کد خبر: ۹۰۴۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۴ آبان ۱۳۹۱
فرمانده یکی از تیپ‌های «لشکر نصر» خراسان در دوران جنگ تحمیلی گفت: دنیایی از سوژه در دل دفاع مقدس نهفته است.

سردار مرتضی عفتی سرخ‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این که گاهی برخی می‌گویند در رابطه با دفاع مقدس کمبود سوژه داریم سخن ناروایی است. شاید یکی از دلایل بیان چنین سخنی این باشد که آنها درباره دفاع مقدس کاری کارشناسی شده انجام نداده‌اند.

وی یادآور شد: از همان زمانی که برخی فیلمسازان، کارگردانان و یا نویسندگان ما به دفاع مقدس پرداختند نتوانستند حق مطلب را خوب ادا کنند و یکسری از توهمات و یا کارهای غیرکارشناسی شده را در رابطه با دفاع مقدس عرضه کردند و اسطوره‌سازی‌های غیرعقلانی،‌تخیلات و یا داشتن نیت درآمدزایی سبب شده که آثار خوب کمتری تولید شود.

سردار عفتی سرخ‌آبادی اظهار کرد: سه رویداد است که تا خود انسان در شرایطش قرار نگیرد نمی‌تواند آن را درک کند یعنی «حج»، «فوت پدر» و «جنگ». به صورت نسبی معتقد هستم تا خود انسان در شرایط جنگ قرار نگیرد نمی‌تواند آن را درک کند. به این معنی که کسانی که در جنگ حضور نداشته‌اند ناخواسته دچار اسطوره‌سازی خواهند شد و به اغراق در بیان واقعیت‌ها دست خواهند زد. همچنین کسانی که می‌گویند به علت کمبود سوژه نمی‌توان کار کرد نیز یا ناآگاه هستند یا می‌خواهند از زیر بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی کنند.

وی خطاب به رسانه‌ها اعلام کرد: وقت کم است و باید به سراغ رزمندگانی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند بروید چرا که بیشتر آن‌ها به علت کهولت سن و یا عوارض ناشی از جنگ تحمیلی از دنیا خواهند رفت. البته رسانه‌ها باید بدانند که به سراغ کسانی که جنگ را دیده‌اند بروند و کسانی که از جنگ فقط واژه آن را شنیده‌اند نروند. برخی از افراد هستند که در زمان جنگ بوده‌اند اما در آن هیچ نقش و حضور فیزیکی نداشته‌اند. اگرچه آن‌ها خوب درباره جنگ صحبت می‌کنند اما نمی‌توانند آن حسی که در جنگ حاکم بود را به مخاطبانشان القا کنند و بعضا نیز دیده می‌شود مطالبی غیرواقعی را بیان می‌کنند.

سردار عفتی سرخ‌آبادی گفت: بهترین روش برای آنکه بتوان درباره هشت سال دفاع‌مقدس در رسانه‌ها فعالیت کرد این است که رزمندگان، سرداران و مسئولان همراه با هم در یک میزگرد حضور یابند و سپس با طرح موضوعی پیرامون آن صحبت کنند چرا که با گذشت حدود 24 سال از پایان جنگ تحمیلی، بعضی از رویدادها از خاطره‌ها یا پاک و یا کمرنگ می‌شود. طرح موضوع به صورت گروهی باعث می‌شود تا اگر در بخشی از جنگ تناقض‌گویی شده، حل شود.

این فرمانده دوران دفاعمقدس با اشاره به نقش رزمندگانی که در جبهه‌ها کار تبلیغاتی می‌کردند، توضیح داد: یکی از حلقه‌های واسطه برای سوژه‌یابی در رابطه با دفاع مقدس بهره‌گیری از رزمندگان تبلیغات است چون آن‌ها به دلیل مجموعه فعالیت‌ها و ارتباطاتی که با فرماندهان داشتند به خوبی می‌توانند در طرح سوژه کمک کنند.

وی ادامه داد: همانگونه که نمی‌توانیم جوانان امروز را در پیشرفت‌های روز محدود کنیم، نباید فرزندان دیروز را هم تنها متعلق به دوران‌های گذشته بدانیم و باید با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین،نسل امروز را با هشت سال دفاع مقدس پیوند بزنیم. البته این فعالیت‌ها نیازمند تداوم هستند و نباید به صورت مناسبتی به آن‌ها پرداخت چون کار مناسبتی در مورد دفاع مقدس آن را «ابتر» می‌کند.

سردار عفتی سرخ‌آبادی در پایان تاکید کرد: اینکه همواره عنوان می‌کنیم جوانان دوران دفاع‌مقدس با جوانان امروزی تفاوت داشتند اشتباه است. از نظر من اینگونه نیست. نسل امروز بسیار باهوش و شایسته است و در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موفق شده است. بنابراین باید در کنار بیان رشادت‌های جوانان دوران دفاع مقدس، عملکردهای شایسته و خوب نسل امروز نیز بیان شوند در غیر این صورت این نسل خود را با رزمندگان دوران دفاع مقدس ناآشنا می‌پندارد و نسبت به فراگیری یا آگاه شدن از معارف هشت ساله دفاع مقدس تدافعی برخورد خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها