کد خبر: ۹۵۷۴۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۰۷ آذر ۱۳۹۱
دبیر فدراسیون فوتبال گفت: اگر از دایی و قلعه‌نویی حمایت می‌شد اکنون تیم ملی قوی داشتیم.

*به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون فوتبال کمتر اهل گفت و گو با رسانه‌هاست و بیشتر دوست دارد در عرصه فوتبال عمل کند تا حرف بزند. می گوید بیان صحبتی که مشکلی از فوتبال حل نمی کند در رسانه ها فایده ای ندارد.

مصاحبه با او بسیار دشوار است، هر کلمه را با تامل و تفکر بیان می کند زیرا دوست ندارد با کلامش کسی را برنجاند. اهالی فوتبال او را مرد قدرتمند فدراسیون می دانند. 

 فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر و پس از شکست برابر ازبکستان و حذف تیم جوانان در رقابت های آسیایی زیر فشار منتقدان فوتبال قرار گرفته است. با این حال اعلام 3+1 سهمیه برای باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و انتخاب فدراسیون در 6 بخش بهترین های قاره از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا کمی از این فشارها کاست. هرچند برخی انگ تبانی به فدراسیون فوتبال برای کسب این عناوین را می زنند. مهدی محمد نبی گفت و گویی صریح و بی پرده با خبرگزاری فارس انجام داده که متن آن را می خوانید:

*دروغ نباید بگوییم حجم کاری فدراسیون کنونی در فدراسیون های قبلی وجود نداشته

فارس: از عملکرد فدراسیون فوتبال رضایت دارید؟

فدراسیون یک سری وظایف ذاتی دارد که با توجه به ماموریت هیئت رئیسه فدراسیون و بر اساس برنامه عملیاتی که در مجمع مصوب شده، فعالیت می‌کند. بخشی از این فعالیت ها برمی‌گردد به کارهای جاری فدارسیون که شامل فعالیت همه کمیته‌ها می‌شود. بخشی به هدف‌گذاری فدارسیون که برای سال‌های آتی است که بیشتر سرمایه گذاری و توسعه در تیم‌های پایه است. همچنین آموزش در بخش داوری، مربیان، ‌مدیران بخش دیگر فعالیت مربوط به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیاست و تیم‌های حاضر در لیگ برتر و بخشی مربوط به آکادمی است. در بخش های مربوط به حوزه پزشکی، حوزه فرهنگی و حضور در کرسی‌های بین‌المللی هم فعالیت می کند. اینها وظایفی است که همه انجام می شود. بخش دیگری از فعالیت‌ها مربوط به چشم انداز فدراسیون است که باید به چشم انداز 1404 برسیم.

فارس: این فدراسیون چقدر به ایده آل‌ها نزدیک است؟

شاید بیش از 90 سال است که از تاسیس فدراسیون می گذرد. ما قبل از انقلاب یک بار به جام جهانی رفتیم بعد از انقلاب دو بار به مسابقات جام جهانی راه پیدا کردیم. تیم‌های پایه‌ای که بعد از انقلاب و مخصوصا در دهه 80 به بعد در فدراسیون شکل گرفته نشان می‌دهد پشت آن فکر و برنامه بوده و در فوتبال پایه خوب کار کردیم. یک موقع باشگاه‌های ما با استانداردهای بین‌المللی آشنا نبودند و اکنون آشنا شدند. وقتی میزبان یا میهمان هستند می‌دانند چه باید بکنند. به لحاظ سخت افزاری چه کارهایی باید انجام دهند. به لحاظ حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا چه فاکتورهایی را باید داشته باشند و اساسا باشگاه‌های ما در حال رسیدن از تیمداری به باشگاهداری هستند و این دوران گذار را باید طی کنند. در این دوره انتقال حتما باید کمک‌های ویژه‌ای به آنها شود، یعنی باشگاه‌ها باید طبق الزامات AFC خصوصی اداره شوند باید بستر لازم را برای آن آماده کنیم. جلساتی با وزارت ورزش و جوانان در این خصوص داشتیم. جلسات خوبی را با باشگاه‌ها و کمیته تربیت بدنی مجلس داشتیم که باید این اتفاقات بیفتد اما همه این حجم کاری در گذشته نبوده و اساسا در این چند سال این حجم کاری روی دوش این فدراسیون افتاده است. ما نمی‌گوییم در فدراسیون‌های قبل کاری انجام نشده. شروعی بوده ولی این شروع نواقص بسیاری داشته و خودمان را نباید گول بزنیم و دروغ هم نباید بگوییم. مدارک و مستنداتش موجود است. این فدراسیون باید طی این دوره سخت تمامی توانش را به طور شبانه‌روزی در خدمت داشته باشد تا بتواند وظایف ذاتی خودش را انجام دهد. اگرچه رسانه‌ها می‌توانند با انتقادهای سازنده در این مسیر به ما کمک کنند و اهالی ورزش هم صبوری کنند تا این اتفاقات بیفتد. وگرنه این اتفاقات یک شبه سرانجامی نخواهد داشت و کار گلخانه‌ای هم به هیچ وجه جواب نمی‌دهد. چه در نظام باشگاه داری و چه در فدراسیون.

* فدراسیون چه کاری باید می کرده که نکرده؟

فارس: با وجود حجم کاری که می گویید این فدراسیون دارد شاهد انتقادات بسیاری به این فدارسیون هستیم. شاید هم دلایل اصلی نتایج تیم ملی بزرگسال و جوانان باشد. این انتقادات را چقدر مغرضانه یا منصفانه می‌دانید؟

بخشی از آن جزو مطالبات جامعه است که این مطالبات جامعه مربوط به این دوره نیست مربوط به دوره‌های قبل هم هست. هر ایرانی دوست دارد گل فعالیت فدراسیون که تیم ملی است، موفق شود، به جام جهانی راه پیدا کند. این انتظار درستی است ولی آیا باید ببینیم این فدراسیون در این بخش چه کار باید می‌کرده که نکرده است. ما بهترین مربی خارجی را آورده‌ایم. مربی که در تمامی برنامه‌های ورزشی تلویزیونی و کارشناسان ورزشی و مسئولان قبلی و فعلی فدارسیون آن را تائید کردند و از حضور کی‌روش در تیم ملی حمایت کردند. پس نشان می‌دهد فدراسیون در این بخش کوتاهی نکرده است. بخش دیگر مربوط به پشتیبانی است که با توجه به منابع مالی محدودی که داریم با این حال سعی کرده‌ایم تیم ملی در اولویت قرار بگیرد شاید از فعالیت‌های دیگرمان مجبور شده‌ایم کم کنیم. اما برای فعالیت تیم ملی تامین اعتبار کرده‌ایم.

* پشتوانه خوبی برای تیم ملی بزرگسال ایجاد کرده ایم

فارس: در مورد تیم‌های پایه چطور؟

ما 17-18 تیم ملی در رده‌های مختلف و همچنین آقایان و بانوان فوتبال ساحلی،‌فوتسال و فوتبال داریم که اینها را باید اداره کنیم. موفقیت‌های خوبی در رده‌های سنی پایه داشته‌ایم که مشخص است. در مورد تیم ملی جوانان هم لازم است بگویم مجموعه کادر فنی و بازیکنان تیم ملی جوانان زحمت خود را کشیده‌اند. شاید در 15-16 سال اخیر یک بار آن هم زمانی که در ایران میزبان مسابقات نهایی جوانان آسیا بودیم توانسته‌ایم به جام جهانی برویم. آن موقع هم مهدی مناجاتی سرمربی تیم بودند که بسیار زحمت کشیدند و تیم را در آن مقطع هدایت کرد و به جام جهانی برد. ولی در سایر دوره‌ها ما حتی از مرحله گروهی هم بالا نیامدیم در صورتی که در این دوره از فدراسیون در این سه نوبتی که باید در رقابت‌ها حاضر می‌شدیم تا مرحله یک هشتم صعود کردیم. یعنی از مرحله گروهی صعود کردیم ولی در مرحله پلی آف متاسفانه حذف شدیم. دیدگاه این است که برای گذر از یک شانزدهم در مسابقات آتی برنامه‌ای داشته باشیم و از این مرحله هم صعود کنیم و اساسا فکر می‌کنیم در معرفی بازیکنان خوب ملی در رده‌های سنی مختلف موفق عمل کردیم که پشتوانه خوبی برای تیم ملی بزرگسالان خواهند بود.

*نمی توانیم بگوییم تمام انتقادها درست نیست

فارس: در مورد تیم ملی جوانان بیشتر انتقادات در مورد انتخاب اکبر محمدی به عنوان سرمربی بود و می‌گفتند او با رابطه انتخاب شده است.

حق نداریم بگوییم تمامی انتقاداتی که می‌شود درست نیست باید قبول کنیم که بخشی از انتقادات درست است و از روی دلسوزی انجام می‌شود. بنابراین منتقد مثبت به جریان فوتبال کمک می‌کند. در مورد اینکه چرا از او دوباره در این رده استفاده شد، باید بگویم کمیته جوانان افرادی هستند که جزو اهالی فوتبال بوده و هستند. آنها در آن زمان به این جمع بندی رسیدند که اکبر محمدی تلاشش را در آن دوره از مسابقات داشته و به دلیل صغر سنی که در آن دوره از مسابقات نوجوانان شاهد بودیم تیم‌هایی مثل کره شمالی و سایر تیم‌ها بازیکن صغر سنی داشتند اما ما تیم پاکی داشتیم که به لحاظ سنی نتوانست به مرحله بالاتر صعود کند. در صورتی که تیم‌های دیگر با کلک زدن و صغر سن و بد اخلاقی در فوتبال و ناجوانمردانه باعث حذف تیم ما شدند. پس اینجا تقصیر مستقیم متوجه سرمربی تیم ملی ما نبود. محمدی فردی تحصیلکرده و جوان است که فدراسیون روی جوانان سرمایه گذاری کرده است. البته ضرب المثلی در فارسی داریم که «آزموده را آزمودن خطاست». در این بخش هم وقتی تجزیه تحلیل می‌کنیم با یک سری مستندات و همچنین از نظر فنی بررسی‌هایی انجام شده که بررسی‌هایی که در آن مقطع کمیته‌های ملی و جوانان داشتند به این نتیجه رسیدند که سرمایه گذاری بیهوده‌ای را در خصوص اکبر محمدی انجام ندادند و این سرمایه گذاری در آینده جواب خواهد داد. به همین دلیل او به تیم جوانان آمد و علی دوستی‌مهر در تیم‌های پایه بسیار خوب عمل کرد و سکاندار تیم نوجوانان شد. در این مدت هم مذاکراتی با مربیان بسیار خوبی داشتیم که مربیان مطرح داخلی بودند اما آنها به دلیل آنکه اعتقاد داشتند در رده‌های بالاتر جوانان می‌توانند مربیگری کنند این پیشنهاد را نپذیرفتند. ضمن اینکه از نظر دستمزد رقم‌های بالایی می‌خواستند. ارقامی که در لیگ برتر دریافت می‌کنند اما تیم ملی جوانان هم نمی‌توانست بدون مربی باشد و سرمایه‌گذاری که روی این کار انجام شد، همه شاهد آن بودیم که تیم ملی جوانان در مرحله مقدماتی بسیار خوب عمل کرد. در دوره نهایی که در امارات بود سه بازی قابل قبول ارائه کرد و در بازی چهارم به هر دلیلی موفق نشد که عدم موفقیت هم دلایلش را در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون اعلام کرد که یکی از دلایلش این بود که 7 بازیکن تیم جوانان،‌ تجربه بین‌المللی نداشتند و بخشی از ناکامی به این مسئله برمی‌گشت ضمن اینکه نیمکت تیم ملی هم ظرفیت خوبی نداشته است.

* اما در جلسه هیئت رئیسه فریدون معینی و اکبر محمدی استعفا کردند که نشان می‌دهد انتخاب اکبر محمدی انتخاب درستی نبود.

کمیته جوانان یا تیم ملی جوانان زحمت زیادی کشیدند و می‌توانند برای فدراسیون کمک خوبی باشند و همیشه هم خالصانه در خدمت فدراسیون بوده‌اند اما خودشان به خاطر خستگی و بخشی از تالماتی که داشتند فضای فعلی را در این دیدند که به کارشان ادامه ندهند. ما هم نمی‌توانیم اجبار کنیم که کار کنند.

*حاشیه های لیگ به تیم ملی فوتسال رخنه کرد

فارس: تیم ملی فوتسال ‌ما نیز ناکام ماند؟

تیم ملی فوتسال ما به دلیل حاشیه‌هایی که در لیگ کشور در فصل قبل به وجود آمد و این حاشیه‌ها به تیم ملی هم رخنه کرد، با مشکل مواجه شد. تیم ملی فوتسال در سه دوره جام جهانی حضور داشت لازم به ذکر است که تیم ملی ما به مرحله یک هشتم رسیده است و هنوز در رده بندی فیفا تیم هفتم جهان هستیم و این نشان دهنده آن است که در فوتسال عقب‌گرد نداشتیم ولی باید تلاش کنیم از این مرحله هم در دوره‌های آتی رد شده و به مرحله بالاتر برسیم و باید تلاش خودمان را بکنیم.

* فدراسیون کارمند کسی نیست و دستور نمی گیرد

فارس: برخی از مدیران باشگاه‌ها معتقدند علی کفاشیان یا باید اصلاحات در فدراسیون را بپذیرد و یا استعفا دهد و یا اینکه مجمع او را برکنار می‌کند. نظر شما در این مورد چیست؟

فدراسیون هیئت رئیسه دارد و تصمیماتی که هیئت رئیسه می‌گیرد قطعا به نفع هیئت رئیسه نیست به نفع فوتبال کشور است. اعتقادمان این است که تصمیمات در درون هیئت رئیسه گرفته می‌شود و هر تصمیمی که هیئت رئیسه می‌گیرد آن بخشی که قابل اجرا باشد، اجرا می‌کند. آن بخشی که مشورتی است مشورت می‌شود و بخشی هم که در واقع غیر قابل بررسی است، بررسی نمی‌شود. این نظراتی است که افرادی بیرون از فدراسیون داده‌اند و انشاءالله که از روی دلسوزی است و به خاطر رسیدن به مسائلی که مدنظرشان است، نیست. ما هم تا زمانی که مجمع و هیئت رئیسه داریم، با توجه به وظایف فدراسیون کارمان را انجام می‌دهیم و تا زمانی که امانتدار هستیم این کار را می‌کنیم. قاعدتا تندروی و صحبت‌هایی که سرگشاده است و کمکی به فوتبال نمی‌کند باید از ذهن‌مان خارج کنیم. انتقاد سازنده اشکالی ندارد اما دستور را از ناحیه اشخاص را قبول نمی‌کنیم. برخی اشخاص تصور می‌کنند فدراسیون کارمند آنها است این طور نیست. فدراسیون هیئت رئیسه دارد. هیئت رئیسه می‌تواند تصمیم گیرنده باشد.

*جلسه مشترکی با کی روش خواهیم داشت

فارس: یکی از انتقاداتی که به فدراسیون می‌شود این است که کی‌روش بر فدراسیون حاکم است و هر تصمیمی که بخواهد می‌گیرد و فدراسیون اجرا می‌کند. در این مورد چه صحبتی دارید؟

این موضوع در هیئت رئیسه اتفاقا مطرح شد و به هر صورت در این جلسه کفاشیان توضیحاتی داد. قاعدتا هیئت رئیسه برای آنکه برنامه‌های آینده کی‌روش را داشته باشد قرار شد جلسه مشترکی با کی‌روش داشته باشند تا نقطه نظرات و برنامه‌های او را برای تیم ملی بدانند و در این بخش هم کمیته فنی و توسعه فدراسیون آقای محصص باید بیشتر فعال باشند تا بتوانیم جمع بندی خوبی در خصوص تیم بزرگسالان داشته باشیم.

*رسانه ها باید خط قرمز داشته باشند

فارس: این روزها شاهد اتفاقات ناخوشایندی در داوری هستیم و برخی از اعضای کمیته داوران و داوران بازنشسته علیه یکدیگر مصاحبه می‌کنند و یکدیگر را تهدید به افشاگری می‌کنند چرا چنین فضایی به وجود آمده است؟

چرایی این مسئله را باید از خودشان بپرسید اما در هیئت رئیسه مصوب کردیم که خانواده فوتبال چه بخش داوری، چه بخش باشگاه‌ها، مربیان، بازیکنان، مسائل خود را در خانواده خودشان حل کنند. بخشی از این فضا متاسفانه به خاطر عملکرد برخی رسانه‌ها است که در تقویت این فضا تلاش می‌کنند. آنها نیز باید فعالیت‌شان را تعدیل کنند. ما هم در این طرف مسائل را تعدیل کرده‌ایم و گفته‌ایم که باید حرمت یکدیگر را حفظ کنید اما رسانه‌ها هم باید بهتر عمل کنند. البته آنها می‌خواهند خوراک داشته باشند و برنامه‌های چالشی و انتقادی داشته باشند که مخاطب را جذب کند. آنها نیز وظایفی دارند اما باید فکر کنیم این وظایف ما تا چه حدی است. باید برای وظایف خود خط قرمزی قائل شویم. برای اینکه وظایف خودمان را خوب جلوه دهیم نمی‌شود از این خط قرمز عبور کنیم. پس باید خط قرمز داشته باشیم تا این احترام و تعامل بین اهالی ورزش از بین نرود.

فارس: اما داور فعالی مثل سعید مظفری‌زاده نیز از فدراسیون انتقاد کرده که حمایتی از داوران نمی‌شود حتی در قبال اتهام تبانی که به فدراسیون زده می‌شود؟

من نمی‌دانم دقیقا او چه صحبت‌هایی انجام داده اما او زیرمجموعه داوری فدراسیون است و نقطه نظراتش را باید به مجموعه کمیته داوران بدهد. البته می‌دانیم داوری شغل بسیار سختی است و اگر خودمان را جای آنها بگذاریم شاید نتوانیم 10 دقیقه در استادیومی که بیش از 40-50 هزار نفر تماشاگر دارد، قضاوت کنیم. همان طور که داوران ما تحت فشار قرار می‌گیرند و از برخی رفتارها ناراحتند باید قبول کنیم بازیکنان آن تیم‌ها نیز از سوی تماشاگرانشان تحت فشار هستند و اشتباهاتی از سوی آنها سر می‌زند که عمدی نیست. اگر عمدی باشد فدراسیون با آن برخورد می‌کند و برایش فرقی نمی‌کند چه کسی این کار را انجام داده. در مدت اخیر هم جرایمی را برای خاطیان در نظر گرفته‌ایم هم بازیکنان و هم مربیان. مربیانی و بازیکنانی که حرمت داوری را نگه نداشتند.

*این یک استراتژی بود نه اختلاف نظر!

فارس: نظرات مختلف مدیران ارشد فدراسیون گاهی نشان از اختلاف عمیق در فدراسیون می‌داد مثلا در مورد جام حذفی شما می‌گفتید برگزار می‌شود، بهروان صحبت دیگری می‌کرد و کفاشیان چیزی دیگری می‌گفت چرا اینگونه بود؟

این اتفاق نظر بود که چنین اتفاقی رخ داد. ما چیزی را در جامعه منتشر می‌کنیم و به لحاظ میدانی بررسی می‌کنیم ببینیم که بازخورد آن چیست. شاید یکی بگوید برگزار نمی‌کنیم و فرد دیگری بگوید ما آن را برگزار می کنیم. می‌خواستیم ببینیم برآیند این مسائل چیست و بر اساس آن برایند تصمیم گیری کنیم این معمولا یک روش است. در اقتصاد و صنایع هم همین رویه وجود دارد و این یک استراتژی است و مربوط به اکنون هم نیست از گذشته وجود داشته. می‌خواستیم ببینیم استراتژی‌مان از کدام مسیر بهتر است. اما من اکنون به شما صورت جلسه ششمین جلسه هیئت رئیسه را در تاریخ 9 مهر ماه نشان می‌دهم که  در آن جلسه مصوب شد جام حذفی برگزار شود. همان موقع هم به سازمان لیگ اعلام کردیم بازخوردی از باشگاه‌ها به طور رسمی و غیر رسمی در مورد برگزاری جام حذفی بگیرد و آنچه به فدراسیون رسید این بود که به غیر از باشگاه‌های لیگ برتری خیلی از باشگاه‌های دسته یک، دو و سه تمایلی برای شرکت در جام حذفی نداشتند و مبنای کار به این ترتیب مشخص شد و ما جام حذفی را با 32 تیم قرعه کشی کردیم.

*6 ماه برای عبور از بحران فرصت داریم

فارس: اگر چه همه کارشناسان کی‌روش را تائید کردند اما عملکرد کنونی کی‌روش در تیم ملی ما خیلی مثبت نبوده و نتایج لازم را نگرفته‌ایم. نظر شما در باره عملکرد کی‌روش چیست؟

اظهار نظر شخصی ام را در مورد کی‌روش چه مثبت باشد و چه نسبی و متوسط که تاثیر گذار هم می‌تواند باشد در رسانه اعلام نمی‌کنم. آنچه را که باید بگویم در هیئت رئیسه مطرح می کنم. امیدوارم همانطور که شما و دیگران و اهالی ورزش دلتان می‌خواهد نتایج فروردین که 4 تیم دیگر گروه ایران با یکدیگر بازی دارند به گونه‌ای رقم بخورد که در سه بازی که در خرداد داریم انشاء الله بتوانیم به جام جهانی صعود کنیم. باید مثل بازی با کره جنوبی که همه کمک کردیم و تیم ملی در آن مسابقه پیروز شد این فضای خوب خیلی به تیم ملی کمک کرد و با همین فضا و شیوه بتوانیم با یک روند مطلوبی از بازیکنان تیم ملی و کادر فنی حمایت لازم را داشته باشیم تا نتیجه مطلوب را به دست آوریم در هر صورت کارنامه یک فرد و یا مجموعه اوایل یا وسط کارش نیست باید یک دوره آن به اتمام برسد تا بگوییم کارنامه او  چگونه است. اگر چه در این مدتی که تا خرداد داریم یعنی 6 ماه آینده فرصت خوبی است که به فدراسیون و تیم ملی کمک می‌کند تا از این بحران رد شود و باید بحران را مدیریت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

* اگر از دایی و قلعه نویی حمایت می کردیم اکنون تیم ملی قوی داشتیم

فارس: اما همین فدراسیون در مورد علی دایی چنین رویکردی نداشت و دایی را بعد از باخت به عربستان برکنار کرد. امکان دارد همین سیاست در مورد کی‌روش هم انجام شود؟

شاید تصمیماتی در جاهایی گرفته‌ایم که آن تصمیمات در آن زمان تصمیم درستی نبوده نمی‌توانم بگویم حتما درست بوده شاید یکی از اعضای آن جلسه من بودم و به احترام بقیه اعضا نمی‌توانستم بگویم چه نظری داشته‌ام. اکنون همان موقعیت است اگر آن زمان علی دایی را بیشتر تقویت می‌کردیم یا علی دایی‌ها را بیشتر حمایت می‌کردیم اکنون تیم ملی قوی‌تری داشتیم زمانی که قلعه‌نویی کنار رفت اگر به او فرصت می‌دادیم شاید تیم ملی ما اکنون بسیار موفق بود ولی نشد و او رفت. بعد از او دایی آمد و پس از آن هم افشین قطبی. همان داستان در قطر تکرار شد همان موقع هم من از کفاشیان خواستم که قطبی به کارش ادامه دهد. چون او مسلط شده بود به کار و کار خوبی هم برای تیم ملی انجام می‌داد اما بنا به دلایلی خود قطبی دیگر انگیزه و ظرفیت نداشت که به تیم ملی کمک کند. اکنون که کی‌روش آمده همان داستان است. تاکنون بردباری و صبوری کرده‌ایم ولی باید الان طوری حرکت کنیم که چنین مربی با چنین کارنامه‌ای که در تیم‌های قبلی داشته و تجربه‌ای که داشته او در خدمت فوتبال ایران باشد. اعتقادم این است که این مسئله می‌تواند به فوتبال کشور کمک کند. همان ثبات. در کنارش هم کی‌روش از نقطه نظرات منتقدین فنی که انتقادات سازنده‌ای دارند استفاده کند و اگر این استفاده را بکند او برنده خواهد شد در غیر این صورت هم تیم ملی ما و کی‌روش ضربه خواهند خورد.

*باید با کی روش صحبت کنیم

فارس: شایعه تغییر در کادر فنی منتشر شده و اینکه کی‌روش از تجربه مربی ایرانی هم استفاده کند نظر شما در این مورد چیست؟

باید هیئت رئیسه در جلسه‌ای که با کی‌روش دارند که در همین آذر ماه است و قبل از اعزام تیم به غرب آسیا با او صحبت کنیم تا از نقطه نظراتش آگاه شویم و نقطه نظرات فنی فدراسیون فوتبال بهره مند شویم. قرار نیست دستیاری به او معرفی کنیم فقط می‌خواهیم تبادل نظری باشد. اینکه در آن جلسه قرار است چه صحبت‌هایی رخ دهد اطلاعی ندارم.

*فدراسیون 48 میلیارد تومان بودجه لازم دارد

فارس: مشکلات مالی فدراسیون ظاهرا به خاطر استقلال این فدراسیون است؟

سال مالی فدراسیون از خرداد 91 تا تیر 92 است و برای آنکه کلیه فعالیت‌های خود را به طور کامل انجام دهیم 48 میلیارد تومان بودجه لازم داریم. بخش‌هایی که بتوانیم تامین کنیم اجرا می‌کنیم و بخش‌هایی که نتوانیم اجرا نمی‌کنیم.

* به دانش مربیان خارجی در بخش زنان نیاز داریم

فارس: اکنون گفته می‌شود سرمربی تیم ملی بانوان به دلیل مشکلات مالی قصد دارد از ایران برود.

او می‌ماند، وی برای دکترایش به هلند رفته است. جمعه امتحان دارد، دوشنبه به تهران برمی‌گردد. ما کار حمایتی را برای فوتبال بانوان شروع کرده‌ایم و در رده‌های مختلف سنی بانوان کار ارزشمندی را شروع کردیم و به دانش خوب مربیان خارجی نیاز داریم. امیدواریم که حضور خانم هلنا بتواند به فوتبال ما کمک کند.

* متر و معیار AFC با متر و معیار برخی در ایران فرق می کند

فارس: با همه انتقاداتی که در ایران از عملکرد فدراسیون فوتبال می شود اما این فدارسیون از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در جمع 4 فدراسیون برتر آسیا قرار گرفت. به همین دلیل برخی مدعی اند که فدراسیون با لابی توانسته در جمع برترین ها قرار بگیرد. نظرتان در این مورد چیست؟

فدراسیون فوتبال ایرانی یکی از با سابقه ترین فدراسیون های آسیاست حتی قبل از آنکه عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا شود عضو فیفا بوده است. ضمن اینکه متر و معیار AFC  با متر و معیار  برخی در ایران برای سنجش عملکرد فدراسیون تفاوت های بسیاری می کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا فقط نتیجه تیم ملی بزرگسال را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. بلکه آنها به مجموعه فعالیت های یک فدراسیون نمره می دهند و آن را ارزیابی می کنند. در بخش هایی که جزو برترین های آسیا قرار گرفته ایم واقعا زحمت کشیده شده است. در فوتسال ما یکی از قدرت های بزرگ هستیم و هنوز در رده بندی فیفا در رده هفتم هستیم. در بخش داوری زحمات و فعالیت های زیاد و گسترده ای شده است که اکنون علیرضا فغانی جز داوران برتر قاره قرار گرفته است. سابقه فوتبالی و کارنامه علی کریمی و محمد کشاورز بر کسی پوشیده نیست. به همین دلایل جز بهترین ها هستیم.

فارس: اما در بخش انتخاب فدراسیون برتر آسیا می گویند لابی شده است؟

آنهایی که چنین ادعایی دارند می توانند به فدراسیون بیایند و عملکردها و شاخص های پیشرفت را به آنها ارایه کنیم. برای نمونه باید بگویم اکنون همه می دانند که باشگاه های ما در گذشته چه سطحی از استانداردها را داشتند و اکنون در چه سطحی هستند یا در گذشته ما فقط باید در روز مسابقات فوتبال را برگزار می کردیم اما اکنون با تجهیز ورزشگاه ها امکان برگزاری بازی ها در شب هم هست. این ها فقط مثال هایی قابل لمس است. باشگاه های ما اکنون در بخش آکادمی فعال شده اند و باشگاه هایی که تا سال 2014 آکادمی نداشته باشند نمی توانند در لیگ فعالیت کنند. ما 3+1 سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا گرفته ایم این اتفاق های کوچکی در فوتبال نیست. این ها به غیر از فعالیت هایی است که در بخش های دیگر انجام داده ایم. برگزاری سمینارهای علمی و تخصصی در فوتبال، میزبانی مسابقات مختلف فوتبال در ایران، فعالیت های گسترده کمیته آموزش، برگزاری دوره های مدیریت برای مدیران باشگاه ها، سرپرست تیم ها، اجرای پروژه های مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا مثل پروژه گل و افزایش ظرفیت مسافر پذیری هتل آکادمی فوتبال ایران از 30 نفر به 150 نفر، ایجاد زمین چمن مصنوعی و زمین فوتبال ساحلی در کمپ و... مجموعه ای از فعالیت های فدراسیون فوتبال است که مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته تا جز یکی از 4 فدراسیون برتر این قاره پهناور و کهن شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها