احمد بزرگیان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به نظرسنجی انجام شده از مردم در مورد عملکرد کارمندان دولتی گفت: از 10 سال پیش نظرسنجی گسترده از مردم نسبت به عملکرد دستگاهها انجام شده که از سال 80 تا 90 که نتیجه نظرسنجی گرفته شده، رضایت مردم از 64 به 76.4 درصد رسیده است.
وی افزود: این نظرسنجی در یک جامعه آماری 100 هزار نفری در کشور انجام شده و برای سال 90 جامعه آماری 306 هزار نفری در 29 استان کشور نظرسنجی خواهد شد.
معاون تحول و نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور تاکید کرد: سطح رضایت و اعتماد مردم به ادارات دولتی بالا رفته و مدت زمان مراجعه مردم برای دریافت خدمات کاهش یافته است.
بزرگیان تأکید کرد: براساس نتایج نظرسنجی از مردم، پدیده پارتیبازی در ادارات بهتر شده و از شاخص 28 درصد به 8 درصد کاهش یافته که نشان از کاهش 71.4 درصدی دارد و همچنین نشان میدهد کارها براساس ضابطه و نه رابطه انجام میشود.
معاون تحول و نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهوردر مورد بحث پدیده رشوه در ادارات گفت: مبالغی با عنوان رشوه یا حق حساب که بیش از تعرفه خدمات دولتی از مردم دریافت میشود، ظرف 10 سال از شاخص 13.7 به 6 کاهش یافته که کاهش بیش از 53 درصدی در این زمینه را نشان میدهد و این هفت پله ارتقاء به معنای بهبود وضعیت در ادارات است، گرچه حتی یک مورد از این پدیده نیز پذیرفتنی نیست و ما ناراضی هستیم، اما جریان به سمت بهتر شدن اوضاع در ادارات پیش میرود.
وی تأکید کرد: وجود 6 درصد از رشوه هم برای نظام اداری در کشور اسلامی زیبنده نیست و آرزوی ما این است که این پدیده به صفر برسد، اما تلاش در جهت کاهش آن انجام میشود و متناسب با آن نظارت کافی و تجهیزات و نرمافزار لازم در اختیار ادارات قرار میگیرد.
بزرگیان تأکید کرد: معاونت توسعه به دنبال این است که شرایطی فراهم شود که در قالب دولت الکترونیک سر و کار مردم با کارمندان دولت به حداقل کاهش یافته و مواردی مانند پارتیبازی یا اخذ مبالغی بیش از تعرفه جلوگیری شود و با ارائه خدمات الکترونیک این موارد به سمت بهتر شدن حرکت میکند.
بزرگیان در مورد گلایه مردم مبنی بر اینکه در برخی ادارات مانند ثبت اسناد با وجود الکترونیکی شدن استعلامها، اما کارها با معطلی انجام میشود، گفت: کارهایی در استان البرز و در شهر کرج به صورت پایلوت و آزمایشی برای ثبت اسناد شروع شده و اخیرا تیمی برای بررسی وضعیت به این استان اعزام شده است که حداقل ارتباط مردم با اداره ثبت قطع شود و شرکت پست به عنوان واسطه و عامل مشتری انجام وظیفه کند.
وی تأکید کرد: هر چه ارتباط مردم و یک سازمان قطع شود، به سلامت اداری منجر میشود.
بزرگیان تأکید کرد: اسناد چندبرگی مالکیت مردم تبدیل به سندهای تک برگی شده و چند صد میلیون پرونده در این زمینه کاهش پیدا کرده و گرچه این کار زمانبر است، ولی اگر به صورت یکپارچه سامانه اسناد ملکی اجرا شود، چه در بخش املاک شخصی و همچنین املاک معادن و منابع طبیعی حجم عملیات کاهش پیدا میکند.
معاون تحول و نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور افزود: نرمافزار جامع سیستم اسناد املاک در چهار استان به صورت آزمایشی شامل گلستان، کرمان، بوشهر و چهارمحال و آذربایجان شرقی انجام میشود که یکی از این استانها به صورت داوطلبانه این نرمافزار را اجرا کرده و ما منتظر بازخورد اجرای آزمایشی این طرح در این استانها هستیم، تا نواقص نرمافزار در مرحله عمل شناسایی و برطرف شده و پس از آن به صورت عمومی در کشور اجرا شود.