کد خبر: ۹۳۲۲
زمان انتشار: ۱۸:۵۱     ۲۴ بهمن ۱۳۸۹
براي كشوري چون آمريكا هرگز قابل تحمل نخواهد بود تا با چشم خود دود شدن ميليارها دلار سرمايه گذاري خويش بعد از صلح كمپ ديويد در مصر را ببيند . سرمايه گذاري انبوه نظامي آمريكا در مصر كه قطعا به اميد بهره برداري طولاني مدت از آن انجام شده است
در میان گزارشهاي هيجان انگيز از تظاهرات مردمي مصر در هفته گذشته ، اخبار ديگري جلب توجه ميكرد در اين ميان برخی از خبرنگاران اطلاع ميدادند كه تجهيزات متنابهي از سوي آمريكا در خيابان هاي مصر ديده شده است. اين شامل خودروهای آمریکایی حضور يافته در نزدیکی جمعیت تظاهر کنندگان و سورتي هاي متعدد پروازي اف ۱۶ هاي نیروی هوايي آمريكا بود كه به وضوح نشان دهنده روابط دفاعی نزدیک بین مصر و ایالات متحده است. 

اين درحالي است كه در سال ۲۰۱۰ ، ایالات متحده ۱.۳ بيليون دلار از تامین مالی نظامی خارجی خود را به مصر اختصاص داده بود . در حالي كه فرزند ناخلفش اسرائیل تنها ۱.۴ ميليون دلار بيش از مصر از آمريكا كمك دريافت ميكرد. 

امروز اين تجهيزات نظامي در مصر شامل : آبرامز تانک نبرد اصلی (M۱A۱) كه ساخت مشترک آمریکا و مصر و با مونتاژ نهایی در یک کارخانه تولید شده در خارج از قاهره و همچنين تانكهايM۶۰A۱/A۳ و پاتون MBTs ؛ نفربرهاي زرهي M۱۱۳A۲ ؛ MLRS و قطعات توپخانه M۱۰۹ مي باشد. اين درحالي است كه هواپیما هاي جنگنده اف - ۱۶ و اف- ۴ و همچنين هواپیماي جاسوسي Hawkeye AEW رانيز بايد به آن افزود. 

بالگردهاي Chinooks ، آپاچی ، شاهین سیاه و طیف وسیعی از سلاحهاي فوق گران قيمت كه توسط ایالات متحده طراحی شده نيز در اين اين فهرست قرار دارند ضمن اينكه بايد ازسيستم هاي توليد موشك نيز در اين راستا خبر داد. 

گذشته از فروش اسلحه ، ارتش ایالات متحده و مصررزمايشهاي مشتركي با يكديگر داشتند؛ مصر جزءي از هسته آموزش دفاع ایالات متحده فرماندهی مرکزی ایالات متحده و دیپلماسی در منطقه بود. (فرانسه ، آلمان ، یونان ، ایتالیا ، اردن ، کویت ، پاکستان و ترکیه نیز در سال۲۰۰۹به اين همكاري نظامي پيوسته بودند) طي سال های طولاني بعد از ۱۹۸۰ ، ماموران نظامی مصر در کنفرانس ها ، کالج ها و دانشگاه هاي ایالات متحده حضور داشتند. تاجايي كه بر اساس گزارش هاي موجود آمريكا تمام محدوديت هابراي کمک نظامی ایالات متحده به مصر را در سال ۲۰۰۹ برداشته شده بود. 

اين بذل و بخشش آمريكاييها به مصر به خاطر صلح مصر و اسرائیل و برخورداري ارتش ایالات متحده از اولویت دسترسی به کانال سوئز و حریم هوایی مصر بود كه البته امروز در هاله اي از ابهام قرار گرفته است .

 براي كشوري چون آمريكا هرگز قابل تحمل نخواهد بود تا با چشم خود دود شدن ميليارها دلار سرمايه گذاري خويش بعد از صلح كمپ ديويد در مصر را ببيند . سرمايه گذاري انبوه نظامي آمريكا در مصر كه قطعا به اميد بهره برداري طولاني مدت از آن انجام شده است دليل خوبي است تا امپرياليست نيمه جان تا نهايت توان براي حفظ آن بكوشد. 

اين نكته اي است كه نياز به هوشياري مضاعف گروههاي اسلام گرا در مصر دارد تا بدانند آمريكا به اين آساني نخواهد گذاشت حاكميت به دست كساني بيافتد كه از سرمايه هاي انبوه آمريكا برعليه خودش و اسرائيل در منطقه استفاده كنند. اين تهديد آنقدر براي آمريكا ملموس است كه كنگره اين كشور پس از آنكه آينده مصر در ابهام قرار گرفت تصميم خود مبني بر قطع كمك هاي نظامي به مصر را اعلام كرد. البته اين چشم انداز روشني براي اسلام گرايان در مصر خواهد بود كه در صورت فائق آمدن بر ترفند هاي دشمنان خواهند توانست سرمايه هنگفت به غنيمت برده را بر عليه خود آنان استفاده كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها