جنجال بر سر فیلم جدید فریدون جیرانی اوج گرفته است.
حزب الله بیانیه می دهد و آنرا فیلم کثیف می خواند. امام جمعه کاشان از
دستگاه قضا می خواهد که هرچه سریعتر جلوی اکران آنرا بگیرد و از سویی دیگر
برخی از اهالی ارزشی سینمای ایران همچون مسعود فراستی بصورت تمام قد از این
فیلم و کارگردانش دفاع می کنند و حزب الله را به تیغ نقد می کشند. فراستی
می گوید؛ كسانی كه بر علیه
این فیلم موضع می گیرند اكثرا فیلم را ندیدند و طبق معمول دارند سیاسی
كاری و یاركشی سیاسی می كنند برای زدن این فیلم، مسئله فرهنگ ندارند. وی
همچنین می گوید که من مدافع این فیلمم و فكر می كنم مخالفان عده ای نا آگاه
اند كه فیلم
را ندیدند و آنهایی كه دیدند اجتماعی فكر نمی كنند و امیدوارم كه دوباره
این
جو فراقانونی را راه نیندازند و اگر بحثی دارند من حاضرم در هر جا و محفلی
بحث كنیم و ببینیم حق با كی است. براستی منشا اصلی مشکل کجاست؟ چرا بعد از
سی و اندی سال از انقلاب هنوز باید با چنین مشکلات ابتدایی روبرو باشیم.
از سویی مردم شاهد فیلم هایی بر پرده سینما باشند که به اعتقاد برخی شائبه
برانگیز است و از سویی دیگر همواره سینما گران منتظر نقد فیلم هایشان در
کوچه و خیابان و بعضا توسط برخی غیرکارشناس باشند؟
به گزارش سرویس رسانه و سینمای
بی باک، پس از جنجال های چند روزه پیرامون فیلم "
من مادر هستم"
به کارگردانی فریدون جیرانی، این فیلم بلاخره در سینماهای تهران اکران شد.
انصار حزب الله دیروز بعد از نماز جمعه راهپیمایی کرد و اعلام کرده که
امروز شنبه ساعت 11 در مقابل وزارت ارشاد تجمع اعتراض آمیز خواهد داشت.
اگرچه
نکته نظرات و دغدغه برخی نیروهای ارزشی را وارد و موجه می دانیم اما
همچنان اعتقاد داریم که نقد فیلم باید توسط منتقدین حقیقی و کارشناسان
انقلابی و ارزشی و در فضایی علمی صورت گیرد و آنگاه که نظرات صحیح و درست
از هوچی گری ها و غرض ورزی ها تمییز داده شد، وقت تصمیم گیری مسئولین می
باشد و از آن به بعد اگر مسئولی در این زمینه کوتاهی کرد، آنگاه وظیفه مردم
اقدام عملی و میدانی است.
حال
آیا در قبال فیلم آقای جیرانی چنین اتفاقی صورت گرفته است؟ اگر چنین جلسات
کارشناسانه ای ترتیب داده شده و نظرات کارشناسان تائید کننده انحرافات و
سیاه نمایی های ادعایی در فیلم می باشد که مخرب سبک زندگی است و مسئولین در
این زمینه بی تفاوت بوده اند، قطعا انصار حزب الله تصمیم بجایی گرفته است
اما با توجه به اینکه تا کنون گزارش هیچ جلسه نقد کارشناسانه ای در این
زمینه منتشر نشده است و از سوی دیگر حتی برخی از اهالی ارزشی سینمای
کشورمان، هدف و محتوای فیلم فریدون جیرانی را خلاف نکته نظرات مخالفان این
فیلم می دانند، در اینجا باید قبول کنیم ؛ همانگونه که مسئولین مربوطه در
اکران این فیلم عجله کرده اند و نباید قبل از ارزیابی صحیح و دقیق این فیلم
و شنیدن نکته نظرات کارشناسان منتقد و دغدغه مند، آنرا به خورد مردم و
جوانان می دادند ، انصار حزب الله نیز در برخی عبارتهای بیانیه خود دقت
لازم را نداشته و بسیار عجولانه از القابی چون " کثیف" برای فیلمی استفاده
کرده است که هنوز بصورت دقیق و علمی از سوی کارشناسان و نهادهای مطرح کشور
ارزیابی نگردیده و از اهداف احتمالی پشت پرده آن گزارشی منتشر نشده است.
لذا اینکه فریدون جیرانی را ابزار و نفوذی دشمنان فرهنگ و دین مردم این
سرزمین تلقی کنیم و فیلمش را خواست استکبار بدانیم، مساله ای نیست که به
همین بتوان بر پیشانی فردی نشاند و فردا دوباره آنرا پاک کرد.
و نکته مهم دیگر همان چیزی است که حجت الاسلام رسایی در برنامه دیشب هفت به آن اشاره کرد. وی در این زمینه گفت:
مشکل اصلی ما در حوزه
سینما این است که متاسفانه هنوز هم ا زجهت سیاستگذاری و آئین نامه ها دچار
مشکل هستیم. آئین نامه مربوط به سالها پیش است در حالی که هم خانواده
سینما و هم ابزار آن گسترده شدند چرا هیچ تمهیدی برای تغییر آیین نامه
صورت نمی گیرد. نهایت کاری که در حوزه سینما صورت می گیرد این است که
مسئولین فرهنگی منتظرند فیلم ساخته شده و در نهیات زحمت ممیزی را می کشند
صحنه هایی را حذف می کنند. باید برخورد فرهنگی شود.بند «میم» وصیت نامه
امام در حال حاضر که مسئولین فعال هستند جایز نیست آن در زمانی قابل اجرا
است که مسئولین در غفلت باشند اما کمیسیون فرهنگی، نمایندگان مجلس برنامه
می گذارند و ما نمی توانیم بگوییم زمان اجرای بند «میم» وصیت نامه است .البته
مشکل اینجا نیست بلکه منشا همه این جنجال ها و اتفاقات را باید در بی
توجهی حوزه و دانشگاه به فرمایشات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج کرسی
های آزاد اندیشی جستجو کرد. اگر حوزه و دانشگاه این اقدام ارزنده را
آنگونه که بایسته و شایسته بود، جدی گرفته بودند امروزه نه تنها نیازی به
برخی تجمعات خیابانی برای تحقق اهدافمان نداشتیم بلکه بهترین و سالمترین
فضای نقد و آزاد اندیشی علمی و کارشناسانه را در سطح کشور شاهد بودیم و
خروجی چنین جلسات و کمیته هایی، حداقل می توانست مردم و نخبگان را از
سردرگمی نجات دهد و وظیفه مان را در چنین مواقعی بخوبی روشن نماید تا
موجبات خطای خود و سوء استفاده مغرضین و بدخواهان را فراهم نکند.
در
ادامه بخشی از نکته نظرات موافقان و مخالفان این فیلم، به همراه گفتگوی
جالب چند طلبه و دانشجو با کارگردان فیلم " من مادر هستم" را تقدیم می
کنیم.
انصار حزب الله: اگر مجوز فیلم جیرانی را باطل نکنید، به بند میم وصیت نامه امام (ره) عمل می کنیم
تشکل انصار حزب الله
طی بیانیه ای با ‘شنیع’ توصیف کردن عملکرد سازمان سینمایی،
خواستار لغو مجوز نمایش فیلم ‘من مادر هستم’ به کارگردانی فریدون
جیرانی شد، سازمان اجرایی انصار حزب الله تهدید کرده است اگر مجوز نمایش
این فیلم باطل نشود، به بند میم وصیت نامه امام
(ره) عمل خواهد کرد.
متن کامل بیانیه انصار حزب الله، به شرح زیر است:
امام حسین علیهالسلام:
خداوند از آن رو امر به معروف و نهی از منکر را نخستین فریضه قرار داده،
چون که میدانست هنگامی که این فریضه اداء گردد بقیه فرایض اعم از آسان و
دشوار به پا داشته میشود. (النهایه- ج۳- ص۴۲)
۱۹ مهرماه سال جاری انصار
حزبالله ایران از سوی هزارن عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده ۶۳۹
قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد
اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به ۴ فیلم "برف روی کاجها”، "پل چوبی”،
"من مادر هستم” و”من همسرش هستم” و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به
دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی
آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.
اما با گذشت یک ماه از اعلام
وصول شکایت امت حزبالله هنوز هیچ نشانهای از رسیدگی به این شکایت مشاهده
نمیگردد. این درحالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در
رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی
کشور نموده و با فرصتطلبی در هنگامه فرارسیدن ایام عزای سالار شهیدان،
رسما آغاز نمایش عمومی کثیفترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلمهای
موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذرماه سال جاری اعلام نموده است، تا از
مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین
علیهالسلام حداکثر بهرهبرداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به
عادیسازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد
تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنین آثار مستهجنی به ناحق به کل امت
شهیدپرور ایران تعمیم داده شود.
امروز سازمان اجرایی انصار
حزبالله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائیه به
دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان
نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام میدارد: امت همیشه در صحنه حزبالله در
برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدینوسیله هشدار میدهد که
این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رای علمای دین بوده و دراین
راستا تا پایان وقت اداری روز سهشنبه ۷ آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش
عمومی فیلم کثیف "من مادرهستم” را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین
با اقتدا به امام شهیدشان راسا وارد عمل گردیده و با عمل به ترتیبات
بند”م”وصیتنامه امام خمینی(ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در
مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بدیهی است توقف اجرای ترتییات
بند "م” موکول به تمکین مسئولین بیمسئولیت در برابر مطالبه برحق مردم
خواهد بود.
آیت الله نمازی عضومجلس خبرگان: قوه قضائیه هر چه سریعتر جلوی اکران "من مادر هستم" را بگیرد
آیتالله
عبدالنبی نمازی نماینده ولیفقیه در کاشان در خطبههای این هفته نماز جمعه
این شهرستان تاکید کرد که قوه قضائیه باید هرچه سریعتر جلوی اکران "من
مادر هستم" را بگیرد.
به گزارش بی باک، نماینده ولی فقیه در کاشان
امروز جمعه 10 آذرماه در خطبههای نماز جمعه با انتقاد از ساخت فیلمهای
غیراخلاقی در سینمای ایران خواستار برخورد با عوامل اکران فیلم "من مادر
هستم" ساخته جدید فریدون جیرانی شد.
وی در اینباره گفت: پس از
انتقادهای مطرح شده به مضمون غیراخلاقی این فیلم، بررسیهایی درباره محتوای
"من مادر هستم" انجام شد که نتیجه بررسیها این است که این فیلم نه تنها
اثری ضداخلاقی و ضد مسایل تربیتی است بلکه مروج بداخلاقی و فساد اخلاقی نیز
است.
آیتالله عبدالنبی نمازی نماینده ولیفقیه در کاشان در این بخش از سخنانش به شدت از اکران چنین فیلمهایی ابراز تاسف کرد.
به
گفته وی، اکران این فیلم ضدارزشی در ماه محرم ماه احیای ارزشهای اسلامی
کاری ناشایست است و انتظار میرود دستگاه قضایی سریعا نسبت به جلوگیری از
اکران آن اقدام کند.
نظر میرکریمی درباره فیلم جنجالی جیرانی
رضا میرکریمی در پی حواشی این روزهای اکران فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی یادداشتی را منتشر کرد.
به گزارش بی باک، این کارگردان سینمای ایران در این یادداشت آورده است: «دیشب
فیلم جیرانی را در سینما جوان دیدم و نفهمیدم چرا با پخش آن مخالفت میشود.
باید پذیرفت که در درون هر هشدار اجتماعی، واقعیتی تلخ نهفته است و
نمیتوان از این منظر به لحن بیپروا و احیانا تلخ یک فیلم ایراد گرفت.»
کارگردان فیلم سینمایی «یه حبه قند» در بخش پایانی یادداشتش با اشاره به
فیلم «من مادر هستم» نوشته است: «از محتوا که بگذریم، به نظرم این فیلم
بهترین کار سازندهاش است، درست مثل فیلمهای «بی خود و بی جهت» و «پذیرایی
ساده» که آنها هم خوشساختترین آثار فیلمسازانشان هستند.»
انتقاد فراستی از بیانیه انصار حزب الله
به
دنبال آغاز اكران فیلم من مادر هستم و بیانیه انصار حزب الله علیه این
فیلم، مسعود فراستی در گفت وگویی ضمن حمایت از فیلم فریدون جیرانی نسبت به
اقدامات خارج از قانون نسبت به آن هشدار داد.
به گزارش بی باک به
نقل از كافه سینما، فراستی گفت: به نظرم فیلم من مادر هستم فیلمی است علیه
خیانت و روابط بی بند و بار بین اقشار مرفه تازه به دوران رسیده مدرن زده و
در واقع شبه مدرن امروز. و مهم ترین فیلم سینمای ایران در این موضوع است و
كسانی كه بر علیه این فیلم موضع می گیرند اكثرا فیلم را ندیدند و طبق
معمول دارند سیاسی كاری و یاركشی سیاسی می كنند برای زدن این فیلم، مسئله
فرهنگ ندارند.
فیلم
به هیچ وجه مروج بی بند و باری نیست بلكه یك فیلم اخلاقی بر علیه بی بند و
باری است و پایان داستان اضمحلال و فاجعه این بی بند و باری را نشان می
دهد. من مدافع این فیلمم و فكر می كنم مخالفان عده ای نا آگاه اند كه فیلم
را ندیدند و آنهایی كه دیدند اجتماعی فكر نمی كنند وامیدوارم كه دوباره این
جو فراقانونی را راه نیندازند و اگر بحثی دارند من حاضرم در هر جا و محفلی
بحث كنیم و ببینیم حق با كی است.
گفتگوی علمی چند طلبه و دانشجوی معترض فیلم با جیرانی
به
گزارش بی باک، کافه سینما نوشت: در حالي كه شب افتتاحيه فيلم من مادر هستم
با استقبال مردم و به آرامي در حال سپري شدن بود و مردم براي تماشاي فيلم
وارد سالن شده بودند، فريدون جيراني ( كارگردان فيلم) با تعدادي از معترضين
به فيلمش روبرو شد و با آنها درباره فيلم من مادر هستم به بحث نشست.
معترضيني كه اعلام كردند از گروه انصار حزب الله نيستند و چند دانشجوي
معترض به فيلم فريدون جيراني هستند. و خبرنگاران و دوربین کافه سینما آن
جا بود. ديالوگ به ديالوگ اين گفت و گوي جذاب را به صورت گزارش متنی در
ادامه بخوانيد و ويديوي ديدني كافه سينما از اين بحث را ببينيد. یک گفتگوی
بسیار جذاب و خواندنی که بسیاری از بحثهای اخیر دربارهی سینمای ایران را
میشود در آن پی گرفت:
فريدون جيراني در مقابل اعتراض معترضين به مضمون فيلم:
زندگي شبه مدرن و شبه فرهنگي با نفسانيات انسان سر و كار دارد. اين زندگي
دارد كم كم بخشي از جامعه ما را به خودش آلوده مي كند. اين فيلم دارد اين
مسئله را مي گويد.
يكي از معترضان: اين اولين فيلمه؟ ده ساله حداقل در اين مملكت از اين فيلم ها دارد ساخته مي شود.
فريدون جيراني: هيچ فيلمي مثل اين فيلم نيست. هيچ فيلمي مثل اين فيلم به اين صراحت نقد نكرده و پايش هم مي ايستم.
يكي از معترضان: به اين صراحت، تابلوي به اين زشتي را كشيده.
يكي از معترضان: ببينيد ما تا فردا صبح هم صحبت كنيم شما مي خواهيد نظرات خودتان را بدهيد.
فريدون جيراني: خب نظرت را بگو ببينم.
يكي از معترضان: حكم
ما و شما قرآن، كلام و الله است و بيان حضرت امام يا حضرت آقا مفسر روز
آنها هست. در كلام حضرت امام يك ملاك سنجي هست. مي گويد هر فعلي از شما سر
زد اگر دشمن شاد كن بود پس در سيستم آنهاست و براي آنهاست. اگر به مذاق شما
خوش آمد و دشمن ازش بدش آمد مي شود كار خوب. الآن بيني بين الله شما پاي
اين فيلم مي ايستيد؟ اينها كه بيرون مرزند، اينها كه معاندند، اينها كه
چشم ندارند سعادت مندي اين نظام را ببينند از اين فيلم خوشجال مي شوند؟ آيا
خرس طلايي و ابوظبي مي گيرد يا نه؟
فريدون جيراني: اين فيلم نه فستيوال مي رود نه جايي مي رود.
يكي از معترضان: حالا شما فرض كن برود چه اتفاقي مي افتد؟ هفته ديگر نقدهاي اروپايي و آمريكايي در مي آيد.
فريدون جيراني: اين
فيلم مورد انتقاد شديد روشنفكران قرار خواهد گرفت بابت همين موضع گيري اش.
از الآن كه من اينجا هستم شما تمام نقدها را خواهيد خواند. من قبلا اين
فيلم را نمايش دادم و همه آنها اين فيلم را كوبيدند. فكر نكن فيلم مورد
پسند جشنواره و روشنفكران قرار گرفته. چون اين فيلم مي زند. يك فيلم هايي
هستند كه براي خوش آمد هستند اما اين فيلم نه.
يكي از معترضان: شما بگو نتيجه اخلاقي اين فيلم چي هست آخرش؟
فريدون جيراني: اين فيلم مي گويد يك خانواده اگر مشروب كم تر بخورد، اينقدر روابط بي بند و بار نداشته باشد اين اتفاق برايش نمي افتد.
يكي از معترضان: اگر نقد انجام بشود خيلي از كساني كه اين فيلم را ببينند از آن بدشان مي آيد.
يكي از معترضان: چند درصد مملكت ما زنا مي كنند؟ چند درصد مملكت ما مشروب مي خورند و قتل انجام مي دهند؟
فريدون جيراني: شما به آمار وزارت بهداشت درباره درصد مصرف مشروبات الكلي در ايران دقت كرديد؟
يكي از معترضان: مشكل ما الآن چيه؟ مشكل ما اينهاست؟
فريدون جيراني: مشكل شما اينها نيست.
يكي از معترضان: جوان ما الآن ازدواجش گير است، اشتغالش گير است، پيشرفت علمي اش دارد ترور مي شود. مشكل اينهاست.
يكي از معترضان: شما چند تا زنجيره خانواده را در كشور مي شناسيد كه تمام نطفه هايي كه بسته مي شود همه از زنا بسته مي شود.
فريدون جيراني: آدمي كه زنا مي كند كه اصلا اعدام مي شود عزيز من به سزايش مي رسد.
يكي از معترضان: كلا
زنا كه حكمش اعدام نيست. شما يك جمله خواستي نتيجه اخلاقي از اين فيلم
بگوييد و براي ما قابل قبول نبود. شما اپيزودها را كنار هم گذاشتي و يكسري
مسايل فحشا، زناي نزديكان، زناي ضبدري را گفتي و هيچ تراز، هيچ معيار و هيچ
نقد صحيحي به اين مسئله نداشتي. فقط دعوت كردي خانواده هاي جردن نشين را
كه آقا جون دز مصرف مشروبات الكلي ات را كم كن.
يكي از معترضان: شما مي گوييد مصرف مشروبات الكلي را كم كن تا زنت در خانه يكي ديگر پيدا نشود.
(گفتگوی بیپردهی معترضان من مادر هستم با فریدون جیرانی، کارگردان فیلم را در "کافه سینما" میخوانید.)
يكي از معترضان: اين فيلم نسخه اي براي عموم مردم كسي كه در كرمان، كسي كه در مازندران و شهرستان ها هست، نيست اين براي يك گروه خاص است.
يكي از معترضان: شما
قبول مي كني خانواده هاي مومن اين فيلم را نبينند؟ خانواده هاي اصفهاني
نبينند؟ فقط خانواده هاي جردن نشين ببينند كه دز مصرف شان را بياورند
پايين؟
يكي از معترضان: چند درصد جوان هاي ما مشروب مي خورند كه مشكل مملكت ما مي شود مشروب خوردن.
يكي از معترضان: شما چرا اصل را ول مي كني مي روي سراغ فرع؟
فريدون جيراني:عزيزان
من. دز مصرف چيه؟ من مي گويم يك خانواده كه اعتقاداتي ندارد. معتقد به يك
سبك زندگي هست كه روابط بي بند و بار درش وجود دارد. و مردي كه ته داستان
هست و مي گويد ما اشتباه كرديم و تمام خانواده متلاشي مي شوند. كدام فيلم
اينجوري داريم؟ من فيلم هاي سينماي ايران را از 1309 تا حالا حفظم.
يكي از معترضان: نگاه شما روح ديني ندارد. توبه و انابه باب دارد، شان دارد، مسايل دارد.
فريدون جيراني: به من بگو كدام فيلم اينطوري رفته؟
يكي از معترضان: ما مي گوييم نقد نكردي شما مي گويي كدام نقد مثل مال من بوده؟
يكي از معترضان:اين يك
بيانيه بوده براي يك خانواده سكولار سرمايه دار. اين سبك زندگي، بهايي به
ما نمي دهد. مقام معظم رهبري در سفر خراسان 21 سوال مطرح كردند و بحث سبك
زندگي ايراني را به عنوان يك الگوي جدي براي پيشرفت تمدن اسلامي معرفي
كردند. كجاي فيلم شما آن 21 سوال را جواب مي دهد؟
فريدون جيراني: اين نقد است آن سبك زندگي است.
يكي از معترضان: فقط نشان دادي.
فريدون جيراني: نقدش است.
يكي از معترضان: تعريف كن نقد چيست؟
يكي از معترضان: آقاي جيراني نقد يعني اكثر كساني كه از سالن مي آيند بيرون از اين فيلم بدشان بيايد.
يكي از معترضان: آقاي
جيراني ما صحبت هاي شما را شنيديم. ما اقدام حقوقي، قانوني، كيفري و هر
كاري از دست مان بر بيايد انجام مي دهيم، چون جواب قانع كننده از شما
نگرفتيم. نكته اين است كه در اين ده- پانزده سال اخير پازل هايي از فيلم
هاي مستهجن را شما و همكارانتان ساختيد. ذائقه مردم، مثل آن مقني كه در
فاضلاب بوده؛ آمده از جلو عطاري رد بشود بيهوش مي شود، شده. ذائقه مردم تلخ
و لجن آلود شده. سينه ها و قلب هاي جوان هاي ما نمي تواند پذيراي نص دين و
مسايل اخلاقي بر مبناي اسلام باشد. شما اخلاقي را در فيلمت ترسيم مي كني
كه اين اخلاق، اخلاق حداقلي اروپايي- آمريكايي است كه دز مصرف مشروبت را
پايين بياور و لاغير. و آن بيانيه كه پدر آخر فيلم اعلام مي كند؛ فقط يك
روح كلي از اخلاق انساني نصفه ونيمه دارد.
فريدون جيراني: دوستان من قلبم ضعيف است. اجازه بدهيد برويم در يك فضاي بازتر صحبت را ادامه بدهيم...
(پس از تغيير لوكيشن بحث) يكي از معترضين:
ما يك عده جوان تحصيل كرده ايم. فيلم را نشستيم ديديم 4-5 ساعت با هم بند
به بند فيلم را دوباره نوشتيم. ما همه مان با دفترچه يادداشت آمديم پاي
پرده سينما.
فريدون جيراني: من
گفتم، فيلمم به شدت اخلاقي است. پايش مي ايستم. اگر فيلم هاي ديگر مشكل
داشته پاي اين فيلم مي ايستم كه فيلم مشكل داري نيست. اين فيلم نه در مورد
زناست، نه در مورد خيانت است، نه اشاعه فحشاست. هيچ كدام از اينها نيست. و
حاضرم آدم هاي ديگري كه فيلم را ديدند، از آن مقاماتي كه شما بهشان اعتقاد
داريد و بعدا حرف شان را مي شنويم...
يكي از معترضان با قطع صحبت جيراني: ما به هيچ كس اعتقاد نداريم جز آقا، شهدا، امام. تمام شد رفت.
فريدون جيراني: من
نظرات شما را شنيدم. باز هم هر زماني من فيلمساز نوعي با شما بايد بنشينم
سر يك استدلالهايي در شرايط امروز بحث كنيم. يا من نظراتم اشكال دارد يا
شما نظراتتان يكسويه است. بنابريان مي نشينيم با هم بحث مي كنيم يا شما مي
توانيد ما را مجاب كنيد و ما در مسير بعدي مي توانيم طور ديگري نگاه كنيم و
براساس اين نگاه كردن و ارتباطي كه با شما داريم پيش برويم ..
يكي از معترضان: ان شالله. اين پيروزي است براي ما و اسلام و مسلمين.
فريدون جيراني: من نه
روشنفكرم، نه از اين اداهاي روشنفكري دارم، نه دنبال اين كارها بودم، نه
دنبال فستيوال خارجي بودم، و نه فيلم براي فستيوال خارجي ساختم. تا حالا
هم هيچ جايزه اي از فستيوال هاي خارجي نگرفتم. از فيلم هايي هم كه به
فستيوال هاي خارجي مي روند؛ همين جا جلوي دوربين مي گويم به شدت بدم مي آيد
و منتقد همه آن فيلم ها هستم. بنابراين آن شكلي نيست كه شما فكر كني با
كسي طرفي كه دارد جنجال مي كند و جو مي سازد و دنبال اين كارهاست. نه عزيز
من. من فريدون جيراني ام.
يكي از معترضان: كاش فيلم شما مثل اين حرف هاي آخر شما بود كه حرف انقلابي بود. و اين نيست، چيزي كه ما ديديم اين نيست.
فريدون جيراني: شما
بنشينيد با هم صحبت كنيم. من نه مي خواهم شما را مجاب كنم و مي گويم شما با
شخصي طرفيد كه با كل فيلمسازهايي كه براي جاهاي ديگر فيلم مي سازند متفاوت
است.
يكي از مردم: من
متشكرم هم از معترضين هم از شما آقاي جيراني كه با صبر و تحمل با هم صحبت
كرديد مولانا مي گويد: اي اسير اين گمان و آن گمان آخر والعصر
را محكم بخوان.
فريدون جيراني: من بر
اساس شناختم حرف مي زنم و دوستانمان هم بر اساس تحصيل شان. يا شناخت من
دچار مشكل هست يا ايشان به نظر من يكسويه نگاه مي كنند. بنابراين ما مي
توانيم سر اين بحث بنشينيم. من تنها كسي ام كه در مصاحبه هايم فيلمسازي
براي فستيوال هاي خارجي را كوبيدم و در تلويزيون هم اين مسئله را گفتم. فكر
نكنيد كه من آدمي ام كه براي اشاعه كاري آمدم. من يك فيلم ساختم امكان
دارد صحنه هايي اش درست نباشد ، امكان دارد اشكالاتي بهاش وارد باشد، هيچ
فيلمي بدون ضعف نيست اما من از پيام فيلم و پشت فيلم دفاع مي كنم.
يكي از معترضان: كاش آخرش پيام تان را ضبط كنيد و پخش كنيد.
بحث رسایی در برنامه هفت پیرامون فیلم جیرانی
در بخش پایانی برنامه تلویزیونی «هفت» شب گذشته درباره حواشی فیلم «من
مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی با حضور حجت الاسلام رسایی عضو
شورای پروانه نمایش و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و سید ضیاء
هاشمی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان صحبت شد . در ابتدا حجت الاسلام رسایی با
اشاره به این نکته که مناظره باید با حضور یکی از مسئولین سینمایی صورت می گرفت
گفت: من برای مناظره نیامدم طرف و مخاطب اصلی من ایشان نیستند اشکالات در
حوزه مدیریت سینما است ایشان به دلیل حضور در اتحادیه تهیه کنندگان ازبخش
خصوصی دفاع می کنند و دغدعه هایشان را می شنویم . مسئولین که حوزه فرهنگ در
اختیارشان است باید در این جلسه حضور داشتند . حضورم در این برنامه تنها به
دفاع از حوزه فرهنگ است نمایندگی تشکل یا جریان خاصی نیستم دغدغه شخصی
خودم است .
رسایی: مشکل اصلی سینما سیاستگذاری و آئین نامه هاست/ زمان اجرای بند «میم» وصیت نامه نیست
وی در ادامه گفت: مشکل اصلی ما در حوزه سینما این است که متاسفانه هنوز
هم ا زجهت سیاستگذاری و آئین نامه ها دچار مشکل هستیم. آئین نامه مربوط به
سالها پیش است در حالی که هم خانواده سینما و هم ابزار آن گسترده شدند چرا
هیچ تمهیدی برای تغییر آیین نامه صورت نمی گیرد. نهایت کاری که در حوزه
سینما صورت می گیرد این است که مسئولین فرهنگی منتظرند فیلم ساخته شده و در
نهیات زحمت ممیزی را می کشند صحنه هایی را حذف می کنند. باید برخورد
فرهنگی شود.بند «میم» وصیت نامه امام در حال حاضر که مسئولین فعال هستند
جایز نیست آن در زمانی قابل اجرا است که مسئولین در غفلت باشند اما کمیسیون
فرهنگی، نمایندگان مجلس برنامه می گذارند و ما نمی توانیم بگوییم زمان
اجرای بند «میم» وصیت نامه است .
رسایی: در جلسه شورای نمایش با اکثریت آرا رد شد/ فیلم قصاص را زیر سوال می برد
وی در ادامه توضیح داد: فیلم را سه بار دیدم. به خود آقای جیرانی گفتم به
شرط اصلاحات فیلم خوبی می تواند باشد. در ابتدا به اتفاق آرا در شورای
نمایش رد شد بنده د ر آن جلسه نبودم به دلیل اهمیت موضوع و قصه و سازنده آن
جداگانه فیلم را دیدم در جلسه بعدی گفتم ازنمایش فیلم دفاع می کنم ولی به
شرط . بخشهایی از فیلم باید حذف شود و اسم فیلم عوض شود. سه شخصیت زن مادر
هستند و هیچ یک براساس فرهنگ دینی ، ملی و بومی ما مادر به معنایی که می
پذیریم نیستند. دوستان شورای پروانه نمایش پذیرفتند اصلاحات انجام شود .
فیلم دو خانواده را نشان می دهد که متاسفانه روابط محرم و نامحرم را رعایت
نمی کنند، پایبندی به سبک زندگی اصیل ایرانی و دینی ندارند و در تربیت
فرزند مراقبت نمی کنند. برخی از صحنه ها از جمله سیگار کشیدن و لمس بدن
بازیگر در فیلم است که مشکل اصلی این نیست مشکل اصلی فیلم نتیجه گیری است و
قصاص را زیر سوال می برد. شاید کارگردان تسلط به سینما داشته باشد اما
تسلط به مذهب ندارد و همین امر باعث شده از این امر غفلت شود و چیزی که مد
نظر داشته درنیامده است.
هاشمی: «من مادر هستم» هشداری برای جوانان و خانواده ها
در ادامه بحث سید ضیاءهاشمی گفت :این بحث نظری است درفیلمنامه هر چه
بنویسید به انحاء و نظرات مختلف کارگردان می توان آن را به تصویر کشید. در
خصوص آیین نامه مشکلی نیست باید رعایت شود اما بحث اعتماد به کارگردان است .
هر دوره محکم گرفتیم نتیجه معکوس داشته است. جیرانی و تیمشان با درایت به
سمت به تصویر کشیدن خانواده ای رفته که به سبک غربی زندگی می کند و بی بند و
باری را در آن به خوبی نشان داده وعاقبت آنها را به نمایش می گذارد. این
تبعات برای کشور وجود دارد جمعیتی از این دست باشد. نمایش برخی از صحنه ها
هوشمندانه و از حسن های فیلم است البته نقاط ضعفی هم دارد.
وی در ادامه گفت: ما مظاهر فساد را به ندرت می توانیم نشان دهیم. ما هم
با نمایش شیشه مشروب و سیگار کشیدن مخالفیم اما سبک زندگی غربی را چگونه
باید نشان دهیم با چه ابزاری؟ این فیلم به نظرم هشداری برای خانواده ها و
جوانان است و تاثیرات زندگی غربی و یک شبه ره صدساله رفتن را به خوبی نشان
مید هد.
رسایی در ادامه به اشکالات فیلم در بخش پایان اشاره دارد و گفت: جیرانی
دو خانواده بی بند و بار را نشان میدهد از این جهات اشکالی نیست. بحث در ده
دقیقه پایانی است .
دادگاه محاکمه دختر برگزار می شود، دردادگاه نادر پدر آوا که وکیل است
توضیح می دهد ما جوان بودیم و با سیمین زن مقتول ارتباط داشتم و باعث شد تا
فرزندی سقط شود و او از من گذشت اما امروز او تقاضای قصاص کرده است . با
این دیالوگ ها پدر مقصر معرفی می شود در حالی که دختر مقصر است و باید
تاوان بدهد. اما به بیننده این انتقال می یابد که پدر در جوانی مقصر بوده
ولی امروز دختر تقاص عمل پدر را پس می دهد ظرافت هنر و سینما همین است .
تصویر تاثیرگذار است. بیننده با دختر همذات پنداری می کند در حالی که دختر
تقاص عمل خودش را پس می دهد و پدر هم باید مجازات شود و حکم قصاص صادر می
شود. صحنه های قصاص دختر صحنه های عاطفی است که در ارتباط با مخاطب بسیار
موثر است.
وی درباره نام فیلم هم توضیح داد: براساس فرهنگ رایج دنیا هرکه بچه به
دنیا می آورد مادر است اما مادر در فرهنگ دینی ما سکاندار خانه است که در
فیلم دیده نمی شود در سه شخصیت داستان زنان مشکل دارند و هیچ کجا مادری
دیده نمی شود.
هاشمی درباره نام فیلم توضیح داد: مادر آوا به هیچ وجه مادر نبود و خود
آوا تا نزدیک مرگ هم نام مادرش را صدا می کرد این معنایش این است که
خانواده از هم گسیخته، دختر از استفاده کلمه مادر هم امتناع می کند و
اکراه دارد.
موسوی: «من مادر هستم» اخلاقی ترین فیلم کارنامه کاری من است
در ادامه بحث سید غلامرضا موسوی در ارتباط تلفنی از رسایی برای توضیحات
کامل درباره بند «میم» وصیت نامه تشکر کرده و گفت: جناب رسایی درباره وصیت
نامه امام نکته بسیار خوبی را فرمودند متاسفانه برخی از دوستان قبل
ازاینکه فیلم را ببینند فیلم را ندیده قضاوت می کنند. همانگونه که در
اطلاعیه ذکر شد فیلم ما نه درباره خیانت است، نه درباره زنا و نه درباره
فحشا است. فیلم ما اخلاقی است و یک نوع زندگی غربی و تبعات آن را به چالش
می کشد اینکه ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده هستند من تعجب می کنم
وی در ادامه گفت: متاسفانه برخی تحلیل شخصی خودشان را دارند و بر اساس آن
حکم صادر می کنند .تعبیرها در کار فرهنگی مختلف است و برداشت کار هنری
متفاوت است. باید اینجا بگویم این فیلم اخلاقی ترین فیلم در سابقه تولیدم
است. همه دوستان تشویق می کنند. رضا میرکریمی در یادداشتی نوشته است: من
نفهمیدم چرا با پخش فیلم مخالفند. تراز قانون است من نمی دانم چرا خودشان
را قانون می بینند. با این رفتار سنگ روی سنگ بند نمی شود. حقتان است اطلاع
رسانی کنید اما مردم عاقل و بالغ هستند قیم مابانه با مردم برخورد نکنید
جلیلی : فیلم قابل توقیف و پیگیری قانونی است/ نظام قضایی اسلام را زیر سوال برده است
در ادامه بحث وحید جلیلی کارشناس فرهنگی پشت خط ارتباطی برنامه هفت آمد و
درباره اشکالات حقوقی فیلم توضیح داد: نکات متعددی است که می توان طرح
کرد. این بحث جدی و مهمی است نباید ضایع شود تا این لحظه که رپرتاژ برای
فیلم بود. فیلم را من دیدم به نظرم فیلم از این جهت که نشر اکاذیب می کند و
تصویر دروغین از نظام قانون اسلامی ارایه می دهد قابل توقیف و پیگیری است.
محور درام داستان اعدام دختری است که رابطه نامشروع داشته. طبق ماده
261اولیاء دم قصاص ورثه مقتول است شوهر یا زن نمی تواند برای اجرای قصاص
اقدام کند. از سوی دیگر ماده دویست و بیست و شش قتل نفس صورت گرفته و زنای
محسنه انجام شده و شرعا مهدورالدم است چنین اعدامی نظام قضایی اسلام را زیر
سوال می برد. به عقیده من فیلم اعصاب خوردکنی است و کسانی که به تماشای
فیلم می روند بدانند آوا طبق قانون قضایی اسلام اعدام نشده است.
در ادامه صحبت موسوی به توضیح درباره ماده 261اشاره کرد و گفت: اگر دقت
کنید زن از برادر مقتول وکالت دارد و براساس کینه قبلی و اجازه از برادر
مقتول تقاضای قصاص می کند.
رسایی در ادامه بحث گفت: اگر سازندگان اثر قصد زیر سوال بردن قصاص را
ندارند اما این در فیلم دیده می شود من در شورا هم گفتم فیلم باید در قسمت
دادگاه تمام شود زیرا در قسمت پایانی قصاص زیر سوال می رود. از سوی دیگر
فیلم مشکل اعتقادی دارد مردم به ما اعتماد دارند دراینجا باید حاکمیت محکم
وارد شود. اشکال اصلی من به دوستان است چرا برای این که هنرمند دلش می
خواهد اینگونه فیلمش ساخته شود مجوز اکران می دهید. فیلم شروع اش با
روانپزشک است و پایان هم همین طور است خانم چرا به روانپزشک مراجعه کرده
چون قصاص انجام داده است و درگیر عذاب وجدان است . در دیالوگ فیلم است تو
دچار کابوس وحشتناکی شدی و باید در بیمارستان بستری شود. قصاص باعث مشکلات
روحی روانی برای فرد شده است.
سید ضیاء هاشمی در پاسخ به مسئله مطرح شده گفت :زن پریشان از قصاص نیست
به خاطر بچه ناراحت است بیننده متوجه می شود که زن قصاص را به دلیل کینه
انجام می دهد.
غلامرضا موسوی در ادامه بحث به دو نکته اشاره کرد و گفت: آقای رسایی
اشاره دارند چرا نزد روانپزشک می رود منطق درست است به دلیل اینکه انتقام
شخصی بوده و از وکالت برادربرای انتقام استفاده کرده است انتقام او را دچار
عذاب وجدان کرده است . در فیلم اشاره می شود که زن وکالت از برادر دارد پس
به لحاظ قانونی می تواند حکم قصاص را تقاضا کند.
جلیلی: سناریوی سینمای ایران را چه کسی می نویسد
وحید جلیلی در ادامه بحث به کارنامه جیرانی اشاره کرد و گفت: بحث من
فرهنگی است. فریدون جیرانی کارگردان فیلم های «پارک وی»، «آب و آتش»،
«سالاد فصل» است که در همه فیلم ها سبک خود را پی گرفته است . با سرمایه
سازمان تبلیغات اسلامی «آب و آتش» را ساخت . من تنها دو شب است که از ممنوع
التصویر از تلویزیون خارج شدم اما ایشان در همان زمان 400 ساعت آنتن زنده
در اختیار داشتند. ما در بحث فیلمنامه نویسی شخصیت پردازی خاکستری داریم
یعنی افراد نباید سفید یا سیاه مطلق باشند. الان اتفاقی که صورت گرفته
فیلمنامه سینما ی ایران را چه کسی می نویسد که تصویر سیاه از ایران و
ایرانی ارایه می کند و حاصلش می شود این گونه فیلم ها و فیلم «یک خانواده
محترم» از کی تصویرنظام قضایی جمهوری اسلامی توسط فیلمنامه نویس و کارگردان
اینگونه نمایش داده می شود. این فیلم به دلیل نشر اکاذیب قانون مجازات
اسلامی قابل پیگرد است.
مسئولین فرهنگی ما چه می کنند.آقای جیرانی با این تفکرات و کارنامه آنتن
زنده رسانه ملی را در اختیار داشت اما اگر چند حزب اللهی صحبت و اظهار نظر
کنند اینها متهم به دیکتاتور و خفقان می شوند.
رسایی: اعتراضات طبیعی است اما جای اقدامات عملی نیست
عضو شورای نمایش در ادامه بحث گفت: اعتراض به فیلم طبیعی است، این موضع
گیری ها از جمله موضع ائمه جمعه تشکل ها ، انصار حز بالله طبیعی است. این
افراد حساسیت دارند و شمشیرهای نظام هستند اما در شرایط فعلی اقدامات عملی
جایش نیست . وقتی هنرپیشه قلاده طلا راکتک می زنند نباید اعتراض کرد آن هم
هنرمند است چرا باید زیر باد کتک برود و برخی صداها رانمی شنویم. مشکل
اینجاست چرا امثال جلیلی اینگونه باید پشت آنتن صحبت کند ایشان دل پری
دارند در حالی که هزینه های انقلاب روی دوش اینهاست برخورد بافتنه بر دوش
اینهاست
عظیمی: آئین نامه جدید آماده است
عظیمی میرآبادی در پایان برنامه گفت: آئین نامه جدید شورا آماده شده است
نگرانی ها مرتفع می شود. سینما یک هنر صنعت سهل و ممتنع است اما علم
پیچیده ای است که فرآیند جواب میدهد کلیت فیلم چه تاثیری می گذارد.