کد خبر: ۸۹۹۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۱۰ آبان ۱۳۹۱
عضو فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان:
موضوع حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران چند ماهی است که دست مایه بسیاری از تحلیل‌ها و اظهارنظرها از سوی بسیاری از طرف‌های سیاسی و نظامی داخل کشور بوده است.

بررسی و تحلیل این موضوع فقط شامل محافل داخل کشور نیست بلکه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، اروپا، آمریکا و محافل داخلی رژیم صهیونیستی نیز این موضوع در قالب میزگردها، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی و نظامی در سطح وسیعی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این ارزیابی‌ها بدان پرداخته می‌شود موضوع واکنش احتمالی ایران و نیروهای هم‌پیمانش به این حمله احتمالی است. در حقیقت به اعتقاد بسیاری از استراتژیست‌ها و کارشناسان امر اگر آمریکا و اسراییل قادر به تعیین و ارزیابی دقیق انعکاس چنین حمله‌ای و واکنش‌های احتمالی ایران بودند این جنگ را چه بسا سال‌های پیش و در عصر جورج بوش عملی می‌کردند اما مشکل اساسی آمریکا و اسراییل این است که ضمن علم و آگاهی کامل به توان پاسخ‌گویی ایران، اما قدرت تشخیص دقیق واکنش‌های ایران را ندارند.

مناظره‌های انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی که بخش مهمی از آن موضوع ایران، برخوردهای نظامی و نیز احتمال حمله اسراییل به کشورمان بوده است، خود گویای اهمیت این موضوع است.

لبنان به دلیل همسایگی با فلسطین اشغالی از یک سو و از طرف دیگر به دلیل آن که به شکل مستقیم متاثر از همه تحولات نظامی منطقه و اسراییل است، کارشناسان سیاسی و نظامی آن از جمله کشورهایی‌اند که با موشکافی و دقت خاصی احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران، تاثیر آن بر لبنان و منطقه و واکنش‌های ایران را از مدت‌ها پیش مورد بررسی و مطالعه قرار داده‌اند و دیدگاه‌های متنوعی در این خصوص دارند.

نواف الموسوی، نماینده و عضو فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در پاسخ به این سوال که شما به عنوان عضوی از پارلمان لبنان که از مجموعه فراکسیون حزب‌الله هستید، آیا جنگ علیه ایران از سوی اسرائیل را جدی می‌بینید؟ گفت: هدف از جنگ رسانه‌ای صهیونیست‌ها این است که کشورهای اروپایی را به افزایش فشار علیه مردم ایران وادار کنند که به نوبه خود ایران را به رهایی از برنامه هسته‌یی خود وادار کنند.

آیا منظومه نظامی اسرائیل به تنهائی می‌تواند علیه ایران حمله کند؟ در این‌باره ژنرال دمپسی گفت: اسراییل نمی‌تواند به تنهایی علیه ایران حمله کند و به گفته خودش اگر بخواهیم این حمله به اهداف خود برسد حتما آمریکا باید در آن شریک باشد.

وی ادامه داد: تا به حال ظاهرا ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد این حمله شکل بگیرد، ولی ما در لبنان عادت کردیم به بدترین احتمال‌ها فکر کنیم، اسرائیل به تنهایی طرفی ناتوان از حمله علیه لبنان هست چه برسد به حمله علیه یک کشوری که برای خودش ابر قدرتی منطقه‌ای و یک کشور محوری مثل ایران است. با این وجود ما میگوییم که باید آمادگی کامل را داشته باشیم برای ایستادگی در برابر هر رفتار دشمنانه از طرف رژیم صهیونستی.

نواف الموسوی در پاخ به این که اگر چنین تهدیداتی عملی شود واکنش نیروهای مقاومت چگونه خواهد بود؟ گفت: ما به سوالات فرضی پاسخ نمی‌دهیم، نمی‌توانیم بگوئیم به فرض اینطوری وآنطور شده و آنجوری میشود، چون پاسخ به هر سؤال در وقتش خوب است، یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید: شما از پل عبور می کنید وقتی که به آن می‌رسید. چون اسرائیل همیشه با منطق جنگ پیش‌دستانه کار میکند شاید خود اسرائیل جنگ را به جای ایران علیه لبنان شروع کند، آن وقت کسی نمی پرسد عکس العمل مقاومت چه جوری خواهد بود. چون پاسخ خیلی واضح خواهد بود، به همین دلیل اجازه دهید پاسخ به این سؤال را به وقتش بگذاریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها