کد خبر: ۹۳۹۶۹
زمان انتشار: ۰۰:۰۴     ۲۸ آبان ۱۳۹۱
يك انديشكده آمريكايي در گزارشي نوشت آمريكا بايستي فتنه اي ديگر را در ايران سازماندهي كند و از اين حربه براي گرفتن امتياز از جمهوري اسلامي ايران در مورد مسئله هسته اي استفاده كند.

به گزارش 598 به نقل از صراط، انديشكده سياست خاور نزديك واشنگتن در مقاله اي تحت عنوان «مختصري از توصيه هاي يك كارمند خيالي شوراي امنيت ملي آمريكا به باراك اوباما به منظور برنامه ريزي براي سياستگذاري دولت دوم وي پيرامون خاورميانه« به قلم «رابرت ساتلوف»، مدير اجرايي آن انديشكده كه نسخه ويرايش شده آن در تاريخ 8 نوامبر امسال به چاپ رسيده است، از زبان يك كارمند خيالي شوراي امنيت ملي آمريكا توصيه هايي را به دولت باراك اوباما در دومين دور رياست جمهوري خود ارائه كرده است .

اين مقاله در پي نشست نويسنده با «دنيس راس» و «جيم جفري» به نگارش در آمده است.

محور اصلي اين مقاله ارائه مشاوره به دولت آمريكا در مورد لزوم ساقط كردن دولت بشار اسد در سوريه و كوشش در راه به انزوا كشاندن حماس، ايجاد مانع در برابر برنامه هسته اي ايران، حمايت مجدد از فتنه گران در ايران و ايجاد فتنه اي ديگر نظير فتنه 88 ونيز تلاش در جهت برقراري روابط تجاري ميان رژيم صهيونيستي و مصر و برسميت شناختن آن رژيم مجعول از سوي دولت مصر بوده است.

بر اساس اين گزارش آمريكا توان دوري از چالش هايي كه در آينده در خاورميانه با آن ها مواجه است را نخواهد داشت ، تشكيل هژموني به رهبري ايران در منطقه خاورميانه يكي از خطرات جدي پيش روي آمريكا است كه دولت دوم اوباما با آن روبه رو است .

اين تحليل مي افزايد : در اين چارچوب، ساير مسائل براي منافع ايالات متحده در اولويت ثانويه قرار دارند. براي مثال، منازعه رژيم صهيونيستي - فلسطينيان، براي دو طرف صهيونيست و فسلطيني به طور عميقي حائز اهميت است (و به دلايلي براي ايالات متحده نيز از اهميت برخوردار است)، اما دنبال نمودن اين مسئله و يا حل كردن اين چالش تاثير كمي بر روند و پويش تهديد تعريف شده در بالا خواهد گذاشت.

نويسنده براي مقابله دولت آمريكا با خطر فزاينده ايران توصيه مي كند : دولت آمريكا ملزم است كه روش برخورد با ايران را قاطعانه بر گزيند و از سردرگمي كنوني رهايي يابد.
رابرت ساتلوف ادامه مي دهد : آمريكا بايستي هر چه سريع تر به مخالفان دولت سوريه كمك كند تا بشار اسد سقوط كند و در پي آن محور مقاومت جمهوري اسلامي-حزب الله-سوريه در هم شكسته شود.

با وجودي كه نويسنده از سياست حذف بشار اسد در سوريه و نابودي محور مقاومت در منطقه سخن مي گويد و دموكراسي را حلال مشكلات خاورميانه مي خواند ولي توصيه مي كند : آمريكا بايستي از سقوط نظام هاي سلطنتي ارتجاعي عرب جلوگيري كند در اين ميان وضعيت خاندان هاشمي در اردن نسبت به سايرين متزلزل تر است.

نويسنده انديشكده سياست خاور نزديك واشنگتن ادامه مي دهد : جلوگيري از سقوط رژيم هاي سلطنتي مورد حمايت غرب از جمله رژيم بحرين، اردن و مراكش نسخه اي سنجيده است .

در اين راستا سقوط خاندان هاشمي، فروپاشي احتمالي تشكيلات خودگردان فلسطيني، ظهور گروههاي جهادي در شبه جزيره سينا از ديد نويسنده سه مصيبت احتمالي براي واشنگتن خواهند بود.

نويسنده اين تحليل ادامه مي دهد : مسئله ايران بايستي در صدر اولويت هاي سياست خارجي آمريكا قرار گيرد زيرا در صورت موفقيت ايران در پيشبرد برنامه هسته اي خود اوباما كارنامه اي مفتضحانه از خود بر جاي خواهد گذاشت.

رابرت ساتلوف مي نويسد : يكي از فرصت هاي بالقوه براي ايالات متحده ظهور مجدد اعتراضات سياسي در ايران خواهد بود.

وي ادامه مي دهد : در اين زمان، واشنگتن بايستي مسيري را به منظور حمايت و ترغيب معترضان بيابد، ظهور مجدد آشوب هاي خياباني نظير آنچه در سال 88در ايران روي داد ، فرصت جديدي را براي ايالات متحده فراهم مي سازد تا بر زمامداران ايران براي نشستن بر پاي ميز مذاكره و يافتن راه حلي براي موضوع هسته اي آن كشور فشار وارد سازد .

نويسنده انديشكده سياست خاور نزديك واشنگتن ادامه مي دهد : در صورتي كه ايران با وجود تعهد روشن ايالات متحده به جلوگيري از دستيابي آن كشور به انرژي هسته اي به اين امر دسترسي يابد، چنين شكستي به ميراث رئيس جمهور كنوني آمريكا در سياست هايش در قبال خاورميانه تبديل خواهد شد. در واقع، در اين صورت حتي اگر اوباما در پيگيري ساير سياست هاي خود نيز موفق بوده باشد، در نهايت بر روي سنگ قبر سياست خارجي او خواهيد خواند: «باراك اوباما: رئيس جمهوري اي كه با هشياري اش، ايران به انرژي هسته اي دست يافت!»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها