.(1)

خداوند ملت ما را از شر آمریکا نجات دهد

رهبر انقلاب امروز همچنین نماینده کیم ایل جونگ رهبر کره شمالی را به حضور پذیرفتند. اهم نکات مطرح در بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- خداوند ان‎شاءاللّه‎ ملت ما را نجات بدهد از شرّ امریکا. و من امیدوارم که اگر صدای ما به مردم عالم برسد، ملتها همه با ما موافق‎اند.

ما یک ملت ضعیفی هستیم، اما منطقمان قوی هست. ما با منطق قوی داریم صحبت می‎کنیم. تفنگ می‎خواهند بکشند، ما هم تا آخر جانمان می‎زنیم. محاصره اقتصادی می‎کنند، ما هم می‎توانیم مقاومت کنیم. این یک وابستگی فکری است که انسان از مکتب خودش دست بردارد برود سراغ مکتب دیگران. از اقتصاد خودش دست بردارد برود سراغ اقتصاد دیگران، اقتصاد خودش را اصلاً نظر نکند، نفهمد که چیست
مخالفت با قانون اساسی مخالفت با اسلام است

2- مردم شریف آذربایجان بدانند که عمال امریکا هستند که الآن دست در کار هستند و وادار می‎کنند مردم را به این آشوبها و به اینکه یک وقت منجر به برادرکشی بشود. آشوبی هم که در قم انجام شد باز به دست همانها بود. و آنها بودند که می‎خواستند نگذارند قانون اساسی تصویب بشود. و حالا هم با قانون اساسی مخالفند. مخالفت  با قانون اساسی مخالفت  با اسلام هست. و شما بیدار باشید.(2)

پسر اشرف پهلوی ترور شد

شهریار شفیق پسر 34ساله اشرف خواهر شاه سابق بعد از ظهر امروز به ضرب گلوله یک ناشناس در محله اعیان نشین پاریس کشته شد . گروهی موسوم به فدائیان اسلام مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته است . (3)

شهریار شفیق که در رباط متولد شده و دارای یک گذرنامه مراکشی بود ثمره دومین ازدواج اشرف با احمد شفیق یک افسر مصری است که دو سال قبل درگذشت ، شهریار شفیق که افسر نیروی دریایی در زمان رژیم سابق بود بعد از پیروزی انقلاب توانست از طریق مرزهای آبی جنوب فرار کرده و عازم فرانسه شود (4)

عبد خدایی یکی از اعضای فدائیان اسلام در مورد انتساب ترور شفیق به این گروه می گوید : شهریار شفیق را ما ترور نکردیم. ما در این جریان اصلا دخالتی نداشتیم، نمی‌دانیم چه کسانی بودند و چه کردند. ما در آن قضایا نبودیم. اعتراضی هم نشد چون متوجه نشدیم بنام فدائیان اسلام این کار را کردند. ما اصلا از آن جریان باخبر نبودیم. قطعا اگر مطلع می‌شدیم، نفی می‌کردیم.
الله اکبر مردم بر بالای پشت بام منازل / مردم توطئه های آمریکا را محکوم کردند

امشب و به دعوت دفتر امام خمینی مردم در تهران و شهرستانها به پشت بام ها رفته و با سردادن شعارهای الله اکبر توطئه های آمریکا را محکوم کردند . در این رابطه امروز از سوی دفتر امام خمینی اطلاعیه ای صادر شد که در آن ملت ایران دعوت شده بودند در ساعت 21بمدت 15دقیقه بر پشت بام ها رفته و الله اکبر بگویند . (5)

در حال حاضر کلمه خودمختاری را نمی پسندم

آیت الله شریعتمداری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : در حال حاضر کلمه خودمختاری را نمی پسندم ولی اختیارات داخلی برای آذربایجان لازم و ضروری است . وی دربخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به حوادث آذربایجان گفت : در تبریز رادیو و تلویزیون را گرفته اند ، استاندار را از شهر خارج ساخته و نیروی هوایی نیز با آنان اعلام همبستگی کرده است ، همه مردم با وحدت کلمه حقوق بیشتری می خواهند !

این که گروه های مسلح با سوء استفاده از حسن نیت مسئولان کشور و احساسات مذهبی عموم ملت به مراکز حساسی چون صدا و سیما ریخته و این مراکز را اشغال کرده بودند آیت الله شریعتمداری را به این نتیجه رسانده بود که گویا آذربایجان با وی بیعت کرده و بر انقلاب شوریده است از این رو است که آیت الله شریعتمداری با توجه به اطلاعات ناقصی که به گوش وی رسیده بود از جمله اعلام همبستگی برخی گروه ها و احزاب این حمایت ها را به کل مردم آذربایجان تسری داده و خواستار سهمی می شود که بعد از انقلاب در ظاهر از مردم آذربایجان دریغ شده است و آن خودمختاری است.
مردم من  را می خواهند

آیت الله شریعتمداری گفت : مردم می خواهند من مسئولان آذربایجان را انتخاب کنم . وی ادامه داد : اصل مربوط به شورای نگهبان در قانون اساسی باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد چرا که اختیارات مردم را از آنها سلب می کند!(6)

چرا با من مشورت نمی کنید

بعد از مصاحبه مطبوعاتی، آیت الله شریعتمداری با شورای انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در مورد این دیدار گفت : آیت الله شریعتمداری از اینکه گاهی در جریان تصمیمات مربوط به آذربایجان نبوده اند گله داشتند و این تنها گله مشخصی بود که ایشان اظهار داشتند و قرار شد در مورد مسائل آذربایجان با ایشان مشورت شود .

وی در مورد اشغال مراکز دولتی در آذربایجان نیز گفت : بعد از بیانیه های آیت الله شریعتمداری مبنی بر ضرورت حفظ آرامش در آذربایجان بایستی همه چیز به حالت سابق بازگردد و در صورتی که آشوبگران این مراکز از جمله صدا و سیما را ترک نکنند دولت با قاطعیت برخورد خواهد کرد . (7)

ورود دمکراتها به تبریز و حمایت از هواداران آیت الله شریعتمداری

به دنبال حوادث روزهای گذشته در تبریز یک گروه وابسته به حزب دمکرات کردستان و...وارد آذربایجان شده و حمایت خود را از آشوب های این منطقه اعلام کردند . (8) گفتنی است بر اساس بیانیه هایی که از سوی حزب جمهوری خلق مسلمان منتسب به آیت الله شریعتمداری منتشر شده است این گروه خواهان خودمختاری آذربایجان همانند وعده ای است که به کردستان داده شده است .

آیت الله منتظری : خون تمام شهدای انقلاب بر گردن آمریکا است

آیت الله منتظری در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران گفت : خون تمام شهدای انقلاب از 15خرداد  42 تا امروز بر گردن آمریکا است ، شاه نیز نوکر آمریکا بود . وی افزود : در تمام کشورهای شرق اگر مسائل و مشکلاتی پیش می آید سرنخ دست آمریکا است .

آیت الله منتظری گفت : اگر آمریکا می خواهد از راه نظامی با ما مبارزه کند همه آماده شهادتیم و اگر میخواهد از راه تحریم اقتصادی ما را به زانو درآورد روزه میگیریم و نان و گوشت کمترمصرف میکنیم . آیت الله منتظری با اشاره به رویدادهای آذربایجان گفت : آیا برادران و خواهران آذربایجانی ما می نشینند که آمریکا توطئه کند و کشور اسلامی ما را تجزیه کند . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 179

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 190

3- کیهان ، 17آذر1358، صفحه 3

4-  اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 12 ، شفیق (متولد 24 اسفند 1323) که درجه ناخدا یکمی (‌سرهنگی) داشت، پیش از انقلاب با سمت جانشین فرمانده ناوگان دریایی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس مشغول کار بود و چند روز پس از انقلاب با یک فروند قایق موتوری از بندرعباس گریخت و به نقطه نامعلومی رفت. آیت الله خلخالی، حاکم شرع وقت دادگاه انقلاب اسلامی برای شفیق دادگاهی غیابی ترتیب داد و وی را همراه با تنی چند از فرماندهان ارشد ارتش شاهنشاهی به «افساد فی الارض» متهم و محکوم به اعدام کرد. عبد خدایی یکی از اعضای فدائیان اسلام در مورد انتساب ترور شفیق به این گروه می گوید : شهریار شفیق را ما ترور نکردیم. ما در این جریان اصلا دخالتی نداشتیم، نمی‌دانیم چه کسانی بودند و چه کردند. ما در آن قضایا نبودیم. بنظرم آقای خلخالی هم دخالتی در این قضیه نداشت، منتهی  همیشه روی موج سوار می‌شوند. مثلا شاه که به پاناما رفت، ایشان اعلام کرد من عده‌ای را مامور کردم شاه را در آنجا از بین ببرند، درحالیکه چنین چیزی وجود نداشت. بعضی‌ها عادت دارند در مسایل سیاسی روی موج سوار شوند، آن موقع ما سکوت کردیم. اعتراضی هم نشد چون متوجه نشدیم بنام فدائیان اسلام این کار را کردند. ما اصلا از آن جریان باخبر نبودیم. قطعا اگر مطلع می‌شدیم، نفی می‌کردیم. (رک ما پسر اشرف پهلوی را ترور نکردیم ، مصاحبه تاریخ ایرانی با عبدخدایی ،15اسفند 1389)

5- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 2 ، این که گروه های مسلح با سوء استفاده از حسن نیت مسئولان کشور و احساسات مذهبی عموم ملت به مراکز حساسی چون صدا و سیما ریخته و این مراکز را اشغال کرده بودند آیت الله شریعتمداری را به این نتیجه رسانده بود که گویا آذربایجان با وی بیعت کرده و بر انقلاب شوریده است از این رو است که آیت الله شریعتمداری با توجه به اطلاعات ناقصی که به گوش وی رسیده بود از جمله اعلام همبستگی برخی گروه ها و احزاب این حمایت ها را به کل مردم آذربایجان تسری داده و خواستار سهمی می شود که بعد از انقلاب در ظاهر از مردم آذربایجان دریغ شده است و آن خودمختاری است هر چند که آیت الله شریعتمداری می گوید نامش را نبرید ولی معنایش را اراده می کند . حوادث روزهای آینده آذربایجان به خوبی نشان خواهد داد که این تصور تصور اشتباهی بوده که بر اثر مشورت با افراد ناصالح و ...در ذهن آیت الله شریعتمداری خطور کرده بود.

7- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 1و2

8-  اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 2

9- کیهان ، 17آذر1358، صفحه 5

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها