کد خبر: ۹۰۰۳۳
زمان انتشار: ۱۷:۳۰     ۱۰ آبان ۱۳۹۱

حجت‌الاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: فرقه‌های معناگرای جدید ربطی به اخباری‌گری ندارد و فرقه‌هایی مستقل هستند.

وی در ادامه افزود: اصل کیفیت و کمیت این نوع فرقه‌ها مربوط به جایی دیگر و کانون اصلی آن‌ها بیرون از کشور ما است اما به علت اصیل بودن جریان حوزوی به عنوان بدل وارد ایران شده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همان‌طور که برای هر اصلی بدلی هم ساخته می‌شود، برای جریان اصیل حوزوی نیز بدل آمده و فرقه‌های نوظهور و جدید پدیدار شدند.

حجت‌الاسلام رهدار تأکید کرد: الزامات رفتاری یک نوع تجددی است که خارج از کشور و دین ما است؛ مفهوم مدگرایی یکی از فرهنگ‌های غربی است که توسط جامعه‌شناسان غربی ترویج و به مردم ما القا شد.

وی با اشاره به این‌که این جریان انحرافی به وجود آمده، مانند اخباری‌گری است، اظهار داشت: این جریان مانند اخباری‌گری در دل فضای دینی، غنی شده و رشد یافته است.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: مرحوم علامه نایینی، شهید صدر، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره)  یک تئوری در مورد ثبوت و تغییر در دین ارائه کردند اما ما نتوانستیم این ثابت و متغیر را صحیح مطرح کنیم و همین سبب شده جامعه مستعد تغییر شده و حالات دیگری به خود بگیرد.

وی در ادامه به تشریح سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم حوزه علمیه در بحث سبک زندگی اسلامی عجولانه رفتار نکند، چرا که رهبر معظم انقلاب افق دید مردم را نسبت به سبک زندگی تغییر دادند و با تغییر این افق الزاماتی را برای مردم تبیین کردند.

 حجت‌الاسلام احمد رهدار ادامه داد: از حوزه علمیه، علما و فقها انتظار می‌رود که مبدأ میل بشر را تغییر دهند چون زمانی که مبدأ میل تغییر کند رفتارهای مردم نیز ناخداگاه در رویه و سبک اسلامی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه خصوصی انسان بر حوزه عمومی وی نیز تأثیر می‌گذارد یعنی وقتی در حوزه خصوصی با قناعت وارد شویم در حوزه عمومی نیز این قناعت رخ می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مبدأ میل افراد باید به صورت منطقی و با برنامه‌ریزی تغییر کند تا اول درون و ذهن افراد اسلامی شود سپس عمل آن‌ها اسلامی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها