کد خبر: ۹۶۷۲۰
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۱۲ آذر ۱۳۹۱
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در مقاله اي افشاگرانه از سرمايه گذاري هاي خارجي «سوزان رايس» در شركت هايي خبر داد كه تا همين اواخر با ايران تجارت داشته اند.
رايس كه اكنون نماينده آمريكا در سازمان ملل است، اصلي ترين گزينه براي تصدي پست وزارت امور خارجه در دولت دوم اوباما به شمار مي رود.
اين موضوع در حالي مشخص مي شود كه سوزان رايس بواسطه حمله به كنسولگري آمريكا در شهر بنغازي در 11 سپتامبر سال جاري كه منجر به كشته شدن سفير آمريكا در ليبي شد، تحت انتقادات شديدي قرار دارد.
به نوشته واشنگتن پست، شركت هايي كه رايس و همسرش در آنها سهامدار هستند از جمله شركت هايي هستند كه در سراسر جهان فعاليت دارند و برخي از آنها به واسطه تحريم هاي موجود روابط خود با ايران را قطع كرده اند.
در همين رابطه «ارين پلتون» سخنگوي رايس در سازمان ملل متحد گفت: در مورد موضوع ايران، رايس تلاش كرده تا بواسطه عمل نكردن تهران به تعهداتش، تحريم هاي ايران افزايش بيابد. از همين رو ايران هم اكنون از هر زمان ديگري منزوي تر است.
به گفته پلتون، رايس با توجه به مسئوليت خود در دولت آمريكا اقدام به انتشار ليست درآمدها و دارائي هاي خود كرده و بر اساس اين فهرست رايس در شركت هاي طرف قرارداد با ايران از جمله «اني» و «رويال دوچ شل» سهامدار است.
بر همين اساس بزرگترين سرمايه گذاري وي، خريد بين 50 تا 100 هزار دلار سهام از شل بوده است. شل از معروف ترين شركت هاي بين المللي نفت جهان است كه در اوايل سال جاري ميلادي بواسطه تحريم هاي غرب، خريد نفت از ايران را متوقف كرد.
در همين رابطه تلاش واشنگتن پست براي برقراري ارتباط با مسئولان شل بي نتيجه بود اما يكي از مقامات رده مياني اين شركت كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد كه شركت شل بواسطه تحريم ها و اينكه نمي تواند پول نفت خريداري شده از ايران را به تهران بازگرداند، يك ميليارد دلار به جمهوري اسلامي بدهكار است.
علاوه بر شركت شل، رايس و همسرش بين 15تا 50 هزار دلار سهم در شركت «اني» دارند. شركت نفتي ايتاليايي اني از جمله شركت هايي است كه مي تواند به خريد نفت از ايران ادامه بدهد.
در همين رابطه كپيتال هيل نيز شروع به بررسي ارتباط رايس با شركت هاي طرف قرارداد با ايران كرده و از وي خواسته تا در اين مورد توضيحاتي بدهد.
در همين رابطه يكي از جمهوريخواهان حاضر در كنگره به واشنگتن پست گفت: موضوع ارتباط رايس با اين شركت ها، به ليست پرسش هايي كه رايس بايد به آنها پاسخ بگويد اضافه شد. بر همين اساس اكنون ابهامات موجود درباره گذشته سوزان رايس افزايش يافته است.
از سوي ديگر برخي از اعضاي كنگره كه با رايس در اين رابطه صحبت كرده اند، اعلام داشتند كه مشكلي در مورد ارتباط رايس با شركت هاي طرف قرارداد با ايران وجود ندارد اما بهتر آن است كه افرادي با چنين سمت هايي از اين قبيل روابط خودداري كنند.
واشنگتن پست در پايان مي نويسد: البته اين شركت ها تحت تحريم هاي آمريكا عليه ايران، اكنون مراودات تجاري خود را با ايران قطع كرده اند ولي اينكه نماينده آمريكا در سازمان ملل يكي از سهامداران اين شركت ها بوده، خود مغاير با قانون آمريكا است و اين كار وي نقض قوانين اين كشور محسوب مي شود.
خاطرنشان مي شود ماه گذشته نيز روزنامه صهيونيستي «تايمز اسرائيل» طي گزارشي ارتباطات ميت رامني كانديداي جمهوري خواه با شركت هايي كه سابقه همكاري با ايران دارند را افشا كرد.
آن گزارش بر پايه اسناد منتشره حاكي از آن بود كه رامني علي رغم ژست مواضع راديكال عليه ايران، تحريم ها را دور مي زده و در شركت هاي مرتبط با ايران سرمايه گذاري كرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها