ایوب پیامبر بابازی فرج الله سلحشور
در
کنار فعالیت های فرج الله سلحشور که تمرکز خود را به نمایشی کردن داستان
های قرآنی گذاشته بود، داوود میر باقری با سریال امام علی (ع)پا به میدان
گذاشت . سریالی که آنقدر مورد توجه قرار گرفت که رسما سینمای تاریخی را به
دو بخش تقسیم کرد: قبل از سریال امام علی (ع) وپس از آن.
در سریال امام علی (ع)چهره ای از امیر المومنین (ع) نمی بینیم و محوریت با مالک اشتر نخعی سردار سپاه امیر المونین است.
مالک اشتر از همان سالها در اذهان مردم نقش بست . مالک اشتری که مردم با چهره داریوش ارجمند می شناختند.!ومی شناسند!!
یعنی چهره ذهنی مالک اشتر که قبل از آن در ذهن هر فرد ی به نوعی خاص و منحصر به فرد بود به داریوش ارجمند منحصر شد .
کما اینکه خود وی در مصاحبه ای می گوید: چندین بار مرا به نام مالک اشتر در خیابان ها و معابر صدا کرده اند."
فعالیت تلوزیون در کار های دینی با مردان آنجلس (فرج الله سلحشور)و تنها ترین سردار ادامه یافت . "کاری از مهدی فخیم زاده. "
اما
انچه در تمام این تولیدات مشخص است این است که این کارها علیرغم وفادرا
بودن فراوان به تاریخ، تابع ذهنیت وشخصیت کارگردان هستند ومخاطب، شخصیتی از
چهره تاریخی خود می بیند که کارگردان به عنوان "مولف "اثر ساخته است.
در هیچ کدام از این دو کار چهره ای از معصوم(ع) نداریم .
در ولایت عشق ،جسم حقیقی امام (ع) به نمایش در می آید و فقط صورت مبارک امام هشتم (ع) نورانی است.
پس
از ولایت عشق ،یوسف پیامبر در صداو سیما پخش شد. سریالی که علیرغم استقبال
قابل توجه عموم مردم دوباره سوالی را در اذهان مردم مطرح کرد:"نمایش چهره
معصومین به چه قیمتی؟وبه چه طریقی؟آیابرای قوت اثر یک کارگردان و مطرح شدن و
قدرت قصه اش مجازیم چهره معصوم(ع) را نشان دهیم؟؟!!"
مصطفی زمانی پس سریال یوسف پیامبر
آیاحق داریم تصور شخصی هرکس از پیامبری بزرگ چون یوسف(ع) را در چهره مصطفی زمانی حصر کنیم.
کسی که پس از یوسف پیامبر در انواع و اقسام نقش ها بازی کرد!
در
آخرین ساخته داوود میر باقری"مختار نامه دوباره بحث نمایش چهره حضرت
اباالفضل(ع)مطرح شد. حتی سکانس های مربوط به سردار تشنه لب حسین (ع) هم
گرفته شد و همینطور لحظات مربوط به شهادتش،که البته این روزها متاسفانه به
طرز نامشخصی در فضای مجازی پخش شد.
صحنه ای از واقعه عاشورا در سریال مختارنامه
امید زندگانی درنقش مسلم ابن عقیل(ع)درمختارنامه
تلویزیون
می رفت تادر یک اقدام ناشیانه چهره ابا الفضل العباس (ع)را همچون یوسف (ع)
نمایش دهد که با اقدام هوشیارانه مراجع تقلید از این کار جلو گیری شد.
یک سال پس از پایان مختارنامه بود که
عبدالرضا درویش سازنده فیلم سینمایی"دوئل "که تنها ویژگی اش جلوه های ویژه
اش بود بدون برخورداری از روح دفاع مقدس، این بار امده بود تا حادثه کربلا
را در جلوه های ویژه اش خلاصه کند.
واتفاق بد تر اینکه چهره دو سردار بزرگ دشت سوزان کربلا به نمایش درآید"ابالفضل العباس(ع)وحضرت علی اکبر(ع).و دوباره نگرانی.
و
دوباره این سوال که آیا حاضریم چهره ابالفضل العباس (ع)و حضرت علی اکبر
(ع)را همچون یوسف(ع)ومالک وایوب(ع)ومسلم(ع)منحصر درچهره ای خاص کنیم. برای
اینکه فیلم پرده ها را تسخیر و جیب تهیه کننده اش را پر کند!
بازیگران این دو نقش پس از رستاخیز به دنبال چه کاری خواهند رفت؟
صحنه ای از فیلم رستاخیزامام حسین(ع)درحال سخنرانی برای مردم مکه
صحنه ای از واقعه کربلا در فیلم روز رستاخیز