کد خبر: ۹۳۵۶۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۲۵ آبان ۱۳۹۱
نگاهی بر نسبت بحران های داخلی و خارجی اسرائیل با تهاجمات اخیر آن:
گرچه صهيونيست‌ها اين حملات را واکنش به حمله روز جمعه مبارزان فلسطيني به يک جيپ نظامي اين رژيم دانسته‌اند که در نزديکي پايگاه ملکه در شرق گذرگاه «کارني» -المنطار- با دو خمپاره ضد تانک هدف قرار گرفت و به زخمي شدن چهار صهيونيست منجر گرديد، ولي واقعيت آن است که اين ادعا، بهانه‌اي بيش نيست و پشت پرده اين جنايت جديد، مسائلي چند نهفته است.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - علي اكبر عالميان/ هر چند آمريکا‌يي‌ها از آماده شدن طرحي 14 بندي براي اعتماد سازي ميان فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها خبر داده‌اند اما حملات اخير و گسترده ارتش صهيونيستي به نوار غزه و کشته و مجروح ساختن حدود 50 فلسطيني، بار ديگر نشان داد که اصولاً صهيونيست‌ها قابل اعتماد نيستند و نمي‌توان با اشغالگران قدس شريف از در صلح و آشتي وارد شد. در حملات ارتش رژيم صهيونيستي به مناطقي از شمال،‌ شرق و جنوب نوار غزه، ده‌ها فلسطيني کشته و مجروح شدند و خسارت هاي فراواني به اين منطقه وارد گرديد.

گرچه صهيونيست‌ها اين حملات را واکنش به حمله روز جمعه مبارزان فلسطيني به يک جيپ نظامي اين رژيم دانسته‌اند که در نزديکي پايگاه ملکه در شرق گذرگاه «کارني» -المنطار- با دو خمپاره ضد تانک هدف قرار گرفت و به زخمي شدن چهار صهيونيست منجر گرديد، ولي واقعيت آن است که اين ادعا، بهانه‌اي بيش نيست و پشت پرده اين جنايت جديد، مسائلي چند نهفته است. هرچند تجاوز به حريم غزه و کشتن مردم بي‌دفاع فلسطين امري عادي براي صهيونيست‌ها به شمار مي آيد و هيچ‌گاه حتي مورد بازخواست جزئي مدعيان حقوق بشر قرار نگرفته و نمي‌گيرند، اما تهاجم گسترده و بي‌مقدمه ارتش اين رژيم، حاوي پيام‌ها و مسائل گوناگوني است که به اختصار به آن پرداخته مي‌شود.



 مسأله اول آن‌که، بحران‌هاي داخلي اجتماعي و اقتصادي رژيم صهيونيستي، به طرز بي‌سابقه‌اي گريبان تل‌آويو را گرفته و رها نمي‌سازد. افزايش سرخوردگي ساکنان سرزمين اشغالي که به خودکشي‌هاي متعدد آنان انجاميده است، از افزايش بحران در اين سرزمين‌ حکايت دارد. هدف رژيم اشغالگر قدس از حملات بي‌وقفه به نوار غزه، نوعي فريب افکار عمومي براي سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها و ناکامي‌هاي داخلي اين رژيم مي‌باشد. هر زماني که اين بحران‌ها فزوني مي‌يابد، همزمان اقدامات ايذايي از سوي صهيونيست‌ها صورت مي‌پذيرد تا اين‌گونه، افکار عمومي را فريب داده به سمت و سوي ديگري هدايت کنند.

مسأله دوم را بايد نوعي تهديد صهيونيست‌ها بر ضد فلسطينيان به منظور يهودي سازي همه سرزمين‌هاي اشغالي به ويژه بيت‌المقدس قلمداد کرد. اخيراً رژيم صهيونيستي به منظور فراهم کردن زمينه يهودي‌سازي مسجد‌الاقصي و اجراي طرح موسوم به «حوض مقدس»، در اقدامي نژاد‌پرستانه، به ساکنان منطقه «سلوان» در جنوب مسجد الاقصي اخطار کرد که منازل خود را تخليه کنند. اين اقدام، به منظور تغيير جغرافياي انساني قدس و اخراج ساکنان اصلي منطقه و در نتيجه يهودي‌سازي بيت‌المقدس ارزيابي مي‌شود. بي‌راه نيست اگر گفته شود تهاجم اخير رژيم صهيونيستي به غزه، نوعي زهر چشم گرفتن از فلسطينيان به منظور تصاحب کامل مسجد‌الاقصي و قدس شريف مي‌باشد.

نکته سوم را بايد نوعي اقدام سياسي جريان حاکم در اسرائيل به منظور جلب آراي ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي دانست. رژيم صهيونيستي در آينده نزديک، در آستانه انتخابات پارلماني قرار مي‌گيرد و از هم‌اکنون جريان حاکم به رهبري نتانياهو و حزبش درصدد کسب آراي رأي دهندگان هستند. وي که تبليغات انتخاباتي‌اش را آغاز کرده است سعي دارد تا به صهيونيست‌ها اين‌گونه القا نمايد که اکنون تهديدهاي امنيتي اولويت دارد، و آن‌که مي‌تواند امنيت اين رژيم را حفظ کند، جريان حاکم است.

از جمله راه‌هايي که مي‌تواند توانايي ادعايي اشغالگران را نمايان سازد، ابراز وجود در برابر يک قدرت ضعيف و بي‌دفاع يعني مردم غزه است. نتانياهو، توانايي اين مانور قدرت را در برابر ايران و حزب‌ا... ندارد؛ چون هرگونه ابراز وجود در برابر اين دو قدرت را خطرناک مي داند و از اين ريسک، پرهيز مي‌کند. از اين‌رو بهترين راه چاره را در نشان دادن قدرت پوشالي خود به يک نيروي ضعيف‌تر مي‌داند. اين تلاش نتانياهو به ويژه از آن‌جايي نمايان مي‌شود که منطقه صحراي نقب، مورد اصابت حملات راکتي فلسطيني‌ها واقع شده است. اين منطقه چند شهر و روستا و منطقه مسکوني را در خود دارد و محل زندگي جمع زيادي از حاميان راست‌گراي صهيونيست‌ها به ويژه حزب ليکود مي‌باشد. نتانياهو تلاش مي‌کند تا در آستانه انتخابات، خود را مدافع اين منطقه بداند تا بدين‌گونه، آراي رأي دهندگان را جلب نمايد.

در اين ميان اما،‌ تحليل چهارمي هم وجود دارد که هر چند نمي‌توان به‌طور قاطع در مورد آن نظر داد، اما مي‌شود با توجه به برخي قرائن، اين تحليل را ارائه کرد. به نظر مي‌رسد يکي از اهداف رژيم صهيونيستي در جريان حملات مداوم به غزه، ورود به مسأله سوريه باشد. پس از پاسخ قاطع مقاومت فلسطين به تجاوزهاي رژيم اشغالگر که در قالب شليک 70 راکت به سرزمين‌هاي اشغالي، شکل پذيرفت، رژيم صهيونيستي نيز به داخل مرزهاي سوريه شليک کرد و آن را واکنش هشدار‌آميز به موشک‌هاي مورتر ارتش سوريه ناميد.

 اين‌که چرا به يکباره ارتش رژيم صهيونيستي انگشت اتهام را از سمت و سوي فلسطيني‌ها به سمت سوريه متوجه نموده، پوشيده است اما گفته مي‌شود که حمله اخير صهيونيست‌ها به بلندي‌هاي جولان و مرز سوريه، واکنش به اصابت يک موشک «مورتر» به بلندي‌هاي اشغال شده جولان در جريان تعقيب و گريز اخير معارضان مسلح از سوي ارتش سوريه باشد. احتمالاً اين‌گونه است که رژيم صهيونيستي در پوشش پاسخ به گروه‌هاي مقاومت، به دنبال بهانه‌اي براي گشودن جبهه‌اي جديد بر ضد دولت بشار اسد در جريان بحران سوريه مي‌باشد.

دقيقاً در همان زماني که نتانياهو فلسطيني‌ها را به حمله نظامي تهديد مي‌کرد، به يکباره روي سخنش را به سمت دولت سوريه متوجه نموده و گفته است: «ما از نزديک آن‌چه را در مرزهايمان با سوريه مي‌گذرد دنبال مي‌کنيم و آماده هرگونه تحولات در آن‌جا هم هستيم»! به دنبال اين اظهارنظر،‌ ارتش رژيم صهيونيستي، چند ساعت پس از موشک باران فلسطيني‌ها، آتش توپخانه خود را متوجه مرزهاي سوريه در نزديکي و مجاورت بلندي‌هاي اشغال شده جولان کرد.

به نظر مي‌رسد که تل‌آويو، درصدد گشودن جبهه‌اي جديد بر ضد دولت سوريه است تا علاوه بر جبهه داخلي که شامل مخالفان مسلح سوريه مي‌شود و تنها جبهه خارجي که مرز ترکيه و سوريه مي‌باشد، جبهه ديگري را نيز به منظور زير فشار قرار دادن و در نهايت سقوط دولت بشار اسد بگشايد و بخشي از نيرو و توان ارتش سوريه را در اين مرز به خود مشغول سازد. هرچه باشد، بايد تهاجم گسترده و دامنه‌دار صهيونيست‌ها به غزه را داراي اهدافي پيدا و پنهان دانست که رژيم صهيونيستي در سر مي‌پروراند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها