کد خبر: ۹۲۴۷۵
زمان انتشار: ۱۹:۵۶     ۲۱ آبان ۱۳۹۱
فتنه‌گران طبق اصل 115 قانون اساسی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند

مدیر دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کسانی که در فتنه 88 آن بلا را بر سر مردم آورند طبق اصل 115 قانون اساسی دارای حسن سابقه نیستند، گفت: آنها طبق اصل 121 نیز نمی‌توانند به قرآن سوگند بخورند.

به گزارش صراط، حجت‌الاسلام جلیل محبی کارشناس مسائل سیاسی و مدیر دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره اظهارات اخیر اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم  لزوم برای ابراز پشیمانی از عملکرد خود در فتنه سال 88 اظهار داشت: اصلاح‌طلبان سعی دارند برای ایجاد فشار به شورای نگهبان جهت تایید صلاحیت‌ها فرار رو به جلو ‌داشته باشند تا متحمل کمترین هزینه شوند.

محبی ادامه داد: برخی نزدیکان سران فتنه و کسانی که در فتنه 88 فعال بودند نباید سابقه خود را فراموش کنند، حتی اگر عذرخواهی کنند شاید به داخل نظام باز‌گردند اما دستیابی به مناصب سیاسی برای آنها با مشکل مواجه است.

مدیر دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اصل 115 قانون اساسی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور باید از رجال سیاسی و مذهبی، ایرانی‌الاصل، مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه باشد، تصریح کرد: کسانی که در فتنه 88 آن بلا را بر سر مردم و نظام آورند دارای حسن سابقه نیستند تا بخواهند فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم باید با حمایت‌های ویژه خود از شورای نگهبان این نهاد را یاری کنند تا بتواند به نحو احسن اصل 115 قانون اساسی را اجرا کرده و افرادی را انتخاب کند که مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه، مومن و باتقوا و دارای حسن سابقه باشند.

محبی یادآور شد: افرادی که در مقابل شعارهای ساختار شکنانه علیه نظام و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران سکوت کردند و موضعی نگرفتند نه تنها دارای حسن سابقه نیستند بلکه مبانی جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارند.

* فتنه ‌گران شرایط اصل 115 و 121 قانون اساسی را ندارند

مدیر دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره اصل 121 قانون اساسی که درباره سوگند رئیس‌جمهور است، گفت:‌ در این اصل آمده است که رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم برابر ملت ایران و خداوند سوگند یاد می‌کند که پاسدار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد از این رو کسانی که در سال 88 علیه نظام و ارزش‌های اسلامی در سال 88 شعار داده یا از آنها حمایت کردند، چطور می‌توانند در برابر قرآن کریم قسم بخورند که می‌خواهند از نظام جمهوری اسلامی پاسداری کنند؟

وی با تاکید بر اینکه قسم آنها مورد قبول نیست و اصلاح‌طلبان شرایط اصل 115 و 121 قانون اساسی را ندارند و سوگند آنها اشتباه خواهد بود، تصریح کرد: فعالیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری جایگاهی ندارد و آنها می‌دانند که شورای نگهبان با قاطعیت با این افراد برخورد خواهد کرد.

محبی درباره تاکید اصلاح‌طلبان بر واژه انتخابات آزاد اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به جای رمز تقلب که بعد از انتخابات به کار بردند اکنون واژه انتخابات آزاد را از قبل انتخابات به کار می‌برند تا اقدامات خلاف قانون خود را پیش ببرند.

این کارشناس سیاسی بر همین اساس ادامه داد: در برخی کشورها فیلترینگ سنی و در برخی دیگر فیلتر تابعیتی آن کشور وجود دارد لذا کسانی که این ویژگی‌ها را نداشته باشند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند؛ در برخی کشورها نیز رئیس جمهور باید از سوی احزاب معرفی شود لذا اگر رئیس‌جمهوری عضو احزاب نباشد آیا می‌تواند قانون را دور بزند و بگوید که من در صدد انتخابات آزاد هستم؟

* اصلاح‌طلبان از اقدامات فراقانونی دست بردارند

وی خاطرنشان کرد: فتنه‌گران می‌دانند که شورای نگهبان به دلایل محکم و متقن آنها را رد صلاحیت خواهد کرد لذا با فرار رو به جلو می‌خواهند شورای نگهبان را در معذوریت قرار داده تا آنها را رد صلاحیت نکند.

محبی در پایان افزود: مردم پشتیبان شورای نگهبان هستند تا وظیفه قانونی خود را به درستی اجرا کنند و رئیس جمهوری طبق قانون اساسی در معرض رای مردم قرار دهد؛ بنابراین از آنجایی که در جمهوری اسلامی قانون همانند شرع است، تن ندادن به روند قانونی کشور و تخلف از قانون به مثابه تخلف از شرع مقدس است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها