کد خبر: ۸۹۵۵۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۰۹ آبان ۱۳۹۱
به دست و پا افتادن محافل و رسانه‌های صهیونیستی در اثر یک شایعه
روزنامۀ اسرائیلی "ماآریو" روز یکشنبه گزارش داد که ایالات متحده پیشنهاد کرده تا به عنوان بخشی از تلاش ها برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای، روابط کامل دیپلماتیک خود را با ایران از نوپایه گذاری کند...
بولتن نیوز: بسته مشوق های دیپلماتیک، شامل بازگشائی سفارتخانه های دو کشور در تهران و واشنگتن از سوی ایران رد شده است.




به گزارش  روز یکشنبه جاشوا داویودوویچ خبرنگار "ماآریو" دومین روزنامۀ پرفروش اسرائیل، ایالات متحده پیشنهاد کرده تا به عنوان بخشی از تلاش ها برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای، روابط کامل دیپلماتیک خود را با ایران از نوپایه گذاری کند.

ماآریو، با استناد به" منابع غربی بسیار نزدیک به دولت " گزارش کرد که ایران "دست دیپلماتیک " کاخ سفید که در سال 2008و کمی پس از روی کار آمدن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به سمتش دراز شده بود را پس زد.

این اطلاعات بلافاصله پس ازگزارش های اوایل ماه جاری فاش شد مبنی بر این که ایالات متحده و ایران در مورد انجام مذاکرات مستقیم بر سر برنامه هسته ای تهران، تماس های پنهانی برقرار کرده اند. اما کاخ سفید و ایران هر دو این خبر را تکذیب کردند.

روز 7آبان 91 نیز علی اکبرولایتی مشاور آیت اله خامنه ای رهبرجمهوری اسلامی، اخبار منتشره در مورد مذاکرات ایران و آمریکا را تکذیب کرد.

با این حال، بر اساس گزارش ماآریو، ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه با مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران سعید جلیلی، در سال 2009، به مدت یک ساعت ملاقات داشته، و نشست دیگری نیز با حضور مقامات دو طرف برگزار شده است.

از جمله موارد لحاظ شده در بستۀ مشوق های دیپلماتیک پیشنهادی توسط واشنگتن، افتتاح بخش حافظ منافع هر یک از دو طرف در واشنگتن و تهران؛ همراه با امکان گسترش کامل روابط دیپلماتیک از طریق سفارتخانه های آمریکا و ایران در پایتخت های یکدیگر است.

 گفته شده که واشنگتن امتیازهای دیگری از جمله همکاری های امنیتی میان دو کشور، پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا و اعطای ویزا به ایرانیانی که مایل به دیدار از ایالات متحده باشند را نیز ارائه کرده است.

این گزارش اگر درست باشد، نوعی تغییر کیفی در سیاست آمریکا نسبت به ایران را نشان می دهد. این دو کشور از زمان بحران گروگانگیری در ایران 1979-1981، با یکدیگر روابط مستقیم دیپلماتیک نداشته اند یعنی هنگامی که درجریان انقلاب ، شاه ایران سرنگون شد و کارکنان سفارت آمریکا برای مدتی بیش از یک سال گروگان گرفته شدند.

ایالات متحده در حال حاضر تحریم های تجاری سختی را دربارۀ ایران اعمال می کند و هرنوع تماس دیپلماتیک به طور رسمی از طریق اشخاص ثالث صورت می گیرد.

بر اساس گفته های ماآریو، ایران تلاش های امریکا برای برقراری مجدد روابط را رد می کند. زیرا این رابطه نباید موجب تضعیف حکومت تهران شود.

این جلسه میان برنز و جلیلی و در حاشیه مذاکرات بین تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، موسوم به 1+5 برگزار شد.

این مذاکرات- که اورشلیم آن را تاکتیک تهران برای به تاخیر انداختن و خرید زمان برای پیشبرد برنامه هسته ای خود ... می نامد - عمدتا با شکست مواجه شده است، هرچند تلاش های زیادی صورت گرفته تا محدودیت هایی برای فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران تعیین شود.

هفته گذشته، نیویورک تایمز و ان بی سی گزارش دادند که واشنگتن، تماس های محرمانه ای با ایران برقرار کرده تا بتواند به شکل رو در رو بر سر برنامه هسته ای این کشور با آنها گفتگو کند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ایران نسبت به این احتمال روی خوشی نشان داده است، ولی خواسته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی 6 نوامبر صبر کنند. بنابراین آنها به خوبی می دانند که قرار است با چه کسی مذاکره کنند.

کاخ سفید این گزارش را تکذیب کرد، اما گفت که همواره پیشنهاد مذاکرات مستقیم و تعامل با ایران را به عنوان یک گزینه مطرح کرده است.

در اورشلیم، موشه یالون ، وزیر امور راهبردی گفت که او در مورد این تماس ها اطلاع داشته و ازآنها استقبال می کند. در حالی که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه گفته که امیدوار است تکذیب دولت اوباما درست بوده باشد.

ادعاهای گسترده ای توسط اسرائیل و آمریکا حاکی است که برنامه هسته ای ایران برای مقاصد نظامی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل انرژی هسته ای ایران را تهدیدی جدی علیه موجودیت خود می داند و گویا برای اقدام نظامی علیه برنامۀ هسته ای ایران لابی هم کرده است، اما ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی دیگر معتقدند که هنوز زمان کافی برای اثربخشی تحریم ها و دیپلماسی وجود دارد و می توان از طریق فشار تحریم ها و گفتگوی موثر، دولت ایران را متقاعد کرد تا از تلاش مصرانۀ خود برای توسعه سلاح هسته ای دست بردارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها