کد خبر: ۸۹۷۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۰۹ آبان ۱۳۹۱
رییس گروه پارلمانی ایران در یکصد و بیست و هفتمین مجمع بین‌المجالس جهانی گفت: حضورمان در کانادا موجب پاسخگویی به مسائل مطرح شده بر ضد جمهوری اسلامی ایران، رویه نشدن دعوت نکردن از ایران به این اجلاس، اتهامات برخی از کشورها بر علیه ایران و دفاع از مجازات‌های اسلامی و حقوق بشر شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایرج ندیمی در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای حضور هیات ایرانی در اجلاس یکصد و بیست و هفتم مجمع بین‌المجالس جهانی که در کانادا برگزار شد، گفت: این اجلاس سالی دو بار یکی در بهار و دیگری در پاییز برگزار می‌شود که در این اجلاس 129 پارلمان دنیا حضور داشتند.

وی افزود: در این اجلاس 42 رییس مجلس، 35 نایب رییس، 598 نماینده و 167 نماینده خانم حضور داشتند، از جمهوری اسلامی ایران نیز بنده، نوروزی نماینده علی‌آباد کتول، پژمان‌فر نماینده مشهد، بت‌کلیا نماینده آشوریان، شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه و کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود حضور داشتیم. یک سخنرانی به عنوان رییس گروه پارلمانی و دو جوابیه برای امارات وکانادا و یک گزارش در مجمع آسیایی پاسفیک داشتیم و در چهار کمیته، اعضا درباره مسائل تجاری، اقتصادی، صنعتی، انسانی و حقوق هسته‌یی سخنرانی کردند.

ندیمی افزود: همچنین در حاشیه این اجلاس با نمایندگان هند، کره جنوبی، روسیه، عراق، بنگلادش، ژاپن، ترکیه و زیمبابوه دیدار و گفت‌وگو انجام شد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس افزود: البته حضور ما در کانادا با مشکلاتی روبرو شد، با وجودی که پنجاه سال عضو مجمع بین‌المجالس جهانی هستیم ولی مشکل قطع رابطه دیپلماتیک کانادا با جمهوری اسلامی مشکلاتی را برای هیات پارلمانی به وجود آورد، هیات در روز آخر خود را آماده شرکت در کبک کانادا کرد و از این جهت با کمبودهای فراوانی روبرو شد، همچنین نداشتن سفارتخانه و کنسولگری و قطع روابط با ایران مشکلاتی را برایمان به دنبال داشت، علاوه بر آن همراه نبودن اعضای وزارت خارجه و نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه‌ ملی نیز بر خلاف روال بود.

وی در واکنش به انتقاد برخی نسبت به سفر هیات پارلمانی به کانادا گفت: در یکی از سایت‌ها در خصوص رفتن، جواب دادن و شئون جواب دادن هیات پارلمانی به کانادا اظهارنظر شده بود و اساسا رفتن هیات به کانادا را منفی دانسته بود؛ به عقیده بنده دو گروه فکری مخالف رفتن هیات پارلمانی ایران به مجمع بین‌المجالس جهانی بودند، گروهی می‌خواستند جا بیندازند که ایران در جهان جایگاهی ندارد و گروه دوم از سر افراط فکری با رفتن ما به کانادا مخالف بودند، اینان فهم درستی از حضور ما در اجلاس صد و بیست و هفتم مجمع بین‌المجالس جهانی نداشتند.

رییس گروه پارلمانی ایران در یکصد و بیست و هفتمین مجمع بین‌المجالس جهانی با تشریح دستاوردهای سفر هیات پارلمانی ایران به کانادا، اظهار کرد: پافشاری ما برای رفتن به اجلاس کبک کانادا به قیمت خلع میزبانی کانادا می‌انجامید چرا که ضوابط داخلی IPU چنین اجازه‌ای به کشور میزبان برای عدم صدور روادید و ویزا برای حضور اعضا در اجلاس را نمی‌دهد، از این رو اگر جمهوری اسلامی ایران در ممانعت کانادا برای عدم حضور هیات پارلمانی ایران در کانادا پافشاری می‌کرد منجر به خلع میزبانی کانادا می‌شد، البته رییس مجلس سنای کانادا برخلاف انتظار به ما کمک کرد و از سفر هیات پارلمانی ایران دفاع کرد که بنده از وی تشکر می‌کنم.

ندیمی عدم شرکت نکردن رییس مجلس ایران در این اجلاس را آبرومندانه توصیف کرد و افزود: حضور نیافتن آقای لاریجانی در اجلاس صد و بیست و هفتم مجمع بین‌المجالس جهانی آبرومندانه و تصمیم درستی بود اما برخی رسانه‌ها حضور نیافتن وی را استدلالی برای حضور نیافتن نمایندگان مجلس در این اجلاس تلقی می‌کردند در حالی که هیات پارلمانی با مجوز هیات رییسه مجلس به کانادا سفر کرد.

وی افزود: در این اجلاس گفته شد شما مانع از ترویج مذاهب هستید و در مثال خود بهائیت را مثال می‌زدند که در پاسخ به آنان گفتیم بهائیت دین نیست بلکه شیوه‌ای سیاسی است که خود شما آن را درست کرده‌اید؛ در خصوص اسرائیل نیز گفتیم ما اسرائیل را اصلا کشور نمی‌دانیم، درباره مجازات‌ اسلامی نیز انتقاداتی مطرح بود که پاسخ داده شد، لایحه مجازات اسلامی متکی بر اعتقادات دینی و ضرورت‌های زمانی تهیه شده است، درباره امارات نیز که به رسم هر ساله مدعی مالکیت جزایر سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران است، نیز گفتیم هزاران سال قبل از تشکیل امارات این جزایر متعلق به ایران بود.

ندیمی افزود: امسال سال پایانی ریاست ایران در اجلاس آسیا یاسپیک بود که ریاست از ایران به ژاپن واگذار شد، همچنین درباره پیشنهاد سوریه و انگلیس تلاش داشتیم موضوع ضدایرانی و ضدسوریه تمام نشود، به همین دلیل در خصوص پیشنهاد مخالفت با ادیان و مخالفت با جریان تروریستی رای ممتنع دادیم.

رییس گروه پارلمانی ایران در یکصد و بیست و هفتمین مجمع بین‌المجالس جهانی با اشاره به نشست گروه پارلمانی ایران با هند، اظهار کرد: در نشست جانبی با هند، رییس مجلس هند به نیکویی از ایران یاد کرد و درباره زمینه‌سازی برای سفر رییس مجلس به هند مذاکراتی انجام دادیم که بر این اساس حدود 14، 15 روز دیگر رییس مجلس به هند و پاکستان سفر خواهد کرد.

وی افزود: برای ما بسیار جالب بود که رییس مجلس هند به صراحت بیان می‌کرد که هند تمدن خود را از ایران دارد و این کشور خود را وامدار ایران می‌داند، در این نشست در خصوص مسائل تمدن ایران، نقش جمهوری اسلامی ایران در تمدن هند و روابط پارلمانی صحبت شد.

وی با اشاره به نشست با نمایندگان پارلمان روسیه گفت: در این نشست در خصوص بازدید مسئولان دو کشور، تشکیل گروه دوستی پارلمانی دو کشور، حضور در صنایع نظامی و اقتصادی و اتمی ایران، ظرفیت روابط دو کشور، مشکلات انتخاباتی آمریکا برای ایران و روسیه و حضور یک ارتدوکس در هیات ایرانی صحبت‌هایی از طرف طرفین انجام شد.

ندیمی با اشاره به نشست هیات پارلمانی با هیات ترک گفت: در این نشست درباره سوابق تاریخی، تمدنی و مرزی،‌ روابط دوستانه پس از انقلاب، مشترکات بسیار با سوریه، چاره‌اندیشی ایران و عراق و ترکیه در موضوع سوریه، حل مشکلات سوریه از طریق مذاکره، جلوگیری از مداخله غرب در موضوع سوریه و آتش‌بس عید قربان تبادل نظر شد.

وی با تاکید بر اینکه هیات پارلمانی ایران از جنبه‌ی کمیت و تعداد همراهان کم‌رنگ ولی از نظر بازدهی و کیفیت در سطح قابل قبولی بود، اظهار کرد: در این اجلاس در خصوص حقوق بشر و احترام و حق رای قائل بودن درباره اقلیت‌های دینی مطالبی بیان شد که بنده پاسخ دادم در حالی که جمع کل اقلیت‌های دینی در ایران بیش از 150 هزار نفر نیست ولی اقلیت‌های دینی در ایران پنج نماینده دارند ولی جمعیت میلیونی مسلمانان در برخی کشورها حتی یک نماینده در پارلمان آن کشورها ندارند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با اشاره به مشکلاتی که برای ایران، سوریه، افغانستان و زیمبابوه برای ورود به خاک کانادا به وجود آمده بود، گفت: ایران در کانادا فاقد کنسولگری و سفارتخانه و حتی فاقد دفتر خبرگزاری‌ها و رسانه ملی است، ما نیز تا آخرین روز سفر ویزا دریافت نکرده بودیم، ضمن آنکه کانادا پایگاه نفاق و بهائیت است در چنین شرایطی سعی کردیم حضورمان در کبک کانادا را مدیریت کنیم تا اهداف جمهوری اسلامی ایران به درستی پیش برود.

ندیمی حضور نداشتن رییس سازمان اداری مجلس و خبرگزاری‌ها را از خلاءهای گروه پارلمانی مجلس برشمرد و افزود: یکی از خلاها، حضور رییس سازمان اداری مجلس بود چرا که از سوی هیات عراقی درخواست تبادل اطلاعات و تجارب سازمان اداری مجلس مطرح شد که اگر ایشان به همراه گروه پارلمانی بودند می‌توانستند مذاکرات خوبی با هیات عراقی داشته باشند.

وی افزود: همچنین حضور نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه ملی می‌توانست بازتاب گسترده‌تر و بهتری از حضور هیات پارلمانی ایران در اجلاس کانادا در پی داشته باشد از این رو در سفر آتی به این موضوعات توجه جدی خواهیم داشت.

رییس گروه پارلمانی ایران در یکصد و بیست و هفتمین مجمع بین‌المجالس جهانی با اشاره به جزئیات سخنانش در این اجلاس گفت: در نطقم بر پافشاری ایران بر موضوع هسته‌یی تاکید کردم و درباره بسیاری از توانمندی‌های ایران در نشست‌ها و نطق‌ها صحبت کردم، به طور مثال درباره دارو و حصر اقتصادی از سوی گروه همراه بحث‌هایی مطرح شد و تاکید شد در شرایطی که غربی‌ها از حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند اجازه نمی‌دهند که دارو یا قطعات هواپیما به ایران وارد شود، یا در موضوع هسته‌یی، جهان را مورد سوال قرار دادیم و تاکید داشتیم که برخی از کشورها بدون رعایت قوانین و حقوق سایر کشورها خود را تصمیم‌گیرندگان بلامنازع بر جهان می‌دانند.

ندیمی از عدم حضورهیات پارلمانی سوریه در این اجلاس ابراز تاسف کرد و افزود: مقامات کانادایی بنا بر دلایل اعلام نشده از حضور هیات پارلمانی سوریه در این اجلاس جلوگیری کردند.

وی از برگزاری اجلاس آینده در نوروز سال 1392 در اکوادور خبر داد و افزود: از هم‌اکنون درباره مسائل مختلف برنامه‌ریزی خواهیم کرد، به ویژه برای کاهش هزینه‌هایمان از جمله رزرو جا و سفرهای داخلی مورد نیاز تدابیری خواهیم اندیشید تا هزینه‌ها کاهش یابد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه در این سفر با یازده کشور دیدار و گفت‌وگو داشتیم، افزود: در این دیدارها بر گسترش سطح روابط تجاری، صنعتی،‌ اقتصادی و حقوق هسته‌یی رایزنی‌هایی انجام شد، درباره موضوع پرداخت جهانی تلاش‌ها اینگونه است که روابط با جمهوری اسلامی ایران سرد نشان داده شود، ولی تلاش هیات پارلمانی ایران در اجلاس بیست و هفتم بر گرم نگه داشتن روابط بود؛ کره جنوبی به صراحت اعلام کرد ما توانمندی‌های علمی و آموزشی ایران را قبول داریم و عراق نیز اعلام کرد به پیشرفت‌های علمی، هسته‌یی و اقتصادی ایران نیازمند است.

وی گفت: حتی روسیه و ژاپن نیز درخواست داشتند در زمینه پیشرفت‌های نظامی و تجاری، حقوق هسته‌یی و صنعتی و تبادلات نفتی با ایران رابطه داشته باشند و درخواست داشتند ایران آنان را در این حوزه‌ها به بازی بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها