وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۹۰۰۳۳
زمان انتشار: ۱۷:۳۰     ۱۰ آبان ۱۳۹۱

حجت‌الاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: فرقه‌های معناگرای جدید ربطی به اخباری‌گری ندارد و فرقه‌هایی مستقل هستند.

وی در ادامه افزود: اصل کیفیت و کمیت این نوع فرقه‌ها مربوط به جایی دیگر و کانون اصلی آن‌ها بیرون از کشور ما است اما به علت اصیل بودن جریان حوزوی به عنوان بدل وارد ایران شده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همان‌طور که برای هر اصلی بدلی هم ساخته می‌شود، برای جریان اصیل حوزوی نیز بدل آمده و فرقه‌های نوظهور و جدید پدیدار شدند.

حجت‌الاسلام رهدار تأکید کرد: الزامات رفتاری یک نوع تجددی است که خارج از کشور و دین ما است؛ مفهوم مدگرایی یکی از فرهنگ‌های غربی است که توسط جامعه‌شناسان غربی ترویج و به مردم ما القا شد.

وی با اشاره به این‌که این جریان انحرافی به وجود آمده، مانند اخباری‌گری است، اظهار داشت: این جریان مانند اخباری‌گری در دل فضای دینی، غنی شده و رشد یافته است.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: مرحوم علامه نایینی، شهید صدر، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره)  یک تئوری در مورد ثبوت و تغییر در دین ارائه کردند اما ما نتوانستیم این ثابت و متغیر را صحیح مطرح کنیم و همین سبب شده جامعه مستعد تغییر شده و حالات دیگری به خود بگیرد.

وی در ادامه به تشریح سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم حوزه علمیه در بحث سبک زندگی اسلامی عجولانه رفتار نکند، چرا که رهبر معظم انقلاب افق دید مردم را نسبت به سبک زندگی تغییر دادند و با تغییر این افق الزاماتی را برای مردم تبیین کردند.

 حجت‌الاسلام احمد رهدار ادامه داد: از حوزه علمیه، علما و فقها انتظار می‌رود که مبدأ میل بشر را تغییر دهند چون زمانی که مبدأ میل تغییر کند رفتارهای مردم نیز ناخداگاه در رویه و سبک اسلامی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه خصوصی انسان بر حوزه عمومی وی نیز تأثیر می‌گذارد یعنی وقتی در حوزه خصوصی با قناعت وارد شویم در حوزه عمومی نیز این قناعت رخ می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مبدأ میل افراد باید به صورت منطقی و با برنامه‌ریزی تغییر کند تا اول درون و ذهن افراد اسلامی شود سپس عمل آن‌ها اسلامی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام