کد خبر: ۹۵۷۵۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۷ آذر ۱۳۹۱
رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت:‌ ایران با اعتراض به نقض حریم هوایی و دریایی ایران توسط آمریکا، اعلام کرد در صورت تکرار این اقدام دیگر به آنها هشدار نمی دهد و با متجاوز برخورد خواهد کرد.

محمداسماعیل کوثری در واکنش به اقدامات غیر قانونی و تحریک‌آمیز آمریکا در خلیج فارس به خبرنگار پارلمانی فارس گفت: نیروی دریایی آمریکا از گذشته برای خود این حق را قائل بود بدون هیچ حد و مرزی در منطقه حضور داشته باشد.

وی افزود: آنها که عمدتاً در قالب ناوهای هواپیمابر در منطقه حضور دارند، مایل بودند با هر وسیله‌ هوایی یا دریایی در هر کجا خواستند حضور یابند و کسی مانع حضور و عبور و مرور آنها نشود.

رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت: از اوایل دهه 80 و از سال 2001 به بعد، نیروی دریایی سپاه با حضور در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز با همه شناوهای جنگی و غیر جنگی به منظور اعلام وضعیت جدید عبور و مرور ارتباط برقرار کرد.

کوثری افزود: نیروهای سپاه به خصوص از سال 88 که وارد محدوده دریایی عمان شدند، در ارتباط بی‌سیم با شناورها از ‌آنها خواستند که بر اساس شرایط جدید تردد کنند و از آن به بعد ما تخلفات دریایی نمی بینیم.

وی ادامه داد: گر چه پیشتر تخلفات هوایی به صورت‌های مختلفی ثبت نشده بود اما در دو سال اخیر و پس از شناسایی هواپیماهای شناسایی به خصوص پرنده‌های بدون سرنشین آمریکا و ناتو، پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

«جمهوری اسلامی ضمن هشدار در این زمینه، یکی دو تا هواپیمای آمریکا و ناتو را مجبور به فرود کرد تا به دنیا اعلام کنیم که آنها حریم هوایی و دریایی ایران را نقض می کنند.»

رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت: پس از نقض اخیر حریم مرزی دریایی کشورمان از طریق هوا که مسبوق به سابقه بوده، ایران به سازمان ملل شکایت کرد تا از این طریق دنیا را در جریان تخلفات آمریکایی‌ها قرار دهد.

کوثری افزود: از سوی دیگر با این اقدام به آمریکایی‌ها گوشزد کردیم که وارد حریم آب‌های جمهوری اسلامی نشوند و فقط در محدوده آبی بین المللی و کشورهای جنوب که با آنها هم‌پیمان هستند، تردد کنند.

وی تصریح کرد: ایران با این کار اعلام کرد در مرحله اول به آمریکا تذکر می دهد و گوشزد می کند که وارد محدوده‌ای نشوند که حضورشان در آن محدوده خلاف قانون است که در صورت تکرار این موضوع، مانند این دفعه هشدار داده نشده و با آنها برخورد خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: سازمان ملل باید مراتب اعتراض ایران به نقض حریم کشورمان را به آمریکا و کشورهای منطقه ابلاغ کند و از آنها بخواهد که حریم ایران را رعایت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها