فارس، سردار اسکندر مؤمنی در بخش دیگری از نشست خبری خود به ضعف در انتقال
مصدومان از سر صحنه تصادف به بیمارستانها خبر داد و گفت: 49 درصد از کسانی
که هر ساله در تلفات جادهای فوت میکنند کسانی هستند که در مسیر رسیدن به
بیمارستان و یا خود بیمارستان فوت میکنند.
وی افزود: این در حالی
است که در دنیا تنها 15 تا 20 درصد از کسانی که تصادف میکنند در مسیر
رسیدن به بیمارستان یا خود بیمارستان فوت میکنند.
مؤمنی گفت: اگر
ما در همین یک بخش یعنی انتقال مجروحان و مراقبتها در بیمارستانها
سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهیم و بتوانیم تنها 30 درصد آمار تلفات را
کاهش دهیم شاهد خواهیم بود که در کل تلفات نیز 30 درصد کاهش ملاحظه
میکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ماه محرم و ایام
شهادت و عزاداری و شور حسینی اشاره کرد و گفت: مردم در تکایا و حسینیهها
در قالب دستهجات عزاداری به خیابانها میآیند.
رئیس پلیس راهنمایی
و رانندگی ناجا گفت: برای آنکه هم عزاداریها منظمتر برگزار شود و هم در
عبور و مرور در سطح خیابانها دچار مشکل نشویم طرح ویژه ای برای محرم در
نظر گرفتیم.
وی افزود: به تمام هیئتها در سطح کشور جلساتی مستمر داشتهایم و مقرر شده در برخی از هیئتهای بزرگتر نمایندگان داشته باشیم.
مؤمنی
در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ضرورت استفاده از کلاه ایمنی
برای موتورسواران گفت: استفاده از کلاه ایمنی باید تبدیل به فرهنگ شود و
بیش از ما خود رانندگان موتورسیکلت به استفاده از آن ترغیب شوند.
وی
افزود: 70 درصد فوتیهای تصادفاتی که موتورسواران در آن نقش دارند مربوط
به وارد شدن ضربه به سر است در حالی که اگر این افراد از کلاه ایمنی
استاندارد استفاده میکردند شاهد این تلفات نبودیم.
مؤمنی گفت:
اجرای کامل طرح پلاک ملی موتورسیکلتها، اجرای درست طرحهای ویژه پلیس را
در این زمینه تضمین خواهد کرد و امیدواریم پیش از اجرای آن خود موتورسواران
در استفاده از کلاه ایمنی مکلف باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و
رانندگی ناجا درباره توقیف خودروهایی که رانندگان آنها از قرصهای
روانگردان استفاده کردهاند، گفت: اگر خودرویی در یک لحظه دو تخلف
حادثهساز انجام دهد دو روز خودروی وی توقیف می شود.
وی تصریح کرد:
استفادهکنندگان از قرصهای روانگردان و مواد الکلی بالاترین سقف جریمه
برایشان در نظر گرفته میشود و گواهینامه آنها 6 ماه توقیف خواهد شد.
مؤمنی
درباره مبحث معاینه فنی خودروها نیز گفت: معاینه فنی درست 3 رأس دارد،
ابتدا تولیدکنندگان، سپس مراکز معاینه فنی و در نهایت کاربر یا همان
راننده خودرو.
وی گفت: متأسفانه برخی از خودروها در لحظه تولید هم
ایمنیهای لازم را ندارند و در تستهای معاینه فنی مردود میشوند حال به
این موضوع اضافه کنید که در برخی از مراکز معاینه فنی متأسفانه تستها به
درستی انجام نمیشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد:
در حادثهای که برای دو خودروی اتوبوس در چند ماه اخیر رخ داد و باعث فوت
عده زیادی از شهروندان شده بود بررسیها نشان داد که خودرو یک ماه قبل
معاینه فنی اخذ کرده بود و در معاینه فنی وضعیت ترمزهای آن خوب ارزیابی شده
بود در حالی که علت اصلی تصادف نقص سیستم ترمز بود.
وی در بخش
دیگری از سخنانش به نقش فرهنگ و افزایش آن در کاهش تلفات و کاهش تخلفات
راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: ما نقش اول را برای ارتقاء فرهنگ
عمومی جامعه قائل هستیم و مؤثرترین نقش را نقش خود مردم میدانیم.
مؤمنی
درباره متوقف شدن شمارهگذاری خودروی پراید به دلیل عدم نصب کیسه هوا گفت:
خودروی پراید باید تا ابتدای مهر امسال مجهز به کیسه هوا میشد در حالی که
این اتفاق نیفتاد و پلیس هم بر اساس نقشی که دارد شمارهگذاری این خودرو
را متوقف کرد.
وی افزود: پس از دو هفته مسئولان سایپا موفق شدند مهلت 6 ماههای را از مراجع ذیصلاح اخذ کنند تا پروسه نصب کیسه هوا تکمیل شود.
وی
تصریح کرد: البته این به معنی این نیست که سایپا تا پایان اسفند فرصت دارد
که این کار را بکند بلکه باید از ماه اول هر ماهه آماری از افزایش نصب
کیسه خودرو ارائه کند تا در پایان 6 ماه به رقم صد در صدی نصب کیسه هوا
برسد.
مؤمنی در بخش پایانی نشست خبری خود به موضوع آموزشگاههای اخذ
گواهینامه موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این کار در مراکز
استانها آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال به صورت فراگیر در بیشتر مناطق
کشور شاهد فعالیت آموزشگاهها باشیم.