به گزارش 598 به نقل از فارس، سردار محمدرضا نقدی امروز در همایش اقتصاد
مقاومتی اظهار داشت: تحمیل جنگ به ایران باعث شد، تا به قویترین نیروی
نظامی منطقه و یکی از برترین نیروهای نظامی دنیا تبدیل شویم و در واقع
صنایع دفاعی مدیون موشکباران است.
وی با بیان اینکه فناوری تولید
بنزین را از سال 70 در اختیار داریم، افزود: تولید بنزین در کشور عملی نشده
بود، تا اینکه تحریم بنزین اتفاق افتاد و همین مسئله باعث خودکفایی ایران
در تولید بنزین شد.
نقدی با اشاره به اینکه تحریم اقتصادی یک فرصت است، نه یک تهدید اظهار داشت: باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم.
رئیس
سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جملهای که با مضمون «جهاد دیروز، دفاع
نظامی. جهان امروز، دفاع اقتصادی» که بر روی بیلبوردی در سالن همایش نوشته
شده بود، گفت: این جمله باید اصلاح شود، زیرا جهاد امروز ما دفاعی نیست،
بلکه یک جهاد تهاجمی است و اقتصاد مقاومتی به معنی دفاعی بودن نیست.
نقدی
با بیان اینکه در عرصه اقتصادی تمام مؤلفههای اصلی یک اقتصاد پیشرو را در
اختیار داریم، ادامه داد: به جز صنایع خیلی پیشرفته مانند مریخ پیما، در
ساخت خودرو، هواپیما، رادار و سایر صنایع، دانش فنی قابل تحصیل است.
رئیس
سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: هم دولت و هم مردم ایران از ثروت خوبی
برخوردار هستند که عرضه 10 میلیون قطعه سکه در طول 40 روز توسط بانک مرکزی
در زمستان سال گذشته نمونه این مسئله است.
به گفته وی، تمام
مؤلفههای اقتصاد مولد در ایران وجود دارد، اما در بحث اقتصاد مقاومتی با
دو گیر مهم شامل فرهنگ و مدیریت روبرو هستیم.
نقدی با تأکید بر لزوم
استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود در کشور گفت: ناوی که توسط ارتش ساخته
شد، برای تأمین گیربکس آن نیازمند واردات از کشورهای اروپایی بودیم که به
یک کشور اروپایی اعتماد شده بود، اما وقتی تمام قطعات سوار شد، به ما گفتند
که تحریم هستید و گیربکس را تحویل ندادند.
وی ادامه داد: در آن زمان متوجه شدند که توان تولید این گیربکس در کشور وجود دارد و یک صنعتگر اصفهانی توانست آن را تولید کند.
*دسترسی به یک فناوری در زیر پله تبریز
رئیس
سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در مورد جوش بین شیشه و فلز در باطریهای
هوا فضا نیز توانستیم، این فناوری را در یک کارگاه زیر پلهای در تبریز
پیدا کنیم.
نقدی توضیح داد: ممکن است تولید یک قطعه خودرو اقتصادی
نباشد ولی زمانی که این قطعه در همه خودروها مورد استفاده قرار گیرد، به
تولید انبوه میرسد و تولید آن اقتصادی خواهد بود.
وی ظرفیتهای
علمی را یکی از مهمترین ظرفیتهای موجود در کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه
خیلی کم از این ظرفیت بهره گرفته میشود و حدود 90 درصد از پایاننامههای
دانشجویی موضوعشان مسائلی است که مورد نیاز ما نیست و حتی ممکن است مشکل
هواپیماهای بدون سرنشین یا موشکهای دشمن را برطرف کند.
وی افزود:
چرا باید هنوز هم خودروهای ما توسط خارجیها طراحی شوند و به آنها سرانه
پرداخت کنیم، در حالی که قابلیت طراحی خودرو در کشور وجود دارد اما هنوز
شکوفا نشده است.
وی تأکید کرد: باید از پایاننامه و تحقیق استادان
دانشگاه برای تأمین نیاز کشور استفاده شود و در حال حاضر با این مشکل روبرو
هستیم که طراحی و مالکیت معنوی در شرکتهای خودروساز به ما تعلق ندارد.
نقدی
از مدیران شرکتهای خودروساز خواست تا صورت مسئلههایی برای دانشجویان در
جهت بهبود کیفیت خودروها طراحی کنند و بر اساس آن دانشگاه به تحقیق و پژوهش
در مورد نیاز بخش صنعت بپردازد و صنعتگران نیز مبالغی را به دانشجویان
پرداخت کنند.
وی با این اینکه بسیج کارگری باید محور این برنامهها
باشد، گفت: سالانه 64 میلیون دلار واردات رسمی و 20 میلیارد دلار واردات
غیررسمی به کشور صورت میگیرد که اگر 30 تا 40 میلیارد دلار آن متوقف شود،
هیچ اتفاقی نمیافتد.
وی واردات (کالای ساخته شده) را به معنی بیکاری کارگران دانست و گفت: باید تا جایی که امکان دارد در مقابل واردات مقاومت کنیم.
نقدی
با انتقاد از وابستگی کشور به استانداردهای اروپایی گفت: این استانداردها
مطابق با شرایط فرهنگی و نیازهای اجتماعی آن کشورها تدوین شده که ما نباید
تابع آنها باشیم و باید نیازهای خودمان را تأمین کنیم.