کد خبر: ۸۹۳۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
تلاش فرانسه و آمریکا برای فشار بر الجزایر با هدف متقاعد کردن این کشور برای مداخله نظامی در مالی افزایش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیره"، پس از اینکه "لوران فابیوس" وزیر خارجه و سپس "فرانسوا اولاند"، رئیس جمهور فرانسه در ماه‌های جولای و سپتامبر گذشته به الجزایر رفتند تا رهبران این کشور را برای مداخله نظامی کشورهای آفریقایی در مالی، متقاعد کنند، اینک نوبت "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا رسیده است تا فشار بیشتری را به الجزایر وارد کند.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که موافقت الجزایر برای تضمین موفقیت عملیات نظامی در شمال مالی، ضروری است و کلینتون قصد دارد در سفر خود به این کشور با مقامات الجزایری درباره بحران مالی و به طور کلی خطر القاعده در کشورهای مغرب اسلامی، گفت‌وگو کند.

گروه القاعده و همپیمانان آنها طوارق که از جنبش انصار الدین و جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا هستند، از ماه آوریل گذشته، کنترل شمال مالی را در دست دارند و عملا این کشور را به دو قسمت تقسیم کرده اند.

در 12 اکتبر گذشته، سازمان ملل از کشورهای آفریقایی خواست که پیش از 26 نوامبر آینده جزئیات طرح مداخله نظامی در شمال مالی را ارائه دهند و در عین حال از دولت مالی خواست تا مذاکرات خود با شورشیان طوارق را آغاز کند.

اما فرانسه و واشنگتن معتقدند که برای حل این بحران، نمی توان از الجزایر بی نیاز بود.

الجزایر ارتش قوی دارد و از سازمان اطلاعاتی و کارشناسانی در زمینه مبارزه با تروریسم برخوردار است؛ این کشور طی دهها سال با گروه‌های اسلامگرای مسلح که به القاعده در کشورهای مغرب اسلامی وابسته هستند، مقابله کرده است و بر مذاکره با گروه طوارق نیز تاثیر گذار است، زیرا بارها زمینه مذاکره میان این گروه و دولت مالی را فراهم کرده است.

الجزایر که تاکنون با مداخله نظامی در مالی مخالف بود، اخیرا موضع نرم تری را اتخاذ کرده و به طور ضمنی با مداخله کشورهای آفریقایی در مالی موافقت کرده است.

علت مخالفت الجزایر با این طرح، مرز مشترک 1400 کیلومتری آن با مالی است و این کشور نگران ایجاد ناامنی در اراضی خود است، زیرا 50 هزار نفر از طوارق در الجزایر زندگی می کنند.

"پییر بویلی"، کارشناس مرکز پژوهش های آفریقا در پاریس معتقد است، مداخله نظامی در شمال مالی بدون حمایت نظامی الجزایر امکان پذیر است، اما بدون موافقت الجزایر انجام این عملیات ممکن نیست.

"مایکل بیلتیه"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا نیز یادآور شد که الجزایر مانند سایر همسایه های مالی، در انجام عملیات نظامی در شمال مالی نقش مهمی ایفا می کند.

قرار است کلینتون در این سفر با "عبدالعزیز بوتفلیقه"، رئیس جمهور الجزایر ملاقات کند و بحران مالی، مسائل اقتصادی و روابط دو کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

این دومین بار در سال جاری میلادی است که کلینتون به الجزایر سفر کرده و با مقامات این کشور مسائل شمال آفریقا را بررسی می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها