به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» فعالیت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی با نام اختصاری «شاپرک» در چهاردهم مرداد ماه سال جاری افتتاح شد.
این سامانه با هدف تحول اساسی در صنعت پرداخت الکترونیک کشور، کنترل و نظارت متمرکز بر شبکه پرداخت کشور و گسترش بازار ابزارهای کارتی، خدمات پرداخت را تسهیل کند.
در واقع شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات الکترونیک(PSP) بوده و استانداردسازی پرداختهای کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت، باز توزیع سرمایهگذاریهای انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانهها از مزایای آن ذکر شده است.
اما ظاهراً این شبکه با ارائه بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی با مشکلاتی مواجه شده است.
یک مدیر شبکه بانکی در اینباره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به برنامه بانک مرکزی در حال حاضر تمام پرداختها و مبادلات بانکی مشتریان بانکی در قالب شبکه «شاپرک» صورت میگیرد.
وی افزود: در واقع با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی تمامی پرداختهای کارت به کارت یا حواله تنها در 7 زمان مشخص از شبانهروز به حساب مقصد واریز شده و امکان انتقال آنی وجوه وجود ندارد.
بازه زمانی انتقال کارتی وجوه | زمان آغاز واریز وجوه به حساب مقصد |
از ساعت 18 روز قبل تا 4 صبح | ساعت 6 و 5 دقیقه صبح |
4 تا 8 صبح | ساعت 9 و 35 دقیقه |
8 تا 10 صبح | ساعت 11 و 35 دقیقه |
10 تا 12 ظهر | ساعت 13 و 35 دقیقه |
12 تا 14 | ساعت 15 و 35 دقیقه |
14 تا 16.30 | ساعت 18 و 5 دقیقه |
16.30 تا 18 | ساعت 20 و 5 دقیقه |
این مسئله موجب نارضایتی مردم شده زیرا علاوه بر نبود امکان انتقال آنی وجوه، خرید و فروش کالا را با مشکل مواجه کرده و عدم اطمینان را به دنبال داشته است.
به نظر میرسد مسئله به وجود آمده در این شبکه خلاف فلسفه وجودی ایجاد این شبکه برای تسهیل و ایجاد تحول در پرداخت الکترونیکی است و بانک مرکزی برای راهاندازی این شبکه به دلیل اهمیت و حساسیت بالای آن باید تمام جوانب را از لحاظ فنی و امکان سنجی اجرا مورد بررسی کامل قرار میداد تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.