کد خبر: ۹۱۷۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۸ آبان ۱۳۹۱

هاشم ميرزاخاني از اولين کساني بود که فيلم را در جشنواره کن و در کنار مخاطبان خارجي و همراهان ايراني اش ديد. براي شنيدن نظرات اين مدير جوان سينمايي نظر او را در مورد فضاي فيلم «يک خانواده محترم» جويا شديم.

 
لطفا نظرتان را در مورد فيلم بيان نماييد:
 
همان طور که در اخبار متعدد آمده است فيلمي که متاسفانه توليد شده قابل دفاع نيست و وهن شهداي عزيز است. فيلمي که تمامي مقدسات ما (حضرت امام) را در پلان هايي که به هم کات زده، به سخره گرفته است. اين فيلم فضاي صميمي مردم ايران را به صورت يک جنگل بدون مرز تصوير کرده است. فيلمي که در آن هيچ سياهي و سپيدي نمي بينيد که بتوانيد يک کنتراست فرهنگي بين يک خانواده و خانواده هاي متعدد ايراني ببينيد. در اين فيلم انسان ها و شخصيت هايي را مي بينيد که همه به دنبال غارت يکديگر به هر عنواني هستند. در صورتي که شهداي ما افراد فرهيخته اي بودند که اگر هرکدام از آنها الان بودند قابليت اين را داشتند که به عنوان يک فرمانده در يک مجموعه فعاليت کنند. افراد شاخصي که از نظر علمي و هوشي جايگاه هاي بالايي داشتند و کساني بودند که توانستند در نهايت با خداوند معامله کنند.متاسفانه اين فيلم يک اهانت صريح به فرهنگ و عقبه ملت شريف ايران است و مي بينيم در جشنواره هاي متعدد به دليل ارائه اين زشتي و پلشتي که از ايران به نمايش مي گذارد، ديده مي شود. متاسفانه خبردار شده ايم که اين فيلم دارد در فرانسه اکران عمومي مي شود و تبليغات جدي در پاريس انجام شده است.من واقعا متاسفم که چنين فيلمي يک ملت شريف با عقبه خوب فرهنگي و علمي و هشت سال دفاع مقدس را به تمسخر گرفته است.
 
در مورد اظهارات عوامل فيلم چه ديدگاهي داريد؟
 
من واقعا متعجبم با توجه به اين که افرادي که دارند در مورد اين فيلم صحبت مي کنند انسان هاي موجهي هستند و ديدگاه هاي مشخصي دارند و افراد بيرون از اين مملکت و خارج از فضاي توليد نيستند. آدم هاي سينماي ايران دارند راجع به اين فيلم صحبت مي کنند. من نديدم هيچ کس راجع به اين فيلم موضع خوبي داشته باشد و متعجبم چگونه بعضي ها هنوز در حال دفاع از اين فيلم هستند و به جاي آن که بيايند از ملت شريف ايران عذرخواهي کنند و به جاي آن که از جشنواره هاي مختلف انصراف دهند خود را به آن راه مي زنند.موضوع اين فيلم چيز مشخصي است. نام اين فيلم از ابتدا «خرم - شهر» بوده است. يعني اين يک استعاره کاملا مشخص از پايتخت ايران عزيز- تهران- است. به نظرم اين فيلم هيچ گونه جاي دفاع ندارد و هرچه سريع تر عوامل اين فيلم بايد از ملت شريف ايران، خانواده شهدا و حضرت امام حلاليت بطلبند و بايد معذرت خواهي کنند ضمن اين که مسئولان هم بايد هوشيارتر برخورد کنند و بايد جلوي اشاعه اين فرهنگ نادرست گرفته بشود و حتما بايد با اين کار برخورد جدي و قانوني شود.
 
علت بروز اين اتفاقات چيست؟ براي پيشگيري از اين اتفاقات چه بايد کرد؟
 
فکر مي کنم اگر مناسبات قانوني در مورد هر فيلم از ابتداي دريافت مجوز دقيقا رعايت شود و ما به اسم افراد بسنده نکنيم اين اتفاق صورت نمي گيرد. کما اين که ديديم افراد به نام ديگري در حوزه سينماي دفاع مقدس فعاليت کردند ولي به خاطر اسمشان توانستند مجوز بگيرند و آثاري توليد کردند که الان غيرقابل نمايش است. اين مسئله بايد يک برنامه ريزي درستي داشته باشد که به اسم افراد فقط مجوز داده نشود.البته به هر ترتيب انسان ممکن الخطاست و حتما خرد جمعي کمک مي کند به هر فعاليتي. اگر قرار است کاري ساخته شود و اگر جمعي در مورد يک فيلمنامه تصميم بگيرند قطعا آن فيلمنامه به جاي بهتري مي رسد و از خطاهاي احتمالي فاصله مي گيرد و هر اثري در هر کجا که مي خواهد توليد شود بايد مبادي قانوني را طي کند که اين اتفاقات کمتر صورت پذيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها