کد خبر: ۸۹۴۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
به گزارش 598، مدتی است که بحث درباره مذاکره با آمریکا در کشور اوج گرفته است، این اوج گیری بعد از سفر رئیس جمهور به نیویورک و اتخاذ برخی مواضع از جانب ایشان و همچنین به دنبال داغ شدن تبلیغات انتخاباتی در آمریکا به وجود آمده است؛ از سوی دیگر، دولت بارک اومابا در تلاش است تا با  حل موقتی مشکل ایران بتواند خود را ضد تنش معرفی کرده و اعتماد مردم آمریکا را به خود جلب کند، از همین رو شاهد پیغام ها و حرف های اخیر دولت آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران هستیم.

البته این اعلام آمادگی امر جدیدی نیست، تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران بر سر مساله عراق در سال 1384، ادعای اوباما در اوایل دولت خود مبنی بر تمایل برای برقراری رابطه با ایران، تبریک نوروز به مردم ایران توسط اوباما  و پیام های اخیر از جمله مواردی است که دولت آمریکا تمایل خود را بیان کرده است.

در جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده و تصمیم گیرنده اصلی در مورد سیاست های کلانی مثل ماجرای مذاکره و رابطه با آمریکا مقام معظم رهبری است، ایشان مقابل پیشنهادها و ادعاها پاسخ هایی را به ایالات متحده داده اند، پاسخ هایی که هیچگاه طرف مقابل را دلخوش ننموده است؛ برخی از این پاسخ ها مربوط به شرایط کنونی آمریکا و چرایی عدم پذیرش این تقاضاهاست و برخی دیگر نیز مربوط به شروطی است که جمهوری اسلامی برای شروع مذاکرات مطرح نموده است.

 

تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران امر جدیدی نیست و از زمان قطع روابط تا به حال

آمریکا به بهانه های مختلف به دنبال تجدیدی روابط بوده است

 

1- علت عدم پذیرش مذاکره

الف - گذشته ناسالم آمریکا

"مشكل ملت ايران با آمریکا مشكل كارهاى امروز نيست؛ مشكل پنجاه و چند سال موذیگرى و خباثت از سوى آن رژيم نسبت به ملت ايران است؛ از سال 1332 تا امروز، بعد از پيروزى انقلاب هيچ روزى نبوده است كه آمریکا نسبت به ملت ايران نيت خيرى داشته باشد."[1]  

آنچه که در مذاکره و ایجاد روابط مهم است اعتماد دو طرف است، این اعتماد را می توان از راه های مختلف به دست آورد یکی از این راه ها ضمانت اجرایی است، مثلا تعیین خسارت های مالی، تهدید های نظامی، توازن قوا و...، ایالات متحده نشان داده است که هیچکدام از موارد فوق را به عنوان پشتوانه اعتماد آفرینی قبول نمی کند، چرا که اهرم های سیاسی بین المللی به گونه ای تنظیم شده که ایالات متحده می تواند آن را به سمت خود تغییر دهد از همین رو ابتدای مذاکره با آمریکا انتهایی جز رویارویی جدی و یا پایین آمدن از مواضع نخواهد داشت.

 در واقع با توجه به پیشنیه آمریکا اگر شروعی بر مذاکرات اتفاق بیافتد نهایتا یا باید به خواسته های طرف مقابل تن داد و یا آنکه تقابل را جدی نمود که این همان نقطه ای است که امروزه در آن قرار داریم، تلاش آمریکا برای حل مساله گروگان گیری به صورت غیر دیپلماتیک که منجر به حادثه طبس شد به خوبی شاهد این مدعاست.

به دلیل همین سابقه ناسالم است که مقام معظم رهبری فرمودند" دشمن حتى اگر دانه‌ى خرمائى هم به ما بدهد نمى‌توان مطمئن بود كه آن را انباشته از زهرى كشنده نكرده باشد."

 

ب - مشکل ریشه ای و گفتمانی با آمریکا

بسیاری از کشور ها بر سر مساله ای و یا سیاستی دچار مشکل می شوند اما بعد از مدتی با یکدیگر به مذاکره نشسته و تنش را کاهش می دهند، این رفتار را در سیاست خارجی ایران نیز می توان مشاهده نمود؛ این مذاکرات و کنار آمدن ها زمانی اتفاق می افتد که اختلاف بر سر منافع حیاتی نباشد.

منافع حیاتی کشورها منافعی است که حیات و بقای یک نظام سیاسی کشور به آن مرتبط باشد به عنوان مثال حفظ استقلال کشور، دفاع از کیان اسلام از اهداف حیاتی نظام جمهوری اسلامی است به این معنا که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد بر سر این منافع حیاتی مذاکره نماید و آنان را به خطر اندازد چرایی وجود نظام اسلامی در ایران زیر سوال می رود و این یعنی پایان دادن به حیات جمهوری اسلامی.

اختلافات ایران با آمریکا از سنج همین منافع حیاتی است، اختلاف بر سر یک مساله سیاسی نیست، از همین رو مذاکره با آمریکا یعنی تیشه به ریشه خود زدن و تمامیت خود را از بین بردن که قطعا چنین اقدامی بدور از عقل است. "مسئله‏ ما با آمریکا اين نيست كه حالا بر سر دوتا موضوع جهانى يا بين‏ المللى يا منطق ه‏اى باهم اختلاف نظر داريم، برويم بنشينيم با مذاكره‏ حل كنيم. مسئله مثل مسئلهى مرگ و زندگى است؛ مسئله‏ هست و نيست است"[2]

این اختلاف گفتمانی و مبنایی ریشه در تقابل روحیه اسلام گرایی مردم ایران و خوی استکباری آمریکا دارد. "دشمنىِ نظام مستكبر امريكايى و هر مستكبرى در دنيا با نظام اسلامى، به خاطر پرچم برافراشته‏ عدالت است؛ به خاطر اين است كه می ‏بيند با نام اسلام و با تعاليم والاى اسلام كشورى دارد به سمت رشد و توسعه و پيشرفت علمى و عملى حركت می كند؛ می داند كه‏ اين، جلوى نفوذ آن‏ها را خواهد گرفت."[3]

 

ج - مذاکره عامل تشدید فشارهای آمریکا

" شما وقتى با كسى قهريد، وقتى با كسى حرف نمی زنيد، رودربايستى باهم نداريد. در مقابلِ هم، هيچ حالت توقّعى وجود ندارد. اما وقتى با كسى مذاكره‏ شروع شد؛ پشت ميز نشستيد؛ يك قهوه باهم خورديد؛ يك گپ دوستانه هم در كنارش باهم زديد؛ در فلان محفل بين ‏المللى نشستيد و با همديگر يك ‏خرده درد دل كرديد؛ بعد رودربايستى به وجود مى‏ آيد. آن‏وقت، اوّلِ شروعِ تحميلات است."[4]

مذاکره و شروع روابط دیپلماتیک قطعا محدودیت هایی را به همراه خود خواهد آورد، تن دادن به این محدودیت ها در شرایطی درست خواهد بود که طرف مقابل روحیه استکباری نداشته باشد و دنبال سلب استقلال و از بین بردن منافع حیاتی طرف دیگر مذاکره نباشد. در غیر این صورت محدودیت هایی که نتیجه طبیعی هر مذاکره ای است مانع از دفاع تمام قد از خود می شود. تجربه تلخ مذاکره تشکیلات خودگران فلسطین با اسرائیل به خوبی این خطر را گوشزد می کند.

نتیجه های مذاکرات یاسر عرفات و اسرائیل در این 3 مورد خلاصه می شود:

قبول رژیم اشغالگر قدس
لگدمال کردن حکومت تازه فلسطین
اجبار روسای تشکیلات خودگران برای تعقیب مبارزان فلسطینی و درنتیجه کاشت تخم کینه در میان فلسطینی ها[5]

" بدبختي هاى انقلاب‏ هاى دنيا و تسلّط و نفوذ آمریکا همان‏طور كه عرض كردم از همين‏جا (مذاکره) شروع شد. مثل كشورهايى كه بنده نمىی خواهم اسم آن‏ها را بياورم. امروز هم آن كشورهاى بيچاره، غالباً چهره‏ هاى بسيار بدى دارند. اين است كه روى مذاكره فشار مىی آورند."

 

 
بدبختي هاى انقلاب‏ هاى دنيا و تسلّط و نفوذ آمریکا از سازش با استکبار نشأت می گیرد
 

2- شرایط جمهوری اسلامی برای مذاکره و بر قراری رابطه

الف - تغییر رفتار آمریکا

همانگونه که در قسمت قبل بیان شد، ایالات متحده از خود سابقه و گذشته نامناسبی در ذهن مردم ایران به جای گذاشته است. برای شروع مذاکرات و پذیرش مذاکره توسط جمهوری اسلامی، ایالات متحده باید گذشته خود را جبران نماید تا حداقل شرط مذاکره که همان ایجاد اقلی از اعتماد هست به وجود آید.

در سال 84 آمریکا به منظور حل مساله عراق پیشنهاد مذاکره سه جانبه به ایران داد، مقام معظم رهبری در مورد رفتار آمریکایی ها در پیشنهاد دادن خود اینگونه می فرمایند: " امريكايي ها در همين قضيه هم روح سلطه‌جويى و زياده‌طلبى و دروغگويى خودشان را نشان دادند. اين‌طور وانمود كردند كه گويا ايران مى‌خواهد در مسائل گوناگون خود با آمریکا مذاكره كند. تعبيرات بسيار نامناسب و زشتى را هم به كار بردند؛ بعضى از مسئولين امريكايى بر اثر همان خوى تكبر و دروغگويى، حتى گفتند اين به منزله‌ى احضار مسئول ايرانى است. من عرض مى‌كنم، دولت آمریکا غلط مى‌كند كه مسئول ايرانى را احضار كند."[6]  چنین تجربه هایی جمهوری اسلامی را واداشته است تا شرط تغییر رفتار آمریکا را برای مذاکره معین نماید.

اگر ایالات متحده نخواهد و یا حتی نتواند پیشینه خود را جبران نماید چه توقعی از جمهوری اسلامی است که از قبل  تاسیس، خود را در مقابل ایالات متحده می دید به پای میز مذاکره بیاید، قطعا در مذاکره باید چیزی گرفته شده و چیزی داده شود، وقتی آمریکا به دنبال همان سیاست استیلای خود است، مذاکره ای رخ نخواهد داد؛ "شما تغيير كنيد، ما هم رفتارمان تغيير خواهد كرد. شما تغيير نكنيد، ملت ما اين سى سال را روزبه‌روز آبديده‌تر و متحمل‌تر و قوى‌تر و باتجربه‌تر شده است"[7]

 

 

تا زمانی که آمریکا به دنبال همان سیاست استیلای خود است، مذاکره ای رخ نخواهد داد

 

ب - مذاکره بر غیر ارزش های دینی و انقلابی

"صرف اين‌كه شما برويد با آمریکا بنشينيد حرف بزنيد و مذاكره كنيد، مشكلات حل مى‌شود؟ اين‌طورى كه نيست. مذاكره در عرف سياسى، يعنى معامله. مذاكره با امريكا، يعنى معامله با امريكا. معامله، يعنى داد و ستد؛ يعنى چيزى بگير، چيزى بده. تو از انقلاب اسلامى، به آمریکا چه مى‌خواهى بدهى، تا چيزى از او بگيرى؟ آن چيزى كه شما مى‌خواهيد به آمریکا بدهيد، تا در مقابل از او چيزى بگيريد، چيست؟ ما چه مى‌توانيم به آمریکا بدهيم؟ او از ما چه مى‌خواهد؟ آيا مى‌دانيد كه او چه مى‌خواهد؟ و ما نقموا منهم الّا ان يؤمنوا باللَّه العزيز الحميد. واللَّه كه آمریکااز هيچ‌چيز ملت ايران، به قدر مسلمان بودن و پايبند بودن به اسلام ناب محمّدى، ناراحت نيست. او مى‌خواهد شما از اين پايبنديتان دست برداريد. او مى‌خواهد شما اين گردنِ برافراشته و سرافراز را نداشته باشيد؛ حاضريد؟"[8]

آمریکای کنونی و با رفتار های کنونی مصداق همان آیه ای است که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی: " آنان از مؤمنان چيزى نديده بودند كه مجازاتشان كنند يا چيزى را انكار نكردند يا از چيزى كراهت نداشتند، جز آنكه آن مؤمنان به خدا ايمان آورده بودند" قطعا هیچ ملتی حاضر نیست بر سر دین خود به مذاکره بنشیند از همین رو آمریکا باید قبول نماید که مذاکره بر غیر از ارزش ها و دین ملت ایران باشد، در واقع مانند اکثر مذاکرات دنیا بر سر مسائل سیاسی دو طرفه باشد، اما ایالات متحده آمریکا به دلیل در تقابل دیدن خود با تفکرات دینی مردم ایران اصلی ترین مشکل را بر سر راه خود همین تفکرات دیده و سعی در حذف آنان دارد، از همین رو مذاکره با آمریکا عملا کار بیهوده ای است چرا که طرف مقابل چیزی را می خواهد که دادن آن اصلا معقول نیست آن وقت نتیجه مذاکرات جز تشدید عداوت ها چیزی دیگر نخواهد بود.

 

ج - تفهیم آمریکا

این شرط به خلاف دو مورد قبل در مورد مسئولین ایرانی است. در مذاکرات جدای از مواضع قاطع و محکم و دفاع از حقوق مسلمین باید مساله تفهیم آمریکایی ها را هم جدی گرفت؛ آمریکا نسبت به ملت های مسلمان بسیار ظلم کرده است، آمریکا تلاش و سعی می نماید که مسلمین را نسبت به دین خود سست نموده و از پایبندی مسلمانان به آن کم نماید، حقوقی که آمریکا از ملت ایران در دست دارد باید برگرداند، اینها مواردی است که باید آمریکا آنان را درک نماید.

در ماجرای تقاضای آمریکا برای مذاکره بر سر مساله عراق مقام معظم رهبری فرموند: " مسئولين ذى‌ربط كشور ما اگر مى‌توانند با هدف تفهيم و حالى كردن به امريكايي ها در قضيه‌ى عراق، مطلبى را به آنها منتقل كنند، مانعى ندارد؛ اما اگر مذاكره به معناى اين است كه يك عرصه‌اى باز شود براى اينكه طرف زورگو و پُررو و مكّار با اتكاى به زور بخواهد حرفهاى خودش را به طرف تحميل كند، اين مثل بقيه‌ى موارد، همچنان كه اعلام كرديم، ممنوع خواهد بود"

در این سخنرانی بر مساله تفهیم لزوم ایجاد امنیت در عراق تاکید شده است. از همین رو واضح است که منظور از تفهیم آمریکایی ها به دست برداشتن از برخی سیاست هاست.

 

جمعبندی:

با توجه به پاسخ های مقام معظم رهبری در مورد علت عدم پذیرش مذاکره و شروطی که برای آن بیان شده است، می توان نتیجه گرفت که مقابل پیام های آمریکایی ها، جمهوری اسلامی تغییر موضوعی نخواهد داد زیرا هنوز شرایط مذکور محقق نشده است، البته باید به این نکته توجه نمود که ممکن است در مساله ای خاص شروط فوق محقق شود که در آن صورت می توان بدون مذاکره و شروع مذاکرات که هنوز شروط آن محقق نشده است تنها به رفع آن مساله خاص پرداخت.




[1] بیانات در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در آستانه سیزده آبان،8/8/1387

[2] بیانات در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در آستانه سیزده آبان،8/8/1387

[3] بیانات در دیدار مردم رفسنجان، 18/ 02/ 1384

[4] بیانات در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در آستانه سیزده آبان، 11/8/1387

[5] بیانات در چهارمین کنفراس بین المللی حمایت از فلسطین، 14/12/1387

[6] بیانانت در دیدار زائران و مجاوران امام رضا(ع)، مشهد، 1/1/1385

[7] بیانات در دیدار زائران و مجاوران امام رضا(ع)، مشهد مقدس 1/1/88

[8] دیدار با معلمان و کارگران، 12/2/69

 

منبع:دیدبان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۳۵
۵۶
مردم ایران با تاسی از میراث گرانقدر مقاومت پیامبر اعظم ویارانش در شعب ابی طالب امروز که در وضعیت بدر وخیبر هستند تحت توجه حضرت امام عصر ونائبش امام خامنه ای واتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی همچنان بینی امریکای متکبر را به خاک مالیده وبه فروپاشی آن سرعت می دهد.
پاسخ
دوستدارایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۷۹
۲۴
میشود از طریق رای گیری ازنظر عموم درمورد
رابطه باآمریکا مطلع شد.
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
مردم با رأی دادن به رئیس جمهورشان به تمام این مسائل رأی میدهند....اگه قرار باشد برای همه ی مسائل رأی گیری شود دائماً باید پای صندوق ها بود...بعد به هیچ کارمان نمیرسیم دوست عزیز.. . :)
محمدحسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
همه چیز که با رای گیری حل نمی شه..
من و شما فقط جلو دماغمونو می بینیم
باید این کاره ها نظر بدن
به نظر من صحبت های آقای خامنه ای منطقی است؛
بدون تعصب به اسم بخونید نظرشونو متوجه منظورم میشید!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
برادر بصیرت داشته باش و حرف دهنتو بفهم
یک زن ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
مگرکشوربدون رهبراست که برسرمسائل جزئی هم رای گیری کنیم این پیشنهادبه درد کشورهای آشفته وچندرهبرمیخوردنه به درد ایران که رهبری مقتدردارد تازه مگررابطه باآمریکانداشته باشیم میمیریم ؟
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
رای گیری شود آنهایی که می گویند رای گیری کنید می دانید چه می گویند این نظر عوام است عوام که ازسیاست سر در نمی اورد
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
همیشه باید از گذشته درس گرفت،نتیجه روابط با آمریکا از سال 1332 تا انقلاب اسلامی را دیدیم.
از همه میخواهم تاریخ را مرور کنند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۵۲
۶۰
تا زنده ایم پشتیبان رهبر انقلاب هستیم
پاسخ
مروت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
لبیک تا شهادت
یک زن ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
آنهایی که به این موردمنفی داده اند وطن فروشان استکبارپرستند که میخواهند کشوررابه روزافغانستان وعراق درآورند مرگ برخائنین به کشورتاایران آزادسرافراز گردداول باید عناصری مثل شماراریشه کن کردسپس آمریکاواسرائیل را.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
اونایی که به زنده بودنشون منفی دادن زودتر گور به گور بشن
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
وطن فروش خودتی و امثال تو که دوست داری وطن عزیزمان مثل کره شمالی لیبی کوبا و... دربیاد برو مطالعه کن ببین پیامبرصلوات الله علیه واله با مشرکان هم کذاکره داشتند
مهدی پشتیبان رهبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
من با اونایی که منفی دادن موافق نیستم ولی شما که تو جامعه اسلامی طاقت شنیدن حرف مخالفها رو نداری گور به گور شی جانم فدای رهبر زنده باد آزادی بیان
hasanvz
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۴۰
۲۴
استدلالهای منطقی وملموس فابل درک برای همگان است آنچه مسلم است باید آمریکا بپذیردبا ید امروزتسلیم در مقابل حق شود .
پاسخ
فرزاد
UNITED STATES
۰۸:۲۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
حق گرفتنی اسی تسلیم هم نشود ایران با رهبری قاطع انقلاب اسلامی در حسرت ارتباط با ج ا ا خواد سوخت و شکستهای پی در پی را تجربه خواهد
ذوالقدر
UNITED STATES
۱۹:۳۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۴۸
۴۹
دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد رابطه با آمریکا کاملآ مورد تائید است
پاسخ
فرزاد
UNITED STATES
۰۸:۲۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
با خون خود دید گاههای مقام معظم رهبری را تایید میکنیم.
دانش آموز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
تا پای جان مخالف شیطانیم.
مرگ بر ضد اسلام،مرگ بر ضد ولایت
گیلانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۲۷
۲۱
به نظر من مسعولین دلشان می خواهد با امریکا مذاکره کنند اما از واکنش مردم بیم دارن و با این خبرها در جامعه دارن نظر مردم را می سنجن
پاسخ
یک زن ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
مذاکره باآمریکاامتیازدادن به امریکاست مگرمسئولان ازجیب باباشون میخوان ببخشن فقط رهبراست که دلسوزملت است
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱
۳۸
۹
به نظرمن درهرزمانی میبایست شرایط رادرنظرگرفت
پاسخ
فرزاد
UNITED STATES
۰۸:۳۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
هیچ مسئولی بدون نظر رهبری نمی تواند در این خصوص تصمیم بگیرد بلکه فقط با طرح چنین مباحثی قصد دارد به خیال خودش ارا مردم رذ جمع اوری نماید ولی در اشتباه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۱۰
۷
احساساتی عمل نکنید همیشه غرور کشور را به ضرر زیان می کشد ان کار را که اول باید کرد شما اخر انجام می دهیدسوره شورا را خواندهاید
پاسخ
فرد بيچاره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۲۷
۲۷
رابطه با آمريكا بالاخره برقرار ميگردد پس لطفا تا بيشتر كمر ما تو فشار زندگي نشكسته است اين كار را بادر نظر گرفتن ديدگاه مقام معظم رهبري و مصالح ملت و مملكت انجام دهيد.
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
دارم می بینم تو اون کشورهایی که با امریکا رابطه دارن یا بهتر بگم نوکری امریکا رو می کنن مردمش تو چه ناز و نعمتی زندگی می کنن
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۲۵
۳۹
نظرات شخصیت های بزرگ راجع به رهبری:
پوتین:من مسیح را در ایران دیدم(بعد از دیدار با رهبری)
کوفی عنان:وقتی اورا دیدم همه را فراموش کردم.
دکوئیار:شخصیتی به هوشمندی او ندیدم.
حسن نصرالله:رهبر ایران ناشناخته است حتی برای مردم خودش.
خواهشاً از سر تعصب نظرات زیبای دوستانتونو منقی نزنید.
انصافاً اگه ی نفر دلش به حال همه اقشار جامعه بسوزه و پدرانه خدمت کنه شخص مقام معظم رهبریست....پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکتمان آسیبی نرسد.
پاسخ
فرزاد
UNITED STATES
۰۸:۴۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
رابطه با امریکا کمر شما را بدتر خواهد شکست پس درد را تحمل کن و کمرت را محکم ببندکه باید چاره دردرابه دست خودبیابیم علاج دست خودمان هست پس باید ایستاد و تودهنی به امریکا زد همانند شهدای عزیز نسخه همان است درمان در رابطه گرگ و میشی نیست.
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۲۲
۶
دوستدار ايران سلام . مردم ما همان مردمي هستند كه شب، زنده باد مصدق گفتنند و روز، مرگ بر مصدق سر دادند ضمن اينكه دشمن دلش به حال ما نسوخته فقط فكر منافع خود است هموطن عزيزم ما بايد آگاهي خود را بالا ببريم و...
پاسخ
احمدی راد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۲۱
۲۷
درسته میشود با یک همه پرسی نظر مردم رو هم جویا شد ولی در این برهه از زمان فقط باید مطیع رهبری باشیم.
پاسخ
عكاشه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۱۸
۱۸
داشتن كمترين بينش سياسي و تاريخي، مهر تأييدي بر مواضع رهبر كبير انقلاب اسلامي است و پيروي از آن بر همه ايرانيان مسلمان و وفادار واجب .
پاسخ
مروت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۲۸
۲۱
امام علی (ع):کسی که به فرمان رهبر خود از جای برنخیزد با لگد دشمن از خواب برخواهد خواست . و مردم شیعه و با غیرت کشورمان این فریاد تاریخی مولای متقیان را آویزه گوش خود قرار داده اند. ما همیشه به فرمان رهبرمان آماده ایم تا دهان دشمنان متجاوز را خرد کنیم.
کل یوم عاشورا کل ارض کربلا -لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است و همچنان خون پاک سید الشهداء در رگهای شیعه به جوش است.
پاسخ
باران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۱۲
۱
اولا بگید کی انتخاب مردم نماینده مجلس بوده یا رئیس جمهور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چی شد بالاخره از خر شیطان پیاده شدند....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
۱۹
۵
نظرسنجی اینترنتی انجام دهید
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
85% ایرانی ها از اینترنت استفاده میکنن....به نظر میشه این کارو کرد دوست عزیز؟؟؟؟؟
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱
منظورم 85% استفاده نمیکنن....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۲۴
سایه رهبر مستدام و چون ولی فقیه هستند گوش به فرمان ایشان هستیم .ولی خداییش مردم باید بفهمند که از آستین این غربیها جز مار چیزی در نمیاد . باید متکی به خودمون باشیم چون ما ایرانیها خیلی احساساتی هستیم یه وقت ممکنه بغلطیم تو دامان دشمن
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۱۰
۲۰
جالبه دوستانی که منفی میزنن نظری ندارند.فقط منفی میزنن..خوب حرفی هم ندارند که بزنن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
جالبتر اینکه تو نمیتونی معنی رای منفی رو بخونی وبفهمی رای منفی کلی منفی کلی مفهوم داره بابا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
نظرات درج نمیشه بنده خدا
والا حرف خیلی زیاده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
من نظر دادم ولی تایید نشد. هیچ توهینی نکردم...
پس حرفی ندارن بزنن غلطه
درستش:باید خفه شن و حرف نزنن
یک زن ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۱۳
۲۳
کاری نکنید چون کوفیان روسیاه شویم که توبه وپشیمانی سودی ندارد یک اجنبی هیچ وقت دلش برای کشور وفرزندان مانمیسوزد دشمن به امام (ع)وفرزندانش رحم نکرد ماکه دیگرهیچ انهاکه منفی میدهند قدری تامل کنند وکشوروملت ورهبری رابه فقط وفقط رواج بی حجابی وفسادوخوشگذرانیهای زودگذر نفروشند که سهمشان ازکشورفقط مهره فسادشدن خواهد بود ودشمن بامنابع ملی مان ملت خودراسیرخواهدکرد همچون کاری که بافلسطین و عراق وافغانستان کرد ودرسوریه درحال پیاده کردن افکارپلیدخویش است .ملت مابایدآگاه باشد کشورمابهترین کشوردنیاست چه ازلحاظ امکانات وچه موارددیگر دشمن اگر دلسوزبوداینهمه تحریم به ملت ماتحمیل نمیکرد 30سال تحریم کمرهردولتی رامیشکست اما مابه فضل الهی وبه مددامام زمان ایستاده ایم وخواهیم ایستاد آنهافقط به فکرغارت کشورمان هستند مابدون رابطه باکشورهایی امثال آمریکاهم روی پای خودمی ایستیم مگر8سال دفاع مقدس کسی پشت مابودجز خداوندعزوجل وائمه (س)پس ملت ایران کم نیارید ووطن فروشان بدانند که ایران همیشه سربلند خواهدبود روسیاهی به زغال میماند.جانم فدای رهبر
پاسخ
مهدی
AUSTRIA
۲۱:۴۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
ای کاش یک مقدار چشم ها مونو میشستیم
باید یاد بگیریم به همه نظرات گوش بدیم و ظرفیت خودمونو بالا ببریم. هر وقت از بزرگ تا کوچک آماده شنیدن انتقاد شدن تو مسیذ پیشرفت قرار می گیریم. ما توی این حال حاظر معصوم نداریم! من به کل حرف های شما کاری ندارم چون نظر شماست اما حقیقتا کشور ما بهترین کشور دنیاست؟
برو بابا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
احتمالا اخبار ساعت 9 شب میبینی میگی بهترین کشور دنیاست نه؟
دانش آموز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
والله کشور ما نزدیکترین مردمان به خدا رو داره،آقا مهدی برادر من بستگی به دید شما نسبت به "بهتر بودن" داره...
من از اینکه در این زمان و در این کشورم بسیار خدا رو شاکرم و تمام سعیم رو میکنم که کشورم از لحاظ هایی که مد نظر شماست هم پیشرفت کنه،تا اسلام خودشو در قالب ایران به جهانیان نشان بده.انشاالله
لبیک یا خامنه ای
سیروس سعیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۹
۲۱
به نظر من من امریکایها یاهمان بارک اوباما همان کوفه یان هستند که اول تمایل به دعوت ودوستی و بعد هم خنجر از پشت !اونا می خوان ایرانیان برد اونا باشند مثل گذشته اگه یک اجنوی توخاک ایران میمرد تمام مردم ایران باید محاکمه میشدندگذشت اون زمان مردم ایران به لطف خداوند ورهبر کبیر انقلاب اسلامی هوشیار شدند. میخواهیم خودمان مشکل خودمان حل کنیم نه بیگانه مردم عزیزاگاه باشید اونا دلشان به حال ما نمی سوزددنبال منافع خودشانند.لبیک یا خامنه ای.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۲۶
۱۱
من هم موافق رای گیری هستم دموکراسی یعنی رای مردم تمام
پاسخ
سعید
-
۱۴:۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۲۲
تا آمریکا و دولت آمریکا را از آنحالت آقابالاسری دنیا و دخالت کردن در امور کشور ها و قلدر مآبی اش به زیر نکشیم مذاکره مساوی ذلت است و هیهات که پیروان اباعبدالله ذلت بپذیرند از یزید زمانه.
پاسخ
ايوب فيضي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۶
۸
lمقام عظماي ولايت خودش ازشيطنت آمريكا بيش از هركسي شناخت كامل دارند زمان حكومت مولايمان امام علي (ع) اگر به فرمايش ايشان عمل ميكردند مسلمانان پيروز تمام ميادين بودند پس نبايد از ولي امرخود دست برداريم وناخواسته دچار مشكلات نگرديم وشروط حضرت آقارا سرلوحه هر مذاكره دانستن رمزوراز ماست
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۸
۴
واقعا این انقلاب قدرت تفکر رو از شما مردم گرته شما اسیر .........
پاسخ
احمد67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۲
۲
چرا نظرات من دو تا دو تا بالا میره؟
پاسخ
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۲
۳
خوب با این حرفها میشه نتیجه گرفت که ایران قصد دارد با آمریکا مذاکره کند چون مطمئنا مشکل آمریکا پایبندی مردم به اسلام نیست و وقتی اینطور وانمود میشود این معنی را میدهد که خیلی خوب حالا که آمریکا این قصد را ندارد ما هم با او کنار می آییم
پاسخ
rsmqjwpb
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۱
۱
mehdi78
UNITED STATES
۱۶:۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۱۰
۴
درسته كه آمريكا دشمن اصليه آيانبايدبادشمن مذاكره كرد؟شخص پيامبر(ص)هم به نابه مصلحت مسلمين باكفارمذاكره ميكردندآيااين درسته مردم مسلمان ايران به علت مذاكره وگفتگو نكردن دررنج وعذاب باشند؟ كسى نگفته سازشى صورت بگيره تاكى ايشان ميخواهنددردورنج ملت راباخوديدك بكشند؟آيااين خودجزءگناهان كبيره نيست؟ايشان كه مطهرترازپيامبرنيست؟آياحضرت على(ع)باخوارج مذاكره نكرد؟تاكى كشورروباديكتاتورى وخودكامگى ميشوداداره كرد؟
پاسخ
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
کی حضرت علی با خوارج مذاکره کرد همه انها در جنگ نهروان کشته شدند به غیراز سه نفر بعد مگه مردم رای ندادند پس کدام دیکتاتوری از رنج عذاب منظورا گوشی ایفون نمی تونی بخری رنج عذاب پس جنگ احد بدر خندق چیه
mona
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
خوارج کسانی مثه شما بودند که می گفتند با معاویه صلح شود
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۶
۸
ما تا اخر ایستاده ایم.........
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۶
۷
اگه قرارباشه فشار اقتصادی ماراازرسیدن به اهدافمان که همان مبارزه بااستکبار جهانی است باز دارد این دفعه آمریکا نفطه ضعف ما را همان فشار اقتصادی میداند واگر هم رابطه ای برقرارباشد همیشه ازاین اهرم برای به کرسی نشاندن اهداف شومشان استفاده خواهد کرد پس مافشاررا تحمل میکنیم وزیربار این وابستگی نمیریم ( نظرات واقع بینانه مقام معطم رهبری مورد تایید میباشد
پاسخ
سیدمجمدموسوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۸
۹
مابایدتحت بیرق رهبروولی امرجهان امام خامنه ای حرکت کرده وگوش بفرمان ایشان باشیم درخصوص رابطه باامریکاهرچه ایشان بفرمایند همان است
پاسخ
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد... حاضرم سرمو بدم این حرف درسته...
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
۴
۰
انقدر اختلاف بین دیدگاه ما با آمریکا وجود داره که اگه همسایه هم بودیم نمیشد با هم رابطه داشته باشیم کشوری که خودشو ابر قدرت می دونه هیچ وقت جلوی شما زانو نمیزنه.رابطه با آمریکا یعنی رابطه با اسرائیل
پاسخ
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
اگر با امریکا رابطه داشته باشیم باز آنها به دیده ی تحقیر به ما نگاه خواهند کرد واین در شائن ملت ایران نیست.
پاسخ
mehdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
آمريكا هيچ غلطي نمتواند بكند همچنان
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
من نمیدونم چرا تا گرونی شد بعضیا یاد رابطه ها افتادن! ولی وقتی فکر و ناموس و کشور و جووناشون غارت میشه صدایی از همون بعضیا در نمیاد....آری "اسم"من مسلمان است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
محمد خلیل خلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
ماباآمریکاسرمسایل ارزشی مان که خونبهای
هزاران شهیدوجانباز است مذاکره نداریم ولی برای حل مشکلات اقتصادی ومناقشات سیاسی که مدیران(حیف نان مون) ماقادر به رفع آنها نیستندچه اشکالی داره مذاکره با کفار باکفایت داشته باشیم.
پاسخ
Dalir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
درجواب mehdi78
هی یارو توخودت دیکتاتوری وجدوآبائت
مگرمردم ما چه گناهی کردند که این جنایتکارآمریکا هرروز به روشهای مختلف برعلیه این ملت توطئه کرده است حتما به بنظر شمادیکتاتور نفهم باید با آمریکا مذاکره کرد وحتما هم یک آدم نادان مثل تو باید درمذاکره حضورداشته باشد تا تمام مشکلات حل شود احمقهائی مثل تو فکرمیکنند آمریکا به کمتراز اعلام پشیمانی وکنار گذاشتن تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی راضی خواهد شد
پاسخ
مروت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱
۱
۰
به علت عدم ثبت درست منفی و مثبت ها سایت شما قابل استناد نیست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها